Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

James Bond-rullar

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-02-10 16:38
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja liten miss där, och väldigt svårt för nykomlingar till filmserien – förvirrade mig ordentligt som 15-åring iallafall!

Översättningsmissen började dock inte med filmen, utan med den litterära förlagan. For Your Eyes Only var den första filmen som inte byggde rakt av på en roman av Ian Flemming, utan istället byggdes ihop av flera kortare noveller från en samling som hette just For Your Eyes Only på engelska (efter den andra berättelsen i boken), men som fick den svenska titeln Ur Dödlig Synvinkel istället (efter den första berättelsen i boken). Jag gissar att när filmen skulle få sin engelska titel var det helt enkelt någon som tog samma titel som den på svenska utgivna samlingen, och inte kollade upp detta mer noga.

På svenska har föresten själva novellerna fått följande titlar:

From a View to a Kill: Den försvunna ordonnansen
For Your Eyes Only: M:s privata hämnd
Risico: Den riskiga affären
The Hildebrand Rarity: Hildebrandrariteten

Filmen Ur Dödlig Synvinkel baseras på M:s privata hämnd och Den ruskiga affären, samt en scen från romanen Leva och Låta Dö som inte fick plats i den filmen.

I den engelska utgåvan finns dessutom en femte novell; Quantum of Solace. Som såklart blev titeln till en Bond-film, men helt utan att ha något med handlingen i den att göra.

PS: Jag föredrar på många sätt romanerna framför filmerna!

Detta hade jag ingen som helst aning om ?
Mycket intressant
Tack @jakobnilsson

För de som gillar att läsa kan jag också tipsa om den här! Serie av Warren Ellis, med riktigt klassisk Bond-känsla.

https://www.adlibris.com/se/bok/james-bond-vo...

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Bond_(Dyn...

Jag hamnade som ung tonåring mitt i Mannen med den gyllene pistolen och den absolut fantastiska serien Snobbar som jobbar. Har alltid gillat den lite sexistiska humoristiska stilen hos Roger Moore som sen Pierce Brosnan fortsatte med, så dessa två är mina favoriter och jag tror filmen The world is not enough som nr ett.
Man får heller inte glömma bort musiken, det är något alldeles speciellt John Barry skapade som jag får pytteskin av när en bondrulle ska tittas på, jag har för övrigt titellåten till Snobbar som jobbar som ringsignal i mobilen sen många år tillbaka.

Min Bond är Roger Moore. Kanske för att jag växte upp med hans filmer. Har inte så bra koll på Daniel Craig. Sen är frågan om det blir några fler filmer. Den sista har skjutits upp flera gånger. Ingen streamingtjänst verkar ha velat köpa den heller. Så jag misstänker att den kanske inte är en så bra film.

Bevaka tråden