Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En stor el två små skärmar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 11:01

Hur väljer ni? En 23" Cinema el två 17" Studio (och pengar över till en MiniPod)?

Alltså rent arbetsergonomiskt, två mindre skärmar (1280+1280 x 1024 totalt) el en stor (1920 x 1200 pixels)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-07 11:16

Du får 163840 mer pixlar med två 1280x1024 skärmar.

Men det beror ju på hur man arbetar också. Jag föredra att ha t.ex ha en MS Excel på varje skärm med olika listor i var.

Skulle jag redigera film eller sitta mer med Photoshop kanske jag hade trivts bättre med en hel stor bild.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 12:03

En stor skärm tveklöst. Möjligen möjligen att man kan köra två st bredvid varandra om det är en typ samsung modell med väldigt tunn ram. Att ha dem stående en bit ifrån eller vinklade funkar inte alls för min del, det blir ett evigt flackande med blicken och huvudet och det tröttar en utan att man märker det. Jag skulle tro att en 23" räcker långt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-07 12:24

Jag kör Samsung 181T de har ganska tunna (1cm) kanter. Men det finns ju med ännu tunnare nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 12:37

Jag håller helt med föregående talare. Samsung, Eizo, Sony och andra skärmar med smal ram passar bra att placera parvis. Det går naturligtvis utmärkt att även placera Apples skärmar parvis, men du får ju en stor "dödyta" där ramarna möter varandra. Huruvida detta är störande eller ej beror väl till stor del på hur man arbetar.

Frågan du bör ställa dig är om du vill ha en stor skärmyta där du kan arbeta obehindrat. Eller om du istället vill ha så många pixlar som möjligt (fördelat på två skärmar).

Med en Cinema Display 23" får du ju 1900 pixlar i bredd utan avbrott. Med två 19" skärmar har du 2560 pixlar i bredd men med ett avbrott på mitten.

Gå till en butik och testkör båda varianterna och välj den du trivs bäst med. En Cinema Display 23" borde du kunna komma över till rimligt pris begagnad, när apple släpper nya skärmar (när det nu sker).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 13:25

Själv kör jag två LaCie 18" (fet ram på dessa) och även om jag tycker att det fungerar bra som tusan så skulle jag inte tveka en sekund om jag fick en bra deal på en 23", för det blir som sagt ett väldigt flackande med blicken. Det blir liksom en "huvudskärm" och en "extraskärm" av det hela. men det är nog mycket en smaksak.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 13:40

Det beror ju mycket på i vilka applikationer man arbetar och hur de är uppbyggda. Sittar man med program som kräver stor skärmyta och som dessutom kan "delas upp" på två skärmar. Eller har man större behov av en stor gemensam yta att disponera över?

De frågorna måste man ju ställa sig. Men testa för guds skull skärmarna i butik innan du slår till jas. Gärna ansluten till en mac. Och allra helst med de program som du arbetar i installerade.

1
Bevaka tråden