Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototråden iPhone 12/Pro/Pro Max/Mini

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-18 00:03

Spännande bilder

Jag undrar dock lite vad som har hänt med bild ett och fem i ditt inlägg, de ser helt förstörda ut i kanterna...?

Ursprungligen av zinned:

Spännande bilder

Jag undrar dock lite vad som har hänt med bild ett och fem i ditt inlägg, de ser helt förstörda ut i kanterna...?

Kan vara rörelseoskärpa, skit bakom spakarna vid redigering. Det var ganska dassigt ljus så flera gånger som det behövdes längre slutartid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-20 22:56

Kvällsfoton från Malmö :

12 Pro Max.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-21 12:36

Kanske ska tillägga att alla foton ovan är helt obehandlade.

Ursprungligen av zinned:

Kanske ska tillägga att alla foton ovan är helt obehandlade.

Kameran är onekligen väldigt kompetent i svagt ljus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-22 20:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Kameran är onekligen väldigt kompetent i svagt ljus

Ändå är bilderna jag la upp här ganska mycket sämre än de i telefonen.

Du får spara in lite på nya iPhones och lägga lite på helrenovering istället. Jag gillar minimalistiskt men det här var lite över gränsen ?

Bilderna håller dock en hög kvalitet och jag ser faktiskt skillnad på min 12 mini och 11 PRO till minins fördel. Det kan vara rent önsketänkande

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-29 12:48

12 ProMax.

Bilen är upplyst av en gatlykta, 1s. Det här är bättre än vad min första systemkamera klarade av.

Bra omfång, högdagrarna är inte urblåsta.

Någon som satt sig in nya raw formatet?

Det jag undrar är väl mest om det blir bättre bilder om man inte tänkt sig redigera alltför mycket eller om man ska nöja sig med att använda det vid de där ”extra noga bilderna som man vill lägga energi på”? Räcker det med auto förbättring för att få det bra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-17 11:21
Ursprungligen av N_Micke:

Någon som satt sig in nya raw formatet?

Det jag undrar är väl mest om det blir bättre bilder om man inte tänkt sig redigera alltför mycket eller om man ska nöja sig med att använda det vid de där ”extra noga bilderna som man vill lägga energi på”? Räcker det med auto förbättring för att få det bra?

Hela syftet är ju precis som att plåta RAW med en DSLR, att kunna styra själv istället för att få en redan av telefonen processad bild. Man kommer alltså att slippa få skuggor och högdagrar försvunna i samma utsträckning, man kommer att kunna rädda detaljer som annars går förlorade i telefonens processande till färdig bild.

Vill man inte redigera själv så ska man inte använda RAW. Största fördelen av RAW drar man nog när det kommer till lite mer utmanande förhållanden, som stora ljusskillnader i samma bild eller när det är en väldig brist på ljus.

Ursprungligen av zinned:

Hela syftet är ju precis som att plåta RAW med en DSLR, att kunna styra själv istället för att få en redan av telefonen processad bild. Man kommer alltså att slippa få skuggor och högdagrar försvunna i samma utsträckning, man kommer att kunna rädda detaljer som annars går förlorade i telefonens processande till färdig bild.

Vill man inte redigera själv så ska man inte använda RAW. Största fördelen av RAW drar man nog när det kommer till lite mer utmanande förhållanden, som stora ljusskillnader i samma bild eller när det är en väldig brist på ljus.

Jo så långt är jag med med fördelarna när det kommer till redigering.

Tänkte mer om man fick till ett (minst eller bättre) lika bra resultat med raw + auto förbättring som om man bara kört jpeg/heic. För merparten av bilderna vill man kanske inte redigera. Dock var det väldigt lättvindigt att ändra så det är väl bara att peta igång till de gånger man vill ha raw.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-17 12:41
Ursprungligen av N_Micke:

Jo så långt är jag med med fördelarna när det kommer till redigering.

Tänkte mer om man fick till ett (minst eller bättre) lika bra resultat med raw + auto förbättring som om man bara kört jpeg/heic. För merparten av bilderna vill man kanske inte redigera. Dock var det väldigt lättvindigt att ändra så det är väl bara att peta igång till de gånger man vill ha raw.

Exakt, det är det senare du säger man nog bör tänka på. Skulle förutsättningarna vid tillfället vara lite svårare alternativt att man vet att man kanske vill blåsa upp fotot i större format - plåta i RAW och gör post edit. Annars inte

Jag är imponerad av kameran i min 12 Pro.
Dunkelt upplyst vardagsrum, inga över- eller underexponeringar utan bara behagligt.

(Men varför kan vi inte ens ladda upp 2 MB-bilder på forumet?!?! 1999 ringde och ville ha tillbaka sina begränsningar!)

Här är några jag har tagit
Jag har redigerat dom i Pixelmator Photo

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-23 23:28

1/2s ISO 8000 26mm handhållet mot backen. Halide ProRAW, redigerat i Bilder.

Ursprungligen av reboot81:

1/2s ISO 8000 26mm handhållet mot backen. Halide ProRAW, redigerat i Bilder.

Grymt att du får med både stjärnor och stadsljus! Funderar på om du hade kört 5 sekunder istället, då borde det blivit betydligt mindre blurr, eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-27 10:17
Ursprungligen av carlsson:

Grymt att du får med både stjärnor och stadsljus! Funderar på om du hade kört 5 sekunder istället, då borde det blivit betydligt mindre blurr, eller?

Tja, 1/2s utan stativ är nog gränsen... ska köra tester med stativ när det slutar regna.

Motivet är knepigt, svaga stjärnor och hus som strålar mängder av ljus. Och bilder-appen erbjuder inte lokala justeringar, det hade hjälp oerhört. Nu är redigeringen en kompromiss mellan himmel och hus områden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-27 11:09
Ursprungligen av reboot81:

Tja, 1/2s utan stativ är nog gränsen... ska köra tester med stativ när det slutar regna.

Motivet är knepigt, svaga stjärnor och hus som strålar mängder av ljus. Och bilder-appen erbjuder inte lokala justeringar, det hade hjälp oerhört. Nu är redigeringen en kompromiss mellan himmel och hus områden.

Apropå Halide, jag testade appen efter att jag hade köpt 12 PM men föll inte för den så jag sa upp prenumerationen efter de sju trial-dagarna. Det lustiga är dock att jag kan fortsätta använda den utan begränsningar, även efter att jag uppdaterar den när de släpper nya. Märkligt.

Bevaka tråden