Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Receptprogram

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-15 05:24

Hejsan, idkar lite viktväkteri (-22 kg på nästan 4 månader) deras programvara finns bara för PC.. suprise suprise.. den är dessutom inte särskilt bra heller, men innehåller en bra sak, nämligen en jädrans massa recept.. så jag tänkte.. det måste finnas något program för Mac OS X som organiserar recept.. så då tänkte jag lite till, finns det något sådant gratis, så kan man ju helt sonika kopiera VV:s receptsamling och lägga in där.. (om programet kan ta in nya recept) så frågan är väll egentligen.. finns det något program som organiserar recept och i så fall går det att lägga in nya och ta bort gamla... cheers
/P

  • Avstängd
  • 2003-06-15 05:42

Hittade det här.

http://www.diondine.com/

Kanske inte det du vill ha?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-15 05:43

Nej inte riktigt, men det verkar dock intressant! Tack så mycket.

mvh
/Peter

  • Avstängd
  • 2003-06-15 05:55

Här någonstans skall det finnas för MAC
NYC

http://www.ffts.com/

Skal nog lägga mig igen.
Vaknade av att det blev strömavbrott
Det sa plong i maskinerna.

http://www.google.com/search?q=receptprogram+f%C3%B6r+MAC&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-15 07:35

Nope, inget där... fan får programera ett själv... hur börjar jag? hehe.. html kan jag.. inte så mycket mer... hehe

  • Avstängd
  • 2003-06-15 13:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Nope, inget där... fan får programera ett själv... hur börjar jag? hehe.. html kan jag.. inte så mycket mer... hehe

Har du Appleworks 6 ??

Register ??

Om du skall bygga något eget så föreslår jag att du väljer FileMaker Pro som databas att bygga i. Den är väldigt enkelt att förstå och komma igång med för nybörjaren och man kan snabbt bygga väldigt avancerade saker.

Sedan för att få in en massa livsmedelsdata föreslår jag att du besöker Livsmedelsverket och laddar hem deras Livsmedelsdatabas som innehåller data om olika livsmedel. Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas Du kan ladda hem hela deras databas med alla uppmätta näringsvärden som en Excel-fil, klar att importera i FileMaker Pro. Det har jag just gjort.

Sedan är det väl bara att klicka ihop lite recept! Eller så kanske du kan få tag i någon receptdatabas någonstans och låta FileMaker "processa" den (kräver en del pillande).

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-30 09:50
Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan för att få in en massa livsmedelsdata föreslår jag att du besöker Livsmedelsverket och laddar hem deras Livsmedelsdatabas som innehåller data om olika livsmedel. Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas Du kan ladda hem hela deras databas med alla uppmätta näringsvärden som en Excel-fil, klar att importera i FileMaker Pro. Det har jag just gjort.

Lycka till!

/Ola

Lullade just runt lite på SLV's sidor men kunde inte hitta något hemladdningsbart.
Någon som vet om den möjligheten fortfarande finns kvar? Citerat inlägg är ju från 2003.

Senast redigerat 2005-01-30 10:34
Ursprungligen av Le:

Lullade just runt lite på SLV's sidor men kunde inte hitta något hemladdningsbart.
Någon som vet om den möjligheten fortfarande finns kvar? Citerat inlägg är ju från 2003.

Här hittar du den.

Du gör en sökning och resultatet kan du sedan laddas ner som en Excelfil.

Hej Peter Esse!

Grattis till viktminskning! Har själv provat på lite VV. För att jag skulle klara av det skapade jag en databas i File Maker Pro. Den är inte komplett, men en bra bit på vägen. Jag har väl lagt in ca 950 recept i den, där bland VV recept. För varje recept kan du se hur många points det ger per port. Finns inte ingrediensen så är det bara att lägga till den. Det finns även kopplat en checklista där man kan plannera en veckomatlista med inköpsprislista, dock behövs viss modifikation. Är detta något som du är ute efter?

/Mia via Mac Bettan

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-15 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mac Bettan
Hej Peter Esse!

Grattis till viktminskning! Har själv provat på lite VV. För att jag skulle klara av det skapade jag en databas i File Maker Pro. Den är inte komplett, men en bra bit på vägen. Jag har väl lagt in ca 950 recept i den, där bland VV recept. För varje recept kan du se hur många points det ger per port. Finns inte ingrediensen så är det bara att lägga till den. Det finns även kopplat en checklista där man kan plannera en veckomatlista med inköpsprislista, dock behövs viss modifikation. Är detta något som du är ute efter?

/Mia via Mac Bettan

Ja herregud, det vore guld!

  • Medlem
  • 2005-01-29 22:58

Jag väcker liv i den här gamla tråden och undrar för annans räkning om det finns något vettigt program som mer liknar iTunes än FMpro. Jag vet inte riktigt vad beställaren vill ha, men det ska i alla fall vara enkelt att använda och helst billigt. FileMaker är inget riktigt budgetprogram...

MacGourmet verkar ha ett upplägg som liknar iTunes.

Det finns en receptsida(engelsk) också www.macgourmet.com/.

  • Medlem
  • 2005-01-30 17:40
Ursprungligen av pjerssan:

MacGourmet verkar ha ett upplägg som liknar iTunes.

Det finns en receptsida(engelsk) också www.macgourmet.com/.

Det verkar apbra. Kanske får skaffa ett själv oxå. Tack!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2005-01-30 05:53
Ursprungligen av Baron:

Jag väcker liv i den här gamla tråden och undrar för annans räkning om det finns något vettigt program som mer liknar iTunes än FMpro. Jag vet inte riktigt vad beställaren vill ha, men det ska i alla fall vara enkelt att använda och helst billigt. FileMaker är inget riktigt budgetprogram...

Det vore trevligt med ett pointsregister som fungerade exakt som iTunes, dvs en kategori mat, sedan själva maten i den andra kolumnen och den tredje visar exakt antal points per X.

Nog enkelt att göra om man kan progga

vänligen
/P - numera 55 kg på 20 månader.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-30 10:25
Ursprungligen av Peter Esse:

...P - numera 55 kg på 20 månader.

Otroligt - stort grattis!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 01:44

Grattis Peter!
Blir lite nyfiken när du säger -55kg. Vad var din startvikt?

Har nu en palm med points kalkylator, skulle vara smidigt att ha den på datorn!
Några tipps?

Säger Bosse som har gått ned 30 kg de sista 16 månaderna (i VV)

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2005-02-01 05:44
Ursprungligen av Relayer:

Grattis Peter!
Blir lite nyfiken när du säger -55kg. Vad var din startvikt?

Har nu en palm med points kalkylator, skulle vara smidigt att ha den på datorn!
Några tipps?

Säger Bosse som har gått ned 30 kg de sista 16 månaderna (i VV)

Hej!

172 så jag har väl en ca 45 kilo kvar

Jag har en hemmagjort pointskalkylator här på datorn, maila mig på esse@macnytt.se så skall vi nog lösa det

Grattis till dina 30 kg

vänligen
/P

Ursprungligen av Baron:

Jag väcker liv i den här gamla tråden och undrar för annans räkning om det finns något vettigt program som mer liknar iTunes än FMpro. Jag vet inte riktigt vad beställaren vill ha, men det ska i alla fall vara enkelt att använda och helst billigt.

Ok, nu är den här tråden riktigt gammal, men här ett tips på ett "receptprogram" som är gratis och där man kan kategorisera sina recept med etiketter mm. Eftersom recepten ligger på nätet och man kommer åt dem i webbläsaren så funkar det på mac, linux och windows. Det finns även en mobilversion för de som har en iPhone eller Andoid.

Kolla in dinarecept.se

Så här kan ett recept se ut (ok, knappast ett viktväktar-recept men ändå...)
Chokladfondue

Det är förövrigt väldigt enkelt att lägga in nya recept, bl a kan man importera recept från andra receptsajter.

Ursprungligen av Mac Bettan:

Hej Peter Esse!

Grattis till viktminskning! Har själv provat på lite VV. För att jag skulle klara av det skapade jag en databas i File Maker Pro. Den är inte komplett, men en bra bit på vägen. Jag har väl lagt in ca 950 recept i den, där bland VV recept. För varje recept kan du se hur många points det ger per port. Finns inte ingrediensen så är det bara att lägga till den. Det finns även kopplat en checklista där man kan plannera en veckomatlista med inköpsprislista, dock behövs viss modifikation. Är detta något som du är ute efter?

/Mia via Mac Bettan

Evigheter sen du skrev, men jag sitter nu och försöker l FileMaker och läser vad du skriver. Blir helt lycklig! Något du kan tänka dig dela med dig av? Eller iaf på utseende hur du gjort? Står lite still nu... tacksam för ALL hjälp!

Ursprungligen av a_nettan:

Evigheter sen du skrev, men jag sitter nu och försöker l FileMaker och läser vad du skriver. Blir helt lycklig! Något du kan tänka dig dela med dig av? Eller iaf på utseende hur du gjort? Står lite still nu... tacksam för ALL hjälp!

Citat:

Senast aktiv 2009-11-27

Don't hold your breath... Men kanske att du kan skicka ett PM till henne och hoppas att hon får ett mejl.

1
Bevaka tråden