Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya rapporter om dystra försäljningssiffror för iPhone 12 Mini

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gäddnos:

En till negativ rapport om iPhone. 12 Mini ligger bara på 10:e plats.

"Interestingly, the iPhone 12 Mini shipped more than the iPhone 12 Pro although numerous reports stated poor sales. The latter phone is not even included in Omdia’a top 10 chart."

https://www.gizmochina.com/2021/02/25/most-sh...

Beror lite på hur man ser på saken. 12 Mini säljer ändå bättre än vad Nokia (HMD Global) eller exempelvis Sony säljer kombinerat. Ingen Google Pixel syns i listan heller, inte ens deras budgetlur. Ingen av dessa har en enda modell i tio topp.
Med tanke på hur många modeller Apple nu har i sin portfölj så känns det rätt hyfsat.
12 Mini kom rätt sent under 2020 så den verkar ha sålt bra under en relativt kort period.

Det är ändå en rätt dyr mobil i sammanhanget.

Senast redigerat 2021-03-01 17:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-02 10:35
Ursprungligen av johnh3:

Beror lite på hur man ser på saken. 12 Mini säljer ändå bättre än vad Nokia (HMD Global) eller exempelvis Sony säljer kombinerat.

Haha, ja det var ju också en måttstock

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-02 15:43
Ursprungligen av omartint:

iPad Mini eller iPad Air? Klart bättre mediaenheter!

Jo, men du tar sällan med dig både en iPhone mini och en iPad Air när du går ut. Då är en Iphone 12 Pro Max ett bättre val.

Ursprungligen av johnh3:

Hade jag bara haft en mobiltelefon som den enda mediaenheten så hade det troligen inte blivit en iPhone 12 Mini förstås. Då troligen den större iPhone 12 istället. Men i och med att jag har både dator och en 10" tums iPad, så är behovet av en stor telefon inte så stort.

Phone Arena hade en fråga om ämnet:
https://www.phonearena.com/news/Should-Apple-...

Se mitt svar ovan. Att ta med alla, iPhone och Ipad eller en dator när du går ut en sväng är ju inte bekvämt, då väljer du det som funkar.

Jag tror att de som har råd kanske har en Min, en Max, en iPad och en Macbook att välja på medans vi som har råd med en eller två av dessa har en Max och en Macbook tex.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, men du tar sällan med dig både en iPhone mini och en iPad Air när du går ut. Då är en Iphone 12 Pro Max ett bättre val.

Se mitt svar ovan. Att ta med alla, iPhone och Ipad eller en dator när du går ut en sväng är ju inte bekvämt, då väljer du det som funkar.

Jag tror att de som har råd kanske har en Min, en Max, en iPad och en Macbook att välja på medans vi som har råd med en eller två av dessa har en Max och en Macbook tex.

Så är det. Fast med statistik är det rätt knepigt. Blir så mycket rykten om att iPhone 12 Mini säljs så dåligt, fast om den syns i tio topp listan verkar det inte så illa trots allt.

Den enda som hade bra tillförlitlig statistik med hårda fakta var Tomi T Ahonen (Mobil expert som har skrivit böcker och brukade hålla föredrag) som sammanställde allt från många källor i en lista då och då. Tyvärr slutade han för några år sedan och få verkar ha tagit vid på samma sätt.

Sen brukar Apple själva vara bra om de vill få fart på en produkt med riktade kampanjer och liknande om nödvändigt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, men du tar sällan med dig både en iPhone mini och en iPad Air när du går ut. Då är en Iphone 12 Pro Max ett bättre val.

Inte ett bättre val för mig. Jag vill ha en telefon som går ner i en normal ficka. Inte en halv iPad som man måste ha fickor som en ? för att få plats med.

Är jag hemma har jag en dator (och en iPad mini jag aldrig använder). Är jag ute vill jag ha med mig så lite(t) som möjligt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror att de som har råd kanske har en Min, en Max, en iPad och en Macbook att välja på medans vi som har råd med en eller två av dessa har en Max och en Macbook tex.

Två telefoner är väl ändå väldigt ovanligt ens om man har råd? Varför skulle man ha det och använda dessa samtidigt? Visst, vissa gillar att bära omkring en jobbtelefon och en privattelefon, men då är man nog anställd och jobbet betalar den ena - de jag har sett med denna kombo har antingen två lika iPhone eller en iPhone och en Android.

En iPhone, en iPad och en mac tror jag å andra sidan är en vanlig trio där man kan kombinera storlekar lite beroende på vilken användare man är.

Nu kommer ryktena om 2021 års iPhone Mini så kanske inte Apple dödar den ändå. ?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Två telefoner är väl ändå väldigt ovanligt ens om man har råd? Varför skulle man ha det och använda dessa samtidigt? Visst, vissa gillar att bära omkring en jobbtelefon och en privattelefon, men då är man nog anställd och jobbet betalar den ena - de jag har sett med denna kombo har antingen två lika iPhone eller en iPhone och en Android.

Du skulle bara veta hur det kan va. Har jag beredskapvecka så är det tre telefoner att bära runt på: iPhone 12 mini (privat), iPhone XR (jobb), iPhone 7 (kund). ?

Och det var ännu värre innan jag köpte 12:an. Då hade jag en XR privat också. Var tvungen att skaffa ett knallrött skal till den ena annars tog jag jämt upp fel telefon när jag skulle göra nåt.

Ursprungligen av Sir N.:

Du skulle bara veta hur det kan va. Har jag beredskapvecka så är det tre telefoner att bära runt på: iPhone 12 mini (privat), iPhone XR (jobb), iPhone 7 (kund). ?

Ha, ha! ?
Men tror ändå att du är lite ovanlig där... ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-02 19:58
Ursprungligen av Sir N.:

Du skulle bara veta hur det kan va. Har jag beredskapvecka så är det tre telefoner att bära runt på: iPhone 12 mini (privat), iPhone XR (jobb), iPhone 7 (kund). ?

Och det var ännu värre innan jag köpte 12:an. Då hade jag en XR privat också. Var tvungen att skaffa ett knallrött skal till den ena annars tog jag jämt upp fel telefon när jag skulle göra nåt.

Funkar det inte att rationalisera bort ena telefonen med hjälp av e-sim i din privata?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-04 06:12
Ursprungligen av Sir N.:

Inte ett bättre val för mig. Jag vill ha en telefon som går ner i en normal ficka. Inte en halv iPad som man måste ha fickor som en ? för att få plats med.

Är jag hemma har jag en dator (och en iPad mini jag aldrig använder). Är jag ute vill jag ha med mig så lite(t) som möjligt.

Vet inte vilken typ av kläder du har men jag får lätt ner en iPhone Max i både mina byxfickor och jackfickor utan problem. iPhone Max är ju mindre än min hand.

Var för en tid sen och tittade på jackor på Kappahl, få av dem kunde ha en större mobil i ytter eller innerfickan. Köpte en på Jula istället med hyfsat stora fickor. Men att det ryms en phablet i jackan innebär inte att det är smidigt per automatik. Man står ju inte som en staty rakt upp hela tiden. Man böjer sig vid bilkörning, åker i bussen eller rör sig i andra sammanhang. Är fickan placerad lågt så kan det bli obekvämt med tegelstenen i fickan. (Eller i byxfickan)

Av den anledningen så föredrar jag en något mindre mobil, som iPhone 12 Mini. Den är förresten rätt stor jämfört med den första generationen av iPhone SE.

Men eftersom mobilerna har växt hela tiden så har man så att säga sakta accepterat det.

Fast även om det inte blir en iPhone 13 Mini så ryktas det om en 5G version av SE. Så Apple verkar behålla en något mindre mobil i sitt utbud så jag är nöjd i och med det.

De tillhandahåller ett behov som Android tillverkare för närvarande inte kan täcka. Såvida inte Sony gör en kompakt modell igen.

Senast redigerat 2021-03-04 08:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-04 08:53

@john3

Jag hade nog inte klarat av att ha en telefon som inte hade rymts i jeansfickan. I just en jackficka skulle jag personligen aldrig ha en telefon då jag ofta har massa annat där men byxfickan blir vigd till telefonen.

Än så länge är det inga problem alls att ha telefonen i framfickan på byxorna. Och då har jag ändå en iPhone 12 Pro Max.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-04 09:01
Ursprungligen av zinned:

Än så länge är det inga problem alls att ha telefonen i framfickan på byxorna. Och då har jag ändå en iPhone 12 Pro Max.

Det finns andra byxor än dina.

XS i mina jeansfickor.

Tycker man ofta ser många främst kvinnor med mobilen i bakfickan. Blir så kallade mikrobrytningar som till slut förstör mobilen även om man inte ser nån böjning med ögonen, lödningar släpper från moderkortet till slut efter nåt år. Var väl många såna exempel med iPhone 6 vill jag minnas.

För min del vill jag ha mobilen på ett bra ställe där det inte händer.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-04 10:52
Ursprungligen av johnh3:

Tycker man ofta ser många främst kvinnor med mobilen i bakfickan.

Kläder för kvinnor har färre fickor och mindre i storlek (se ovan framficka). Ofta finns bara bakfickan på jeansen.

Ursprungligen av Gäddnos:

Kläder för kvinnor har färre fickor och mindre i storlek (se ovan framficka). Ofta finns bara bakfickan på jeansen.

Så är det klädtillverkare tror fortfarande att vi bär omkring dumtelefoner av typ Nokia 3310 ungefär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-04 15:48
Ursprungligen av zinned:

@john3

Jag hade nog inte klarat av att ha en telefon som inte hade rymts i jeansfickan. I just en jackficka skulle jag personligen aldrig ha en telefon då jag ofta har massa annat där men byxfickan blir vigd till telefonen.

Än så länge är det inga problem alls att ha telefonen i framfickan på byxorna. Och då har jag ändå en iPhone 12 Pro Max.

Framfickan på byxor för herrar kan också ha olika storlekar beroende på märke. Bl a Levis har bra storlek på jeansfickorna för iPhone Max.

Nu för tiden får man köpa byxor som passar ens telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-05 18:44
Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns andra byxor än dina.

XS i mina jeansfickor.

Klart. Den får heller inte plats i fickan i ett par badshorts. Innebär det att den är för stor då? Nej.

Man får ju jämföra med något generellt, som en typisk ficka i ett par typiska byxor. T ex en vanlig ficka i ett par ordinära jeans.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-05 19:10
Ursprungligen av zinned:

Klart. Den får heller inte plats i fickan i ett par badshorts. Innebär det att den är för stor då? Nej.

Man får ju jämföra med något generellt, som en typisk ficka i ett par typiska byxor. T ex en vanlig ficka i ett par ordinära jeans.

Det är ett par ordinära jeans. Du lever i en fantasivärld där bara det du har är det enda rätta, och något annat känner du inte till, oavsett vilket ämne du diskuterar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-06 23:21
Ursprungligen av Gäddnos:

Det är ett par ordinära jeans. Du lever i en fantasivärld där bara det du har är det enda rätta, och något annat känner du inte till, oavsett vilket ämne du diskuterar.

Det är väl givet att vad som kan anses vara en stor/liten jeansficka är något subjektivt. Jag uttrycker min åsikt, ingen nekar dig din lika lite som min rätt att uttrycka min

---
Redigerat inlägg mht Trivselregler./Moderator

Senast redigerat 2021-03-07 08:34

12 Mini får plats i min ficka och ramlar inte ur varje gång jag sätter mig ner.

Den ligger fint i handen och jag kan använda den med en hand.

Hade de fixat den kassa batteri tiden så hade den varit perfekt. Det dubbla eller mer mot dagens batteri hade varit perfekt och i klass med min gamla XS Max.

Men vanliga arbetsdagar så räcker det fint då jag inte sitter med min privata telefon på jobbet.

Ursprungligen av Ancientdragon:

12 Mini får plats i min ficka och ramlar inte ur varje gång jag sätter mig ner.

Den ligger fint i handen och jag kan använda den med en hand.

Hade de fixat den kassa batteri tiden så hade den varit perfekt. Det dubbla eller mer mot dagens batteri hade varit perfekt och i klass med min gamla XS Max.

Men vanliga arbetsdagar så räcker det fint då jag inte sitter med min privata telefon på jobbet.

Fysiken ställer till det. Storleken gör att du får inte tillräckligt med batterikapacitet. Det finns skäl till varför XS Max har bättre batteritid, den har helt enkel mer batteri...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-09 08:00
Ursprungligen av Ancientdragon:

12 Mini får plats i min ficka och ramlar inte ur varje gång jag sätter mig ner.

Den ligger fint i handen och jag kan använda den med en hand.

Hade de fixat den kassa batteri tiden så hade den varit perfekt. Det dubbla eller mer mot dagens batteri hade varit perfekt och i klass med min gamla XS Max.

Men vanliga arbetsdagar så räcker det fint då jag inte sitter med min privata telefon på jobbet.

Den skall vara liten som ett tändsticksplån, ha skärm som en iPad Pro och kamera som en Hasselblad X1D men ha batteritid som knappt ett batteripack från en Tesla skulle klara av. Och glöm inte, den skall ladda fullt på ett par minuter.

OK.

Ursprungligen av MatsOlov:

Den skall vara liten som ett tändsticksplån, ha skärm som en iPad Pro och kamera som en Hasselblad X1D men ha batteritid som knappt ett batteripack från en Tesla skulle klara av. Och glöm inte, den skall ladda fullt på ett par minuter.

OK.

Precis hur jävla svårt kan det va ???

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-11 01:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, men du tar sällan med dig både en iPhone mini och en iPad Air när du går ut. Då är en Iphone 12 Pro Max ett bättre val.

Se mitt svar ovan. Att ta med alla, iPhone och Ipad eller en dator när du går ut en sväng är ju inte bekvämt, då väljer du det som funkar.

När jag är ute och går en sväng så föredrar jag att lämna telefonen hemma och räcker fint med min Apple Watch LTE. Skall jag med telefon på promenad så är det perfekt med min iPhone 8. Tittar ju inte på skärmen när jag är ute och går oavsett. Antingen så passar jag på att ringa och prata samtidigt som jag promenerar, eller så lyssnar jag på en podcast eller musik. Då är den bästa telefonen den lättaste och minsta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-11 05:57
Ursprungligen av omartint:

När jag är ute och går en sväng så föredrar jag att lämna telefonen hemma och räcker fint med min Apple Watch LTE. Skall jag med telefon på promenad så är det perfekt med min iPhone 8. Tittar ju inte på skärmen när jag är ute och går oavsett. Antingen så passar jag på att ringa och prata samtidigt som jag promenerar, eller så lyssnar jag på en podcast eller musik. Då är den bästa telefonen den lättaste och minsta.

Nu har du tagit detta till dig själv och hur du gör vid ett specifikt tillfälle. Stämmer det med den större massan av iPhoneanvändare tror du?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-12 09:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Nu har du tagit detta till dig själv och hur du gör vid ett specifikt tillfälle. Stämmer det med den större massan av iPhoneanvändare tror du?

Den stora massan får själva lösa sina saker. Är bara intresserad av att lösa mina egna behov. Sorry! ?

Helt OK med att andra köper megastora telefoner, eller precis vad de vill, men personligen så är det inget som jag själv har något bra "use case" för, när jag har massor av iPads och massor av datorer både hemma, på jobb (som nu iofs. under Cv19 är samma plats som hemma) och på resa.

När jag skaffar prylar gör jag ju det utifrån mina egna behov, och inte beroende på andras behov (även om jag som sagt inte har något som helst emot att andra, även om de är den stora massan, väljer annorlunda än mig).

Går som sagt snarare åt att vilja ha allt lättare och mindre telefoner, och Apple Watch är inte perfekt (inte lika bra antenner och telefonchip som vanliga telefoner), men en mycket bra lösning åt rätt håll.

Det enda som jag saknar med mindre telefoner är att batteritiden inte alltid räcker till. Speciellt på iPhone-sidan så skulle det kunnat bli bättre än idag. Det skulle vara enda anledningen för mig att gå för en lite större telefon. Större skärm har jag som sagt inget tillräckligt bra användningsfall för tillräckligt ofta för att motivera klumpigheten.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-12 09:56

Jag är så gammal och träigt att jag tar lunch mitt på dagen, då sätter jag min lilla telefon på laddning och det räcker för att klara mig hela dagen och blir mycket över.

Det låter förstås helt sjukt för den moderna stressade människan att man inte skulle ringa eller svara på samtal när man tar lunch.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-12 12:29
Ursprungligen av omartint:

Den stora massan får själva lösa sina saker. Är bara intresserad av att lösa mina egna behov. Sorry! ?

Helt OK med att andra köper megastora telefoner, eller precis vad de vill, men personligen så är det inget som jag själv har något bra "use case" för, när jag har massor av iPads och massor av datorer både hemma, på jobb (som nu iofs. under Cv19 är samma plats som hemma) och på resa.

När jag skaffar prylar gör jag ju det utifrån mina egna behov, och inte beroende på andras behov (även om jag som sagt inte har något som helst emot att andra, även om de är den stora massan, väljer annorlunda än mig).

Går som sagt snarare åt att vilja ha allt lättare och mindre telefoner, och Apple Watch är inte perfekt (inte lika bra antenner och telefonchip som vanliga telefoner), men en mycket bra lösning åt rätt håll.

Det enda som jag saknar med mindre telefoner är att batteritiden inte alltid räcker till. Speciellt på iPhone-sidan så skulle det kunnat bli bättre än idag. Det skulle vara enda anledningen för mig att gå för en lite större telefon. Större skärm har jag som sagt inget tillräckligt bra användningsfall för tillräckligt ofta för att motivera klumpigheten.

Diskussionen i tråden är väl varför det säljs mindre iPhone mini. Som jag sagt tidigare så kan man inte titta till sig själv och det egna sättet utan man måste titta på massan.

  • Medlem
  • 2021-03-12 12:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Diskussionen i tråden är väl varför det säljs mindre iPhone mini. Som jag sagt tidigare så kan man inte titta till sig själv och det egna sättet utan man måste titta på massan.

Det har du rätt i.
Jag tror att de som är beredda på att betala så pass mycket för en Iphone ser den som en mediestation. Och då är mini för liten och har för dålig batteritid. Den är bara blygsamt billigare än den fullstora.
De som bara vill ha en telefon tycker definitivt att mini är för dyr.
Så tror jag.

(Edit: I allmänhet alltså, vad gäller massan, enskilda kan förstås tycka helt annorlunda.)

Bevaka tråden