Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 15 och BankID och andra synpunkter

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-07-30 09:03

Kan rapportera att BankId fortfarande fungerar på beta 4.

Samma här beta 4.
Om du har Nordea som bank och om du inte har bankid kvar: se till att du har din fyrsiffriga kod tillgänglig och gå till här så har du möjlighet att hämta ett nytt bankid.
Personligakoden kan du byta i den gamla internetbanken. Se till att du fixar den innan mobil bankid försvinner.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan rapportera att BankId fortfarande fungerar på beta 4.

Instämmer. Mitt fungerar fortfarande både på iPad och iPhone. Ta i trä.

oj såg nu att folk säger att den fungerar på beta 4an.
hoppas det snurrar bättre nu då.

Ursprungligen av watdafuq:

oj såg nu att folk säger att den fungerar på beta 4an.
hoppas det snurrar bättre nu då.

Vi får se. Problemet är främst att det är oförutsägbart. Beteendet varierar mellan enheter och över tid och är inte helt enkelt att koppla till olika betaversioner

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi får se. Problemet är främst att det är oförutsägbart. Beteendet varierar mellan enheter och över tid och är inte helt enkelt att koppla till olika betaversioner

Höll i ca 12 timmar som vanligt för mig...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-07-31 21:32

Kan ju även bero på vilken bank man har. Mitt fungerar ännu.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan ju även bero på vilken bank man har. Mitt fungerar ännu.

Tveksamt om det beror på banken. Jag tror inte det. Har skapat BankID från två olika banker och haft problem med bägge

BankID hanteras och adrministreras via BankID separata site och inte direkt via bankens sida, vilket gör att jag kan hantera (exvis spärra) BankID som skapade via en annan bank än den som jag är inloggad på.

Bekröfteselsen av ditt BankID sker också utan kontakt din bank så jag tror inte att utfärdande bank är en faktor

Fem dagar utan problem på iPhone, På ipaden lever ett BankID som skapades under beta3 och är åtta dagar gammalt (samma utfärdande bank)

Så det är svårt att hitta den utlösande faktorn utifrån. Personligen så misstänker jag att det är något som sker vid en initial check när BankID appen startas. Men vad det är känns omöjligt att härleda (förutom att det givetvis beror på att det är en beta)

Ta i trä... En vecka och fortfarande kvar på min iPhone. Nu närmar jag mig den tidslängd då jag började få problem på beta 1

(Ska jag vara noggrann så är det 12 timmar kvar innan jag når upp till en full vecka med samma bankid på iPhone)

Har samma problem iphone 12 pro

Ursprungligen av BlackSmp:

Det fungerar felfritt så länge som bankid finns kvar. Blir intressant att se hur Ipaden klarar sig.

Jag kör också en 12 Pro Max

Mitt bankId försvinner också. Det står spärrat titt som tätt.
Kör senaste betan och har skapat bankid med SEB

Upptäckte idag att Bankid försvunnit från min iPad.

Som sagt. Oförutsägbart

Det har alltid varit stabilare på min iPad. Har ett BankID som är skapat med beta3 och som fortfarande lever

iPhone har levt sedan 27/7

Men är ni beroende av BankID på er enhet så undvik betan

Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt. Oförutsägbart

Det har alltid varit stabilare på min iPad. Har ett BankID som är skapat med beta3 och som fortfarande lever

iPhone har levt sedan 27/7

Men är ni beroende av BankID på er enhet så undvik betan

Någon som testat detta och provat om det hjälper?

Lösningen kan vara att stänga av funktionen "Privat reläservice". Denna funktion ligger under Inställningar -> Din profil -> iCloud -> Privat reläservice. Jag testade detta själv på min iPhone (iPhone 12 Pro Max) och efter en omstart så ligger BankID:et kvar.

Ursprungligen av everlast:

Någon som testat detta och provat om det hjälper?

Lösningen kan vara att stänga av funktionen "Privat reläservice". Denna funktion ligger under Inställningar -> Din profil -> iCloud -> Privat reläservice. Jag testade detta själv på min iPhone (iPhone 12 Pro Max) och efter en omstart så ligger BankID:et kvar.

Jag har privat reläservice aktiverat på så väl iPhone som iPad och det fungerar för mig. Mina BankID är över en vecka gamla nu.

Det är däremot avslaget för safari på iPhonen pga problem med vissa sajter som inte fungerade som de skulle (främst lokaltidningen)

Jag vet inte varför jag har olika inställningar på ipad och iPhone men nu rör jag det inte

Så jag tror att det är annat som ligger bakom problemen men YMMV

Public beta 5 installerat. Så här långt allt ok och BankID fungerar fortfarande

Ursprungligen av BlackSmp:

Public beta 5 installerat. Så här långt allt ok och BankID fungerar fortfarande

Skriv gärna eller uppdatera om det fortfarande funkar, är lite sugen på att installera beta 5.

Då min Apple Watch sitter på beta 3, så vill jag kunna använda klockan igen.
Är det värt att installera tycker ni? har en iPhone 12.

Ursprungligen av twixxxx:

Skriv gärna eller uppdatera om det fortfarande funkar, är lite sugen på att installera beta 5.

Då min Apple Watch sitter på beta 3, så vill jag kunna använda klockan igen.
Är det värt att installera tycker ni? har en iPhone 12.

Jag tycker det. Det enda problemen jag har är osäker på BankID och kraschande Freja eID

Nu kommer det dessutom rykten om att nya modellerna kan släppas så tidigt som inom fyra veckor

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hmm ser ingen Uppdatering

Ni som uppdaterat till senaste versionen av BankID med anpassningar för iOS 15 beta får gärna meddela hur det fungerar.

Mitt blev spärrad direkt …
Samt många ggr står det att den är spärrad men fungerar ändå

Ursprungligen av watdafuq:

Hmm ser ingen Uppdatering

Du får gå till BankID i App Store. Där står det troligen ”uppdatera” innan det poppar upp i listan över uppdateringar

Ursprungligen av nyllet83:

Ni som uppdaterat till senaste versionen av BankID med anpassningar för iOS 15 beta får gärna meddela hur det fungerar.

Uppdaterat såväl BankID som beta 5. Fungerar fortfarande

Ursprungligen av toox500:

Mitt blev spärrad direkt …
Samt många ggr står det att den är spärrad men fungerar ändå

Intressant. I mina fall så fanns det inget BankID att välja. Och då finns det ingen chans det ska kunna fungera

Ursprungligen av BlackSmp:

Uppdaterat såväl BankID som beta 5. Fungerar fortfarande

Jag får inte upp PB5 när jag går in i uppdatering. Varken på telefonen eller ipaden. Eller har de kört en automatisk uppdatering? Vilken bild är PB5?

  • Medlem
  • 2021-08-11 12:18
Ursprungligen av pmarriott:

Jag får inte upp PB5 när jag går in i uppdatering. Varken på telefonen eller ipaden. Eller har de kört en automatisk uppdatering? Vilken bild är PB5?

Samma här. Kanske man måste ha PB4 installerad för att få upp PB5?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-11 12:21
Ursprungligen av pmarriott:

Jag får inte upp PB5 när jag går in i uppdatering. Varken på telefonen eller ipaden. Eller har de kört en automatisk uppdatering? Vilken bild är PB5?

PB 5 släpps inte förrän ikväll tidigast. Igår var det DB 5.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag får inte upp PB5 när jag går in i uppdatering. Varken på telefonen eller ipaden. Eller har de kört en automatisk uppdatering? Vilken bild är PB5?

Ursprungligen av Alix:

Samma här. Kanske man måste ha PB4 installerad för att få upp PB5?

Jag är på developer beta. Den heter PB5 men är inte pushad till alla ännu. Troligen senare idag

Ursprungligen av BlackSmp:

Uppdaterat såväl BankID som beta 5. Fungerar fortfarande

Trevligt. Då kanske jag nu vågar installera betan. Jag har inte haft några problem med BankID alls på min iPad som kört publik beta ända sedan den släpptes (jag är inte utvecklare). Är det developer beta 5 du uppdaterat till för public beta ligger väl kvar än så länge på 4?

Ursprungligen av nyllet83:

Trevligt. Då kanske jag nu vågar installera betan. Jag har inte haft några problem med BankID alls på min iPad som kört publik beta ända sedan den släpptes (jag är inte utvecklare). Är det developer beta 5 du uppdaterat till för public beta ligger väl kvar än så länge på 4?

Ja, det är developer (även om det står public när jag installerar den)

Min iPad har varit förvånansvärt stabil under denna period. Bara tappat BankID någon enstaka gång

Bevaka tråden