Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel tror sig kunna slå Apple Silicon inom fyra år

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intel har sakta börjat tappat sin status som ledande processortillverkare och i en ny värld där mindre är bättre tror sig nu processorjätten att de kan återta tronen om några år.

Läs hela artikeln här

Nja, inte för att Intel kommer i konkurs direkt. Men det är svårt att komma igen när man har halkat efter så länge.
Fast blir ändå intressant att se vad de kommer med.

  • Medlem
  • 2021-07-27 15:23

Nokia var överlägset störst på mobiler rätt länge. Just sayin'...

Ursprungligen av Alix:

Nokia var överlägset störst på mobiler rätt länge. Just sayin'...

Sant men nu har de äntligen en VD med ingenjörsbakgrund (Pat Gelsinger) som verkar veta vad som behövs för framtiden. Tidigare i ledningen har varit säljare/räknenissar i kostym ungefär. Så det tror jag bådar gott för framtiden.

  • Medlem
  • 2021-07-27 15:37
Ursprungligen av johnh3:

Sant men nu har de äntligen en VD med ingenjörsbakgrund (Pat Gelsinger) som verkar veta vad som behövs för framtiden. Tidigare i ledningen har varit säljare/räknenissar i kostym ungefär. Så det tror jag bådar gott för framtiden.

Jag vill minnas att Nokia kämpade med näbbar och klor. Till ingen nytta. Fast märket har nu återupplivats via HMD Global. Om Intel lyckas bättre, tja, det får vi se, helt enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-07-28 16:52

Gissar på att Intel kommer ikapp M1 om fyra år.

  • Medlem
  • 2021-07-28 17:00
Ursprungligen av ibish:

Gissar på att Intel kommer ikapp M1 om fyra år.

Och M5 då om ytterligare fyra år?

Flytten till M1 och M2 chippen kanske tar längre tid för Apple än planerat:
https://www.youtube.com/watch?v=VvdmtQ_XFl8

Så det kan komma nån ny Intel Mac ändå? Sen är det svårt att rakt jämföra. Det blir inga Dell, HP, Asus med M2 processorn.
AMD ökar men de ligger fortfarande långt efter Intel. Innan Qualcomm har en datorn som kan vara i paritet med prestandan med en Intel motsvarighet ligger fortfarande långt efter. Troligen flera år. Så jag tror Intel i perspektiv kommer klara sig hyfsat bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2021-08-04 19:04
Ursprungligen av Alix:

Jag vill minnas att Nokia kämpade med näbbar och klor. Till ingen nytta. Fast märket har nu återupplivats via HMD Global. Om Intel lyckas bättre, tja, det får vi se, helt enkelt.

Jo men Nokias problem var ju mjukvaran, inte speciellt myket av ett hw problem. Tar mer tid att bygga en bra grund i mjukvaran.
Det intel och qualcom inte kan tävla med denna gång är hur mjukvara och hårdvara är integrerad. Vi får se hur stor inverkan det har i grunden. Men rent tekniskt tror jag inte att intel är borträknade jag hoppas dock innerligt att x86 dör ut. De får gärna konkkurera med risc v eller liknande.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-08-10 11:45

Vad är definitionen av att komma ifatt? Prestanda/watt?

Intel kommer säkert klara sig bra i ett antal år framöver men oerhört tveksam till att dom kommer vara den ledande processortillverkaren rent innovationsmässsigt när Apple och Google gör sina egna chip.

Intel har nåt på gång som kallas Arc:
https://www.gsmarena.com/intel_arc_announceme...

Sen om de kommer ikapp Apple är en annan sak. Men de kommer säkert vara en stark aktör inom datorer även framöver.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-21 21:20

Jag ser gärna att fler slåss mot varandra för att någon ska skapa en bättre produkt för mig.

Intel har just presenterat sina 12.th generations processor:
https://arstechnica.com/gadgets/2021/10/intel...

Ska Intel ha en chans att komma ifatt måste de komma bort ifrån x86 instruktionset och ersätta det med en mer effektiv sådan + att chiparkitekturen måste få en helt ny utformning, sån genererar avsevärt mindre värme vid vid höga Hz tal och klara fler beräkningar per cykel. Apple Silicon, Arm och Googles dito klarar detta – varav Apple har en rejäl försprång idag gentemot sina konkurrenter.

Naturlagarna kommer snart att sätta stopp på mindre ledningar i SoC, så en helt ny teknik måste utvecklas t.ex. ljusbaserat SoC och kvant SoC.

Apples rejäla försprång kan försvinna över natten om en konkurrent kommer med ett sådant framtids SoC som kostar ungefär lika mycket som dagens SoC.

Ja hur det går får man se. Intels nya fabriker börjar bli klara i vart fall.
De visar dem i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=PtSSoZW19vs

1
Bevaka tråden