Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt snack om Linux - Pingvinsnack!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Antagligen är det inga större problem. Testa att starta en liveversion och se om det flesta funktioner fungerar för dig. Det kan säkert vara lite pill för att få till det perfekt, jag brukar kolla i Arch Linux wiki om jag fungerar över nåt, de har tex. https://wiki.archlinux.org/index.php/MacBookP... som kanske kan hjälpa dig om du kör fast

Ursprungligen av fd_PlanB:

Är ingen Linux-kille precis (lekte dock med olika OS för 20 år sedan), men tänkte köra något på en MBP 15" late 2011 Quad 2.3 som har nått sin livslängd vad gäller OS X eftersom High Sierra inte uppdateras längre.

Jag tycker Elementary OS har det utseende jag vill ha. Vad tror ni om det? Kommer jag ha några installationsproblem tro, med EFI och så?

Det borde inte vara några problem att installera Linux om du väljer installationsalternativer "Don´t break my computer" Jag vet inte om det alternativet finns med i Elementary OS. Jag använder Linux Mint och jag tycker att du borde välja det också... Det finns ganska många som använder Linux Mint och då är chansen ganska stor att någon av dessa kan hjälpa dej om du får problem...

Du kan få ett tips av mej om du väljer Linux Mint och det är att inte installera uppdateringar med nivå 4 .... De kan de blir problem med. Compiz kan det också blir problem med som är ett av programmen i flera olika Linux... Om du söker på nätet efter Compiz+images så hittar du flera roliga skärmbilder på det... Jag nöjer mej med skärmbilderna och vill inte försöka att installera Compiz igen eftersom jag var tvungen att installera om Linux efter att ha testat Compiz.
Jag har hållit på med Linux några år men jag kallar mej fortfarande nybörjare...
/Anna Maria

Ursprungligen av suddgummi:

Antagligen är det inga större problem. Testa att starta en liveversion och se om det flesta funktioner fungerar för dig. Det kan säkert vara lite pill för att få till det perfekt, jag brukar kolla i Arch Linux wiki om jag fungerar över nåt, de har tex. https://wiki.archlinux.org/index.php/MacBookP... som kanske kan hjälpa dig om du kör fast

Tack, det ska bli spännande. Nästan som när jag körde BeOS på PPC

Ursprungligen av fd_PlanB:

Är ingen Linux-kille precis (lekte dock med olika OS för 20 år sedan), men tänkte köra något på en MBP 15" late 2011 Quad 2.3 som har nått sin livslängd vad gäller OS X eftersom High Sierra inte uppdateras längre.

Jag tycker Elementary OS har det utseende jag vill ha. Vad tror ni om det? Kommer jag ha några installationsproblem tro, med EFI och så?

Elementary OS bygger på Ubuntu LTS, men den äldre versionen 18.04. Ubuntu kör nu 20.04 LTS. Så vill du ha det senaste så rekommenderar jag att du går direkt på Ubuntu. Om du vill ha en dock som påminner om macens går det ordna separat, se exempelvis här. Ubuntu har väldigt bra språkstöd för svenska i GNOME (skrivbordsmiljön) vilket tilltalar mig. Ofta blandas det friskt mellan engelska och svenska annars. Men var och en har sina egna käpphästar. Linux är dock i hög grad anpassningsbart, men man får förstås jobba en del på att få det som man vill ha det. Linux stöder nästan all hårdvara men har också möjlighet att installera proprietära drivrutiner.

Ursprungligen av fd_PlanB:

Tack, det ska bli spännande. Nästan som när jag körde BeOS på PPC

Vad är PPC för något ?
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Vad är PPC för något ?
/Anna Maria

PowerPC, processorerna före Intel-eran.

Ursprungligen av Zeugma:

Elementary OS bygger på Ubuntu LTS, men den äldre versionen 18.04. Ubuntu kör nu 20.04 LTS. Så vill du ha det senaste så rekommenderar jag att du går direkt på Ubuntu. Om du vill ha en dock som påminner om macens går det ordna separat, se exempelvis här. Ubuntu har väldigt bra språkstöd för svenska i GNOME (skrivbordsmiljön) vilket tilltalar mig. Ofta blandas det friskt mellan engelska och svenska annars. Men var och en har sina egna käpphästar. Linux är dock i hög grad anpassningsbart, men man får förstås jobba en del på att få det som man vill ha det. Linux stöder nästan all hårdvara men har också möjlighet att installera proprietära drivrutiner.

Jag skulle verkligen välja den distribution som har minst antal issues och en straight-forward installation. Men något annat än engelska rakt igenom behöver jag inte ha. Jag kör alltid mina operativsystem på engelska.

Ursprungligen av fd_PlanB:

Jag skulle verkligen välja den distribution som har minst antal issues och en straight-forward installation. Men något annat än engelska rakt igenom behöver jag inte ha. Jag kör alltid mina operativsystem på engelska.

För en vanlig användare är Ubuntu LTS att rekommendera. Hålls putsat och i form av Canonical. Finns flera engelska varianter att välja på.

Ursprungligen av fd_PlanB:

Jag skulle verkligen välja den distribution som har minst antal issues och en straight-forward installation. Men något annat än engelska rakt igenom behöver jag inte ha. Jag kör alltid mina operativsystem på engelska.

Jag försöker också att få alla mina operativsystem på Engelska p.g.a. att jag lider av anglofili... Det finns vissa som retar mej för det och tycker att jag borde skriva i ett Engelskt språkigt forum i stället... Tyvärr är inte mina engelska kunskaper så bra så att jag klarar det...
/Anna Maria

Ursprungligen av fd_PlanB:

PowerPC, processorerna före Intel-eran.

Jaha då vet jag... Det var kanske en sån mac som jag använde hösten 1987 på AMI-S Hörsel. Då var jag inte uppkopplad mot något nätverk... Internet fanns väl bara på vissa skolor i USA på den tiden ?
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-12-22 14:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-25 16:06
Ursprungligen av Anna Maria:

... Det var kanske en sån mac som jag använde hösten 1987

En Macintosh 1987 hade troligen en 68020-processor.

Motorolas 68k-processorer ersattes på 90-talet av deras PowerPC-processorer som 2005 ersattes av Intels x86-processorer för att Apple nu 2020 börjar använda sina egna M1-systemchip av samma typ som sitter i iPhone/iPad och som bygger på ARM.

Tips angående Ubuntu. Det finns olika sätt att få en mer Mac OS X-liknande upplevelse. Färdiga GTK-teman och dylikt. Läs mer:

https://itsfoss.com/make-ubuntu-look-like-mac...

Senast redigerat 2021-01-02 09:25
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-06 23:13

https://ondevice.io/
Skön lösning för att nå enheter där IP:n inte är garanterad, eller för enheter bakom en fast IP som man inte kan portforwarda. Eller när man helt enkelt inte orkar hålla reda på IP:adresser.
Max fem enheter/5GB per månad.
Exvis kan jag köra

ondevice ssh orion1

för att ansluta till servern orion1, oavsett var den befinner sig eller hur den är uppkopplad.

(Finns på mac oxå: brew install ondevice/tap/ondevice)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-07 20:35
Ursprungligen av reboot81:

https://ondevice.io/
Skön lösning för att nå enheter där IP:n inte är garanterad, eller för enheter bakom en fast IP som man inte kan portforwarda. Eller när man helt enkelt inte orkar hålla reda på IP:adresser.
Max fem enheter/5GB per månad.
Exvis kan jag köra

ondevice ssh orion1

för att ansluta till servern orion1, oavsett var den befinner sig eller hur den är uppkopplad.

(Finns på mac oxå: brew install ondevice/tap/ondevice)

Intressant paketlösning.
De kör SSH över port 443. Det kan man lösa på egen hand. Men att nå maskinerna kan bli klurigt. Agerar OnDevice bulvan för en reverse ssh tunnel? Hur kan de annars nå en dator bakom en brandvägg?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-08 11:19
Ursprungligen av iSweden:

Intressant paketlösning.
De kör SSH över port 443. Det kan man lösa på egen hand. Men att nå maskinerna kan bli klurigt. Agerar OnDevice bulvan för en reverse ssh tunnel? Hur kan de annars nå en dator bakom en brandvägg?

Kikat lite i koden, websockets tror jag är en av delarna som möjliggör det hela. Visst, suboptimal lösning att blanda in en (okänd) tredje part, men det är en lösning iaf. Bäst vore om man hostade lösningen själv.

Större muspekare?

Är det någon som vet hur man får större muspekare i Linux? Jag använder Linux Mint Sylvia Mate. För något år sedan funkade ett program i förrådet som hette bigcursor men det funkar inte längre tyvärr... Alternativet musprårning finns inte med som alternativ till musmarkören som jag har nu ... Comix cursor funkar inte heller så länge bara när man precis har installerat det. Oneko är inte speciellt bra att använda .Den följer inte med så fort när jag rör musen.
/Anna Maria

  • Medlem
  • 2021-04-11 20:39
Ursprungligen av Anna Maria:

Är det någon som vet hur man får större muspekare i Linux? Jag använder Linux Mint Sylvia Mate. För något år sedan funkade ett program i förrådet som hette bigcursor men det funkar inte längre tyvärr... Alternativet musprårning finns inte med som alternativ till musmarkören som jag har nu ... Comix cursor funkar inte heller så länge bara när man precis har installerat det. Oneko är inte speciellt bra att använda .Den följer inte med så fort när jag rör musen.
/Anna Maria

Se detta: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=...

Jag ska testa några av dessa hoppas de funkar utan att sluta att funka efter ett tag som vissa muspekare har gjort... Jag har stor muspekare nu i mac mini i alla fall och slipper trycka på ctrl hela tiden för att veta var muspekaren är. Linux är roligare än Mac i Linux finns fortune och cowsay... Om man vill kan man sätta ihop dessa commandon... Jag försökte få cowsay att funka i Mac mini men det lyckades inte så bra... Jag försökte installera det med brew... Jag ska göra ett nytt försök. Xcowsay finns också. Bilden med pingvinerna kommer ursprungligen från Windows 7
/Anna Maria

Framtiden för Linux känns lite skakig. Mycket kod som ska underhållas, men företag köps upp och folk lämnar:
https://www.youtube.com/watch?v=WtJ9T_IJOPE&t...

Bevaka tråden