Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera AVI-fil

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vet inte om jag lagt mitt inlägg i rätt kategori...

Jag konverterar mina gamla videofilmer och får ut AVI-filer. Jag kan ju spela dem via VLC, men skulle vilja konvertera till mp4 eller något annat vettigt. Hur gör jag/vilket format ska jag välja för att inte tappa i kvalitet? Tack på förhand,

Ursprungligen av annakristina:

...Jag konverterar mina gamla videofilmer och får ut AVI-filer...

Hur gör du konverteringen idag? Vilka apparater/program?

Du kan alltid ta AVI-filerna, och köra dem genom Handbrake, och få ut i princip vilket format som helst. Men det känns lite onödigt att behöva ha två steg. Det går kanske att hitta ett sätt där du slipper ta omvägen via AVI. Därav min fråga.

Senast redigerat 2021-04-11 19:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gör du konverteringen idag? Vilka apparater/program?

Du kan alltid ta AVI-filerna, och köra dem genom Handbrake, och få ut i princip vilket format som helst. Men det känns lite onödigt att behöva ha två steg. Det går kanske att hitta ett sätt där du slipper ta omvägen via AVI. Därav min fråga.

Jag konverterar med "Moviesaver" som jag köpt på Kjell. Jag kan tyvärr inte välja filformat. Men kanske du vet nåt annat sätt? Sitter i Mac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-04-12 08:40
Ursprungligen av annakristina:

Hej,

Jag vet inte om jag lagt mitt inlägg i rätt kategori...

Jag konverterar mina gamla videofilmer och får ut AVI-filer. Jag kan ju spela dem via VLC, men skulle vilja konvertera till mp4 eller något annat vettigt. Hur gör jag/vilket format ska jag välja för att inte tappa i kvalitet? Tack på förhand,

På vilket medium och format har du originalfilmerna? "Gamla videofilmer" kan betyda olika hos var och en av oss på 99mac.

Ursprungligen av frazze:

På vilket medium och format har du originalfilmerna? "Gamla videofilmer" kan betyda olika hos var och en av oss på 99mac.

Ja, det är ju sant! Det är MiniDV och det är ju egentligen inte "gamla videofilmer".....

  • Medlem
  • 2021-04-12 10:51

AVI är en container som kan innehålla olika codecar.
Häromdagen hade jag en AVI med MPEG4 (bild) och MP3 (ljud) som jag således kunde paketera och konvertera om till MP4 utan förlust av bildkvalitet (endast ljudet behövde konverteras om till AAC).
Jag använder detta program. Man väljer PassThru för den codec man vill behålla. Programmet guidar automatiskt.
I VLC kan man se vilka codecar som gäller. Tryck cmd + I eller gå till Fönster > Mediainformation... > Kodekdetaljer.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-04-12 10:59

Om det är en MiniDV så borde väl bästa sättet att slipa kvalitetsförlust att föra över digitalt med firewire/usb eller vad nu kameran har. Åtminstone tidigare kunde iMove hantera sådana kameror, kanske även QuickTime, sen kan man ju spara ner det i vilket format man vill utan att konvertera.

  • Medlem
  • 2021-04-12 11:11
Ursprungligen av Gäddnos:

Om det är en MiniDV så borde väl bästa sättet att slipa kvalitetsförlust att föra över digitalt med firewire/usb eller vad nu kameran har. Åtminstone tidigare kunde iMove hantera sådana kameror, kanske även QuickTime, sen kan man ju spara ner det i vilket format man vill utan att konvertera.

Det går, med lite olika adaptrar plus specialprogram. Kolla video:

Kostar förstås en del men är nog värt det om man vill ha så förlustfri konvertering som möjligt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-12 11:53
Ursprungligen av Gäddnos:

Om det är en MiniDV så borde väl bästa sättet att slipa kvalitetsförlust att föra över digitalt med firewire/usb eller vad nu kameran har. Åtminstone tidigare kunde iMove hantera sådana kameror, kanske även QuickTime, sen kan man ju spara ner det i vilket format man vill utan att konvertera.

Det fungerar inte längre. För några versioner tillbaka. Gör man det direkt via iMovie nu får man bara med var annan linje.

Jag kör med denna variant och får riktigt bra resultat.

Jag har precis en sån däringa videograbber från Kjell. Väldigt smidig men AVI-filmen den producerar är lite skakig (antagligen till viss del beroende på instabil analog videosignal in i burken från början). Youtube gillar inte dessa filer utan kan ibland gråa ut/blocka ut segment av filmen. Använd Handbrake som sagt. Då grabbern sparar i 640x480 kan du exportera till det formatet från Handbrake också (ändå skyhögt högre upplösning än VHS).

Här är förresten en gammal tråd i ämnet: https://www.99mac.se/forum/p/2395436

1
Bevaka tråden