Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Bättre, men det blir ju ännu bättre om du cyklar utan motor.

Denna skall tydligen vara laglig. https://fatazz.se/content/uploads/2021/02/fat...

Häftig bike, den skulle jag kunna tänka mig men tyvärr inte laglig, flera återförsäljare nämner det

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-03 10:18
Ursprungligen av CekariYH:

Häftig bike, den skulle jag kunna tänka mig men tyvärr inte laglig, flera återförsäljare nämner det

OK, skall kolla det med min kontakt, men vad är det som inte är lagligt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-08-03 10:57
Ursprungligen av MatsOlov:

OK, skall kolla det med min kontakt, men vad är det som inte är lagligt?

2000 W motor ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-03 17:16
Ursprungligen av MatsOlov:

Bättre, men det blir ju ännu bättre om du cyklar utan motor.

Är du verkligen säker på det?

Har tvärt om hört om vetenskapliga studier som påstår att man som människa har mycket ineffektivare förbränning när man både går och cyklar än vad fordon med elmotorer har.

Människor är inte lika illa som kor, men skall ändå tydligen släppa ut mer CO2 i förhållande till det arbete man utför med mänsklig förbränning i celler och muskler när man transporterar sig, jämfört med elfordon som ofta har en effektivitet närmare 93-95%.

Ursprungligen av MatsOlov:

OK, skall kolla det med min kontakt, men vad är det som inte är lagligt?

Motorstyrka och Max hastighet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-04 13:34
Ursprungligen av omartint:

Är du verkligen säker på det?

Har tvärt om hört om vetenskapliga studier som påstår att man som människa har mycket ineffektivare förbränning när man både går och cyklar än vad fordon med elmotorer har.

Människor är inte lika illa som kor, men skall ändå tydligen släppa ut mer CO2 i förhållande till det arbete man utför med mänsklig förbränning i celler och muskler när man transporterar sig, jämfört med elfordon som ofta har en effektivitet närmare 93-95%.

Först så är kor inte ett problem, då grästillväxten där de betar binder mer co2 än deras utsläpp. För det andra så är det utvinningen av materialen till batterierna och elmotorernas och tillverkning som skitar ner ordentligt.

Om vi sedan skall vara lite filosofiska så är det väl så att utan människor finns det egentligen ingen anledning för jorden att existera. Djuren har ju inte den medvetenheten att de kan uppskatta jordens skönhet. De har ju bara ett syfte/mål, fortplantning.

Så, ja, jag är säker att det blir bättre om du cyklar, ännu bättre om du går, jämfört med ett elfordon.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-05 15:31
Ursprungligen av MatsOlov:

Först så är kor inte ett problem, då grästillväxten där de betar binder mer co2 än deras utsläpp. För det andra så är det utvinningen av materialen till batterierna och elmotorernas och tillverkning som skitar ner ordentligt.

Njae, det är metangasen som de producerar som är 10x värre än CO2 som är problemet.

Nej, det är rent myt och fake news du kommer med om dina påståenden om batterier.

Det är ingen skillnad mot annan gruvnäring. Utvinning av gruvor och dagbrott kan ske under bra förhållande, för både människor och miljö, eller under dåliga förhållanden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-05 15:32
Ursprungligen av MatsOlov:

Om vi sedan skall vara lite filosofiska så är det väl så att utan människor finns det egentligen ingen anledning för jorden att existera. Djuren har ju inte den medvetenheten att de kan uppskatta jordens skönhet. De har ju bara ett syfte/mål, fortplantning.

Så, ja, jag är säker att det blir bättre om du cyklar, ännu bättre om du går, jämfört med ett elfordon.

Håller med om det första stycket, men det var ju just du som tog upp miljöaspekten (inte jag).

Gällande ditt andra påstående så är det mest troende och tyckande. Har inte så mycket med fakta och verkligheten att göra.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-05 15:37
Ursprungligen av omartint:

Njae, det är metangasen som de producerar som är 10x värre än CO2 som är problemet.

Nej, det är rent myt och fake news du kommer med om dina påståenden om batterier.

Det är ingen skillnad mot annan gruvnäring. Utvinning av gruvor och dagbrott kan ske under bra förhållande, för både människor och miljö, eller under dåliga förhållanden.

Nej, du har fel. Och om du läser något annat än klimathysteriska journalister och MP's texter så förstår du.

Här har du ett bra inlägg som förklarar kornas del i kretsloppet.
https://unt.se/ledare/darfor-ar-kornas-prutta...

Senast redigerat 2021-08-05 16:05

Starta en tråd om klimatdebatt, här passar det inte in. /Moderator

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-13 21:35

Min trotjänare till iMac började (tack vare tredjeprogram) att klaga på att någon/några sektorer på hårddisken (2TB HDD) tydligen mått bättre och nu har left the building.
Inte mycket att vänta på eftersom Apple inte ens i fantasin har bättre saker tillgängliga än vad som Idag finns. Helst hade jag velat ha något vassare än M1, men det verkar dröja onödigt länge.

Det blev en Mini och en skärm.
För första gången i livet så tänkte jag att en välvd sådan skulle smaka bra. Ivartfall är den spännande. Vi får se om den duger hela vägen fram.
Datamaskinen i fråga är en Mini med M1, 16GB här och 2TB där.

Förlåt mig. Jag glömde berätta vilken skärm det är.
Det är en BenQ EZX3501R

Senast redigerat 2021-08-13 22:41
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-14 09:46
Ursprungligen av M37:

Förlåt mig. Jag glömde berätta vilken skärm det är.
Det är en BenQ EZX3501R

Det är något fel på dessa. Du får skicka tillbaka. Skärmen blinkar något hemskt!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-08-14 09:59
Ursprungligen av omartint:

Det är något fel på dessa. Du får skicka tillbaka. Skärmen blinkar något hemskt!

Det är förmodligen en PC-skärm han inskaffat..

En avlång trådlös laddare till vardagsrummet/datorbänken. Är inte så vanliga, fanns ett Kinesiskt varumärke som hade dem, de var tidigt ute med Qi laddare för många år sedan. Har glömt namnet men de verkar vara borta nu inte sett produkter från dem mer.

Nu hade Anker dock en sådan modell:
https://www.anker.com/es/products/variant/pow...
(Köpte via webhallen)

Bra ventilerad med slitsar på sidorna/undersidan.

Edit: Varumärket jag tänkte på som nu är borta var Vinsic.

Senast redigerat 2021-08-14 16:38
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-15 08:52

Anker PowerConf

På tal om Anker - det blev ett inköp av konferenshögtalare PowerConf från Webhallen för 799kr istf 1490kr. Behöver den som konsult och scoutaktiv (Corona-säkra styrelsemöten!). Lite vågat att inte gå på Jabra Speak 510 eller Konftel Ego som väl annars ligger i samma prisområde normalt. Imorgon blir det elddop på KS (kårstyrelse)!
Intressant med 6 st mikrofoner runt om och LED som visar i realtid varifrån den uppfattar ljudkällan. Den kan också ställas om mellan singel- och multiröst-läge. Är ensam hemma just nu och kan inte testa... Duh! Ska även finnas en DSP för brusreducering och intelligent röstförbättring. Återstår att se vad det innebär.
Gedigen metallkonstruktion och i särklass tyngst (341gr) mot Jabra Speak 510 i plast på 195gr. Sist har den ett batteri på 24h mot Jabra och Konftel på 15h båda samt USB-C & USB-A. Det har kommit en PowerConf S3 (dock ej ännu i Sverige) som ska vara funktionellt likvärdig fast med tygbeklädd ovandel för samma pris.

En Severin brödrost för 2 skivor från Amazon.se
Eftersom jag har lite dåligt med lediga avställningsytor i mitt kök så var den här bra. Smal modell som passar fint vid fönstret.
De flesta andra har öppningarna placerade bredvid istället så brödrosten blir rätt bred, så de passar bättre på ett bord eller en köksbänk.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-19 22:59
Ursprungligen av mattiL:

Det är förmodligen en PC-skärm han inskaffat..

Ja, om man ska kalla alla skärmar som inte är tillverkade av Apple för PC-skärmar så har du naturligtvis rätt.

Det är en 35" BenQ EX3501R, för att vara mera exakt. (Vilket jag har för mig att jag tillade i mitt inlägg.)

Jag trivs bra med den då den har helt okej färgåtergivning och är tillräckligt bred för att slippa två skärmar. Som bonus är den inte så bred/stor så jag inte får plats med min Air bredvid.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-23 19:25
Ursprungligen av frazze:

På tal om Anker - det blev ett inköp av konferenshögtalare PowerConf från Webhallen för 799kr istf 1490kr. Behöver den som konsult och scoutaktiv (Corona-säkra styrelsemöten!). Lite vågat att inte gå på Jabra Speak 510 eller Konftel Ego som väl annars ligger i samma prisområde normalt. Imorgon blir det elddop på KS (kårstyrelse)!
Intressant med 6 st mikrofoner runt om och LED som visar i realtid varifrån den uppfattar ljudkällan. Den kan också ställas om mellan singel- och multiröst-läge. Är ensam hemma just nu och kan inte testa... Duh! Ska även finnas en DSP för brusreducering och intelligent röstförbättring. Återstår att se vad det innebär.
Gedigen metallkonstruktion och i särklass tyngst (341gr) mot Jabra Speak 510 i plast på 195gr. Sist har den ett batteri på 24h mot Jabra och Konftel på 15h båda samt USB-C & USB-A. Det har kommit en PowerConf S3 (dock ej ännu i Sverige) som ska vara funktionellt likvärdig fast med tygbeklädd ovandel för samma pris.

Och då kan jag berätta att Anker PowerConf byttes ut igår eftermiddag till en Jabra Speak 510 (som det ironiskt nog också hade blivit kampanj på hos Webhallen - dock bara 949kr istf 1290kr…) Anledningen till detta är att kördirigent (som ju rimligen borde ha ett bra öra) påpekade att Jabra hade bättre mellan- och diskantregister än Anker. Gav helt enkelt ett mera klart ljud.
Jag går alltså ned i batteritid, från 24h till 15h, men vinner å andra sidan på mindre vikt: nedifrån 320g till 195g. Dessutom försvinner min USB-C som detta. Dock en sinnrikt(?) upplindad laddsladd med USB-A runt "pucken". Inställningar och uppdatering av fast programvara (firmware) flyttas också från app (iOS och Android) till applikation (macOS och Windows).
I skrivande stund finns det tyvärr 1+1 bugg: #1) den allvarliga är att Jabra Direct inte kan hitta en bluetooth-ansluten högtalare, utan ber mig "Insert a Jabra Bluetooth plug-and-play USB adapter to Connect your Bluetooth Device with your PC". Våra datorer är alla utrustade med blåtand sedan många år och brukar lystra till namnet Mac... #2 Högtalaren visar olika mycket laddat om man ansluter den till antingen laddare som ger 1A eller 2A. Den visar halva laddningen när den sitter på 2A och hela (rätt?) laddning med 1A. Den visar också rätt när den får 500mA. Dock försvinner det när högtalaren närmar sig färdigladdat. (Sa jag det att jag har hållit på med utveckling av mjukvara för inbyggda system i ca 30 år...)

Senast redigerat 2021-08-23 19:50
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-29 11:26

iPad Pro M1 12,9”. Det finns risk att den åker tillbaka. Den är för stor jämfört med min gamla 10,5”. Sen är det något obestämbart med färgerna och bakgrundsbelysningen på skärmen, den känns inte behaglig att titta på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-29 12:29
Ursprungligen av Gäddnos:

iPad Pro M1 12,9”. Det finns risk att den åker tillbaka. Den är för stor jämfört med min gamla 10,5”. Sen är det något obestämbart med färgerna och bakgrundsbelysningen på skärmen, den känns inte behaglig att titta på.

JAg har själv alltid upplev 12,9 som väldigt stor, men det riktigt knepiga är ju om du inte tycker skärmen presterar. Jag skulle ta med min och gå till en butik och jämför. Enkelt om man har en butik närheten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-08-29 12:52
Ursprungligen av xms67:

JAg har själv alltid upplev 12,9 som väldigt stor, men det riktigt knepiga är ju om du inte tycker skärmen presterar. Jag skulle ta med min och gå till en butik och jämför. Enkelt om man har en butik närheten.

Storleken vänjer man sig vid, jag har min första 12,9 M1, alltid haft de mindre modellerna.
Den är klart tyngre i handen dock, något skärmproblem har jag inte sett med mina gamla ögon.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-30 00:22
Ursprungligen av Gäddnos:

iPad Pro M1 12,9”. Det finns risk att den åker tillbaka. Den är för stor jämfört med min gamla 10,5”. Sen är det något obestämbart med färgerna och bakgrundsbelysningen på skärmen, den känns inte behaglig att titta på.

Är det PWM på belysningen i skärmen?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-30 00:30

Skaffade ett lite kul tillbehör i form av en adapter, för att kunna ladda min elsparkcykel (eller annat elfordon som laddar med vanlig Schuko) på ett standard Typ2 billaddningsuttag.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-30 05:48
Ursprungligen av omartint:

Är det PWM på belysningen i skärmen?

Det vet jag faktiskt inget om. Igår kändes det bättre, den får stanna nån vecka till så jag kan känna efter ordentligt.

Storleken vänjer jag mig nog vid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-09-01 12:31
Ursprungligen av omartint:

Skaffade ett lite kul tillbehör i form av en adapter, för att kunna ladda min elsparkcykel (eller annat elfordon som laddar med vanlig Schuko) på ett standard Typ2 billaddningsuttag.

Var hittade du den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-09-01 12:34

Hämtade min Model Y LR i fredags

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-09-01 17:43
Ursprungligen av kenjon:

Var hittade du den?

https://eauto.si/metron-shop/product-category...

https://evconnect.se/collections/adaptrar

https://laddstoppet.se/tillbehor/adaptrar

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-09-01 17:44
Ursprungligen av kenjon:

Hämtade min Model Y LR i fredags

Snyggt - grattis till en superbil!

Ersatt min stationära laddare IKEA Åskstorm som har tjänat mig väl. Dock lite klena USB-A uttag på den vilket var anledning till bytet till en Linocell från Kjell & Company för 299 kr på kampanjpris:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg...

Kraftfull laddare med både USB Power Delivery samt Quick Charge 3.0

Vinterfälgar med toppen däck på. Redo för 21-22 nu ?

Sandblästrade dem och sen pulverlack.

Bevaka tråden