Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i7 eller M1?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga, jag funderar som sagt att skaffa en mac, men jag nu undrar jag över dom olika procssorna i7 eller M1, ska man satsa på M1? Det jag tycker är lite synd att den inte finns med 16tums skärm, så frågan är hur länge klara sig i7an? Appel är ju dyra så man vill ju att den ska hålla ett antal år

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-07-21 22:40

M1. Dessutom är den bättre prisatt.

M1 är nog att föredra. Intel versionen möjligen om det är någon speciell applikation som inte går att använda.

En 16” M1 kommer snart, förhoppningsvis i September i år. Kan/orkar du vänta så gör det…

M1 alla dagar i veckan.

Jag förstår vad ni säger, men jag ska använda den för att fixa lite filmer från gopro kameran och även fixa bilder på amatörnivå, frågan är om man då är i behov av M1an, sedan så är det 16 tum som gäller,men mycket tacksam för era svar.

Skulle tro att 95 % skulle klara sig med en M1. Men det finns gränsfall:
https://www.youtube.com/watch?v=dap2sHis188&l...

Ursprungligen av johnh3:

Skulle tro att 99 % skulle klara sig med en M1. Men det finns gränsfall:
https://www.youtube.com/watch?v=dap2sHis188&l...

Men M1an är ju den nya prosessorn men jag funderar på intelprosessorn, och frågan är om man klara sig med den?

Ursprungligen av snilleblixt:

Men M1an är ju den nya prosessorn men jag funderar på intelprosessorn, och frågan är om man klara sig med den?

Han säger i videon att det blir problem om man använder flera skärmar och kameror med M1. Det beror väl på vilka behov man har.
Ja jag skulle säga att Intel macarna har lång support också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-07-24 18:06

Jag får intrycket av inlägg #1 och #8 att du tror att Apple Silicon (M1) är ett tillägg i processorplattformarn till Intel (i7) som Apple tänker använda i framtiden. Så är det inte. Apple överger Intel och kör bara sin egen processor från och med nu. Du kan bara hitta begagnade Intel-baserade allteftersom Apple släpper nya Apple Silicon-baserade. Sedan många år är PowerPC övergiven och samma sak händer med Intel, om än att det är ett antal kvar tills att den betraktas som antik.

Ursprungligen av frazze:

Jag får intrycket av inlägg #1 och #8 att du tror att Apple Silicon (M1) är ett tillägg i processorplattformarn till Intel (i7) som Apple tänker använda i framtiden. Så är det inte. Apple överger Intel och kör bara sin egen processor från och med nu. Du kan bara hitta begagnade Intel-baserade allteftersom Apple släpper nya Apple Silicon-baserade. Sedan många år är PowerPC övergiven och samma sak händer med Intel, om än att det är ett antal kvar tills att den betraktas som antik.

Jag är fullt medveten om att apple har övergett intel, det finns fortfarande nya macar med intel att köpa både på Netonnet och Elgiganten och andra ställen, men min frågar är om det om man ska vänta på M1an eller köp med intel med tanke på vad jag ska använda den till, sedan visst så kommer M1 men som allt annat så blir saker gamla och det gäller ju även M1an.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-07-24 22:41

Personligen skulle jag aldrig överväga Intel om M finns på spelplanen.

Du kan ju kolla på den här för att få en uppfattning om M1 på en iMac vs en maxad Windows laptop.

Jag säger att M1 är riktigt bra, men om jag själv var i valet och kvalet skulle jag vänta lite till för att se om dom kränger en typ M2 i höst.

M1 iMac vs maxad Windows laptop

Ursprungligen av reboot81:

M1. Dessutom är den bättre prisatt.

Ursprungligen av johnh3:

M1 är nog att föredra. Intel versionen möjligen om det är någon speciell applikation som inte går att använda.

Ursprungligen av The Real Viking:

En 16” M1 kommer snart, förhoppningsvis i September i år. Kan/orkar du vänta så gör det…

Ursprungligen av carlsson:

M1 alla dagar i veckan.

Ursprungligen av snilleblixt:

Jag förstår vad ni säger, men jag ska använda den för att fixa lite filmer från gopro kameran och även fixa bilder på amatörnivå, frågan är om man då är i behov av M1an, sedan så är det 16 tum som gäller,men mycket tacksam för era svar.

Ursprungligen av johnh3:

Skulle tro att 95 % skulle klara sig med en M1. Men det finns gränsfall:
https://www.youtube.com/watch?v=dap2sHis188&l...

Ursprungligen av johnh3:

Han säger i videon att det blir problem om man använder flera skärmar och kameror med M1. Det beror väl på vilka behov man har.
Ja jag skulle säga att Intel macarna har lång support också.

Ursprungligen av frazze:

Jag får intrycket av inlägg #1 och #8 att du tror att Apple Silicon (M1) är ett tillägg i processorplattformarn till Intel (i7) som Apple tänker använda i framtiden. Så är det inte. Apple överger Intel och kör bara sin egen processor från och med nu. Du kan bara hitta begagnade Intel-baserade allteftersom Apple släpper nya Apple Silicon-baserade. Sedan många år är PowerPC övergiven och samma sak händer med Intel, om än att det är ett antal kvar tills att den betraktas som antik.

Ursprungligen av M37:

Personligen skulle jag aldrig överväga Intel om M finns på spelplanen.

Ursprungligen av CekariYH:

Du kan ju kolla på den här för att få en uppfattning om M1 på en iMac vs en maxad Windows laptop.

Jag säger att M1 är riktigt bra, men om jag själv var i valet och kvalet skulle jag vänta lite till för att se om dom kränger en typ M2 i höst.

M1 iMac vs maxad Windows laptop

Hej tacksam för era svar och hjälp.

  • Medlem
  • 2021-07-25 10:16
Ursprungligen av frazze:

Jag får intrycket av inlägg #1 och #8 att du tror att Apple Silicon (M1) är ett tillägg i processorplattformarn till Intel (i7) som Apple tänker använda i framtiden. Så är det inte. Apple överger Intel och kör bara sin egen processor från och med nu. Du kan bara hitta begagnade Intel-baserade allteftersom Apple släpper nya Apple Silicon-baserade. Sedan många år är PowerPC övergiven och samma sak händer med Intel, om än att det är ett antal kvar tills att den betraktas som antik.

Ursprungligen av snilleblixt:

Jag är fullt medveten om att apple har övergett intel, det finns fortfarande nya macar med intel att köpa både på Netonnet och Elgiganten och andra ställen, men min frågar är om det om man ska vänta på M1an eller köp med intel med tanke på vad jag ska använda den till, sedan visst så kommer M1 men som allt annat så blir saker gamla och det gäller ju även M1an.

Påpekande: Ännu så länge säljer Apple nya macar med Intel vad gäller åtminstone MBP 16 tum, Imac 27 tum, Mac mini och Mac Pro. När de slutar med det vet bara Apple.

Ursprungligen av Alix:

Påpekande: Ännu så länge säljer Apple nya macar med Intel vad gäller åtminstone MBP 16 tum, Imac 27 tum, Mac mini och Mac Pro. När de slutar med det vet bara Apple.

Nej precis så är det.

1
Bevaka tråden