Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att spara recept/receptsamlingar?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-02-02 00:20

Använder i dagsläget stowr, men de lägger ner i mars.
Så är nu på jakt efter en ny app att spara mina recept i.

Det ska gå att spara ner recept i appen från webbsidor som har recept samt skapa egna.
Det ska gå att göra samlingar (tex mat, efterrätter, bakelser osv)
Och det ska gå att dela med andra användare (tex sambo) så att båda kan lägga till, ta bort och editera recept.

Vad använde ni? Några bra tips?

Evernote.

Den vanliga antecknings-appen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-02 18:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-02 23:54

Evernote, Anteckningar eller Word?

  • Medlem
  • 2021-02-03 21:01

tack för alla förslag, men det var tyvärr inget av dessa förslag som passar mig (dedikerad app för recept som gör det jag vill). evernote verkar dessutom ta betalt 65 SEK(!) per månad om man vill kunna dela anteckningsböcker (kanske har fel här?)

vet inte hur word kan vara ett förslag, inte direkt aktuellt att betala för ett ms365 konto per månad för att använda word som receptbok. (eller köpa office paketet med engångssumma för någon tusenlapp)

anteckningar i ios är mer eller mindre ett skämt (för jag antar att det var det du menade och inte anteckningar i t.ex windows, för det hade varit väldigt märkligt). vet inte om man kan skapa en "mapp" och dela hela den till andra heller, men det tror jag inte. och sitta och dela hundra olika anteckningar med recept till sambon är absolut inte en lösning (inte heller att lägga alla recept i en anterckning.

fsnote verkar ju vara lite detsamma och hittar inget sätt att dela.

hur som helst, evernote var väl det som kom närmast. men att betala per månad är inte aktuellt och den verkar inte ge upp med skicka upp en grön pop-up med att man ska skapa en anteckning av "annat slag" utöver de vanliga (t.ex. skapa anteckning genom att scanna foto eller spela in ljud osv) något jag fann oerhört irriterande.

så tar tacksamt emot fler tips, men gärna mer inriktat på att faktiskt skapa/spara recept.

EDIT: upptäckte nu att det gick bra att dela anteckningsböcker i evernote på webben. så än så länge är jag nöjd med evernote tills något bättre dyker upp.

Senast redigerat 2021-02-03 21:18
  • Medlem
  • Boston
  • 2021-02-04 12:18

Har inte använt något annat än Anteckningar mer lite länkar och recept men ditt inlägg gjorde mig nyfiken och jag gillar idén med ett mer strukturerat receptsamlande.

Finns ju gott om listor typ https://www.makeuseof.com/tag/best-recipe-man...

Har du kollat på några av dom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-04 14:05

Finns tidigare trådar om detta, t.ex här och här. Jo, väldigt gamla trådar, men apparna som nämns verkar leva än på App Store. Utifrån dessa kanske du hittar fler?

Paprika Recipe Manager
Recipe Keeper
Pepperplate

och för macOS men med en kompletterande iOS-klient:
MacGourmet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-04 14:15

Antingen lär man sig att arbeta med rena textfiler (och Markdown) eller så får man acceptera att men jämna mellanrum byta app och finna sig i att lära sig ett nytt system och dessutom oftast förlora sin tidigare data.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-04 14:17
  • Medlem
  • 2021-02-04 18:15
Ursprungligen av Gurra:

Har inte använt något annat än Anteckningar mer lite länkar och recept men ditt inlägg gjorde mig nyfiken och jag gillar idén med ett mer strukturerat receptsamlande.

Finns ju gott om listor typ https://www.makeuseof.com/tag/best-recipe-man...

Har du kollat på några av dom?

Jag har testat de flesta och många av dem är bara databaser med recept. Jag är ute efter en app att spara egna recept i. Och de som man kunde spara egna i var antingen dåliga eller saknade funktionalitet.

Ursprungligen av iSweden:

Antingen lär man sig att arbeta med rena textfiler (och Markdown) eller så får man acceptera att men jämna mellanrum byta app och finna sig i att lära sig ett nytt system och dessutom oftast förlora sin tidigare data.

Det är ingen som sagt något om att inte acceptera att att byta app. Och det inte ofta man förlorar data om man verkligen vill få över det i den nya appen, med lite jobb.

Gillar inte din attityd, vart vill du komma med din spydiga kommenter?

Ursprungligen av IngoX:

En till...
Sonas Chef Journal

Det där såg riktigt intressant ut, tack! Ska kolla upp mer, men såg inget sätt att dela hela listor (bara enskilda recept) men ska djupdyka.

Testar man inte så är det förstås svårt att veta nåt...

Så här ser mina recept ut i Anteckningar (iOS ja).

Högerklick på själva receptmappen visar iallafall ett "Dela"-alternativ.

Går utmärkt att dela mapp i Anteckningar.

Hade själv ingen tanke på recept i Anteckningar innan denna tråd, men utifrån vad som önskas tror jag faktiskt inte den appen är så dum. Bra scanningsfunktion om man vill ha in pappersrecept, bra sökfunktion (söker även i inklistrade PDF:er), lätt att dela in en länk om man är i webbläsaren direkt till appen, etc.

Sedan antar jag att ”riktiga receptappar” kanske har funktion för inköpslista och dynamiska mått beroende på antal ätande, men det kanske inte är något krav?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-04 21:54
Ursprungligen av nmbrg:

...
Det är ingen som sagt något om att inte acceptera att att byta app. Och det inte ofta man förlorar data om man verkligen vill få över det i den nya appen, med lite jobb.

Gillar inte din attityd, vart vill du komma med din spydiga kommenter?

Ingen avsikt att var spydig. Men forum ger sällan utrymme för utvikning. Vart jag vill komma är att om du är rädd om din data så kan det vara klokt att lära sig system och metoder som får ett långt liv.
Nästan alla appar har ett kort liv. Det får man tyvärr acceptera.
Om du hittar en app för recept som kan spara i ett generellt format i ditt moln så är detta mycket bra.

Jag har använder naturligtvis också en massa appar, men har lärt mig den hårda vägen att inga av dem består. Vill man ha kavar sin information länge så är det text-filer som gäller.

Det finns mängder med appar för recept. Många ser ganska välpolerade ut. Testa ett gäng och se vilken du gillar bäst.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-02-05 12:14

Jag tycker http://www.paprikaapp.com ser klart intressant ut och verkar stödja alla plattformar. Kanske ska prova en sväng...

  • Medlem
  • 2021-02-06 09:00
Ursprungligen av Gurra:

Jag tycker http://www.paprikaapp.com ser klart intressant ut och verkar stödja alla plattformar. Kanske ska prova en sväng...

Ja den verkar också klart intressant. En sak jag inte förstår dock är varför så många av dessa recept appar saknar en funktion för att dela hela samlingar med recept så alla i familjen kan se, lägga till och editera recept. De flesta har bara så man kan dela recept till andra för visning..

Tror de att alla är singlar?

Jag har för tillfället gett upp och kör onenote.
Hoppas att det i framtiden dyker upp något vettigt som fyller alla boxar så att säga.

Tack för alla förslag!

Jag är en flitig användare av både anteckningar i iOS och Onenote.

Jag har samlingar på recept och annat i hundratal och ser inga andra appar som klarar detta och är helt gratis.

Jag kan dela sidor, kapitel eller enskilda recept i onenote som därför överträffar anteckningar där alternativen för delning, flikar och böcker i färger ibland helt saknas.

Gillar inga av alternativen som anges här, speciellt inte evernote som tar betalt utan att erbjuda något speciellt alls vad jag kan se.

Men det är en smaksak såklart.

Mitt tips är onenote med möjlighet till färgindelning, kapitel och mycket mer. Funkar såklart till iOS med men lite mer omständigt och mindre integrerat

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag är en flitig användare av både anteckningar i iOS och Onenote.

Jag har samlingar på recept och annat i hundratal och ser inga andra appar som klarar detta och är helt gratis.

Jag kan dela sidor, kapitel eller enskilda recept i onenote som därför överträffar anteckningar där alternativen för delning, flikar och böcker i färger ibland helt saknas.

Gillar inga av alternativen som anges här, speciellt inte evernote som tar betalt utan att erbjuda något speciellt alls vad jag kan se.

Men det är en smaksak såklart.

Mitt tips är onenote med möjlighet till färgindelning, kapitel och mycket mer. Funkar såklart till iOS med men lite mer omständigt och mindre integrerat

OneNote ger jag tummen upp för. En av dom bästa appar som finns och delar sömlöst mellan Mac och iOS...

Smart funktion i Evernote: Kopiera web-material från webbläsaren direkt till evernote

Genom ett tillägg till Safari eller Chrome kan man superenkelt "klippa ut" material från en hemsida. Antingen hela sidan, eller en del, och sen tagga och sortera direkt till Evernote.

Just den här funktionen har jag använt många gånger för att spara recept man hittat på internet. Otroligt smidigt.

Ungefär som "Dela > Anteckningar" då

  • Medlem
  • 2021-02-08 20:51
Ursprungligen av iTiger:

Smart funktion i Evernote: Kopiera web-material från webbläsaren direkt till evernote

Genom ett tillägg till Safari eller Chrome kan man superenkelt "klippa ut" material från en hemsida. Antingen hela sidan, eller en del, och sen tagga och sortera direkt till Evernote.

Just den här funktionen har jag använt många gånger för att spara recept man hittat på internet. Otroligt smidigt.

Om jag inte missförstår dig så finns exakt samma funktion till onenote. Nämligen onenote web clipper.

Ursprungligen av nmbrg:

Om jag inte missförstår dig så finns exakt samma funktion till onenote. Nämligen onenote web clipper.

Det låter rimligt. Jag använder Onenote mycket i jobbet men har inte djupdykt i alla funktionerna. Så jag vet inte men du har säkert rätt.

Själv använder jag appen Paprika sedan två år och använder appen i Windows, iOS, MacOS och Android. Funkar väldigt fint. Smidigt att skriva in recept och lägga till bilder. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 11:41
Ursprungligen av Gurra:

Jag tycker http://www.paprikaapp.com ser klart intressant ut och verkar stödja alla plattformar. Kanske ska prova en sväng...

Men varför kostar macOS-versionen 6x så mycket som iOS? Det är ju samma funktioner i båda (egentligen alla) plattformarna.

Senast redigerat 2021-02-10 12:59
Ursprungligen av frazze:

Men varför kostar macOS-versionen 6x så mycket som iOS? Det är ju samma funktioner i båda (egentligen alla) plattformarna.

Det kostar mer när det gäller MacOS och Windows. Vet inte varför men jag har hittills bara behövt betala en gång för varje plattformar och sedan behöver man inte bekosta synkningar heller. Jag har sett liknande, att man betalar mer för datorversionen medan det är lägre kostnad för mobila plattformar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-10 13:01
Ursprungligen av greenjuice:

Det kostar mer när det gäller MacOS och Windows. Vet inte varför men jag har hittills bara behövt betala en gång för varje plattformar och sedan behöver man inte bekosta synkningar heller. Jag har sett liknande, att man betalar mer för datorversionen medan det är lägre kostnad för mobila plattformar.

Känner inte riktigt att du besvarar frågar varför som macOS/Windows är så mycket dyrare för samma funktionalitet som iOS/Android har. Mer bekräftar att det är så...

Ursprungligen av frazze:

Känner inte riktigt att du besvarar frågar varför som macOS/Windows är så mycket dyrare för samma funktionalitet som iOS/Android har. Mer bekräftar att det är så...

Det är alldeles riktigt, jag besvarar inte frågan Mer än att det är så. En teori är att det kostar mer att utveckla för datorversionen samt att den inte säljs lika mycket som mobila appar där många laddar hem och testar apparna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-02-11 10:38
Ursprungligen av frazze:

Men varför kostar macOS-versionen 6x så mycket som iOS? Det är ju samma funktioner i båda (egentligen alla) plattformarna.

Ganska mycket off-topic... Men min teori är att det bara är priselastisitet. Vi är vana vid och accepterar högre pris för ett program för en datorn än en app för en mobiltelefon så utvecklarna passar på att ta betalt, antagligen delvis för att finansiera det låga prisset på mobilplattform.

Generellt sett har ju de låga priserna för appar på mobilen skapat problem med att hitta en affärsmodell för de traditionella utvecklarna. Förr kunde Adobe ta 25-30 000kr på ett bräde för Creative Suite och nu kostar det 600 spänn i månaden för Creative Cloud. Subscription-modeller är ofta fördelaktiga över tid men det är en tuff förändring.

Matlistan.se

Hej!

Vill tipsa dig om appen Matlistan och matlistan.se. Du kan importera recept från nätet, ändra som du vill och spara i din receptsamling. Eller så laddar du upp dina egna recept.

Appen synkar listor och receptsamling på alla dina enheter (dator & Android/iOS) inom hela familjen.

Jag är en av grundarna och vi driver tjänsten kommersiellt, men appen finns i gratisversion med reklam. Om du tröttnar på reklam (eller blir så nöjd att du vill stötta oss) så kan jag redan nu även avslöja att vi är bra mycket billigare än Evernote.

Bästa hälsningar,
Morgan

1
Bevaka tråden