Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera foton från iPhone till en Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-12 19:25

Hej

Har råkat ta några bilder med iPhone som jag tänkte dela med min fru och nu vet jag inte hur jag kan överföra bilderna till henne.

Det första jag gjorde var att importera bilderna med hjälp av program som heter Bildinsamling. Har fått ner bilderna på disken men vissa bilder har en sidvagn i form av .aae filer. Dessa bilder ser annorlunda ut på Mac jämfört med telefonen. Jag antar att det finns information i .aae filerna som gör att det ser annorlunda ut på telefonen. Eftersom min fru har PC och Android tror jag inte att hon kan slå ihop filerna på ett enkelt sätt.

Mitt andra försök var att använda program Bilder. Men där var det även värre. När jag bläddrar i Bilders katalog ser det helt kryptiskt ut och jag vet inte vilka mappar innehåller mina bilder.

Härmed min fråga. Finns det ett sätt att överföra bilderna till min Mac (som jag sedan kan kopiera till en USB sticka) på ett sätt att de ser ut som när de var tagna med telefonen? Alternativt om jag kan överföra bilderna direkt till en Android telefon (tror dock att det inte är så troligt utan tredjeparts program). Finner också att det är rätt frustrerande att behöva kontakta forum för en såpass enkel sak när allt ska "bara fungera".

Finns säker fler och bättre sätt, men jag kör med Google Photos och delar till de jag tycker ska ha åtkomst.

.aae är förresten den data på förändringar du har gjort på dina foton, tex filter etc.

Ursprungligen av timofej:

...Mitt andra försök var att använda program Bilder. Men där var det även värre. När jag bläddrar i Bilders katalog ser det helt kryptiskt ut och jag vet inte vilka mappar innehåller mina bilder...

Att själv gräva i Bilder-appens kataloger/mappar är inte att rekommendera.

Men det finns ju en exportfunktion (Arkiv --> Exportera). Använd den i stället. Där finns många alternativ. Du kan bl.a. välja om du vill exportera med eller utan eventuella redigeringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-13 12:57

Hej och tack båda för era svar!

Ja, jag har listat ut nu att man ska importera till Bilder först för att sedan exportera fotona igen. Lite omständigt men får duga för denna enda gång jag behöver det.

Har haft problem med att importera också men efter en timme med Apples support har det löst sig (Bildbiblioteket var korrupt).

.aae filer behöver inte innebära att jag själv gör något med ett foto (gör aldrig det). Det räcker med att fota i till exempel porträttläge för att en .aae fil ska skapas.

importera till Bilder behöver man väl aldrig göra? Fotona man tar med sin iPhone dyker ju upp där automatiskt. Iallafall om man använder "iCloud-bilder" eller "Bildström", vilket man väl gör?

Och att exportera från Bilder är så enkelt som att bara dra önskade bilder, från Bilder-appen, till skrivbordet eller nån annan mapp, så skapas en kopia där. Eller så väljer man "Arkiv > Exportera". Eller "Dela" och nåt av alla alternativ där. Eller så skapar du ett delat album med "fulla rättigheter" och sen bjuder du in de du vill ska kunna ta del av bilderna (funkar med icke-Apple-användare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-13 18:37
Ursprungligen av erro67:

importera till Bilder behöver man väl aldrig göra? Fotona man tar med sin iPhone dyker ju upp där automatiskt. Iallafall om man använder "iCloud-bilder" eller "Bildström", vilket man väl gör?

Och att exportera från Bilder är så enkelt som att bara dra önskade bilder, från Bilder-appen, till skrivbordet eller nån annan mapp, så skapas en kopia där. Eller så väljer man "Arkiv > Exportera". Eller "Dela" och nåt av alla alternativ där. Eller så skapar du ett delat album med "fulla rättigheter" och sen bjuder du in de du vill ska kunna ta del av bilderna (funkar med icke-Apple-användare).

De flesta av dina förslag förutsätter att man betalar för en tilläggstjänst, vilket jag inte tycker är rimligt för att bara överföra bilder en gång per flera år.

Ja, upptäckte också att man kan dra bilderna från Bilder till en valfri mapp. Men då vet jag inte vilka inställningar som används vid exporten. Säkrast att gå via Export menyn och välja flera alternativ för att få den kvalitet man önskar.

Om vi ändå inne på Bilder.app finns det någon mening i att det står "Porträtt" i den översta kanten på bilderna som tagits i porträttläget? Jag tänkte om porträttläget sparas i en separat fil (.aae) borde det väl vara möjligt att ändra det i efterhand? På samma sätt som man kan ändra från "porträtt" till "landskap" eller vad det är nu är i Lightroom om man fotograferar i raw. Men jag kan inte hitta ett sätt att ändra Porträtt till något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-13 18:59
Ursprungligen av timofej:

De flesta av dina förslag förutsätter att man betalar för en tilläggstjänst, vilket jag inte tycker är rimligt för att bara överföra bilder en gång per flera år. …

9 kr / månad är en mycket billig försäkring.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-13 19:15
Ursprungligen av iSweden:

9 kr / månad är en mycket billig försäkring.

Första 5GB ingår i köpet av din enhet. Nästa steg som du beskriver för 9kr/månad ger totalt 50GB.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-13 19:24
Ursprungligen av timofej:

Om vi ändå inne på Bilder.app finns det någon mening i att det står "Porträtt" i den översta kanten på bilderna som tagits i porträttläget? Jag tänkte om porträttläget sparas i en separat fil (.aae) borde det väl vara möjligt att ändra det i efterhand? På samma sätt som man kan ändra från "porträtt" till "landskap" eller vad det är nu är i Lightroom om man fotograferar i raw. Men jag kan inte hitta ett sätt att ändra Porträtt till något annat.

Det du tänker på är porträttläget som beskrivs här och ska inte förväxlas med stående/liggande format.

Ursprungligen av timofej:

De flesta av dina förslag förutsätter att man betalar för en tilläggstjänst, vilket jag inte tycker är rimligt för att bara överföra bilder en gång per flera år.

Jag tokar det som att du äger en iPhone, och en Mac? Eller?

Isåfall så ingår en viss mängd iCloud-utrymme. Och "bildström" tar väl inget utrymme alls om jag minns rätt. Att skapa delade album ingår i iCloud. Att skicka bilder via mail, eller meddelanden kostar inget.

Om du har Mac så vill du väl ha bilderna där också? Synkningen sker automatiskt och kostar inget, såvida du inte har så mycket bilder (eller annat) att du behöver mer utrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-13 23:14

Tack alla för era svar!

Ja, jag äger både iPhone och Mac men jag har aldrig tyckt om hur lagringen är löst på iPhone. Därför har jag aldrig haft varken musik eller bilder på den. Tar bara minnesbilder för att komma ihåg var jag parkerat bilen, vad jag ska köpa, vilken film jag ska se etc. Och sedan raderar jag dem så fort du tjänat ut sitt syfte. Därför behöver jag ingen försäkring, inte ens för 9 kr/månad.

Det är för första gången jag behövt överföra bilderna till en dator eftersom jag ville testa min nya iPhone 12 Pro och tog några bilder på frugan. Hon vill ha bilderna och därför har jag ställts inför problem med överföringen. Men nu är det löst och jag behöver kanske inte använda funktionen några år till.

iCloud använder jag bara för säkerhetskopior och de tar upp ca 3 GB av 5 GB som är gratis. Plus tas 200 MB upp av meddelanden som också sparas i iCloud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-13 23:28
Ursprungligen av frazze:

Det du tänker på är porträttläget som beskrivs här och ska inte förväxlas med stående/liggande format.

Precis, jag menar inte bildorientering utan just Apples porträttläge. Och som sagt är bilderna som är tagna i detta läge är markerade med skylt "Porträtt". Och jag menar att det borde finnas ett syfte med det. Varför behöver användaren upplysas om vilket läge bilden var tagen i? Min tanke var att man eventuellt kunde ändra läget i efterhand eller lägga på andra porträtteffekter. Och jag kunde inte hitta det.

Men sedan har jag gjort ett försök till och såg att i Bilder minsann kunde man även redigera foton och bland annat kunde man även ändra Porträttinställningarna. ?

Ursprungligen av timofej:

Tack alla för era svar!

Ja, jag äger både iPhone och Mac men jag har aldrig tyckt om hur lagringen är löst på iPhone. Därför har jag aldrig haft varken musik eller bilder på den. Tar bara minnesbilder för att komma ihåg var jag parkerat bilen, vad jag ska köpa, vilken film jag ska se etc. Och sedan raderar jag dem så fort du tjänat ut sitt syfte. Därför behöver jag ingen försäkring, inte ens för 9 kr/månad.

Det är för första gången jag behövt överföra bilderna till en dator eftersom jag ville testa min nya iPhone 12 Pro och tog några bilder på frugan. Hon vill ha bilderna och därför har jag ställts inför problem med överföringen. Men nu är det löst och jag behöver kanske inte använda funktionen några år till.

iCloud använder jag bara för säkerhetskopior och de tar upp ca 3 GB av 5 GB som är gratis. Plus tas 200 MB upp av meddelanden som också sparas i iCloud.

Du får förstås göra precis som du vill. Men att ha en iPhone 12 Pro och inte använda den som kamera verkar lite bortkastat tycker jag, särskilt när du dessutom har en Mac. En smidigare lösning för att hantera bilder är nog svår att hitta. Och det säger jag som kommer från en bakgrund med Windows, Lightroom, systemkameror och diverse andra kameror, och med ett stort intresse för foto. Jag ångrar definitivt inte bytet till Mac/Apple och dess hela system för foto, bildhantering och synkning. Men som sagt, det är ju upp till var och en att välja själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-14 20:43
Ursprungligen av erro67:

Du får förstås göra precis som du vill. Men att ha en iPhone 12 Pro och inte använda den som kamera verkar lite bortkastat tycker jag, särskilt när du dessutom har en Mac. En smidigare lösning för att hantera bilder är nog svår att hitta. Och det säger jag som kommer från en bakgrund med Windows, Lightroom, systemkameror och diverse andra kameror, och med ett stort intresse för foto. Jag ångrar definitivt inte bytet till Mac/Apple och dess hela system för foto, bildhantering och synkning. Men som sagt, det är ju upp till var och en att välja själv.

Instämmer helt. Men TS kan ex. ha blivit tilldelad den via jobbet, men ändå trist att TS inte nyttjar den fina kameran eller eko-systemet.
Pro är avsedd för den som vill ta bättre bilder. Till övriga användare räcker normalmodellen eller någon av de bantade XR eller SE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 11:46
Ursprungligen av erro67:

Du får förstås göra precis som du vill. Men att ha en iPhone 12 Pro och inte använda den som kamera verkar lite bortkastat tycker jag, särskilt när du dessutom har en Mac. En smidigare lösning för att hantera bilder är nog svår att hitta. Och det säger jag som kommer från en bakgrund med Windows, Lightroom, systemkameror och diverse andra kameror, och med ett stort intresse för foto. Jag ångrar definitivt inte bytet till Mac/Apple och dess hela system för foto, bildhantering och synkning. Men som sagt, det är ju upp till var och en att välja själv.

Jag är nog kvar i denna bakgrund (LR, DSLR etc). Gillar att föra över fotofilerna manuellt (så att jag vet vart de hamnar), lagra dem i systematiserade mappar, backa upp dem till min NAS etc. Kan hitta vilken bild som helst på 30 sekunder.

Apples lösning avskyr jag. Telefonen skapar obegripliga album som jag inte har någon kontroll över. Filerna hamnar i ett obegripligt mappsystem. Förut gick jag in i något som hette Kamerarulle. Men nu, när jag skriver detta inlägg gick jag in och kollade. Rullen fanns inte längre! Istället heter det Bibliotek har det visat sig. Och hur är det tänkt att jag ska kunna hitta något i den oändliga listan? Tur att jag inte har så många bilder.

Och överföringen tar priset! Vilken annan media som helst är det bara att koppla till datorn och kopiera det man vill ha. Här ska man importera först bilderna i ett program som man inte har någon nyttja av i övrigt, och sedan exportera bilderna igen. Smidigt, huh?

Samma gällde min första iPhone (3Gs). Inte en enda musikfil befläckade telefonen trotts att den marknadsfördes som telefon-iPod. Att byta filer mellan telefonen och en dator var som att dra ut en tand. Dessutom begrep jag aldrig hotvarningar: "Om du slutar synka din telefon mot iTunes kommer din data att raderas". Jag ville naturligtvis inte att min data raderades och därför blev det en lösning att aldrig skaffa data.

Ursprungligen av iSweden:

Instämmer helt. Men TS kan ex. ha blivit tilldelad den via jobbet, men ändå trist att TS inte nyttjar den fina kameran eller eko-systemet.
Pro är avsedd för den som vill ta bättre bilder. Till övriga användare räcker normalmodellen eller någon av de bantade XR eller SE.

Du har helt rätt. Det är en jobbtelefon!

Men jag vill ändå medge att allt ovanstående är min personliga åsikt. Sättet Apple hanterar data på sina telefoner passar uppenbarligen miljoner människor värden runt. Även om jag har svårt att se fördelarna med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 13:12

När jag ändå var i farten och öppnade Bilder på min telefon upptäckte jag att man minsann kunde gruppera bilderna efter år och månader! Bra, tänkte jag, bättre än bara en lång lista. Men av någon anledning redovisas inte alla bilder om man klickar på år/månader/dagar.

Till exempel saknas en av två bilder från 2010. År 2011 saknas helt trotts att jag har en bild från detta år. Och under 2012 visas bara en bild trotts att jag har fem bilder från detta år. Orkar inte kolla resten. Poängen är att de "smarta" systemen går det inte att lite på. Och om jag inte hade en lång lista "Alla bilder" (som är osmidig i övrigt) skulle jag aldrig se vissa av mina bilder. De skulle finnas där men inte för mina ögon.

Ursprungligen av timofej:

När jag ändå var i farten och öppnade Bilder på min telefon upptäckte jag att man minsann kunde gruppera bilderna efter år och månader! Bra, tänkte jag, bättre än bara en lång lista. Men av någon anledning redovisas inte alla bilder om man klickar på år/månader/dagar.

Till exempel saknas en av två bilder från 2010. År 2011 saknas helt trotts att jag har en bild från detta år. Och under 2012 visas bara en bild trotts att jag har fem bilder från detta år. Orkar inte kolla resten. Poängen är att de "smarta" systemen går det inte att lite på. Och om jag inte hade en lång lista "Alla bilder" (som är osmidig i övrigt) skulle jag aldrig se vissa av mina bilder. De skulle finnas där men inte för mina ögon.

Grupperingarna på år, månader o.s.v. är "smarta" men man kan ha åsikter om smartheten, så även jag. Apple har nån sorts algoritm som presenterar ett urval av bilderna för respektive år eller månad. De viktigaste. Hur nu algoritmen ska veta det? Allt är inte guld och gröna skogar ens för oss som faktiskt gillar Apple.

Men år/månads-grupperingarna är ett snabbt sätt att hamna i rätt tidsområde om man har många foton. När man sen väljer "alla bilder" så är man kvar i det året eller månaden.

"Alla bilder" är ju helt enkelt kronologiskt sorterat så där är det ju bara att scrolla tills man har rätt tidsperiod framme. Eller nypa/dra isär, d.v.s. zooma in eller ut i översikten så får du år/månad/dag-vyer inom "alla bilder".

Och förresten, om du vill dela en bild från telefonen så behöver du ju inte ens blanda in datorn. Det är ju bara att ta fram en bild i telefonen och välja "Dela" så kan du skicka den via mail eller meddelande eller nåt av de andra valen där. Om du har dropbox så kan du spara dit och dela/hantera bilden vidare därifrån. Eller nåt annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 21:30
Ursprungligen av erro67:

Grupperingarna på år, månader o.s.v. är "smarta" men man kan ha åsikter om smartheten, så även jag. Apple har nån sorts algoritm som presenterar ett urval av bilderna för respektive år eller månad. De viktigaste. Hur nu algoritmen ska veta det? Allt är inte guld och gröna skogar ens för oss som faktiskt gillar Apple.

Men år/månads-grupperingarna är ett snabbt sätt att hamna i rätt tidsområde om man har många foton. När man sen väljer "alla bilder" så är man kvar i det året eller månaden.

"Alla bilder" är ju helt enkelt kronologiskt sorterat så där är det ju bara att scrolla tills man har rätt tidsperiod framme. Eller nypa/dra isär, d.v.s. zooma in eller ut i översikten så får du år/månad/dag-vyer inom "alla bilder".

Och förresten, om du vill dela en bild från telefonen så behöver du ju inte ens blanda in datorn. Det är ju bara att ta fram en bild i telefonen och välja "Dela" så kan du skicka den via mail eller meddelande eller nåt av de andra valen där. Om du har dropbox så kan du spara dit och dela/hantera bilden vidare därifrån. Eller nåt annat.

Tack för förklaringen hur grupperingen efter datum fungerar! Om Apple bara kunde enkelt gruppera bilderna utan att blanda in "smartheten"! Men det var ett bra tips om att navigera till ett år först och sedan bläddra i den vanliga listan sedan! ?

Apropå bilddelning ja, att dela en bild brukar vara relativt enkelt men om det handlar om 60-tal bilder (som senast) som väger typ 250 MB blir det genast svårare.

Och förresten du som använder Dropbox skulle du kunna förklara varför fattas "Spara till Dropbox" alternativet om man väljer fler än en bild? Det vore en godtagbar lösning. För att skicka bilder med epost är så 00-talet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-15 21:38
Ursprungligen av timofej:

När jag ändå var i farten och öppnade Bilder på min telefon upptäckte jag att man minsann kunde gruppera bilderna efter år och månader! Bra, tänkte jag, bättre än bara en lång lista. Men av någon anledning redovisas inte alla bilder om man klickar på år/månader/dagar.

Det är inte så mycket man/du som gör sorteringen, utan telefonen som gör det åt dig. Du har inget val.

Ursprungligen av timofej:

Till exempel saknas en av två bilder från 2010. År 2011 saknas helt trotts att jag har en bild från detta år. Och under 2012 visas bara en bild trotts att jag har fem bilder från detta år. Orkar inte kolla resten. Poängen är att de "smarta" systemen går det inte att lite på. Och om jag inte hade en lång lista "Alla bilder" (som är osmidig i övrigt) skulle jag aldrig se vissa av mina bilder. De skulle finnas där men inte för mina ögon.

Har du kollar att det är rätt EXIF-information i bildfilen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-15 21:52
Ursprungligen av timofej:

Och förresten du som använder Dropbox skulle du kunna förklara varför fattas "Spara till Dropbox" alternativet om man väljer fler än en bild? Det vore en godtagbar lösning. För att skicka bilder med epost är så 00-talet.

https://www.dropboxforum.com/t5/Dropbox-insta...
https://www.imore.com/how-upload-multiple-fil...

Man kan även ställa in Dropbox så att alla bilder man tar med telefonen automatiskt sparas till Dropbox.

1
Bevaka tråden