Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radering av Mac OS X gått fel

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-09 11:08

Hejsan.

Skulle återställa och installera om en Macbook Pro.

Startade upp datorn med CMD-R. Valde Radera datorn. Svara ja på alla frågor om jag var förstådd med att allt försvinner. Helt ok. Det var ju syftet.

Raderingen gick bra och datorn startade om. Möttes av en mapp med ett frågetecken. Helt ok då det inte finns något operativ att starta upp med.

Startade om med CMD-R igen och kommer till återställnings menyn. Väljer skivverktyget. Men möts bara av återställningspartitionen.

Min disk finns inte listad och kan ej partioneras och formateras.

Se bifogade skärmbilder.

Vart har disken tagit vägen? Finns ingen disk att partionera och formatera. Ridå!

Vad kan jag göra?

Bild 3

Senast redigerat 2021-02-09 11:20
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-09 11:56

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Välj inte SkivVerktyg den andra gången (också), utan "Reinstall <macOS>". Då plockar datorn en ny installation åt dig och gör resten per automatik.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-09 13:50

Problemet är ju att det inte finns någon skiva att installera på. Den är helt bort efter att jag raderade partitionen. Och om jag vill skapa ny partition så finns det ingen skiva att skapa någon från förutom den lilla som återställningsprogrammet ligger på.

  • Medlem
  • 2021-02-09 15:45

Vilken modell är det? Är det originalhårddisk eller utbytt till SSD? MBP 13" Mid 2012 är ökänd för att ha en ömtålig SATA-kabel. Den strular ofta efter byte till SSD (men inte alltid direkt efteråt).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-09 15:51

Bytte disken till orginaldisken. Har bytt till en OWC 240 gb SSD. Det är denna som strular. Orginaldisken på 128 GB funkar efter att jag raderade denna och formaterade om den. Nu har jag en ren installation av Mojave. Men tyvärr på gamla disken.
Frågan kvarstår varför OWC disken helt föll bort och inte känns igen av datorn. Ingen kabel till dessa diskar utan Apples egna urkorkade NVME-kontakt eller M.2 eller vad nu alla varianter heter. Sjukt att de skulle krångla till med egna kontakter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-09 17:44

I Skivverktyg - Innehåll, har du valt Alla enheter?

Raderade du partitionen eller tog du bort partitionen?

  • Medlem
  • 2021-02-09 19:08
Ursprungligen av azon:

Bytte disken till orginaldisken. Har bytt till en OWC 240 gb SSD. Det är denna som strular. Orginaldisken på 128 GB funkar efter att jag raderade denna och formaterade om den. Nu har jag en ren installation av Mojave. Men tyvärr på gamla disken.
Frågan kvarstår varför OWC disken helt föll bort och inte känns igen av datorn. Ingen kabel till dessa diskar utan Apples egna urkorkade NVME-kontakt eller M.2 eller vad nu alla varianter heter. Sjukt att de skulle krångla till med egna kontakter.

Du kan väl reklamera till OWC?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-09 21:13
Ursprungligen av hummel:

Raderade du partitionen eller tog du bort partitionen?

Bra fråga. Raderade tror jag. Det jag reagerade på var att jag inte fick upp någon fråga om jag ville skapa en ny och vad denna skulle heta och vilket format den skulle ha. Men tänkte att det var i sin ordning och att jag kunde lösa det sedan när jag skulle installera OS på nytt. Men då fanns det ju inget och installera på.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-09 21:13
Ursprungligen av Alix:

Du kan väl reklamera till OWC?

Tyvärr så har tiden för detta gått ut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 07:39
Ursprungligen av azon:

Bra fråga. Raderade tror jag. Det jag reagerade på var att jag inte fick upp någon fråga om jag ville skapa en ny och vad denna skulle heta och vilket format den skulle ha. Men tänkte att det var i sin ordning och att jag kunde lösa det sedan när jag skulle installera OS på nytt. Men då fanns det ju inget och installera på.

Jag skulle nog säga att du tog bort den. Att radera tar bara bort innehållet men behåller partitionen/partitionerna. Men du ska alltså kunna lägga till (nya) partitioner då det finns oanvänt utrymme på disken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-10 08:04
Ursprungligen av frazze:

Jag skulle nog säga att du tog bort den. Att radera tar bara bort innehållet men behåller partitionen/partitionerna. Men du ska alltså kunna lägga till (nya) partitioner då det finns oanvänt utrymme på disken.

Ja, disken är ju där och det finns ju 240 GB ledig yta på den som behöver partitioneras och formateras. Men hittar inte disken. Skall testa och byta disken idag igen och se om den dyker upp när jag sätter i den igen. Finns det något terminalkommando som listar enheter så som windows "Enhetshanterare"? Skulle vara bra och se om disken känns av av datorn så att den inte är trasig. Men har vårt och förstå hur den kan gå sönder av att man tagit bort partiotionen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-10 08:18

Testade att sätta i disken igen och det dyker inte upp i skivverktyget fattar inte varför.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 09:04
Ursprungligen av azon:

Testade att sätta i disken igen och det dyker inte upp i skivverktyget fattar inte varför.

Har du koll på att man kan välja två olika vyer: Only Volumes och All Devices (motsv på svenska)? Samtidigt noterar jag att du har en rackarns många små partitioner i din listning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-10 09:19

Det dyker inte upp någon Vy eller view i skivverktyget

Och de småpartitonerna är nog i OS-recovery disken som mountas automatiskt när jag kör CMD-R

Det ser du på denna bilden:

Senast redigerat 2021-02-10 09:50
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-10 10:47
Ursprungligen av frazze:

Jag skulle nog säga att du tog bort den. Att radera tar bara bort innehållet men behåller partitionen/partitionerna. Men du ska alltså kunna lägga till (nya) partitioner då det finns oanvänt utrymme på disken.

Nu tror jag du sa något riktigt bra! Det kan vara så att jag formaterade den i APFS och att den recovery delen på datorn bara är Mojave och att den inte kan hantera APFS. För jag har installerat Mojave på gamla disken här och där i skivverktyget kan man inte formatera skivor i APFS. Skall se om jag kan lägga Big Sur på usb och se om jag kan starta upp där ifrån och se disken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 11:20
Ursprungligen av azon:

Nu tror jag du sa något riktigt bra! Det kan vara så att jag formaterade den i APFS och att den recovery delen på datorn bara är Mojave och att den inte kan hantera APFS. För jag har installerat Mojave på gamla disken här och där i skivverktyget kan man inte formatera skivor i APFS. Skall se om jag kan lägga Big Sur på usb och se om jag kan starta upp där ifrån och se disken.

Ja, absolut! Kolla extra noga med stöd för APFS. Jag fick lära mig just det i övergången mellan de två världarna att välja rätt filsystem. Under publik beta-tiden labbade jag hårt med en produktionsmaskin mellan HFS+ och APFS. Att jobba (radera/formatera) med en APFS-volym gick inte med Disk Utility från den gamla världen. Då fick jag plocka bort partitionen och börja på ny kula.
Jag har också klarat av att byta från HDD till SSD i iMac 21.5” late 2013 (14,1) utan att preparera SSD utanför datorn. Enbart med de inbyggda funktionerna i datorn. Så jag tror att du borde lyckas med en ny SSD du också! Lycka till!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 11:29

Så här ser min SSD ut i en MacBook Pro 2018:

Citat:

-bash-3.2# diskutil list
/dev/disk0 (disk image):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme +1.8 GB disk0
1: Apple_APFS ⁨Container disk1⁩ 1.8 GB disk0s1

/dev/disk1 (synthesized):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: APFS Container Scheme - +1.8 GB disk1
Physical Store disk0s1
1: APFS Volume ⁨macOS Base System⁩ 1.6 GB disk1s1
2: APFS Volume ⁨Preboot⁩ 77.2 MB disk1s2

/dev/disk2 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *251.0 GB disk2
1: EFI ⁨EFI⁩ 314.6 MB disk2s1
2: Apple_APFS ⁨Container disk3⁩ 250.7 GB disk2s2

/dev/disk3 (synthesized):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: APFS Container Scheme - +250.7 GB disk3
Physical Store disk2s2
1: APFS Volume ⁨Macintosh HD - Data⁩ 189.9 GB disk3s1
2: APFS Volume ⁨Preboot⁩ 418.3 MB disk3s2
3: APFS Volume ⁨Recovery⁩ 613.8 MB disk3s3
4: APFS Volume ⁨VM⁩ 20.5 KB disk3s4
5: APFS Volume ⁨Macintosh HD⁩ 15.1 GB disk3s5

Vilket motsvaras av:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-10 11:31

Pröva använda tangentkombinationen Alternativ-Kommando-R för att starta med internetåterställning för det senaste system datorn klarar av, och med en nyare version av skivverktyg. Går fortare än att göra en USB-startdisk.

Bilderna i ditt första inlägg visar en gammal version av Skivverktyg, och att du försöker installera OSX 10.10 Yosemite. Antagligen har Kommando-R i avsaknad av en läsbar intern återställningspartition startat internetåterställning med ursprungligt OS för din årsmodell. Kan detta vara en MBP early 2015 eller däromkring?

Mer om startkommandon för återställning:
https://support.apple.com/sv-se/HT204904#exce...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2021-02-10 11:34
Ursprungligen av frazze:

Så här ser min SSD ut i en MacBook Pro 2018:
Vilket motsvaras av:

Kolla här!!!!
Ta da!!!
Tack så jätte mycket för hjälpen.
Jag hade Big Sur installerat på datorn innan. Och när jag raderade partitionen så formaterades denna med AFPS som Catalina och Big Sur stöder. Men den recovery imagen som ligger på datorn är Mojave som inte lirar med AFPS. DÄRFÖR syntes inte disken. Nu är Catalina installerad på disken. Allt är frid och fröjd!

Modellen är en MacbookPro11,1

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 11:36
Ursprungligen av azon:

Kolla här!!!!
Ta da!!!
Tack så jätte mycket för hjälpen.
ag hade Big Sur installerat på datorn innan. Och när jag raderade partitionen så formaterades denna med AFPS som Catalina och Big Sur stöder. Men den recovery imagen som ligger på datorn är Mojave som inte lirar med AFPS. DÄRFÖR syntes inte disken. Nu är Catalina installerad på disken. Allt är frid och fröjd!

Well done! Tapperhetsmedalj... ?

1
Bevaka tråden