Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till AirPods Max

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-11 08:48
Ursprungligen av Sperious:

Återigen, jag jämför med lurarna dom allra flesta ser som marknadsledande inom segmentet och i det fallet ingår en väska som i allra högsta grad skyddar lurarna. Dessutom går dom att fälla ihop på ett smart sätt vilket sparar utrymme i packningen, till skillnad från Apples.

Att ständigt transportera såhär stora lurar på huvudet är inte praktiskt genomförbart och om dom ständigt ska hänga vid datorn så hade jag hellre köpt ett par trådade där man för 6500 kr kan få något som förmodligen låter bättre.

Gnäll och gnäll... jag är som sagt en Apple fanboy ut i fingerspetsarna, men släpper man en produkt som är dubbelt så dyr som klassledaren så tycket jag man får räkna med att granskas i sömmarna. Då ska varenda aspekt som är sämre belysas och så får man hoppas att det som eventuellt är bättre väger upp prisskillnaden.

Edit: Dessutom får du nog tänka om och förvara dessa lurar i ”väskan dom kom med” för Apple har skapat den smarta funktionen att lurarna enbart i väskan går ner i standby. Hänger dom vid datorn drainar dom batterierna. Kanon.

värt att påpeka är att de enligt recensenter stängs ned efter två timmars inaktivitet och att de går att stänga av manuellt. Först redde jag att de var på tills batteriet tog slut om de inte hamnade i väskan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-11 09:08
Ursprungligen av Sperious:

Gnäll och gnäll... jag är som sagt en Apple fanboy ut i fingerspetsarna, men släpper man en produkt som är dubbelt så dyr som klassledaren så tycket jag man får räkna med att granskas i sömmarna. Då ska varenda aspekt som är sämre belysas och så får man hoppas att det som eventuellt är bättre väger upp prisskillnaden.

Jag ser det som gnäll. Varför gjorde Apple inte så här, varför finns de inte i vitt, varför har dom inte gräddiskärt, hur tänkte dom här, väskan är fel, fodralet är fel, varför har de inte den här kontakten.

Kontentan är att många tycker att just deras idé om hur en Apple-produkt skall vara är bäst, så är det ju givetvis inte. I de allra flesta fall vet Apple bäst. de har, åtminstone nu med sin stora kassa, möjlighet att utveckla i den takt de vill, och att ta reda på vad den grupp av konsumenter de vänder sig till vill ha.

I bland kan Apple inte göra som de vill och då kommer de med den bästa kompromissen som de känner att de kan stå för, i andra fall så släpper de helt enkelt inte produkten.

Så, ja, jag ser det som gnäll, särskilt med tanke på att det finns, som du och andra säger, bättre lurar till lägre kostnad. Köp dem då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-11 09:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag ser det som gnäll. Varför gjorde Apple inte så här, varför finns de inte i vitt, varför har dom inte gräddiskärt, hur tänkte dom här, väskan är fel, fodralet är fel, varför har de inte den här kontakten.

Kontentan är att många tycker att just deras idé om hur en Apple-produkt skall vara är bäst, så är det ju givetvis inte. I de allra flesta fall vet Apple bäst. de har, åtminstone nu med sin stora kassa, möjlighet att utveckla i den takt de vill, och att ta reda på vad den grupp av konsumenter de vänder sig till vill ha.

I bland kan Apple inte göra som de vill och då kommer de med den bästa kompromissen som de känner att de kan stå för, i andra fall så släpper de helt enkelt inte produkten.

Så, ja, jag ser det som gnäll, särskilt med tanke på att det finns, som du och andra säger, bättre lurar till lägre kostnad. Köp dem då.

i sak håller jag med om mycket du skriver. Men jösses vad tråkiga forum vi skulle ha om alla bara -Tack Apple!

Sperious är ju knappast en Samsunglirare som klagar på allt Apple gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-11 09:37
Ursprungligen av xms67:

värt att påpeka är att de enligt recensenter stängs ned efter två timmars inaktivitet och att de går att stänga av manuellt. Först redde jag att de var på tills batteriet tog slut om de inte hamnade i väskan.

Två timmar?! Wow...det var riktigt länge. Inget man kan ställa in själv?

Fasen, mina QC Bose stängs t o m av snabbare. Vet inte hur lång tid det tar exakt men skulle gissa runt 15-20 minuter.

Har hörlurarna någon slags programvara som kan uppdateras? Eller sker allt via en Mac/Iphone?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-11 10:09
Ursprungligen av xms67:

i sak håller jag med om mycket du skriver. Men jösses vad tråkiga forum vi skulle ha om alla bara -Tack Apple!

Sperious är ju knappast en Samsunglirare som klagar på allt Apple gör.

Visst, kanske de flesta har en suddig bred linje mellan gnäll och diskussion och min är knivskarp, dessutom är jag gammal också.

Jag tror dock att vad det gäller väska/fodral så är jag rätt säker på att framåt företag snart kommer med sådana i alla möjliga varianter och prisklasser. Jag kan också tänka mig att det delvis ligger i Apples intresse att det finns områden där de inte dominerar utan släpper in tredjepartstillverkare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Så, ja, jag ser det som gnäll, särskilt med tanke på att det finns, som du och andra säger, bättre lurar till lägre kostnad. Köp dem då.

Fair enough. Du har helt rätt i att allt det som jag ser som nackdelar/brister kring produkten är sådant som går tvärtemot vad jag hade hoppats på. Visst är det så. När man älskar en tillverkare på ett nästan fanatiskt sätt och väntat in deras produkt i ett visst segment istället för att köpa den där andra så är det klart att besvikelsen blir stor om produkten inte är vad man hoppades på och dessutom till ett pris som, sett till vad man får, är nästan löjligt högt. Det senare är man ju dock relativt van vid som Apple-fanatiker. ?

Senast redigerat 2020-12-11 14:55

Jag förstår inte grejen.

Det finns både dyrare och billigare lurar och dessa verkar hyfsat välgjorda.

Vad skulle det vara för fel på dem annat än att många av oss inte har råd att köpa dem.

När B&O eller B&W släpper sina prestanda lurar så kostar de med BT runt 6000-8000kr. De lurarna är dessutom inte testvinnare i någon kategori annat än kanske design. De skrivs inte ett ord om dessa....

Ursprungligen av Redaktionen:

Ryktena stämde och Apple visade idag upp via ett pressmeddelande AirPods Max som tidigare i ryktessvängen har kallats för AirPods Studio.

Läs hela artikeln här

Då är de påväg från Eindhoven, beräknad leverans 28/12. Med lite tur kanske man har leverans 23/12

Minns i början när S.J kommit tillbaka till Apple. Många förståsigpåare som menade att Apple skulle ha en snorbillig notebook i sortimentet för att ta marknadsandelar och största sålda bärbara var i detta segmentet. S. J svarade på kritiken och sa något i stil med att om Apple kunde tillverka och sälja en bärbar för ca. 3000kr (minns inte beloppet), så skulle man göra det. Men det gick inte tillverka en produkt med de kraven som Apple hade för det priset.
Kanske är lite samma sak med AirPods Max?
Tänkte själv att priset var i överkant och definitivt högre än vad jag hade förväntat mig. Kanske runt 5000kr för då hade man ändå betalt ett högre pris jmf. med Sony och Bose. Men ju mer jag funderar, så känns det som om dessa hörlurar inte är vad AirPods Max siktar in sig på utan Apple har helt enkelt gjort ett par hörlurar så som man vill ha dem gällande materialval och funktioner och då har priset blivit därefter.
Ser man hur hörlurarna ser ut i segmentet kring 3000kr så känns ju inte materialvalet och handhavande något som man prioriterar och vad jag förstår så även om Sony och Bose är bättre än andra lurar för samma peng så är det inte speciellt bra ljud om man jämför med dyrare lurar.

Rumsligt ljud känns för mig något som är värt en hel del om det fungerar bra.
Skall bli spännande att se om AirPods Max lever upp till förväntningarna.
Ser man hur det ser ut i audiofilvärlden med mumbojumbo och inte faktisk fakta så är AirPods Max billiga, en hörlurskabel kan ju kosta mer.

ex. Hörlurskabeln Heimdall 2 som består av 32 AWG 7/40 ledare som är individuellt isolerade och tvinnade genom en Litz-konstruktion. Litz ökar böjligheten och eliminerar oljud som kommer utav statisk elektricitet inuti kabeln, och förbättrar mekanisk dämpning.

Sedan finns det inte en chans i helsike att Apple kommer in i finrummet hos audiofiler, hur skulle det se ut om Airpods Max ger bättre ljud än andra hörlurar som kostar 2-3 gånger mer?
Sedan finns det väl inga annonsintäkter från Apple hos Hifi-magasinen, tveksamt om man sågar av den gren man sitter på?

Nej jag villhöver dem för mycket.

De är beställda från euronics för 5999kr så en liten rabatt blev det.

Finns 4 kvar om någon vågar dock kan man inte välja färg på hemsidan. Det finns faktura som val dock så man behöver inte förskottsbetala.

De fanns även för 5640kr på MJ Multimedia men där vågar jag inte handla. Minns fortfarande mina diskussioner med dessa herrar när jag köpte en Applewatch för 3 år sedan.

Färgen spelar mindre roll för mig. Jag är tokigt nyfiken på ljudet!

Skall jag motivera mitt köp så tänker jag att detta antingen är ett par dyra konkurrenter till Bose och Sony eller något helt annat. Nämligen de första premium bluetooth lurarna som faktiskt fungerar och har ett bra ljud, varken Bose eller Sony har detta enligt mig.

Det här är för mig min ”one more thing” som jag väntat på länge nu.

Det kanske är galet men varför inte

Länk till den som vågar:
https://mobilmaster.se/mobil/produkt/apple-ai...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-14 23:48
Ursprungligen av Ancientdragon:

Nej jag villhöver dem för mycket.

De är beställda från euronics för 5999kr så en liten rabatt blev det.

Finns 4 kvar om någon vågar dock kan man inte välja färg på hemsidan. Det finns faktura som val dock så man behöver inte förskottsbetala.

De fanns även för 5640kr på MJ Multimedia men där vågar jag inte handla. Minns fortfarande mina diskussioner med dessa herrar när jag köpte en Applewatch för 3 år sedan.

Färgen spelar mindre roll för mig. Jag är tokigt nyfiken på ljudet!

Skall jag motivera mitt köp så tänker jag att detta antingen är ett par dyra konkurrenter till Bose och Sony eller något helt annat. Nämligen de första premium bluetooth lurarna som faktiskt fungerar och har ett bra ljud, varken Bose eller Sony har detta enligt mig.

Det här är för mig min ”one more thing” som jag väntat på länge nu.

Det kanske är galet men varför inte

Länk till den som vågar:
https://mobilmaster.se/mobil/produkt/apple-ai...

Vad får du för leveranstid?

Ursprungligen av xms67:

Vad får du för leveranstid?

Ska skickas idag enligt bekräftelsen. Men det återstår att se.

Känns konstigt att de är på rea redan nu men företaget verkar vara ok och en del av euronics.

Nu går det att välja färg på hemsidan med men de i lager verkar vara slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 09:43
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ska skickas idag enligt bekräftelsen. Men det återstår att se.

Känns konstigt att de är på rea redan nu men företaget verkar vara ok och en del av euronics.

Nu går det att välja färg på hemsidan med men de i lager verkar vara slut.

Spännande att höra om detta köp. Hoppas det funkar och att de inte lovar för mycket.

Ursprungligen av xms67:

Spännande att höra om detta köp. Hoppas det funkar och att de inte lovar för mycket.

Ja vad gör man inte för lite spänning i livet och att tjäna några 100-lappar.

Jag hoppas att de kan leverera och ett gott tecken a är att Ecster registrerat köpet och gjort en kreditupplysning.

Också spännande och få se vilken färg det blir om det kommer något.

Jag var till Täby butiken. Trodde kanske att dom skulle ha ett lite gäng med lurar till salu på release, men icke. Jag var där 10.15, då var allt slut. Suck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 12:16
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja vad gör man inte för lite spänning i livet och att tjäna några 100-lappar.

Jag hoppas att de kan leverera och ett gott tecken a är att Ecster registrerat köpet och gjort en kreditupplysning.

Också spännande och få se vilken färg det blir om det kommer något.

Jag köpte en gång en mycket dyr begagnad klocka. Den hade legat ute länge och till mycket bra pris. Handlaren var en pantbank i Bulgarien, med en referens överhuvudtaget på hela nätet. Jag köpte, den levererades i ilfart och skicket var bättre än uppgett. Det är bara de som vågar som vinner..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-15 12:27
Ursprungligen av xms67:

Jag köpte en gång en mycket dyr begagnad klocka. Den hade legat ute länge och till mycket bra pris. Handlaren var en pantbank i Bulgarien, med en referens överhuvudtaget på hela nätet. Jag köpte, den levererades i ilfart och skicket var bättre än uppgett. Det är bara de som vågar som vinner..?

Fega pågar får inte kyssa vackra töser

Ursprungligen av westerlu77:

Jag var till Täby butiken. Trodde kanske att dom skulle ha ett lite gäng med lurar till salu på release, men icke. Jag var där 10.15, då var allt slut. Suck!

Haha

Ja det fanns i lager på hemsidan igår men idag när jag frågade vilken färg de kommer att skicka så sa de att den gröna var slut, jag påminnde om att färgen inte spelar roll utan att de kunde skicka den jag beställde igår oavsett vilken färg det var.

Väntar med spänning på svar...

Börjar misstänka en bluff men man vet aldrig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-15 13:28
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja vad gör man inte för lite spänning i livet och att tjäna några 100-lappar.

Jag hoppas att de kan leverera och ett gott tecken a är att Ecster registrerat köpet och gjort en kreditupplysning.

Också spännande och få se vilken färg det blir om det kommer något.

Känner att jag skulle beställa dessa via Apple direkt, även om det tar längre tid och kostar mer. Vad är några hundringar på ett pris på över sex tusen kronor?

Ursprungligen av MatsOlov:

Känner att jag skulle beställa dessa via Apple direkt, även om det tar längre tid och kostar mer. Vad är några hundringar på ett pris på över sex tusen kronor?

Euronics som mobilmaster tillhör känns egentligen bättre för mig om de skulle gå sönder då jag har en sådan butik i närheten, de hade ingen rea på dessa där dock och inga på ingång så jag provade att beställa här.

Nu pratar han dock om 3 veckors leveranstid så jag tror jag hoppar det och tar dem hos en annan kedja istället. Intrycket jag får är för oseriöst hos mobilmaster.se. Deras kundsupport kunde inte enkla kolla om jag lagt en order. Och den ansvarige verkar aldrig haft några i lager då han nu pratar om 3 veckor.

Men för 10% rabatt så var det självklart värt ett försök.

Så nu får det bli Elgiganten.se istället som har mina gröna i lager.

Uppdatering:
Nu är de köpta för ordinarie pris och kommer inom 1-3 dagar med expressfrakt från Elgiganten. Tråkigt med mobilmaster men man kunde ju listat ut det eftersom de har ett nedsatt pris på en produkt som ingen har i lager nästan.

Som @MatsOlof sa så är 700kr inte hela världen ?

Senast redigerat 2020-12-15 17:57
Ursprungligen av xms67:

värt att påpeka är att de enligt recensenter stängs ned efter två timmars inaktivitet och att de går att stänga av manuellt. Först redde jag att de var på tills batteriet tog slut om de inte hamnade i väskan.

Hur stänger man av dom manuellt? Läser hands on på MacRumors och dom verkar inte hittat ett sätt.

”The buttons work well, but we missed the inclusion of a power button as there's no way to turn the headphones off. They go into standby mode when removed or an ultra low power mode right when put in the case, but otherwise there's no power control option.

Speaking of the case, it's not great. It looks weird and it doesn't offer much protection at all because it's made from a soft material. The case doesn't cover the headband, and there are openings at the bottom too, so it's not something you're going to want to toss in a bag with your $549 headphones inside”

https://www.macrumors.com/2020/12/15/airpods-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-16 13:51
Ursprungligen av Sperious:

Hur stänger man av dom manuellt? Läser hands on på MacRumors och dom verkar inte hittat ett sätt.

”The buttons work well, but we missed the inclusion of a power button as there's no way to turn the headphones off. They go into standby mode when removed or an ultra low power mode right when put in the case, but otherwise there's no power control option.

Speaking of the case, it's not great. It looks weird and it doesn't offer much protection at all because it's made from a soft material. The case doesn't cover the headband, and there are openings at the bottom too, so it's not something you're going to want to toss in a bag with your $549 headphones inside”

https://www.macrumors.com/2020/12/15/airpods-...

Det var en recensent som sa det, han förklarade inte hur. Kommer inte ihåg vem. Kanske Marques Brownlee?

För er som undrar hur det gick...

Jag har nu fått lyssna på ett par Airpods Max och avbeställt mina.

Jag valde att köpa 2st B&O H95 istället. Men jag tackar Airpods Max för att jag vågade ta det steget. Jag hade aldrig sett på dessa lurar innan då de var alldeles för dyra.

Jag väljer H95 för ljudbilden och möjligheten att anpassa denna. USB-C anslutning med möjlighet till ljud från iPad eller annan enhet med USB-C till USB-C kabel för bättre ljudkvalitet på ett enkelt sätt utan extra sladdar. Jag använder Apples original kabel till iPaden för detta.

3,5mm gör att jag kommer använda dessa som studiomonitorer med för hemmaprojekten.

Ett riktigt fodral och alla kablar (flygplan, USB-C till USB-A samt 3,5mm) ingår. Laddare säljs dock separat.

De är precis som Airpods Max lite tunga och inga träningslurar. Men ljudet och anslutningsmöjligheterna väger upp detta.

Att jag sedan med ANC på får 38 timmars lyssning är makalöst.

Slutet gott allting gott.

Ps.
Jag vet att jag tappar H1 och smidigheten mellan enheterna. Men ingen sol utan regn.

Vad gäller spatial audio så vet jag inte riktigt om jag hör så stor skillnad på detta och 8D att det är värt det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-18 08:57
Ursprungligen av Ancientdragon:

De är precis som Airpods Max lite tunga och inga träningslurar. Men ljudet och anslutningsmöjligheterna väger upp detta.

385 g* är knappast tungt, särskilt med tanke på hur man rör sig med hörlurar på huvudet. Som jämförelse, min Snöskoter-/MC-hjälm väger 1600g, min hjälm för amerikansk fotboll väger över 2000 g och min vikingainspirerade hjälm för fullkontakts, medeltida, martial arts väger 4000 g.

*Edit: Ändrade vikten från 250 g till 385 g då jag mindes fel. Det är ändå inte särdeles tungt.

Senast redigerat 2020-12-18 09:59
Ursprungligen av MatsOlov:

250 g är knappast tungt, särskilt med tanke på hur man rör sig med hörlurar på huvudet. Som jämförelse, min Snöskoter-/MC-hjälm väger 1600g, min hjälm för amerikansk fotboll väger över 2000 g och min vikingainspirerade hjälm för fullkontakts, medeltida, martial arts väger 4000 g.

323 gram är nog vikten på dessa. Strax under AP Max

Men det är väl inte jätte mycket jämfört med annat.

Senast redigerat 2020-12-18 09:57
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-18 10:23
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag väljer H95 för ljudbilden och möjligheten att anpassa denna. USB-C anslutning med möjlighet till ljud från iPad eller annan enhet med USB-C till USB-C kabel för bättre ljudkvalitet på ett enkelt sätt utan extra sladdar. Jag använder Apples original kabel till iPaden för detta..

Klarar dom av att skicka mikrofonljudet genom USB-C också?

Ursprungligen av Gäddnos:

Klarar dom av att skicka mikrofonljudet genom USB-C också?

Skall kolla under dagen men ja skulle vara mitt svar utifrån manualen.

Jag återkommer.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-18 12:13

APM har nog lite för mycket bas för min smak om denna mätning stämmer.

För mig en väldigt bra balanserad genomfång och sammanfattning.

AirPods Max review by an Audiophile
https://www.youtube.com/watch?v=_zlv5XYUq1A

Bevaka tråden