Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Senaste veckan på 99mac

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det händer en hel del på sju dagar - här är några höjdpunkter ifrån min vecka på 99mac:

Klubblokalen
För ett par veckor sedan skrev jag om vår nya klubblokal i Stockholm - en plats där vi kan hålla pubkvällar, keynotevisningar och seminarier. Lokalen låg i bottenvåningen för ett hyrbilsföretag i centrala Stockholm och används inte speciellt ofta. Vår tanke var att hyra lokalen en gång i månaden ungefär. Många blev riktigt upphetsade över denna fräscha och klockrena lokal - tyvärr lite väl upphetsade.

Dagen efter att vi publicerat bilder och information började telefonerna ringa på huvudkontoret för hyrbilsföretaget med frågor kring kommande 99mac arrangemang, frågor kring 99mac och andra irrelevanta frågor för ett företag som hyr ut bilar. Samtidigt har läsare klivit in på hyrbilsföretaget med frågor som "Är Martin här? Jag läste att 99mac tagit över den här lokalen..." eller andra konstigheter.

Felet är naturligtvis mitt - jag kunde inte drömma om detta händelseförlopp. Hade jag anat att ni kunde missuppfatta min nyhet om klubblokalen så hade jag skrivit den helt annorlunda (eller endast skrivit om det i plusforumet). Ärligt talat förstår jag inte hur tusan det här kunde gå så fel men resultatet är att vi definitivit inte är välkomna längre. Trist som tusan.

Tanken på en History Night finns kvar och jag får besked imorgon förmiddag om en annan lokal på Birger Jarlsgatan mitt i Stockholm.
Tystnadsplikt på Plusforumet
I samband med lanseringen av vårt populära Plusforum var vi tydliga med att innehållet är avsett endast för Plusmedlemmar. Tidigare i veckan skrev en medlem om hur han funderade på att byta arbetsplats eftersom han inte var nöjd med sina arbetsuppgifter. Dagen därpå blev han inkallad till chefen efter att en annan 99mac:are kopierat diskussionen och mailat till VD för företaget. Inte så snällt och definitivt något som ligger långt ifrån 99mac andan. Den som "skvallrade" är utkastad ifrån 99mac och mac.se. Läs hela historien i Plusforumet.

99mac Plus
I Oktober lanserade vi två nya medlemsformer kallade 99mac Plus och 99mac Pro. Ni har säkert sett dessa titlar under ett par hundra medlemsnamn här på forumet. Målet är att hitta en vettig finansieringsform för våra tjänster där medlemmarna står för huvuddelen av innehållet och 99mac står för administration, moderation, nyheter och drift.

Vårt interna mål var att minst 10% skulle bidra genom att teckna ett Plus eller Pro konto innan året är slut - tyvärr har det inte gått så bra som vi önskat och det innebär att vi kommer uppdatera Plustjänsterna och marknadsför dessa medlemskonton bättre. Som jämförelse kan jag säga att 5% av medlemmarna med medlemsnummer under 1000 har valt Plus/Pro och färre än 1% av medlemmar med medlemsnummer över 6000. Något måste göras!

Innan November är slut måste vi betala för G5:an som 99mac drivs på och betala ytterligare en kvartalsräkning till webhotellet - bara dessa två fakturor ligger på cirka 50.000 kronor. En indikation på vilka summor det handlar om. Om du har ekonomisk möjlighet, gillar 99mac och är intresserad av Plus och Pro ber vi dig att skaffa ett konto idag!
Läs mer om Plus/Pro

Offtopic
I våras flyttade vi alla Offtopic-diskussioner till ett separat forum kallat Offtopic.se som sedan dess utvecklats enormt snabbt. Innan året är slut har en ny ideell förening skapats med syfte att driva och utveckla Offtopic vidare - en lösning som jag tror kommer fungera utmärkt. Jag har insett att jag måste fokusera mer på 99mac i fortsättningen. Läs mer på:
Nu tar vi över Offtopic!

Nytt redaktionssystem
Arvid grävde i våra PHP-filer och trollade fram ett par nya funktioner i vårt redaktionssystem som underlättar vår arbete rejält. Nu kan vi skriva nyheter för publicering "i framtiden" som automatiskt genereras i nyhetsforumet med kommentera-länk. Kan tyckas självklart men detta är inget vi haft tidigare.

Betyg på nyheter
Vi behöver feedback ifrån er läsare - hjälp oss att betygssätta skriva nyheter och tester (anonymt) genom att sätta betyget 1-5. Minst 20 personer måste sätta betyg innan resultatet visas i forumlistningen. Låga betyg visar att vi måste förbättra arbetet - höga betyg motiverar och visar vad vi ska satsa mer på. Observera att betygen ska visa det redaktionella arbetet inte själva nyhetsinnehållet (det är inte vårt fel att Apples 23" skärmar har konstruktionsfel).

Du hittar betygssättningen i övre högra hörnet på alla nyheter, testa genom att betygssätta denna krönika!

10k - jakten på nya medlemmar
Snart når vi 10.000 registrerade medlemmar här på 99mac. Samtidigt som det är jättekul att så många upptäckt vår enorma kunskapsdatabas grymtar veteranerna över hur den genomsnittliga kunskapsnivån störtdyker. Jag tror inte det är så hemskt som vissa vill påvisa men det är farligt om vi tappar våra riktiga kunskapsbanker som bidrar så mycket till 99mac.

Varför jaga nya medlemmar? Därför att många annonsörer använder den siffran vid jämförelser med andra sajter och vi måste verkligen bli bättre på att hitta annonsintäkter. Dessutom tror vi att mångfald ger ett rikare innehåll.

Tyvärr är det få nykomlingar som bidrar till verksamheten genom olika uppdrag eller genom Pluskonton - troligen blir 99mac ett tillfälligt bollplank eller snabb-support när det kniper. Det kanske gör att vi inför en engångsavgift á 50kr (betalas via SMS) för nya konton efter årsskiftet - pengarna går till våra redaktörer och testlabbet. Du som redan är medlem påverkas inte.

Adblockers
Vi jobbar för att öka effektiviteten och genomslaget för annonserna här på 99mac - ett sätt att hitta ökade intäkter. Samtidigt skapade jag en diskussion om s k Adblockers i feedback-forumet där jag förklarade hur jag ser på saken. Byt till 99mac Plus så kan du välja mellan flera olika "skins" med färre annonser.
Adblockers förbjudet på 99mac

Årskrönika
Inför årsskiftet tänkte jag skriva en årskrönika där vi tar upp intressanta händelser och roliga anekdoter ifrån 2004. Om du har tips på vad jag bör inkludera är du välkommen att skicka ett mail till [email protected] - använd helst inte vår PM-funktion.

Apple 30" Cinema HD Display
Jag har jobbat mer eller mindre heltid i Macbranschen sedan 1997 som återförsäljare eller som redaktör här på 99mac. På det sättet har jag följt nya produktlanseringar ifrån dom första leveranserna av Power Macintosh G3 till dagens underverk. Det har blivit svårare och svårare att bli upphetsad av nya produkter men ibland blir jag barnsligt förtjust. Under den senaste veckan har jag testat 30" Cinema HD Display och mitt test kommer under kommande veckan, resultatet kommer nog förvåna en del!

Det händer nu!
Jag tänkte avsluta positivt med att berätta hur uppriktigt förvånad jag är över vilken takt Apple återigen har fått allmänhetens intresse. Jag hade inte i mina vildaste fantasier trott att dom skulle komma tillbaka så här starkt. Alla kanske inte har förstått vad som pågår just nu - en återförsäljare jag talat med har ökat försäljningen ifrån strax under 200 Macar per år till 1000st!

Alla diskussioner om "när det vänder för Apple" kan vi stänga, det händer nu! Jag har besökt ett tiotal återförsäljare under November och alla säger samma sak - intresset bland dom yngre målgrupperna har inte varit så här stort på 8-10 år.

Antalet nya medlemmar och intresset för iPod.se och 99mac speglar just detta. Vår uppgift är att ta hand om alla som blivit nyfikna på Mac och se till att dom blir Macanvändare - en ytterst trevlig del av befolkningen. Jag har tryckt upp 300st klistermärken och det kommer mer - målet är att det ska synas att vi är stolta (och kaxiga) Macanvändare. Så här ser dom ut:

"Din mamma" & "5%"
"Min dator"

När shoppen är klar - se till att beställa och montera ett märke på din bil. I gengäld lovar jag att tuta och blinka när jag ser dig på någon av landets vägar!

Jag önskar er alla en trevlig första advent!

/Martin
Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/vbindex.php?id=798

Nyheterna importeras automatiskt till forumet nu men det laggar lite - cirka 30 minuter tydligen. Vi ska försöka hitta felet och åtgärda det.

Om du vill sätta betyg på nyheter görs det i forumet (inte på förstasidan) uppe till höger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 23:25

Fin krönika Björnström,

Det som skett med lokalen visar med all önskvärd tydlighet att det man skriver på ett forum som 99mac, verkligen publiceras! Många gånger har jag förundrats över vad folk skriver i offentliga fora, saker som jag ibland kan hålla med om, men i en ton eller med en jargong som definitivt hör hemma mellan skål och vägg.

(Inte för att jag på något sätt menar att Björnström hade en tvivelaktig ton, men att det hade ett otroligt genomslag)

Det språk vi använder när vi publicerar oss på 99mac eller på andra ställen, tenderar att hamna någonstans mellan det tal- och det skriftspråkliga. Något som kan vara smidigt och charmigt, men som också riskerar leda till missförstånd och konflikt. En av anledningarna är säkert att vi får betydligt snabbare respons, än vad vi brukar få när vi annars förmedlar oss skriftligen

Nu när medlemsantalet i 99mac närmar sig tiotusen, blir det än viktigare att vara tydlig i sitt språk, och kanske ännu viktigare i sin ton. Något som stämmer till eftertanke är också att de inlägg jag gjorde när 99mac var en liten "klubb", där man ju faktiskt hade litet koll på vem som var vem, ligger kvar för alla att söka efter och läsa. Jag har mer än en gång sett ofrivilligt komiska inlägg i flera år gamla trådar, där skribenten missat att hon eller han svarat några år senare.

Jag hoppas (och tror) att 99mac kommer att fortsätta vara startsida på mina burkar i många år ännu. Utan 99mac tror jag att jag hade suttit på en windowsburk nu med tanke på de problem jag hade med de sena versionerna av nian, och de tidiga av X. Jag stannade, och är glad för det!:D

Vänligen, Ylan

Som vanligt lika intressanta krönikor, Martin!
Verkligen tråkigt med allt som hänt, klubblokalen, plusforumet, osv.
Trevlig första advent!

Kan knappt vänta

Jag vill ha ett sånt där klistermärke, och jag vill ha det nu!!!

Mattias

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-28 23:16
Ursprungligen av Redaktionen:

Klubblokalen
För ett par veckor sedan skrev jag om vår nya klubblokal i Stockholm....

Detta hade jag definitivt inte hört talas om förrän jag läste detta - kanske beror på att jag inte bor i Stockholm. Visst är det tråkigt, men man ska kanske passa sig för att utvecklas mot en lokal Stockholmssajt - när en del medlemmar gynnas av sitt geografiska läge blir de andra vresiga och avundsjuka.

Ursprungligen av Redaktionen:

Tystnadsplikt på Plusforumet
I samband med lanseringen av vårt populära Plusforum var vi tydliga med att innehållet är avsett endast för Plusmedlemmar...

Tyvärr kan man inte undgå lagstiftningen och därmed inte tvinga folk att hålla tyst om det som de läser. Det enda man kan göra är att stänga av medlemmar som är otrevliga. Hur detta ska lösas vet jag inte riktigt och jag tror knappast att Björnström har tid att leka polis.

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac Plus
I Oktober lanserade vi två nya medlemsformer kallade 99mac Plus och 99mac Pro.... Som jämförelse kan jag säga att 5% av medlemmarna med medlemsnummer under 1000 har valt Plus/Pro och färre än 1% av medlemmar med medlemsnummer över 6000....
Innan November är slut måste vi betala för G5:an som 99mac drivs på och betala ytterligare en kvartalsräkning till webhotellet - bara dessa två fakturor ligger på cirka 50.000 kronor.

Jösses! Hoppas det går vägen och att ni verkligen lyckas hålla igång sajten.

Pro-abbonnemanget är något av det bästa jag köpt i år. (Bortsett från PowerBook, iPod och tågbiljetter till flickan min.

Ursprungligen av Redaktionen:

Betyg på nyheter
Vi behöver feedback ifrån er läsare - hjälp oss att betygssätta skriva nyheter och tester (anonymt) genom att sätta betyget 1-5.

En enklare modell föreslås härmed: "Tyckte du om denna nyheten? Ja - Nej". Det ger ett mer lättolkat svar än ett flummigt medelvärde. Är det alla som tycker att nyheten var 3, eller var det några som tryckte 1 och några 5? Eller kanske hälften så många som tryckte 4 som 1? Osv.

Ursprungligen av Redaktionen:

Årskrönika
Inför årsskiftet tänkte jag skriva en årskrönika där vi tar upp intressanta händelser ...

Jag trodde nästan att detta var den årskrönikan.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det händer nu!
Alla kanske inte har förstått vad som pågår just nu - en återförsäljare jag talat med har ökat försäljningen ifrån strax under 200 Macar per år till 1000st!

Jodå, jag har hängt med i svängen eftersom jag halkade in på den. Som nybliven macanvändare, ung och tydligen den mest osannolike pro-användaren på hela forumet, vill jag poängtera att ungdomar och studenter står för en stor del av ökningen. Apple säljer inte längre bara till företag utan direkt till konsumenter igen. 99mac måste behålla fokus på båda dessa grupper. 99Mac:s Ungdomsförbund, någon?

Senast redigerat 2004-11-28 23:32
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 00:13
Citat:

Din mamma använder freestyle

LOL Ett sånt MÅSTE jag ha!

Trevlig krönika som vanligt Martin, även om alla skildrade händelser kanske inte var lika trevliga.

  • Medlem
  • 2004-11-29 00:24

Bra skrivet! En liten fråga: Jag hittar inte var jag kan ge denna nyhet/krönika en 4:a i betyg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 00:30
Ursprungligen av garda:

Bra skrivet! En liten fråga: Jag hittar inte var jag kan ge denna nyhet/krönika en 4:a i betyg...

Förstår heller inte hur man gör!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av garda:

Bra skrivet! En liten fråga: Jag hittar inte var jag kan ge denna nyhet/krönika en 4:a i betyg...

Kolla längst upp står "Betyg" där.. klicka på den

Mycket bra krönika, verkligen sötsur. Det märks verkligen att Apple är ett företag i positiv förändring och att 99mac har nått en kritisk massa... Det är alltid tråkigt att saker misstolkas, folk vill missgynna andra (t.o.m. folk man tror man känner) och att Björnström dessutom inte får ekonomin att klaffa. Hoppas att du vet vad du gör för om du börjar ta betalt för tillgång till forumet. Känner du till något annat forum som gjort så? Hur har dom löst det? Själv hade jag nog tvekat att betala 50 kr för tillgång till ett forum som jag inte kan vara säker hjälper mig med mina problem.

Ett alternativ är att tillåta, säg, 5 inlägg innan man tvingas betala. För att på så sätt se om vi som redan finns på forumet kan hjälpa med problemet. Om personen får smak för 99mac så är det bara att betala.

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Kolla längst upp står "Betyg" där.. klicka på den

Nix, jag hittar inte någon knapp.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-29 17:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Själv hade jag nog tvekat att betala 50 kr för tillgång till ett forum som jag inte kan vara säker hjälper mig med mina problem.

Nåja, man har ju alltid möjligheten att läsa tidigare trådar, och bör på så vis kunna bilda sig en uppfattning om nivån på forumet.
För hur många frågor är det egentligen som har ställts på det här forumet som har förblivit obesvarade?

Inressant och bra krönika.

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 03:02

Om ni kommer att börja ta 50 kronor per nytt konto lär ni nog inte få många nya medlemmar.

(Kunde dock inte låta bli att skratta åt han som fick skäll av chefen. URL till den aktuella tråden kunde vara trevligt)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-29 06:48
Ursprungligen av Doktor G:

(Kunde dock inte låta bli att skratta åt han som fick skäll av chefen. URL till den aktuella tråden kunde vara trevligt)

Inte lätt att veta om man inte läst tråden, den står på Plusforumet och är alltså låst om man inte är Plus/Pro-medlem. Men det som hände var INTE något att skratta åt. Det handlar om förtroenden och brutna regler, inte ett humorisktiskt skämt-inlägg.

Jag hittar för övrigt inte heller någon "Betyg"-knapp/länk...

Ursprungligen av nubi:

Inte lätt att veta om man inte läst tråden, den står på Plusforumet och är alltså låst om man inte är Plus/Pro-medlem. Men det som hände var INTE något att skratta åt. Det handlar om förtroenden och brutna regler, inte ett humorisktiskt skämt-inlägg.

Posta inget på forum eller någon annanstans som du inte vill ska stå på Aftonbladets förstasida imorgon. Det finns alltid idioter som gör saker på ren jävelskap eller för att de tycker det är roligt.

Jag har själv drabbats av sånt här, både här på 99mac och på andra ställen så numera väljer jag hellre att inte kommentera alls framför att dela med mig av information som kan vara intressant för många.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-29 16:37
Ursprungligen av Joacim Melin:

Posta inget på forum eller någon annanstans som du inte vill ska stå på Aftonbladets förstasida imorgon. Det finns alltid idioter som gör saker på ren jävelskap eller för att de tycker det är roligt.

Tråkigt nog har den typen av beteende en mindre smickrande benämning bland "de lärde". En bekant till mig som jobbar inom den aktuella yrkesgruppen som kommer i kontakt med sådant dagligen klassificerar det som "psykopatbeteende".

Nåväl, jag sitter själv i styrelsen för 7 olika företag och arbetar aktivt som företagsledare eller chef i flera av dem. Jag kan inte annat än att skaka på huvudet åt den "drabbade" chefen som blev upprörd. Om en anställd tänker sluta så tänker han/hon faktiskt sluta. Orsaken till det är i allmänhet på grund av vantrivsel och då har chefen misslyckats. Inget att bli upprörd över. Chefen borde istället ha tagit "tipset" med ro, hållt tyst och väntat på att den anställde lämnar in sin uppsägning. Då är det dags att i förbigående fråga om anledningen och notera vad det var som gick snett. Den chef som tar en uppsägning av en anställd som ett personligt påhopp har hamnat på fel plats inom arbetslivet.

Jeez...

Ursprungligen av nubi:

Inte lätt att veta om man inte läst tråden, den står på Plusforumet och är alltså låst om man inte är Plus/Pro-medlem. Men det som hände var INTE något att skratta åt. Det handlar om förtroenden och brutna regler, inte ett humorisktiskt skämt-inlägg.

Precis min åsikt. Man slutar aldrig förvånas över folks beteende.

Hoppas personen som såg som sin uppgift att sabba någon annans arbetssituation drabbas dubbelt upp tillbaka. What goes around brukar det heta...

Ursprungligen av Doktor G:

Om ni kommer att börja ta 50 kronor per nytt konto lär ni nog inte få många nya medlemmar.

(Kunde dock inte låta bli att skratta åt han som fick skäll av chefen. URL till den aktuella tråden kunde vara trevligt)

Det kommer antagligen minska registreringstakten en del men det gör inte så mycket för vi har så mycket jobb med våra 10.000 nuvarande medlemmar

Ursprungligen av Björnström:

Det kommer antagligen minska registreringstakten en del men det gör inte så mycket för vi har så mycket jobb med våra 10.000 nuvarande medlemmar

Alltså, tror du inte att du kanske är på väg att begå samma misstag igen som då du bollade runt med att stänga forumet vid 1000 medlemmar? Planen som ni har verkar vara att försöka fokusera energin på att få dom existerande 10 000 medlemmarna att köpa 99Macs tjänster och liknande, vilket låter som en bra idé. Men om jag ska vara ärlig så förstår jag som inte idén med att begränsa antalet nya medlemmar. Varför vill du att det inte ska komma hit fler folk? Fler medlemmar = fler potentiella konsumenter.

Det känns som om sättet som ni tänker på 99Mac för att få folk att köpa era tjänster är att skapa en begränsning och sen få folk att betala för att få bort begränsningen. Det är som helt fel sätt att tänka imho. T.ex anledningen varför jag inte köpt Plus är för att jag inte tycker det är värt pengarna helt enkelt. Jag vet inte hur många aktiva användare på forumet som har Plus/Pro, men det verkar som om majoriteten i alla fall håller med mig. Om det är någonting som måste göras åt det låga antalet så är det väl att helt enkelt bygga på tjänsterna med mer erbjudanden, inte skapa fler begränsningar.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Alltså, tror du inte att du kanske är på väg att begå samma misstag igen som då du bollade runt med att stänga forumet vid 1000 medlemmar? Planen som ni har verkar vara att försöka fokusera energin på att få dom existerande 10 000 medlemmarna att köpa 99Macs tjänster och liknande, vilket låter som en bra idé. Men om jag ska vara ärlig så förstår jag som inte idén med att begränsa antalet nya medlemmar. Varför vill du att det inte ska komma hit fler folk? Fler medlemmar = fler potentiella konsumenter.

Det känns som om sättet som ni tänker på 99Mac för att få folk att köpa era tjänster är att skapa en begränsning och sen få folk att betala för att få bort begränsningen. Det är som helt fel sätt att tänka imho. T.ex anledningen varför jag inte köpt Plus är för att jag inte tycker det är värt pengarna helt enkelt. Jag vet inte hur många aktiva användare på forumet som har Plus/Pro, men det verkar som om majoriteten i alla fall håller med mig. Om det är någonting som måste göras åt det låga antalet så är det väl att helt enkelt bygga på tjänsterna med mer erbjudanden, inte skapa fler begränsningar.

Jag vet inte vad jag ska säga - jag lägger redan hela min tid här och all min energi på att få sajten att fungera. Det finns inte mer tid i mitt liv för att göra det bättre än så här just nu.

Som jag skrivit tidigare är vår mest lockande produkt själva forumet - kom gärna med förslag på tjänster som du skulle vara beredd att betala för.

Alla nya medlemmar gör att forumvärdarna får sitta kvällar och helger för att svara på frågor, godkänna medlemmar och hjälpa folk att komma igång. När vi får fler än 500 medlemmar i månaden är det dags att ta en administrativ avgift för detta.

Samtidigt förstår jag dig - om du tittar in här lite då och då för att kolla på nyheter, läsa lite diskussioner och skriva ett par inlägg får du inte riktigt samma bild av 99mac som jag.

Du anar inte hur trist det är för mig att tvingas ta upp detta tråkiga ämne gång på gång - ge mig ett par hundra tusen kronor för att driva sajten så att jag slipper ta upp det igen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-30 11:10
Ursprungligen av Björnström:

Det kommer antagligen minska registreringstakten en del men det gör inte så mycket för vi har så mycket jobb med våra 10.000 nuvarande medlemmar

50 spänn e helt ok....

Apples 30 tummare - väntar med spänning på vad som kommer.. man kanske blir tvungen att gråta en skvätt?

Stå på - seriösa forum behövs!

Ursprungligen av Doktor G:

Om ni kommer att börja ta 50 kronor per nytt konto lär ni nog inte få många nya medlemmar.

(Kunde dock inte låta bli att skratta åt han som fick skäll av chefen. URL till den aktuella tråden kunde vara trevligt)

(ironi)
Ja verkligen, ti hi hi. Otroligt roligt.
(/ironi)

Jag vill se mer produkter!
Kylskåpsmagneter, nyckelringar, mobilstroppar, mobilskal, kläder och leksaker!

Jag har ingen bil, men vill ändå visa vad som är näst bästa forumet! (det bästa är förstås offtopic.se)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-29 10:19

Hmmm...$40 för ett Pluskonto, det har man ju råd med...eller ska man vänta tills dollarn sjunker än mer?

Om OffTopic har blivit en ideell förening, varför skulle inte det kunna funka för 99mac?

Ursprungligen av Michael Nord:

Om OffTopic har blivit en ideell förening, varför skulle inte det kunna funka för 99mac?

Vi har tittat på det tidigare men kom fram till att det troligen bara skulle innebära ännu mer jobb än idag. Adressen 99mac.org är registrerad för just detta ändamål och om någon tar initiativet så lyssnar jag.

Jag försöker alltid dela min bild av vad som pågår just nu. Ofta är det roliga och coola grejer men det finns ju andra sidor av verkligheten också.

Ju fler som känner till situationen desto större förståelse får vi för vårt agerande.

Att inte lyckas få några intäkter ifrån annonsörer och medlemmar är det absolut mest säkra vägen till undergång, det står utom allt tvivel.

Det sorgliga är att om vi tvingas stänga sajten skulle antagligen flera hundra medlemmar plötsligt inse vad dom förlorat och börja betala. Har ju hänt förut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 16:14

Jag tycker gott att Oscar Bjers & Co. kan "betala tillbaka" en del av vad dom säkerligen har dragit in tack vare detta forum. Högre belopp ju fler aktiva medlemmar.

Bevaka tråden