Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa "bakljus" i webcam

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Logitech Streamcam. Problemet är att jag har ett extremt bakljus då jag har ett fönster bakom mig, så jag blir väldigt mörk och min bakgrund väldigt ljus när jag sitter i möten, tex i MS Teams.

Jag har Logitech Capture installerat, men kan inte hitta några inställningar där som verkar relevanta. Någon som har tips?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-05-20 12:45

Dra en gardin för fönstret och sätt en lampa framför dig.

  • Medlem
  • 2021-05-20 12:48

Ställ skrivbordet framför fönstret.

Båda alternativen undviker jag gärna. Några inställningar jag kan göra på kameran?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-05-20 13:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Båda alternativen undviker jag gärna. Några inställningar jag kan göra på kameran?

Om du inte kan/vill ändra ljusförhållandena så återstår bara att överexponera bilden om möjligt. Bakgrunden kommer att bli ännu ljusare och förmodligen helt utfrätt, men du kommer bli mer normalt exponerad.

Det kommer nog se hemskt ut, men du syns bättre i alla fall.

Ursprungligen av Vassius:

Om du inte kan/vill ändra ljusförhållandena så återstår bara att överexponera bilden om möjligt. Bakgrunden kommer att bli ännu ljusare och förmodligen helt utfrätt, men du kommer bli mer normalt exponerad.

Det kommer nog se hemskt ut, men du syns bättre i alla fall.

Och hur gör jag det på en PC?

  • Medlem
  • 2021-05-20 13:22

I Zoom finns det en inställning för Adjust for low light, både auto och manuell. Då höjs exponeringen en aning.

Sedan kanske man kan, beroende på program, använda bakgrundsfilter för att göra personen tydligare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-20 13:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och hur gör jag det på en PC?

https://windowsforum.com

Ursprungligen av Alix:

I Zoom finns det en inställning för Adjust for low light, både auto och manuell. Då höjs exponeringen en aning.

Sedan kanske man kan, beroende på program, använda bakgrundsfilter för att göra personen tydligare.

Dessvärre så verkar det inte finnas fler inställningar än att just välja kamera i Teams, så jag letar tredjepartsprogram snarare.

  • Medlem
  • 2021-05-20 15:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Dessvärre så verkar det inte finnas fler inställningar än att just välja kamera i Teams, så jag letar tredjepartsprogram snarare.

Okej, kolla om detta kan hjälpa dig.

Ursprungligen av Alix:

Okej, kolla om detta kan hjälpa dig.

Tack för tips! Kanske att det gick att ändra inställningarna lite inne i Skype. Jag testar och ser hur det blir.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-05-20 20:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Båda alternativen undviker jag gärna. Några inställningar jag kan göra på kameran?

Inga inställningar eller mjukvara kan tävla med solen.

Det är svårt att få till den bilden bra som beskrivs, kameran saknar det dynamiska omfång som krävs.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-21 14:37

Även om det fanns teknik som får till en bra bild på dig, så betyder det inte att arbetsplatsen är ok.
”Fönster skall ha justerbar anordning för avskärmning av dagsljus som lyser in på arbetsplatsen.” AMV AFS 1998:5
Utifall att det är en arbetsplats.

Om du har en vägg bakom ca 50 cm skärmen, så kan man ha en liten bordslampa där mellan skärmen och lampan (du ser alltså inte lampan) som lyser upp väggen och då får ansiktet ett indirekt ljus som är behaglig att se på. Prova och se, gillar du inte så är det bara att plocka bort lampan. ?

Senast redigerat 2021-05-22 12:16
Ursprungligen av reboot81:

Även om det fanns teknik som får till en bra bild på dig, så betyder det inte att arbetsplatsen är ok.
”Fönster skall ha justerbar anordning för avskärmning av dagsljus som lyser in på arbetsplatsen.” AMV AFS 1998:5
Utifall att det är en arbetsplats.

Det är på en arbetsplats antar jag, fast hemma

Självklart kan jag dra för fönstret, men får då tända i taket istället så att det inte är bäcksvart i rummet.
Det jag gjorde var att justera ljuset något i Skype och drog även ned persiennen något.

Ursprungligen av Json_81:

Inga inställningar eller mjukvara kan tävla med solen.

Inte ens detta? ?

Citat:

unload C:\sol.exe

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-05-23 22:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte ens detta? ?

Skulle väl vara det då

1
Bevaka tråden