Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart ska jag vända mig gällande dessa frågor...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom inte på någon bra rubrik.

Om man driver en butik. Vart ska man då vända sig med frågor om vad som är lagligt och möjligt med diverse saker som t.ex. Utlottning av köpta saker, moms på köpta saker för utlottning, kan man köpa sakerna ett år innan och sedan lotta ut dom?
Den typen av frågor. Ska jag vända mig till min revisor, skatteverket eller skattejurist?

Senast redigerat 2005-03-31 16:01

Jag gissar på mitten...
Lotta ut saker i Sverige får du inte göra om värdet överstiger, om jag kommer ihåg rätt, 1000 kr.
Över det måste du ha med en "prestation" därav att det finns så många "motivera varför till dig" i Sverige.

Låter bra. Ska gå till dom på Måndag och fråga om lite saker.
Puh, tur att jag slapp gå till min revisor firma.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Puh, tur att jag slapp gå till min revisor firma.

Är du iinte nöjd med din revisor? Har du ingen redovisningskonsult eller liknande som har hand om din löpande bokföring? De är ju billigare än revisorn, men brukar ha koll på mycket. Revisorn _ska_ ju ha koll på såna här frågor och då får du ett snabbt svar, men det brukar kosta en del. Skatteverket är ju gratis, men det är inte alltid de har koll... =P

Har ingen revisor, utan jag lämnar in mina fakturor när det är dags och så skickar dom in allt till skatteverket. Skönt, men dyrt. Ska försöka leta upp någn redovisningsstuderande vid universitetet som kan ta på sig arbetet för slavlön.

Någon som vet hur det ligger till med enskild firma och kvitton. Säg att jag köper en sak på mitt personliga kreditkort till företaget och får ett vanligt kvitto där det bara står mitt kreditkortsnummer. Gäller då detta kvittot eller måste jag skaffa ett specifierat kvitto med namn och produkt mm skrivet? Måste jag skaffa ett företagskreditkort där alla inköp görs?
Eftersom det är en enskildfirma så tänkte jag att man inte behöver det men jag kanske har fel?

Mats aka noll koll på företagande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 14:41

Du borde verkligen ha ett separat konto, men i ett enstaka fall går det att bokföra ditt köp som egen insättning. Har inte kontoplanen i huvet, men gissar på 2018. Och då motkontering på typ kontorsmateriel eller vad det nu handlar om förståss.

Givetvis måste kvittot svara specificerat med moms mm.

Jag har nyss skaffat kort och konto till företaget, men några inköp är gjorda i januari på mitt kreditkort och på kvittot står det namn på kontorsprodukten och pris inkl moms och exkl moms. Det måste ju gå att trolla in i det på något sätt. Ja ja det blir upp till revisorn att fixa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 19:04

Det räcker bra med ett "vanligt" butikskvitto. Det finns säkert många sätt, men ett är som sagt att ta det mot egen insättning. Dvs du sätter in dina egna pengar i företaget...som används till kontorsprodukten.

Tack.

Som redovisningskonsult hävdar jag att det inte är någon större skillnad mellan företagets pengar och företagarens pengar just i en enskild firma. Man skulle t.o.m. kunna gå så långt att man _bara_ konterar alla pengatransaktioner mot eget kapital. Däremot är det ju oerhört viktigt att det är riktiga kvitton man får och inte bara en kontokortsslip.

Vad sysslar en redovisningskonsult med?

Konsulterar i redovisning. Bokför åt andra, för att snacka ren svenska.

Fenomenet du tar upp är synnerligen vanligt bland enskilda näringsidkare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-07 00:09

I de företag/föreningar jag skött redovisningen åt har det varit vanligt att personalen/ägarna gör olika inköp och utlägg med sina egna kort som de sedan fått ersättning för. Revisorerna har aldrig haft något att anmärka på detta. Huvudsaken är bara att det finns ett ordentligt kvitto med alla nödvändiga uppgifter som moms m.m.

1
Bevaka tråden