Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac - extern skärm - adapterförvirring

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenixen.
Har en iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015) och har en extern skärm med USB-c som jag gärna skulle koppla in. Men är en djungel med dessa adapters som finns. Någon som kan guida mig vilken jag bör ha för att få det att fungera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-06 07:54

Har du en fast kabel på hårddisken med en USB-Ckontakt, eller sitter kontakten direkt i lådan? I det senare fallet räcker det med en kabel:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kab...

Edit: Precis som Jesper påpekade tänkte jag på extern hårddisk

Senast redigerat 2021-01-06 14:36

Så man kan köra skärm med vanlig USB?

Ursprungligen av kenjon:

Har du en fast kabel på hårddisken med en USB-Ckontakt, eller sitter kontakten direkt i lådan?...

På hårddisken? I lådan? Vad syftar du på?

Du tänkte kanske extern disk, inte extern skärm?

Senast redigerat 2021-01-06 10:42
Ursprungligen av Petter Lindskog:

Så man kan köra skärm med vanlig USB?

Om du med "vanlig USB" menar iMacens USB 3.0-portar så är svaret nej.

Ursprungligen av Petter Lindskog:

...har en extern skärm med USB-c...

Har skärmen endast USB-C? Inga andra kontakter?

Om du berättar vilken skärmmodell det är, så blir det lättare att komma med konkreta tips.

Senast redigerat 2021-01-06 10:42

Den skärmen har ju även en Displayport. Då kan du använda Minidisplayport till Displayport. iMacens Thunderbolt 2 är även Minidisplayport.

Som den här t.ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/...

Senast redigerat 2021-01-06 18:29

Du har ju en USB "uppströms" som är USB 3.0 typ B. Så kopplar du en vanlig A-till-B kabel mellan den och din iMac kan du använda skärmens USB-uttag också.

Den ska vara bakåtkompatibel med USB 2.0-kablar också, ifall du redan har en sån. Fast då blir det bara USB 2.0 så klart.

Tack för all hjälp. HDMI-kabel från skärmen och en Mini-Display-adapter in i macen gjorde susen!

Ursprungligen av Petter Lindskog:

...HDMI-kabel från skärmen och en Mini-Display-adapter in i macen gjorde susen!

Tveksam till att du verkligen kör full upplösning (3840x2160). Från den datorn, via HDMI, borde du inte få ut mer än 1920x1080.

Men jag kan ha fel. Adaptern fixar kanske det. Vad är det för adapter?

Inte den blekaste om det är full upplösning är inte så känslig för sådant ;), har Apples HDMI-miniport-adapter

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-07 18:48
Ursprungligen av Petter Lindskog:

Inte den blekaste om det är full upplösning är inte så känslig för sådant ;), har Apples HDMI-miniport-adapter

Märker att du fullkomligt går efter egen smak. Skärm på högkant är vettigt men inte ”normalt”.
Mysig hörna, jag gillart!

Ursprungligen av Petter Lindskog:

...Inte den blekaste om det är full upplösning...

Titta i Systeminställningar.

Ursprungligen av Petter Lindskog:

...är inte så känslig för sådant...

Varför då köpa en så dyr 4K-skärm, om du inte ens är intresserad av 4K-upplösningen?

Tyvärr lyckas jag inte hitta någon information om upplösningen genom Apples adapter. Det finns Minidisplayport-till-HDMI-adaptrar som klarar 4K, bl.a. från Belkin. Jag är ganska säker på att Apples adapter inte ger mer än 1920x1080, men jag hoppas att jag har fel.

Köp en Minidisplayport-till-Displayportkabel i stället, och utnyttja din fina skärm fullt ut.

Senast redigerat 2021-01-08 06:12

Jag fick ta över skärmen från någon som inte behövde den längre så har inte behövt betala för den :). Tack för tipset - ska kolla på det!

1
Bevaka tråden