Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brasilien bötfäller Apple då de inte längre skickar med laddare till telefonerna

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förra hösten tog Apple beslutet att inte skicka med någon nätadapter i kartongen till iPhone och nu har de blivit bötfällda för det.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2021-03-22 09:55

Det är ju helt sjukt.. Ett privat företag sätter väl sina egna priser.. ?

Citat:

De säger även att eftersom man har tagit bort väsentliga tillbehör så skall detta även speglas i slutpriset för produkten vilket de inte tycker att det gör nu.

Konstigt argument. iPhone 12 har ju aldrig sålts med laddare. Hur kan de då anse sig veta vad priset inkl. laddare skulle vara?

Det finns ju en poäng med detta som faktiskt är riktig. Att köpa en telefon i absoluta premiumsegmentet borde innebära att man får med det som behövs för att använda telefonen. Argumentet att alla har en laddare hemma är ju rätt dålig. Det är kanske ert i-landsproblem. Men en ny iPhone 12 kostar ju drygt 10 000kr. Sedan är det det kanske en riktig tanke miljömässigt.

  • Medlem
  • 2021-03-24 09:33

Den hade kanske kostat 10.300 kr med laddare... Det vet ju Brasilien inget om.. Men de har ju just nu en man vid rodret, som skiter i allt vad miljö heter, så det är ju inte konstigt.

Jag tycker att det är viktigare att de som har laddare, inte får en till, som bara ska ligga på hyllan, än att ett fåtal får lägga 300 kr på en riktigt bra laddare.

Vinsten är miljön, även om det såklart även handlar om pengar för Apple.. ?

Fast argumentet att man har en laddare extra håller inte. Som att köpa en bil men inte skicka med däck för att man har däck hemma. Men är för miljöaspekten. Dock öppnar detta dörren till en trend. Vänta bara när datorn kommer utan laddare. Alla har ju en hemma?

  • Medlem
  • 2021-03-24 10:16
Ursprungligen av Wolfie666:

Fast argumentet att man har en laddare extra håller inte. Som att köpa en bil men inte skicka med däck för att man har däck hemma. Men är för miljöaspekten. Dock öppnar detta dörren till en trend. Vänta bara när datorn kommer utan laddare. Alla har ju en hemma?

Ja, hur ska Apple kunna försvara att man skickar med laddare till datorn med tanke på miljöhänsyn?

  • Medlem
  • 2021-03-24 11:27

Fast det är ju ändå fler som har en strömadapter till en telefon hemma, än till en dator.....

Ursprungligen av Wolfie666:

Fast argumentet att man har en laddare extra håller inte. Som att köpa en bil men inte skicka med däck för att man har däck hemma. Men är för miljöaspekten. Dock öppnar detta dörren till en trend. Vänta bara när datorn kommer utan laddare. Alla har ju en hemma?

Å andra sidan så har EU länge drivit linjen att man ska kunna återanvända laddare för att minska på elektronikskrotet. Jag kommer ihåg hur det var tidigare när till och olika modeller från samma tillverkare kunde ha olika laddare.

Så Apple öppnar inte dörren, EU har sedan länge verkat för att gå igenom den dörren.

Liknelsen med däck haltar en aning. Kommer bilen med vinterhjul utan extra kostnad? Eller kan du välja att skippa vinterdäcken om du har en uppsättning som passar hemma?

När det gäller trenden för datorer så är definitivt USB-C PD ett steg åt det hållet. Jag har extra laddare hemma som jag kan använda för min MBA M1.

  • Medlem
  • 2021-03-24 12:18

Jag förstår inte varför man tycker det är så dåligt att laddare saknas...

Man är beredd att lägga 10.000-19.000 för en mobiltelefon, men man vill inte lägga 300 kr på en laddare, om man nu skulle behöva en och samtidigt göra miljön en tjänst. För miljön är ju en vinnare på detta. Det går inte att komma ifrån.

Då fastnar man direkt i diskussionen att det är Apple eller andra tillverkare som tjänar pengar. Ja, de tjänar pengar, men låt dem göra det då, så länge det gynnar miljön och se att det är värt en prishöjning på 1-3 procent för att gynna miljön..

Om Apple höjt priset på telefonen med 5 procent, hade man inte höjt på ögonbrynen...

Låt Apple tjäna pengar och hoppas på att det går till utveckling, så man kan köpa en ännu bättre telefon nästa gång, utan laddare........

  • Medlem
  • 2021-03-24 13:11
Ursprungligen av Alix:

Ja, hur ska Apple kunna försvara att man skickar med laddare till datorn med tanke på miljöhänsyn?

Ursprungligen av Jeo:

Jag förstår inte varför man tycker det är så dåligt att laddare saknas...

Man är beredd att lägga 10.000-19.000 för en mobiltelefon, men man vill inte lägga 300 kr på en laddare, om man nu skulle behöva en och samtidigt göra miljön en tjänst. För miljön är ju en vinnare på detta. Det går inte att komma ifrån.

Då fastnar man direkt i diskussionen att det är Apple eller andra tillverkare som tjänar pengar. Ja, de tjänar pengar, men låt dem göra det då, så länge det gynnar miljön och se att det är värt en prishöjning på 1-3 procent för att gynna miljön..

Om Apple höjt priset på telefonen med 5 procent, hade man inte höjt på ögonbrynen...

Låt Apple tjäna pengar och hoppas på att det går till utveckling, så man kan köpa en ännu bättre telefon nästa gång, utan laddare........

Du argumenterar alldeles utmärkt, indirekt i alla fall, för att Apple ska sluta skicka med laddare till sina datorer.

  • Medlem
  • 2021-03-24 15:23

Det får de gärna göra..
Jag har en stationär Mac... Och till den fick jag varken mus, tangentbord eller skärm till... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-24 21:21
Ursprungligen av Jeo:

Den hade kanske kostat 10.300 kr med laddare... Det vet ju Brasilien inget om.. Men de har ju just nu en man vid rodret, som skiter i allt vad miljö heter, så det är ju inte konstigt.

Jag tycker att det är viktigare att de som har laddare, inte får en till, som bara ska ligga på hyllan, än att ett fåtal får lägga 300 kr på en riktigt bra laddare.

Vinsten är miljön, även om det såklart även handlar om pengar för Apple.. ?

Du har gått på den bluffen alltså, att detta handlar om miljö?

  • Medlem
  • 2021-03-24 22:00
Ursprungligen av zinned:

Du har gått på den bluffen alltså, att detta handlar om miljö?

Som jag skrev på sista raden....

Vinsten är miljön, även om det såklart även handlar om pengar för Apple.. ?

Klart att det handlar om pengar. Men det finns ju en vinst för miljön trots det....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-24 22:04
Ursprungligen av Jeo:

Som jag skrev på sista raden....

Vinsten är miljön, även om det såklart även handlar om pengar för Apple.. ?

Klart att det handlar om pengar. Men det finns ju en vinst för miljön trots det....

Vinst för miljön, säger du...så varför får man exakt samma strömadapter med när man köper en HomePod mini då? Och alla de lösa strömadaptrar som nu måste ha egna förpackningar och skeppas världen över för att kunna säljas separat när man inte får en till telefonen?

Då är det minsann inte tal om några miljövariabler.

  • Medlem
  • 2021-03-24 22:27
Ursprungligen av zinned:

Vinst för miljön, säger du...så varför får man exakt samma strömadapter med när man köper en HomePod mini då? Och alla de lösa strömadaptrar som nu måste ha egna förpackningar och skeppas världen över för att kunna säljas separat när man inte får en till telefonen?

Då är det minsann inte tal om några miljövariabler.

Om man har en laddare hemma, så antar jag att man inte går och köper en extra laddare separat. Då minskar marknaden och man skeppar mindre separata laddare också.

Man skeppar ju inte runt massa lösa laddare, som man inte ska sälja. Det tror jag företagen räknar väldigt snävt på. Annars blir siffran på sista raden betydligt tråkigare än den kan vara.

Jag tror inte att Apple lämnar det åt slumpen, att man skeppar saker runt världen i onödan, om de sedan Inte säljs.

Apple satsar rätt stora pengar på miljön, solceller och återvinning. Givetvis handlar det om pengar i både besparingar och i reklam, där man visar att man värnar om miljön. Men det spelar ju ingen roll om det nu är en vinst för miljön.

Som jag också skrev, man man hamnar alltid i en diskussion om att tillverkaren tjänar pengar. Ja, de tjänar pengar. Men det är ju därför de finns till. Det är ju inte välgörenhet och låt dem tjäna pengar. Miljön blir ju också vinnare.

Om man nu är så nervös för att Apple tjänar en extra slant, så får man ju låta bli att köpa deras produkter och välja en annan produkt, som motsvarar det man vill ha... Enkelt..

Angående home pod minin, så slutar de kanske skicka med en strömadapter till den nästa vecka.. Vad vet vi..... ? Jag hoppas att de gör det, för jag har åtminstone 10-20 sådana adaptrar här hemma, varav minst 10 inte används...

Flera av dem har hängt med sedan mina första HTC telefoner och de funkar fint att använda fortfarande...

Ursprungligen av zinned:

Du har gått på den bluffen alltså, att detta handlar om miljö?

Givetvis så är det en kombination men det skadar inte miljön att det tillverkas färre laddare som ska ligga i skrivbordslådor även om det ger en positiv inverkan på telefontillverkarnas marginaler.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-26 09:13

Jag räknade igenom laddarna. Sju stycken av dom små Apple 5 Watt ligger oanvända, inte en enda av dom har jag köpt löst. Ser med glädje fram mot att inte få fler laddare medskickade, och Apple får ha vilken anledning som helst till att inte skicka med dom.

Jag har väl egentligen inget ytterligare att tillägga i diskussionen men tänker lite som många av er:

- Ingen laddare till åtskilliga miljoner som redan har är en stor vinst! Dels ekonomiskt men även för miljön.

- Apple tänker givetvis inte på miljön i första hand. Då hade QI laddning inte funnits och ej heller MagSafe. Dessa laddar ineffektivt och slösar el. De kräver även flera nya tillbehör.

- Om det nu var en miljöaspekt som avgjorde när laddaren försvann så skulle sladden varit en USB-A. Detta då betydligt fler har en sådan laddare hemma.

- Sladden och alla papper försvinner nästa gång. Inte för miljön utan för att det går att sälja utan och då få större marginaler.

Vad tror ni?

Jag tycker att det är vettigt att ändra kabel till USB-c. Jag har för många usb-a kablar också

Brasilien är en rätt speciell och knepig marknad med stora straffskatter för importerade mobiler, så jag tror inte Apple säljer särskilt många iPhones där. Har för mig att Motorola är störst där genom att de tillverkar lokalt. Nokia har nyligen återkommit till Brasilien, möjligen att de kommer ha tillverkning där också. I annat fall kommer de knappt sälja några.

Så det tror jag är anledningen till att Apple inte gör en särskild bundling med laddare för Brasilien.
Böterna de får är kaffepengar för Apple i perspektiv.

Senast redigerat 2021-03-27 09:27
1
Bevaka tråden