Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det svårt att byta telefon?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-16 08:38

Enligt Aftonbladets Lena Melin är det det.

Citat:

Man vet ju redan nu hur jobbigt det är att byta mobil. Alltså ett vanligt, reguljärt byte. Det kan ta många dagar att få ordning på innehållet i telefonen.
Många av oss har dessutom den smärtsamma erfarenheten att bli bestulen på telefonen. I dagar är man helt handikappad. Man kan knappt göra någonting.

Jag har absolut inte den erfarenheten. jag bytte själv från en iPhone 6+ till en iPhone 12 Pro Max nyligen och det tog bara några minuter. Bytte sedan min fars Huawei till min gamla Iphone 6+, vilket även det gick väldigt smidigt.

Frågan är nu om Lena Melin är så okunnig om hur smidigt telefonbyte fungerar i dag, särskilt med iPhone, som hennes krönika ger sken av, eller om hon bara är ute efter klick. Kanske en kombination

Jag tänker på när min plånbok blev stulen för mig. 1984, och det var betydligt mer arbete för att återställa bankkort, körkort, nycklar och alla medlemskort som låg i den än vad det är att återställa en trasig eller förlorad telefon.

Roligt med min stulna plånbok var att jag 13 år senare fick tillbaka den, en dykare hade hitta plånboken i umeälven och lämnat in den til polisen. Pengarna var borta men alla kort, nycklar och minnessaker var kvar.

Är våra telefoner en säkerhetsrisk? Kanske för enstaka personer, precis som med en väska eller plånbok, men knappast i stort, för alla, eller?
Apples moln kan det hackas på ett sådant sätt att någon kommer åt alla iPhoneägares molndata utan våra lösenord?

  • Medlem
  • 2021-05-16 08:53

Lena Mellin är bara en bland många pensionärer som känner så här. Åldern tar ut sin rätt. Mina barn som är runt 20 skulle inte fatta vad hon gnäller om, de saknar helt hennes referenssystem. Jag förstår vad Lena Mellin känner men tycker bara att det är ett trött och otacksamt resonemang. Fast ny och banbrytande sjukvård vill hon säkert ha vid behov. Trots att det borde duga som det var innan.

För ”normalpersonen” är det troligen så. Vi som besöker 99 är inte speciellt representativa för befolkningen i stort.

De yngre är säkert mer med på noterna men samtidigt så har utvecklingen haft en rasande snabb fart de senaste decennierna.

Min räddning är att jag går mer och mer över till cloudbaserade tjänster (så väl yrkesmässigt som privat)

Det gjorde att jag kunde byta dator på 10 minuter när min jobbdator gick sönder. Jag switchade över till min privata och var igång på 10 minuter.

Samma sak med telefon. Lägg så mycket som möjligt på molnet och synka mellan dina enheter.

Det som jag inte riktigt har en bra lösning på ännu är hur jag får en bra lista över vilka applikationer som jag använder och har laddat ner.

Där är det fortfarande bara en vanlig backup som gäller. Men jag tar emot bra tips!

Ps: jag är fortfarande då och då överraskad över hur många av mina kollegor som är rätt ”off” i sådana här sammanhang trots att jag jobbar i datorintensiv bransch med många högutbildade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-16 16:19
Ursprungligen av Alix:

Lena Mellin är bara en bland många pensionärer som känner så här. Åldern tar ut sin rätt. Mina barn som är runt 20 skulle inte fatta vad hon gnäller om, de saknar helt hennes referenssystem. Jag förstår vad Lena Mellin känner men tycker bara att det är ett trött och otacksamt resonemang. Fast ny och banbrytande sjukvård vill hon säkert ha vid behov. Trots att det borde duga som det var innan.

Säg inte det, själv är jag 68 och har inga som helst problem med att hänga med i tekniken. Personligen tror jag att det mest handlar om intresse än ålder.

  • Medlem
  • 2021-05-16 16:26
Ursprungligen av Gnulia:

Säg inte det, själv är jag 68 och har inga som helst problem med att hänga med i tekniken. Personligen tror jag att det mest handlar om intresse än ålder.

Jag hjälper många i min omgivning med både mobiler, datorer, internet, bank id, och dylikt. Och hjälpbehovet ökar med åldern, är min erfarenhet. Men det är riktigt att de inte är intresserade, de vill bara att det ska funka på något magiskt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-16 16:37
Ursprungligen av Alix:

Jag hjälper många i min omgivning med både mobiler, datorer, internet, bank id, och dylikt. Och hjälpbehovet ökar med åldern, är min erfarenhet. Men det är riktigt att de inte är intresserade, de vill bara att det ska funka på något magiskt sätt.

Jo, jag hjälper också en del. Du har säkert rätt i att hjälpbehovet ökar med åldern, det är bara jag som absolut måste käfta emot.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-16 17:40

Att byta från en iPhone till en annan är enkelt, givet att man har koll på sina uppgifter. Och om man använder systemet som det är tänkt.
Min mamma byter mobil samtidigt som hon tillagar kvällsmat. Det är ca 100 klick där man säger ok, här är mitt lösen, Ja jag vill dela analysdata, osv. Inte svårt, det står på svenska.
Men sen har man någon 30-åring som: 1. Inte har koll på sitt lösenkod. 2. Vet inte sitt AppleID. 3. Ingen ordning på 2FA. 4. Har appar i mobilen köpta med andra AppleID. 5. Inte har en färskt säkerhetskopia då de är upptagna med att vika foliehattar, eller tror att mobiler ska laddas så lite som möjligt och aldrig på natten. 5. Inte hittar sin Bankdosa, och därför inte får BankID samma dag...

Kritiken är oförtjänt, blir du av med mobilen kan du i praktiken vara helt återställd efter 3-6 timmar beroende på hur mycket du har i mobilen.

Dina kontakter, kalender, mail, bilder, anteckningar och filer och dokument finns två min bort i en webbläsare på valfri enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-16 18:39
Ursprungligen av reboot81:

Att byta från en iPhone till en annan är enkelt, givet att man har koll på sina uppgifter. Och om man använder systemet som det är tänkt.
Min mamma byter mobil samtidigt som hon tillagar kvällsmat. Det är ca 100 klick där man säger ok, här är mitt lösen, Ja jag vill dela analysdata, osv. Inte svårt, det står på svenska.
Men sen har man någon 30-åring som: 1. Inte har koll på sitt lösenkod. 2. Vet inte sitt AppleID. 3. Ingen ordning på 2FA. 4. Har appar i mobilen köpta med andra AppleID. 5. Inte har en färskt säkerhetskopia då de är upptagna med att vika foliehattar, eller tror att mobiler ska laddas så lite som möjligt och aldrig på natten. 5. Inte hittar sin Bankdosa, och därför inte får BankID samma dag...

Kritiken är oförtjänt, blir du av med mobilen kan du i praktiken vara helt återställd efter 3-6 timmar beroende på hur mycket du har i mobilen.

Dina kontakter, kalender, mail, bilder, anteckningar och filer och dokument finns två min bort i en webbläsare på valfri enhet.

Nu har ju jag inte allt i mobilen, det mesta har jag på min dator eller i molnet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-17 08:42

Den största tidsåtgången är väl att köpa en ny telefon. Jag får rysningar när jag tänker på att gå in i en telefonbutik för att handla. Alla frågor och pappersarbete, allt designat för att lura på oss kunder sådant vi inte behöver.

Det finns en anledning till varför näthandel känns smidigt och snabbt trots leveranstid.

Lite jobb blir det. Ställa in nytt BankID etc.. men samtidigt är man ju lite av en teknik entusiast så det känns kul också. Brukar ställa in mobilen från scratch så att säga.

Köper också mest online numera. Då slipper man personalen på Elgiganten och andra butiker som vill sälja på mig försäkringar och abonnemang som jag inte är intresserad av. Inte minst har man en lagstadgad returrätt på 14 dagar om man ångrar köpet vid distanshandel.

1
Bevaka tråden