Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP - Plötsligt konstiga färger

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook Pro (15", 2019). Ikväll blev alla färger på skärmen konstiga. Hade inte gjort något speciellt. Har kollat under Accessibility att inget konstigt är iklickat. Har också kalibrerat om skärmen (använder Colour LCD). Men icke. Någon som vet om det går att fixa? Slipper gärna betala 9k för en ny skärm!

Bifogar skärmdump som exempel.

  • Medlem
  • 2021-03-11 19:39

Jag ser ingen skillnad jämfört med min egen skärm.

  • Medlem
  • 2021-03-11 19:40

Jag kan inte se något onormalt på bilden du länkat till. Då måste nog fota av skärmen för att vi ska kunna se.
Om jag får gissa så kan det vara kabeln till skärmen som är skadad. Det brukar kunna ge denna typen av fel.

Man ser det tydligare på vissa bilder, det är extra mycket kontrast. Men då gör vi ett experiment. Jag bifogar två bilder - en skärmdump till med tydligare exempel, samt en mobilbild. Så ser vi vart problemet kan ligga...

  • Medlem
  • 2021-03-11 20:10

Skärmdumpen avbildar signalen, så den kan bli normal även om skärmen ser konstig ut.

Men syns det någon markant skillnad mellan screenshot-bilden och iPhone-bilden? För mig är det mer kontrast och mer utfrätt på alla ljusa områden.

Dessutom ser jag nu att det "flackar" något (alltså blinkar diskret) på vänstra sidan av skärmen. Det tyder kanske på ett hårdvarufel då...

Lite uppdatering. Det är nästan tillbaka till det normala igen. Men det flackar diskret mellan olika ljusnivåer. Man ser det exempelvis mot den grå bakgrunden här bredvid, den skiftar ganska starkt. Men på ljusare bakgrunder syns det knappt.

Och nu ser jag en stor skillnad mellan min skärmdump på Aragorn, och min iPhone-bild. För en stund sedan såg de ganska lika ut.

  • Medlem
  • 2021-03-11 21:07
Ursprungligen av AbbeNilsson:

Men syns det någon markant skillnad mellan screenshot-bilden och iPhone-bilden? För mig är det mer kontrast och mer utfrätt på alla ljusa områden.

Dessutom ser jag nu att det "flackar" något (alltså blinkar diskret) på vänstra sidan av skärmen. Det tyder kanske på ett hårdvarufel då...

Vad gäller det fetade så vet jag inte det, för jag kan inte se att du har laddat upp någon bild från din Iphone.

Ursprungligen av Alix:

Vad gäller det fetade så vet jag inte det, för jag kan inte se att du har laddat upp någon bild från din Iphone.

I min post #4 laddade jag upp två bilder. Den första av dem är tagen med mobilen av skärmen. Den andra är en skärmdump.

  • Medlem
  • 2021-03-11 21:19
Ursprungligen av AbbeNilsson:

I min post #4 laddade jag upp två bilder. Den första av dem är tagen med mobilen av skärmen. Den andra är en skärmdump.

Tyvärr, de kom inte med.

Ursprungligen av Alix:

Tyvärr, de kom inte med.

Oj då, så konstigt. Jag ser dem (de är länkade till bilddump.se). Testar igen, men med vanlig bifogning

  • Medlem
  • 2021-03-11 21:49
Ursprungligen av AbbeNilsson:

Oj då, så konstigt. Jag ser dem (de är länkade till bilddump.se). Testar igen, men med vanlig bifogning

Ja, det är en grön missfärgning på Iphone-bilden. Eftersom du använder ett program för att färgkalibrera, har du testat att tillfälligt återgå till en inbyggd profil? Och se om skillnaden kvarstår?

Ursprungligen av Alix:

Ja, det är en grön missfärgning på Iphone-bilden. Eftersom du använder ett program för att färgkalibrera, har du testat att tillfälligt återgå till en inbyggd profil? Och se om skillnaden kvarstår?

Jag ser nu vart problemet ligger. Viker jag upp skärmen till bekvämt titt/skriv-läge blir bilden missfärgad/"kontrastig", men viker jag tillbaka den till mindre än 100 graders vinkel blir det (nästan) bra igen.

Äsch. Hårdvaruproblem. Och jag har inte ens tappat den eller nåt!

Samtidigt går det kanske att leva med nu när jag vet hur jag kan undvika det...

Ursprungligen av Alix:

Ja, det är en grön missfärgning på Iphone-bilden. Eftersom du använder ett program för att färgkalibrera, har du testat att tillfälligt återgå till en inbyggd profil? Och se om skillnaden kvarstår?

Tack för hjälpen ändå Alix!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-12 08:41
Ursprungligen av AbbeNilsson:

Har en MacBook Pro (15", 2019). [...] Slipper gärna betala 9k för en ny skärm!

En så ny dator borde du kunna få reparerad utan kostnad med hänvisning till konsumentköplagen. Den gäller i tre år från inköpsdatum.

Ursprungligen av Vassius:

En så ny dator borde du kunna få reparerad utan kostnad med hänvisning till konsumentköplagen. Den gäller i tre år från inköpsdatum.

Tack, ska kolla upp detta!

  • Medlem
  • 2021-03-12 09:47
Ursprungligen av AbbeNilsson:

Tack, ska kolla upp detta!

Här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-p...

1
Bevaka tråden