Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-06-08 14:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Fungerar den med HomeKit?

Nej, inte native, men den går att få in genom Homebridge och om jag inte minns fel Home Assistant.

https://www.mistore.se/sv/smarta-hem/flaktar/...

Många inköp till bilen så postar en bild på hur bygget ser ut nu. Mycket moddar för att uppnå rätt design.

En så kallad GaN laddare fabrikat Anker från Amazon:
https://www.amazon.se/gp/product/B083LK6KMV/r...

Ursprungligen av johnh3:

En så kallad GaN laddare fabrikat Anker från Amazon:
https://www.amazon.se/gp/product/B083LK6KMV/r...

Nice, men lte få uttag?

Ursprungligen av CekariYH:

Nice, men lte få uttag?

Två USB-A och ett USB-C räcker för min del. Många GaN laddare har bara ett uttag:

https://www.netonnet.se/art/produktvaljare/la...

En Denver CRQ-107 klockradio med Qi/trådlös laddning, 499 kr på Mediamarkt. En slags uppdaterad version av deras tidigare modell, Denver CRQ-110 som fortfarande finns i marknaden, men jag skulle undvika den.
Har haft en sådan men den hade för stora siffror som lyste för starkt. Även om man dimmade ner dem. Blev störande i ett mörkt sovrum.
Det är åtgärdat på denna modell. Mindre siffror och man kan dimma ner den rejält. Tygklädd på laddardelen så det blir en tydlig avgränsning så man riskerar inte att placera mobilen fel. Backuppbatteriet är av den platta typen som man får köpa till.

Strömadapter ingår också så man behöver ingen separat USB laddare/kabel till den. Ett USB-A uttag på baksidan om man vill ha nåt extra, ladda smartklockan etc..
Den är officiellt Qi certifierad också.

Senast redigerat 2021-07-25 12:52
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-07-25 17:40

Är inte Denver ett av världens äldsta varumärken för elektriska/digitala väckarklockor (känns det som)?

Ursprungligen av frazze:

Är inte Denver ett av världens äldsta varumärken för elektriska/digitala väckarklockor (känns det som)?

Ett Danskt varumärke som inte har haft det bästa ryktet direkt. Lågpris DVD spelare som har sålts på ICA Maxi och Överskottsbolaget ungefär. Fast just med Qi klockradior och sånt tycker jag de är bra på. Finns inte så mycket andra märken direkt inom det så de har väl en liten nish där.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-26 00:51

Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kic...

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"

Ursprungligen av johnh3:

En Denver CRQ-107 klockradio med Qi/trådlös laddning, 499 kr på Mediamarkt. En slags uppdaterad version av deras tidigare modell, Denver CRQ-110 som fortfarande finns i marknaden, men jag skulle undvika den.
Har haft en sådan men den hade för stora siffror som lyste för starkt. Även om man dimmade ner dem. Blev störande i ett mörkt sovrum.
Det är åtgärdat på denna modell. Mindre siffror och man kan dimma ner den rejält. Tygklädd på laddardelen så det blir en tydlig avgränsning så man riskerar inte att placera mobilen fel. Backuppbatteriet är av den platta typen som man får köpa till.

Strömadapter ingår också så man behöver ingen separat USB laddare/kabel till den. Ett USB-A uttag på baksidan om man vill ha nåt extra, ladda smartklockan etc..
Den är officiellt Qi certifierad också.

Sista bilden, vad är det för tecken som pilen pekar på?

Häftigt liten sak... Kom gärna med ett omdöme när du lekt ett tag med den

Doh, ingen av dom klarar min manliga vikt på strax över 100 kg

Ursprungligen av CekariYH:

Sista bilden, vad är det för tecken som pilen pekar på?

Man ska hålla utkik på den logotypen om man köper en trådlös laddare för att veta att den är legitim så att säga. Då är den officiellt certifierad:
https://www.wirelesspowerconsortium.com/knowl...

Finns laddare på exempelvis Jula av märket Trust som inte är det:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/h...

Då har de en annan egen laddsymbol. Olagligt använda den riktiga loggan för dem.

Senast redigerat 2021-07-26 09:44
Ursprungligen av omartint:

Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!

Släng den inte på cykelbanan när du är klar med den bara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-07-26 10:08

Och se till att hjälmar finns!

Kunde inte låta bli. Blev nya iPad Pro 12,9”.Är så impad av nya M1 och bildskärmen. Även om jag har en gen4. Lättsåld. Dessutom passar tangentbord - vilket jag inte vill vara utan. Hade en rabattkupong så det blev en 1000 lapp billigare. Om några dagar börjar backup och överföring från nuvarande. Har aldrig haft problem - så hoppas nu också.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-27 16:32
Ursprungligen av CekariYH:

Häftigt liten sak... Kom gärna med ett omdöme när du lekt ett tag med den

Doh, ingen av dom klarar min manliga vikt på strax över 100 kg

Den är rätt stabil. Klarar lätt 150 kg utan problem har jag läst. Dessa körs i USA av folk som väger uppåt 140-150. Extremt stabil och gedigen byggd. Egentligen konstruerad för hyresmarknaden för och främst, men av efterfrågan så säljer de denna direkt till slutkunder. Motorn är även effektiv på 300W kontinuerlig effekt (runt 700W peak). Väger ca 107 kg och 185 cm; inga som helst problem.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-27 16:34
Ursprungligen av adress@mac:

Kunde inte låta bli. Blev nya iPad Pro 12,9”.Är så impad av nya M1 och bildskärmen. Även om jag har en gen4. Lättsåld. Dessutom passar tangentbord - vilket jag inte vill vara utan. Hade en rabattkupong så det blev en 1000 lapp billigare. Om några dagar börjar backup och överföring från nuvarande. Har aldrig haft problem - så hoppas nu också.

Grymt! Har M1 i min MacBook Air, och den har en helt fantastisk prestanda i förhållande till enormt bra batteritid. Du kommer inte bli missnöjd.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-27 16:38
Ursprungligen av mattiL:

Och se till att hjälmar finns!

Såg att det finns hjälmar med inbyggda baklysen. Verkar smart då baklampor sitter så lågt på dessa fordon. Inget viktigt nu på sommaren, men för mörkret i hösten så verkar det smart. Någon som testat dessa och har tips på bra modeller?

Ursprungligen av omartint:

Den är rätt stabil. Klarar lätt 150 kg utan problem har jag läst. Dessa körs i USA av folk som väger uppåt 140-150. Extremt stabil och gedigen byggd. Egentligen konstruerad för hyresmarknaden för och främst, men av efterfrågan så säljer de denna direkt till slutkunder. Motorn är även effektiv på 300W kontinuerlig effekt (runt 700W peak). Väger ca 107 kg och 185 cm; inga som helst problem.

Så den klarar mer än 100kg, varför skriver dom inte det då? :-/

Men 300W, då är den ju inte laglig i trafik, max 250W och max 25km/h tror jag det är?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-27 16:41
Ursprungligen av CekariYH:

Så den klarar mer än 100kg, varför skriver dom inte det då? :-/

Men 300W, då är den ju inte laglig i trafik, max 250W och max 25km/h tror jag det är?

I nästan alla andra EU-länder är den laglig, men tyvärr inte i Sverige. Här är det max 20 km/h och max 250W.

Ursprungligen av omartint:

I nästan alla andra EU-länder är den laglig, men tyvärr inte i Sverige. Här är det max 20 km/h och max 250W.

Ja just det, 20 var det ju... har hört och hoppas på att det ska bli en lagändring om detta men vi får väl se... skulle väldigt gärna ha en och slippa ta bilen i många fall...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-28 14:34
Ursprungligen av CekariYH:

Ja just det, 20 var det ju... har hört och hoppas på att det ska bli en lagändring om detta men vi får väl se... skulle väldigt gärna ha en och slippa ta bilen i många fall...

Ja, tyvärr i Sverige. Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige är olagliga.

Detta är den generella EU-modellen. Den är en mjukvarubegränsad version (cappad till endast gå i 25 km/h som du påpekar) av den som säljs i USA, Kina och resten av världen som tillåter 30 km/h (och ofta högre hastigheter).

Finns dock även en ytterligare mer begränsad modell framtagen för den mer restriktiva tyska marknaden som tillåter max 20 km/h för alla elsparkcyklar (till skillnad från majoriteten av länderna i EU som tilllåter 25 km/h):

Ninebot MAX G30D II

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kic...

Den som sagt inte heller är laglig i Sverige, då Sverige fn. har en lite speciell lag och reglering som inte bara begränsar hastigheten, men även till resten av världen en lite märklig och unik begränsning av effekten på elmotorn till max 250W som nämnts innan (om man inte monterar på ett par trampor, då kan man öka motorns effekt till 300W, märkligt nog).

Ursprungligen av omartint:

Ja, tyvärr i Sverige. Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige är olagliga.

Detta är den generella EU-modellen. Den är en mjukvarubegränsad version (cappad till endast gå i 25 km/h som du påpekar) av den som säljs i USA, Kina och resten av världen som tillåter 30 km/h (och ofta högre hastigheter).

Finns dock även en ytterligare mer begränsad modell framtagen för den mer restriktiva tyska marknaden som tillåter max 20 km/h för alla elsparkcyklar (till skillnad från majoriteten av länderna i EU som tilllåter 25 km/h):

Ninebot MAX G30D II

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kic...

https://assets.segway-cdn.com/Product-Pictures/_product_full/MAX-G30D-II_Product-pictures_-2.png?mtime=20210510023042&focal=none&tmtime=20210525090835

Den som sagt inte heller är laglig i Sverige, då Sverige fn. har en lite speciell lag och reglering som inte bara begränsar hastigheten, men även till resten av världen en lite märklig och unik begränsning av effekten på elmotorn till max 250W som nämnts innan (om man inte monterar på ett par trampor, då kan man öka motorns effekt till 300W, märkligt nog).

Haha, ibland undrar man vilka nötter sitter och tar fram dessa lagar

Litade runt lite efter:

1. Lagliga
2. Klara minst 105 kg
3. Med sadel.

Hittade massor dvs inga alls som klarade mina krav

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-28 17:41
Ursprungligen av CekariYH:

Haha, ibland undrar man vilka nötter sitter och tar fram dessa lagar

Jo, lite märkligt att man inte enats om kraven ens inom EU.

Var är EU-byråkraterna när de äntligen kan göra nytta (istället för att hitta på många av deras meningslösa och idiotiska saker)?

Ursprungligen av omartint:

Jo, lite märkligt att man inte enats om kraven ens inom EU.

Var är EU-byråkraterna när de äntligen kan göra nytta (istället för att hitta på många av deras meningslösa och idiotiska saker)?

Den som kan svara på det kan dom ställa ut för allmänheten att titta på och beundra

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-07-30 21:21

Nytt tillbehör för vår 2021 Tesla M3:a i Midnight Silver Metallic.

Blev en Xbox controller från Xbox Design Labs in Storm Grey med svarta knappar (för att matcha de svarta accentfärgerna på bilen med chrome delete), och med Teslaröda knappar på baksidan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-08-01 11:22

Kia e-niro Med Tech paket. Garvade nonstop första tio minuterna från bilhallen. El är kul. Vansinnigt kul, även i en mini-SUV.

45mil på en laddning. Nu gäller det bara att elektrikern kommer och sätter upp laddbox.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-02 15:42

Instant Pot med Air-fryer lock. Ett enkelt och snabbt sätt att laga mat på. Dessutom fick jag den för nästa halva priset på tyska Amazon.

Ursprungligen av omartint:

Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden!

Tänk på att ett en el-cykel bara är miljövänlig om resan ersätter en resa med fossila drivmedel. Ersätter den en promenad eller vanlig cykel är det mer nerskitning än ett bensin/dieselfordon.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-08-02 16:12
Ursprungligen av MatsOlov:

Instant Pot med Air-fryer lock. Ett enkelt och snabbt sätt att laga mat på. Dessutom fick jag den för nästa halva priset på tyska Amazon.

Tänk på att ett en el-cykel bara är miljövänlig om resan ersätter en resa med fossila drivmedel. Ersätter den en promenad eller vanlig cykel är det mer nerskitning än ett bensin/dieselfordon.

Ersätter elbil på dessa sträckor. Hur blir det då?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-03 07:48
Ursprungligen av omartint:

Ersätter elbil på dessa sträckor. Hur blir det då?

Bättre, men det blir ju ännu bättre om du cyklar utan motor.

Ursprungligen av CekariYH:

Haha, ibland undrar man vilka nötter sitter och tar fram dessa lagar

Litade runt lite efter:

1. Lagliga
2. Klara minst 105 kg
3. Med sadel.

Hittade massor dvs inga alls som klarade mina krav

Denna skall tydligen vara laglig. https://fatazz.se/content/uploads/2021/02/fat...

Bevaka tråden