Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur plocka bort metadata ur känsliga filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Tiger och alla dess nya funktioner är förträffliga, men jag upptäckte en liten otäck grej.
För att göra Spotlight så effektivt som möjligt slänger systemet iväg metadata till filer.

Upptäckte i går att de hemsidor jag skrivit till pdf, helt plötsligt innehöll mitt namn, samt från vilken internetadress som informationen hämtats.

Likadant var det när en person skickade en ytterst känslig fil till mig där det inte var meningen att obehöriga ska veta vem som var avsändaren. tror ni inte att det gick att återifnna i dokumentinformationen från vilken adress filen skickats och till vilken adress samt tidpunkt jag tog emot filen.

Nu har jag bara kollat pdf-filer och i vilken utsträckning det klistras på metainformation på andra typer av dokument har jag inte en aning om.

Klart otäckt. Snacka om Storebrorsvibbar. Det verkar inte finnas något sätt att plocka bort metadatan ur filer, eller hindra systemet att klistra fast infon på dokument.

Finns det någon på forumet som vet hur man tar bort den funktionen ur systemet?
Tacksam för alla tips.

/

Låter ju klart otäckt. Även om risken för intrång är liten och metafilerna möjligen raderas vid omstart eller vid körning av underhållsmanus känns det olustigt. Framförallt är det konstigt att man inte kan rensa metafilerna på egen hand. Men går det inte att stänga av indexeringen?

Och du har väl kontaktat Apple?

Jodå. Jag har pratat med fyra applemänniskor och de ska återkomma under morgondagen. Något svar på hur man stänger av den automatiska metadatpåklistringen verkar inte finnas.

Nu finns detta kommmeterat på Blogg också. Kul att se att fler har upptäckt detta.

http://andreasson.org/

  • Medlem
  • 2005-05-16 11:54
Citat:

tror ni inte att det gick att återifnna i dokumentinformationen från vilken adress filen skickats och till vilken adress samt tidpunkt jag tog emot filen

Jag har inte lyckats reproducera detta i Thunderbird så jag antar att det är information som ligger i själva mailet och som ser ut som "dokumentinfo" i Mail. (Kan nån annan bekräfta?) I så fall är det inte så allvarligt som att information klistras på själva filen när de mailas.

Oavsett vilket är det ju önskvärt att kunna strippa bort all metadata när man ska maila - vad är det för vits att indexera metadata genererade på en annan burk än mottagarens?

Information om "författare" och annat har ju Acrobat lagt in i PDF-filerna sen OS8, minst. Att detta bör redigeras innan elektronisk publicering vet väl de flesta om?

  • Medlem
  • 2005-05-16 13:32
Citat:

Jag har inte lyckats reproducera detta i Thunderbird så jag antar att det är information som ligger i själva mailet och som ser ut som "dokumentinfo" i Mail. (Kan nån annan bekräfta?)

Hm, tar tillbaka det där.. Det verkar visst som att Mail skickar med sökvägen så att detta sen sparas i filen:

(skickade mellan Mail/Tiger och Mail/Panther)

Du har ju möjlighet att spara filerna i mappar som Spotlight inte får indexera. Kolla inställningarna så kanske du kan lura ut något praktiskt sätt att skydda ditt privatliv.

  • Medlem
  • 2005-05-17 12:32

Det verkar som att "Varifrån"-fältet uppdateras med ny avsändare varje gång filen mailas vidare, vilket inte skulle röja en tredjepart så att säga. Metadatan verka försvinna när man väljer Spara som... i Förhandsvisning också.

1
Bevaka tråden