Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta rätt värde i tabell i Numbers

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur man hämtar rätt värde från i tabell som har flera rader.
Numbersdokumentet har två blad.

Blad 1 innehåller en tabell med en rad och två kolumner. Den första kolumnen innehåller axelavståndet. Den andra kolumnen skall visa värdet som ska hämtas från blad 2.

Blad 2 innehåller BK 2- väg tabell (tre kolumner) baserat på Vägverkets Bruttoviktstabeller. Den första kolumnen innehåller värdet från. Den andra kolumnen innehåller värdet till. Den tredje kolumnen innehåller vikten.

Hur hämtar man vikt värdet (som skall in i kolumn 2 i blad 1) från tabellen i blad två när värdet i kolumn 1 i blad 1 har ett visst värde?

Låter som att VLOOKUP eller XLOOKUP kanske kan hjälpa.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter som att VLOOKUP eller XLOOKUP kanske kan hjälpa.

Tack @barbapappa_86! Ska kolla upp båda funktionerna!

Senast redigerat 2021-01-12 19:43

Har provat XLETAUPP, men funkar inte riktigt, eftersom jag har två kolumner i tabellen som skall slås upp. En kolumn med från värde och en kolumn med till värde. Sökvärdet är 7110 och svaret skall bli 25900:

Från | Till | Bruttovikt
A | B | C
… | … | …
6800 | 7000 | 25560
7000 | 7200 | 25900
7200 | 7400 | 26240
7400 | 7600 | 26580
… | … | …

Jag försökte med följande kommando:
XLETAUPP (B2;A2:B30;C2:C30; "Ej hittad"; Exakt träff; första till sista)

Jag misstänker att problemet ligger i "A2:B30" delen. Den kanske måste delas upp. Hur?

Edit: HIttade lösningen (som var mycket enklare än ovannämnda):

LETAUPP(D1;A2:B31;C2:C31)

Med denna lösning funkar det perfekt.

Senast redigerat 2021-01-12 17:55
Ursprungligen av The Real Viking:

Har provat XLETAUPP, men funkar inte riktigt, eftersom jag har två kolumner i tabellen som skall slås upp. En kolumn med från värde och en kolumn med till värde. Sökvärdet är 7110 och svaret skall bli 25900:

Från | Till | Bruttovikt
A | B | C
… | … | …
6800 | 7000 | 25560
7000 | 7200 | 25900
7200 | 7400 | 26240
7400 | 7600 | 26580
… | … | …

Jag försökte med följande kommando:
XLETAUPP (B2;A2:B30;C2:C30; "Ej hittad"; Exakt träff; första till sista)

Jag misstänker att problemet ligger i "A2:B30" delen. Den kanske måste delas upp. Hur?

Edit: HIttade lösningen (som var mycket enklare än ovannämnda):

LETAUPP(D1;A2:B31;C2:C31)

Med denna lösning funkar det perfekt.

Härligt XLOOKUP har hjälpt mig många gånger. Använder det flera gånger i veckan i alla fall. Tänk på att du i vissa fall kan behöva låsa cellerna i formeln om du har autofill. Annars blir tex rad två LETAUPP(D2;A3:B32;C3:C32).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Härligt XLOOKUP har hjälpt mig många gånger. Använder det flera gånger i veckan i alla fall. Tänk på att du i vissa fall kan behöva låsa cellerna i formeln om du har autofill. Annars blir tex rad två LETAUPP(D2;A3:B32;C3:C32).

@barbapappa_86, du skall ha stort tack som ledde mig på rätt spår. I Numbers heter det tydligen (om det är inställt på svenska) LETAUPP och XLETAUPP. Vet inte riktigt helt vad skillnaden mellan dem är utom att XLETAUPP har fler parametrar.

Ursprungligen av The Real Viking:

@barbapappa_86, du skall ha stort tack som ledde mig på rätt spår. I Numbers heter det tydligen (om det är inställt på svenska) LETAUPP och XLETAUPP. Vet inte riktigt helt vad skillnaden mellan dem är utom att XLETAUPP har fler parametrar.

Med XLETAUPP kan du tex leta upp ett personnummer och returnera namnet på samma rad.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Med XLETAUPP kan du tex leta upp ett personnummer och returnera namnet på samma rad.

Med LETAUPP (som jag använder nu) letar jag upp axelavståndet i boggien och den returnerar högsta bruttovikten i fordonet/fordonståget.

Så LETAUPP och XLETAUPP verkar funka på samma sätt…

1
Bevaka tråden