Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder/filer i molnet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon eller några här i forumet som utan att "håna" mig kan hjälpa?

Jag är en van användare (ja det är jag) men har aldrig riktigt blivit kompis med vare sig iCloud eller Dropbox - med iPhone/iPad ja, men inte med Mac - jag undrar över förvaring i molnet utan att det tar en massa plats på datorn.
Vad är bästa sättet att spara bilder och även andra filer på utan att det tar en massa utrymme på Mac'en? Jag la ner ett stort antal bilder på iCloud Drive (inte i Bilder) igår, och rätt vad det var så började minnet på datorns ssd ta slut, allt laddades ner till datorn - hur 17 undviker man sånt? Jag har tex massor av bilder på en extern hårddisk som jag skulle vilja ha lite mer lättåtkomligt, är det bästa att lägga dom i bilder istf i en katalog på iCloud?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 15:28

FöI programmet Photos har du en inställning som heter Optimise Mac Storage. Se till att den är påslagen. Du har en motsvarande inställning på iOS/iPadOS för Photos. Du har samma problematik för iCloud som för Dropbox - det är synkroniseringstjänster. Samma sak med OneDrive et al. Annars måste du använda en lösning som mellanlagrar (aka cachar) delar av filsystemet i datorn arbetsminne istf att använda din lokala SSD. Det om fillagring, men ingen åsikt om bildhantering.

Om bildhantering skulle jag nog ändå säga att låta datorn sköta det åt dig. Det är old-school att lagra allt i separata kataloger, för det gör det omöjligt att få en fungerande hantering av metadata (typ mormor, brygga, midsommar) för bilderna. Låt en programvara med tillhörande databas sköta det åt dig. Du kan alltså manipulera bilden inne i databasen eller exportera den till en externt och mer kompetent bildbehandlingsprogram. Här låter jag 99mac:s mer kunniga på området berätta mer. Lycka till!

Ursprungligen av frazze:

FöI programmet Photos har du en inställning som heter Optimise Mac Storage. Se till att den är påslagen. Du har en motsvarande inställning på iOS/iPadOS för Photos. Du har samma problematik för iCloud som för Dropbox - det är synkroniseringstjänster. Samma sak med OneDrive et al. Annars måste du använda en lösning som mellanlagrar (aka cachar) delar av filsystemet i datorn arbetsminne istf att använda din lokala SSD. Det om fillagring, men ingen åsikt om bildhantering.

Om bildhantering skulle jag nog ändå säga att låta datorn sköta det åt dig. Det är old-school att lagra allt i separata kataloger, för det gör det omöjligt att få en fungerande hantering av metadata (typ mormor, brygga, midsommar) för bilderna. Låt en programvara med tillhörande databas sköta det åt dig. Du kan alltså manipulera bilden inne i databasen eller exportera den till en externt och mer kompetent bildbehandlingsprogram. Här låter jag 99mac:s mer kunniga på området berätta mer. Lycka till!

Tack!!

Skaffar du Google drive så kan du spara allt där.

1
Bevaka tråden