Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Gömma" specifika filer/kataloger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-13 16:49

Jag skulle villja dölja ett gäng filer och kataloger i findern, åtminstonde göra dem "osynliga" i findern. Filerna ligger på en samba-share, så SetFile går inte att köra(!?).
Någon som vet om jag kan använda mig av nått appelscript eller vad som helst egenligen som gör att filerna kan döljas?.

Testade; Hide files i smb.conf men den verkade inte ta på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-13 16:51

I rooten ligger det en fil som heter .hidden som listar allt som inte ska visas i findern. Testat göra ngt liknande i den mappen?

Det här verkar funka, men du måste eventuellt starta om Finder för att förändringen ska visas.

tell application "System Events"
set visible of (choose folder) to false
end tell

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 10:17
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här verkar funka, men du måste eventuellt starta om Finder för att förändringen ska visas.

tell application "System Events"
set visible of (choose folder) to false
end tell

Tack för scriptet, det fungerar - åtminstonde när det gäller hfs+. Verkar inte ta på kataloger på den monterade samba-sharen.

//edit: Det fungerar på kataloger jag själv skapat på servern.

Senast redigerat 2004-10-14 10:28
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-13 18:08

Ska testa båda alternativet imorgon och återkomma med resultatet, tack så länge .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 18:39

Annars kan du ju använda Tinkertool. Eller menar ni nåt annat mtp samba-share och SetFile?

Jag vill minnas att någon på detta forumet tipsade om ett terminalsätt, för att gömma filen "fil":

mv /Users/"användare"/fil /Users/"användare"/.fil

(lättast är att droppa in mappen i terminalfönstret, så slipper man skriva sökvägen.

Vill man se vilka gömda filer som finns i en mapp, skriver man ls -a för att även lista dolda objekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 09:35
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag vill minnas att någon på detta forumet tipsade om ett terminalsätt, för att gömma filen "fil":

mv /Users/"användare"/fil /Users/"användare"/.fil

(lättast är att droppa in mappen i terminalfönstret, så slipper man skriva sökvägen.

Vill man se vilka gömda filer som finns i en mapp, skriver man ls -a för att även lista dolda objekt.

En viktig detalj är ju att filen inte bara är gömd, den har fått ett nytt namn också.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 10:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag vill minnas att någon på detta forumet tipsade om ett terminalsätt, för att gömma filen "fil":

mv /Users/"användare"/fil /Users/"användare"/.fil

(lättast är att droppa in mappen i terminalfönstret, så slipper man skriva sökvägen.

Vill man se vilka gömda filer som finns i en mapp, skriver man ls -a för att även lista dolda objekt.

Filerna är redan "dolda" på solaris-servern och de syns ej på Windows maskinerna, om man inte väljer visa dolda filer, men av någon anledning syns de på OSX-maskinerna.

Sen har vi/dem lite andra problem också, bland annat åäö och att tider/datum flyttas tillbaka med 1 till 2 timmar för varje gång du ändrar i en fil.

Men ett problem i taget.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 14:19

Har fixat det nu. Körde lite med de som administrerade samban.

1
Bevaka tråden