Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp en helt omgjord iMac

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Attefors stund är här och Apple har lyssnat - en helt omgjord iMac är äntligen här.

Läs hela artikeln här

Sa de något om hur mycket minne man kan få den med?

Ursprungligen av torbjorneklund:

Sa de något om hur mycket minne man kan få den med?

Upp till 16 GB.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Upp till 16 GB.

Inte mer alltså ...
Detta är faktiskt en besvikelse.
När kommer den stora imacen som jag vill ha, snyft ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-20 20:26

Gillar färgerna och designspråket i stort. Bra prestanda för en ingångsmodell.

MEN... hade önskat att de hade prioriterat lite mindre superbra ljud, och valt lite mindre haka. De visar ju
själva att man kan ha en skärm som täcker hela enheten och ändå får plats med processor, hårddisk osv bakom skärmen (som på nya iPad).

Hoppas verkligen den kommande, och större, iMac inte har samma proportioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-20 20:43

Hade också föredragit lite fulare baksida, där innehållet i hakan är bakom skärmen, som en ryggsäck. Då hade man till och med kunnat behålla superljudet, eller gjort det ännu fylligare.

Finns inget scenario i min värld där någon funktion eller ett designval väger tyngre än bara en symmetriskt placerad skärm på framsidan.

På en stationär dator är jag också helt ointresserad av om datorn är 1 cm eller typ 3 cm i profil.

Helt sinnessjuka prioriteringar och val ju mer jag tänker på det. Varför prioriterar man en snygg baksida framför en stilren framsida på en iMac?

Ja, jag hoppades också att ”hakan” skulle försvinna, dvs det skulle se ut som iPad på stativ. Allt kunde ligga bakom skärmen. Då det är stationerat spelar det ingen roll om datorn blir 0,5-1,0 cm tjockare. Då hade framsidan sett ännu snyggare ut!
En annan besvikelse är att FaceID saknas - visserligen finns touchID i tangentbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-20 20:59
Ursprungligen av ibish:

Helt sinnessjuka prioriteringar och val ju mer jag tänker på det. Varför prioriterar man en snygg baksida framför en stilren framsida på en iMac?

I en butik, hotellreceptionen eller hos tandläkaren uppskattar jag som kund och gäst en stilren baksida. ?

Ursprungligen av ibish:

Hade också föredragit lite fulare baksida, där innehållet i hakan är bakom skärmen, som en ryggsäck. Då hade man till och med kunnat behålla superljudet, eller gjort det ännu fylligare.

Finns inget scenario i min värld där någon funktion eller ett designval väger tyngre än bara en symmetriskt placerad skärm på framsidan.

På en stationär dator är jag också helt ointresserad av om datorn är 1 cm eller typ 3 cm i profil.

Helt sinnessjuka prioriteringar och val ju mer jag tänker på det. Varför prioriterar man en snygg baksida framför en stilren framsida på en iMac?

Håller med. Men ännu märkligare är att Apple nu prioriterar tunnhet före integrerad nätdel.

Nya iMac verkar nämligen ha fått extern nätadapter..

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Upp till 16 GB.

Lite klent, man hade önskat 32GB för det lär väl inte gå att stoppa i extra minne själv?
Lär nog komma en iMac Pro

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2021-04-20 22:12

Vet man något redan nu om det kommer en med större skärm?

Ursprungligen av Hoya:

Vet man något redan nu om det kommer en med större skärm?

Säkert. Detta är ju uppenbarligen den lilla, sett till både storlek och pris. Det ryktas ju om 32 tum. Men ingen vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 07:21
Ursprungligen av ibish:

Hade också föredragit lite fulare baksida, där innehållet i hakan är bakom skärmen, som en ryggsäck. Då hade man till och med kunnat behålla superljudet, eller gjort det ännu fylligare.

Jag tror att designvalet heter kylning. Hela datorn sitter i hakan och kan kylas av från både fram- och baksidan och marginellt påverkas av värmen från skärmen ovanför. Det gör att man kan nöja sig med en relativ mild och därmed tyst aktiv kylning med fläkt. Aluminium är en bra värmeledare, så hela chassit och dess material är en del av lösningen. En tunn platta kyls lättare av en en tjock.

Att sätta datorn bakom skärmen i en tjockare baksida hade varit enormt mycket sämre ur värmeavledningssynpunkt ock krävt mer fläktar som antagligen skulle låta mer. Jag föredrar en tyst dator.

För att kunna uppnå den designen och slippa värmen från strömomvandlingen har de även flyttat ut den delen i en egen låda som man måste gömma undan. Inte lika kul att ha den separata pucken, men begripligt. Det blir mer som den bärbara/paddans strömadapter. iMacen är en jättepadda på fot utan batteri. Gränserna suddas ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 07:36
Ursprungligen av ibish:

Hade också föredragit lite fulare baksida, där innehållet i hakan är bakom skärmen, som en ryggsäck. Då hade man till och med kunnat behålla superljudet, eller gjort det ännu fylligare.

Finns inget scenario i min värld där någon funktion eller ett designval väger tyngre än bara en symmetriskt placerad skärm på framsidan.

På en stationär dator är jag också helt ointresserad av om datorn är 1 cm eller typ 3 cm i profil.

Helt sinnessjuka prioriteringar och val ju mer jag tänker på det. Varför prioriterar man en snygg baksida framför en stilren framsida på en iMac?

Som flera andra har sagt, finns en hel del situationer där baksidan och profilen är ganska tydligt exponerad. Dessutom ser det snyggt ut på reklambilder..?. Mer seriöst än det senare så tror jag inte att jag är ensam om att "se" även det som inte syns vad gäller design. Jag vill så att säga att min dator/skärm ska vara snygg i ett helhetsperspektiv. Sedan kan jag hålla med om att det kanske varit bättre att den var lite tjockare och därmed få en mindre haka. OM det nu skulle ha varit ett alternativ med tanke på kylning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 07:39
Ursprungligen av Snoopy:

Lite klent, man hade önskat 32GB för det lär väl inte gå att stoppa i extra minne själv?
Lär nog komma en iMac Pro

Men är inte RAM behovet även påverkad av processorarkitekuren? Vi är ganska invanda i de mängder som behövs när man kör intelprocessorer. Hur är det med M1? Jag kan ingenting om detta men bara hört resonemang att iPhone har i regel mindre RAM än en Androidtelefon, och att det inte beror på sedvanlig snålhet från Apple men att A-processorarkitektur med iOS kan hantera detta på ett effektivare sätt och klara sig lika bra på relativt mindre RAM (och därmed även strömsnålare). Ligger inte RAM-minnet på själva M1-chippet och det av en anledning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 07:47
Ursprungligen av pichia:

Jag tror att designvalet heter kylning. Hela datorn sitter i hakan och kan kylas av från både fram- och baksidan och marginellt påverkas av värmen från skärmen ovanför. Det gör att man kan nöja sig med en relativ mild och därmed tyst aktiv kylning med fläkt. Aluminium är en bra värmeledare, så hela chassit och dess material är en del av lösningen. En tunn platta kyls lättare av en en tjock.

Att sätta datorn bakom skärmen i en tjockare baksida hade varit enormt mycket sämre ur värmeavledningssynpunkt ock krävt mer fläktar som antagligen skulle låta mer. Jag föredrar en tyst dator.

För att kunna uppnå den designen och slippa värmen från strömomvandlingen har de även flyttat ut den delen i en egen låda som man måste gömma undan. Inte lika kul att ha den separata pucken, men begripligt. Det blir mer som den bärbara/paddans strömadapter. iMacen är en jättepadda på fot utan batteri. Gränserna suddas ut.

Om de kunde kyla datorn när allt bokstavligen satt bakom skärmen så kunde de nog ha löst det nu med.

Då får man offra tunna profilen. Alternativt att man skippar kylningen som på nya Air/iPad Pro.

Vad är grejen med Magsafe till en stationär dator som saknar batteri.

På en stationär dator vill man väl att nätsladden ska sitta stabilt så den inte åker ur och resulterar i förlorat arbete.

Ursprungligen av ibish:

Om de kunde kyla datorn när allt bokstavligen satt bakom skärmen så kunde de nog ha löst det nu med.

Då får man offra tunna profilen. Alternativt att man skippar kylningen som på nya Air/iPad Pro.

Ja kunde de energikrävande intel-modelerna ha allt bakom skärmen borde det gått att lösa med M1.

Varför man fokuserar så mycket på tunnhet är ju märkligt när ytan som stativet (foten) tar upp på skrivbordet i princip blir den samma oavsett om skärmen är 11 eller 20 mm tjock.

De mm man "vinner" förlorar man nu även på att behöva ha en nätadapter liggandes någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 08:38

Jag väntar till iMac Liquid Retina XDR 32 tum.
Den måste ju komma.

27 kan gå men det känns snålt ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-21 08:51
Ursprungligen av ibish:

Hade också föredragit lite fulare baksida, där innehållet i hakan är bakom skärmen, som en ryggsäck. Då hade man till och med kunnat behålla superljudet, eller gjort det ännu fylligare.

Finns inget scenario i min värld där någon funktion eller ett designval väger tyngre än bara en symmetriskt placerad skärm på framsidan.

På en stationär dator är jag också helt ointresserad av om datorn är 1 cm eller typ 3 cm i profil.

Helt sinnessjuka prioriteringar och val ju mer jag tänker på det. Varför prioriterar man en snygg baksida framför en stilren framsida på en iMac?

Själv har jag absolut inget emot det ni kallar för hakan. För mig är det en signal om att detta är en iMac och inte en skärm. Tycker det ser bra ut, dessutom, när jag jobbar så tittar jag på själva skärmen och det jag jobbar med, inte ramen eller hakan.

Angående baksidan, vet ni hur många iMac det står ute på företag där de används i till exempel en reception, där blir det skitsnyggt eller på kontor med öppna landskap. Kolt med massor med olikfärgade, eller samma färg iMAcs. Kan riktigt se det framför mig.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag hoppades också att ”hakan” skulle försvinna, dvs det skulle se ut som iPad på stativ. Allt kunde ligga bakom skärmen. Då det är stationerat spelar det ingen roll om datorn blir 0,5-1,0 cm tjockare. Då hade framsidan sett ännu snyggare ut!
En annan besvikelse är att FaceID saknas - visserligen finns touchID i tangentbordet.

Då tycker jag att du skall köpa en iPad Pro 12,9"

Det kommer nog en annan iMac i behagligt grått för ni som hatar färg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-21 09:16

Man glömmer ofta att Apple är oerhört innovativa och skickliga på industriproduktion och logistik.

När första iPhonen kom var alla andra mobil smäckig plast, skärm, skal, med massa hål i, knappsats, gummiplatta med knappar, batterilock, löst utbytbart batteri (bra för konsumenten) men en väldigt meckig produktionsprocessen.
Iphone, en låda en skärm allt monterbart från ett håll.

Nya iMac att flytta nätdelen från skärmen.
Värme är en del, men utrymmesmässigt att göra skärmen tunnare är ju toppen för logistiken helt i IKEA-klass.
Att man dessutom flyttar den stora ethernetporten till nätaggregatet är ju smart. En ful USB-c till ethernet-dongel som dessutom blockerar en port och plusmenyn att man slipper ännu en ful sladd på bordet.

En fråga om hakan, kan det finnas behov av den för ljudet?
Att sätta högtalarna bakom en svajigt skärm, (blir ytterskiktet glas?) borde påverka negativt.

Så att tjäna en tiondels millimetrar här och en där är inte bara en estetisk eller teknisk fråga utan viktig för hela industriprocessen.

Ni vet platta paket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 09:41
Ursprungligen av Samuel J:

Ja kunde de energikrävande intel-modelerna ha allt bakom skärmen borde det gått att lösa med M1.

Ja, med kraftigare och antagligen mindre tysta fläktar. Dagens Intel-iMacar är inte så tysta man kunde önska.

Ursprungligen av Samuel J:

Varför man fokuserar så mycket på tunnhet är ju märkligt när ytan som stativet (foten) tar upp på skrivbordet i princip blir den samma oavsett om skärmen är 11 eller 20 mm tjock.

Tunnhet är inte bara ett visuellt designval, det är en viktig del av en effektivare passiv kylning.

Ursprungligen av Samuel J:

De mm man "vinner" förlorar man nu även på att behöva ha en nätadapter liggandes någonstans.

Håller med om att den lösa nätadaptern är ett störmoment, men än har vi inga strömomvandlare som skulle räcka till för den aktuella situationen som är millimetertjocka och som inte halstrar värme. (I stationära torn-datorer har strömaggregatet ofta sin egen fläkt som är igång hela tiden).

Jag tycker att en tyst dator man sitter många timmar framför är guld. Ser fram emot efterträdaren till 27-tummaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 09:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Det kommer nog en annan iMac i behagligt grått för ni som hatar färg.

Den nya imacen finns väl redan i enkelt grått?

Personligen gillar jag de färgglada baksidorna, men jag hade föredragit en ännu mera neutral (ok, grått) framsida. Det man pysslar med på skärmen skall inte påverkas av andra färgskalor närmast bilden.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-21 09:58

Nya iMac är ful som stryk.

Hur den ser ut är å andra sidan ointressant då jag bara är intresserad av vad den kan göra.

Finns info om skärmens beläggning? Tidigare iMacs har varit för blanka för att passa mig.
Senare iMac-modeller från 2015 har varit bättre än tidigare. Jag vill inte se mig själv speglas i skärmen. Inte för att jag är ovanligt ful, utan för att jag hellre ser det jag gör.

Ursprungligen av pichia:

Ja, med kraftigare och antagligen mindre tysta fläktar. Dagens Intel-iMacar är inte så tysta man kunde önska.

Tunnhet är inte bara ett visuellt designval, det är en viktig del av en effektivare passiv kylning.

Håller med om att den lösa nätadaptern är ett störmoment, men än har vi inga strömomvandlare som skulle räcka till för den aktuella situationen som är millimetertjocka och som inte halstrar värme. (I stationära torn-datorer har strömaggregatet ofta sin egen fläkt som är igång hela tiden).

Jag tycker att en tyst dator man sitter många timmar framför är guld. Ser fram emot efterträdaren till 27-tummaren.

Jag har tidigare inte sett något bra exempel på att tunnhet skulle vara någon förutsättning för passiv kylning? Snarare att mer utrymme ger plats för större kylflänsar och bättre luftflöden. Men jag kanske har fel?

Men det bör ju i så fall ses som ett misslyckande när man nu både fixat extern nätdel samt gjort enheten millimetertunn och den fortfarande behöver ha intern fläkt (som är fallet med nya iMac).

Håller förövrigt med om att tyst dator är guld. Min största förhoppning med övergången till ARM är just möjligheten till helt fläktlösa datorer, precis som man gjort med iPad och Macbook Air.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 11:21
Ursprungligen av Samuel J:

Jag har tidigare inte sett något bra exempel på att tunnhet skulle vara någon förutsättning för passiv kylning?

Det är alltid trögare att transportera värme igenom en tjock kropp än genom en tunn. Vid samma innervolym så har du också en större yta för avkylning från en platt kropp än motsvarande volym i kub/sfär. Grundläggande fysik. Och visst, du kan utöka den ytan med flänsar, men det är både extra material och en annan typ av design vars estetik kan diskuteras; dumt om man inte behöver.

Ursprungligen av Samuel J:

Men det bör ju i så fall ses som ett misslyckande när man nu både fixat extern nätdel samt gjort enheten millimetertunn och den fortfarande behöver ha intern fläkt (som är fallet med nya iMac).

Håller förövrigt med om att tyst dator är guld. Min största förhoppning med övergången till ARM är just möjligheten till helt fläktlösa datorer, precis som man gjort med iPad och Macbook Air.

Det hade säkert gått att göra en fläktlös iMac med en klenare M1-version som i iPad/MacBook Air. Undrar bara vilken prestanda den datorn hade fått när den skall driva en så stor skärm dessutom. Men kanske rätt balans mellan prestanda och värmeutveckling för en fläktlös stationär dator kommer med efterförjande generationer av ARM-processorer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 11:26

Nu när även iPad Pro har M1 processor, borde det inte gå att installera macOS på den och köra den som en iMac mini?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 12:58
Ursprungligen av pichia:

Nu när även iPad Pro har M1 processor, borde det inte gå att installera macOS på den och köra den som en iMac mini?

Jo.

Jag tänker mer på vem som vill köpa en iPad Pro framöver, när den i princip är en Mac, och kostar som en Mac. En Mac som inte kör macOS och är kass på multitasking.

iPad Air känns som en mycket tydligare produkt just nu.

En MacBook med pekskärm (främst för pennan) vore ett bra alternativ till iPad Pro. Eller en iPad som kör macOS + iPad appar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-21 13:31
Ursprungligen av ibish:

Jo.

Jag tänker mer på vem som vill köpa en iPad Pro framöver, när den i princip är en Mac, och kostar som en Mac. En Mac som inte kör macOS och är kass på multitasking.

iPad Air känns som en mycket tydligare produkt just nu.

En MacBook med pekskärm (främst för pennan) vore ett bra alternativ till iPad Pro. Eller en iPad som kör macOS + iPad appar.

Ja känner tvärt om, behöver jag verkligen en bärbar Mac längre. Som kontorsmaskin är även den enklaste MacBook klart överdimensionerad.

Att vilja sätta pekskärm på en MacBook är ett tröttsamt argument då sådan produkter redan har bevisat att 1+1 inte blir 3 eller ens 2 utan mer 1,2. Tro mig, jag har jobbat med en.

Jag tror att de flesta skulle klara sig med en iPad i dag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 13:36
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror att de flesta skulle klara sig med en iPad i dag.

Jag skulle också klara mig med en iPad. Men med ett tillhörande tangentbord. Apples egna som är bra kostar för mycket, och gör att paketet då kostar som en bärbar Mac. Och då kan jag lika väl köpa en av deras bärbara.

Som sagt. Jag vet inte vem iPad Pro är till för. En vanlig iPad har en tydligare målgrupp.

Bevaka tråden