Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ned HomePod - men HomePod Mini lever kvar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har valt att inte fortsätta tillverka HomePod som företaget lanserade för ungefär fyra år sedan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2021-03-13 08:56

Ska ”HomePod mini” (notera liten bokstav i mini, precis som för macmodellen) fortfarande heta så? Om den framgent är den enda är den ju inte mini i förhållande till något annat längre.

Google har lagt ned sin Max modell också. Det ser ut som Amazon har vunnit ”racet” med smarta högtalare. I vart fall i de länder där den säljs och har support med språket.

Ursprungligen av johnh3:

Google har lagt ned sin Max modell också. Det ser ut som Amazon har vunnit ”racet” med smarta högtalare. I vart fall i de länder där den säljs och har support med språket.

Sonos tycker jag fortfarande är en stark spelare som har fördelar mot både Amazon och Google och det är att de dels riktar in sig även på hemmabio-produkter samt att vi kan använda Amazon eller Google Assistant lite mer valmöjligheter där.

Man kan ju hoppas att detta är ett steg mot att öppna upp för att även Siri kan hitta in i tredjepartsprodukter, tex Sonos. Hårdvaruslaget kanske är ”förlorat” men jag tror Apple inte lär släppa smarta-högtalar-branschen helt. Kanske bara en omgruppering, man kan ju iaf hoppas ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-13 12:39

Tråkigt tycker jag. Vad tror ni händer med priset på begagnade? Går upp initialt och sedan faller ganska tydligt? Eller..?

Först iMac Pro, och nu Homepod. Hoppas det blir nåt nytt den 23:e annars hade de snart inga produkter kvar längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-13 13:51
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Först iMac Pro, och nu Homepod. Hoppas det blir nåt nytt den 23:e annars hade de snart inga produkter kvar längre.

Hade nog gått bättre om de sänkt priset ytterligare, men framförallt lanserat HomePod i resten av världen. Jag väntade länge på svensk lansering innan jag till slut, halvt motvilligt, köpte in mig mer i Sonos.

Förstår inte varför Apple krånglar till det. Siri suger på svenska men hade nog dugit för att spela musik. Och själv hade jag nöjt mig med att kunna styra HomePod via mobilen (som jag gör med Sonos). Har 0% intresse av smarta högtalare.

Jason T Lewis gillade inte Homepoden i början. Men även han tyckte den blev bättre över tid med uppdateringarna som kom. Så lite märkligt att de lägger ner nu:
https://www.youtube.com/watch?v=vVjR-FOwJtQ&t...

Ursprungligen av xms67:

Tråkigt tycker jag. Vad tror ni händer med priset på begagnade? Går upp initialt och sedan faller ganska tydligt? Eller..?

Hur många av nuvarande ägare skulle vilja sälja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-14 15:05
Ursprungligen av Hjopekk:

Hur många av nuvarande ägare skulle vilja sälja?

Säljs ju en del begagnade HomePod per vecka bara i Sverige.

Ursprungligen av ibish:

Hade nog gått bättre om de sänkt priset ytterligare, men framförallt lanserat HomePod i resten av världen. Jag väntade länge på svensk lansering innan jag till slut, halvt motvilligt, köpte in mig mer i Sonos.

Förstår inte varför Apple krånglar till det. Siri suger på svenska men hade nog dugit för att spela musik. Och själv hade jag nöjt mig med att kunna styra HomePod via mobilen (som jag gör med Sonos). Har 0% intresse av smarta högtalare.

Exakt.
Investerad 20k i Sonos hösten 2019, för jag tröttnade att vänta på HomePod.

Förstår inte varför Apple inte går hela vägen!? Även om Siri suger så är det inte därför jag skulle köpt en HomePod.

Man får hoppas att det kommer en HomePod max eller nåt snart!

  • Medlem
  • Skåne
  • 2021-03-15 19:00

Obegripligt. Känns som resan bara hade börjat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-15 20:22
Ursprungligen av dfgh:

Obegripligt. Känns som resan bara hade börjat.

Håller helt med. Och Apple har ju bevisligen klarat att hitta rätt i den mycket känsliga ljudvärlden. Att bygga upp kompetens inom ett så svårt område borde ha inneburit att de kunnat kapitalisera bättre på dessa investeringar. Personligen tror jag att det är deras svaga utveckling av Siri som spökar. Då de inte alls lyckats med Siri har marknaden blivit för begränsad för HomePod. Sedan ser man nu vissa som spekulerar eller hoppas på en HomePod Max, men det har jag svårt att se framför mig med tanke på att de annonserar nedläggningen separat och hänvisar till Mini.

  • Medlem
  • 2021-03-15 21:44
Ursprungligen av dfgh:

Obegripligt. Känns som resan bara hade börjat.

HomePod presenterades i juni 2017 och började levereras i februari 2018. Tiden går!

  • Medlem
  • Skåne
  • 2021-03-15 21:48
Ursprungligen av Alix:

HomePod presenterades i juni 2017 och började levereras i februari 2018. Tiden går!

Jo absolut men hade mer väntat mig homepod 2 , homempod midi & homepod max

typ

  • Medlem
  • 2021-03-15 21:54
Ursprungligen av dfgh:

Jo absolut men hade mer väntat mig homepod 2 , homempod midi & homepod max

typ

Jo, jag kan förstå det. Men så här med facit ser det ut som att HomePod mini ersatte HomePod.

1. De hade för dyrt pris (för att sälja mycket, precis som med AirPods Pro)

2. De hakade själva upp sig på att den ”ska” styras med Siri.

3. De stängde ute uppspelning med Spotify(väl?) från början och alldeles för länge.

4. De lanserade den på begränsat antal marknader.

Ibland undrar jag hur puckade Apple är. Det här är ett sådant fall.

  • Medlem
  • 2021-03-16 18:56
Ursprungligen av theplague:

1. De hade för dyrt pris (för att sälja mycket, precis som med AirPods Pro)

2. De hakade själva upp sig på att den ”ska” styras med Siri.

3. De stängde ute uppspelning med Spotify(väl?) från början och alldeles för länge.

4. De lanserade den på begränsat antal marknader.

Ibland undrar jag hur puckade Apple är. Det här är ett sådant fall.

Mja, jag vet inte, jag. Det kan vara ett led i en övergripande försäljningsstrategi som är mer komplex. Kanske att man bygger upp en produktlinje där allt inte är tänkt att sälja utan att ge folk en känsla av att de köper in sig i en upplevelse/kultur/identitet genom att byta Iphone? Google är ännu mer så, kanske, de vill inte sälja sina prylar egentligen, utan tillverkar grejer för att leda marknaden i rätt riktning (för dem). Pixel-linjen är osedvanligt spretig. Som ett pågående experiment. Kan deras kamerateknologi (som andra tillverkare vill matcha) egentligen ha syftat till att de ska kunna ta del av så många bilder som möjligt via Google foto? Ibland undrar man.

1
Bevaka tråden