Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallells för två MacOs

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag sitter med ett dilemma. Jag jobbar hemifrån för en liten landsortstidning som sitter kvar i Quarkxpress 8.5 som inte funkar med nyare operativsystem. Trots ledningens totala ovilja att förnya sig så vill jag ju ändå hålla min mac hyfsat uptodate för senaste versionerna av programmen i Adobe Cloud bland annat.

Skulle det kunna funka att med Parallells köra en virtuell maskin med ett äldre Mac OsX och Quarkxpress 8.5, och då hålla resten av datorn mer uptodate? Var hittar man isåfall äldre operativsystem? Kör en Imac late 2013 så Big Sur är nog inte aktuellt hur som helst.

  • Medlem
  • 2021-02-05 11:06
Ursprungligen av Björn Öst:

Var hittar man isåfall äldre operativsystem? Kör en Imac late 2013 så Big Sur är nog inte aktuellt hur som helst.

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

Lysande, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-05 13:32

Intressant problem som tyvärr kommer att drabba många.
Rapportera gärna hur det går.
Klarar din maskin Mojave? Den versionen av macOS kommer att leva kvar länge.

Ursprungligen av iSweden:

...Klarar din maskin Mojave?...

Ja, ”Late 2013” kan köra Mojave, och även Catalina.

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs...

Jag kommer att uppgradera imacen så långt det går, bara jag får Quark att lira med parallels, Tyvärr var trialversion inte kompatibel med med Sierra som jag kör nu. Tror min iMac ska klara allt utom just den senaste. Men får forska lite till eftersom jag inte kan provköra utan att uppgradera och då funkar ju inte Quark under tiden.

Ursprungligen av iSweden:

Intressant problem som tyvärr kommer att drabba många.
Rapportera gärna hur det går.
Klarar din maskin Mojave? Den versionen av macOS kommer att leva kvar länge.

Ursprungligen av Björn Öst:

...jag inte kan provköra utan att uppgradera och då funkar ju inte Quark under tiden.

- Klona det nuvarande äldre operativsystemet - med fungerande Quark - till en extern disk.
- Då kan du starta från den disken när du ska köra Quark.
- Sen kan du experimentera med nyare operativsystem (och eventuella virtuella maskiner) på den interna disken så mycket du vill.

Senast redigerat 2021-02-05 17:05
1
Bevaka tråden