Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar Wifi... :-<

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt försvann wifi när jag fick min Ipad full med bildfiler... Det kanske inte berodde på att Ipad blev full men det var då det hände... Det gör att den bärbara datorn som jag har programmet Ectouch och Windows 10 på inte funkar :-< Jag kan inte ringa någon
/Anna Maria

Mycket info saknas.

• funkar inte wifi på alla dina enheter?
• vilka enheter har du, tillsammans med version på os?
• har du startat om din router?
• vilken router har du?
• har du kontaktat din internetleverantör?
• fungerar internet om du kopplar din dator direkt till uttaget?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mycket info saknas.

• funkar inte wifi på alla dina enheter?
• vilka enheter har du, tillsammans med version på os?
• har du startat om din router?
• vilken router har du?
• har du kontaktat din internetleverantör?
• fungerar internet om du kopplar din dator direkt till uttaget?

Jag har Mac OS Catalina på min mac mini och Linux Mint Sylvia på min andra dator. Den bärbara Windows datorn som jag brukar ringa med har inget uttag för internet tyvärr... Den har windows 10 64 bitars svensk version tyvärr... Det är dumt med nyare datorer ibland men den har jag fått låna av alternativ telefoni ...

Jag vet inte hur man kontaktar Comhem support via nätet om man har speciella frågor som inte finns med i deras formulär på en av deras hemsidor.

Wifi använder jag bara till den bärbara Windows datorn och mina surfplattor. Och de kan jag alltså inte bli uppkopplade med nu.
Mac mini är den dator jag använder nu och den har jag tillräckligt med usb-uttag så jag kan koppla internet kabeln till den.
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-12-13 14:05
  • Medlem
  • 2020-12-13 14:20

Börja med det enklaste. Ryck ur strömsladden till routern, vänta 30 sekunder och plugga sedan i kontakten i väggen igen.
Att felsöka wifi är ett gissel. Så vi börjar här.

Glöm inte heller att det är ComBort du pratar om. Risken är stor att det är där problemet ligger. ?

Saknar Wifi... :-<

Jag saknar wifi sen jag fick min Ipad mini full med skärmbilder... När den blev full så försvann wifi... Och jag kan inte ringa till Comhem support och fråga om hjälp heller Den bärbara datorn som jag har fått låna av alternativ telefoni funkar inte att ringa med Jag undrar hur många hörselskadade och döva som har dött p.g.a. att deras döva sambo eller inneboende inte har kunnat ringa ambulans när deras partner har varit sjuka...
Grafiska smilies verkar inte heller funka... Jag använder webläsaren Brave.

...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag saknar wifi sen jag fick min Ipad mini full med skärmbilder... När den blev full så försvann wifi... Och jag kan inte ringa till Comhem support och fråga om hjälp heller Den bärbara datorn som jag har fått låna av alternativ telefoni funkar inte att ringa med Jag undrar hur många hörselskadade och döva som har dött p.g.a. att deras döva sambo eller inneboende inte har kunnat ringa ambulans när deras partner har varit sjuka...
Grafiska smilies verkar inte heller funka... Jag använder webläsaren Brave.

...
/Anna Maria

Finns nog inget orsakssamband mellan skärmbilder på iPad och wifi som slutar fungera.
Starta om paddan och routern!

Inte många, det finns trygghetslarm.

Ursprungligen av Snoopy:

Finns nog inget orsakssamband mellan skärmbilder på iPad och wifi som slutar fungera.
Starta om paddan och routern!

Inte många, det finns trygghetslarm.

Jag har fått hjälp av en person som är ganska teknisk kunnig och han kunde tyvärr inte hjälpa mej. Både han och jag testade att starta om ipad och routern. Det funkade tyvärr inte Grafiska smilies funkar iallafall efter att jag har postat detta...

Trygghetslam väl beroende av att en telefon funkar t.e.x. en mobiltelefon eller annan bärbar telefon ?
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har fått hjälp av en person som är ganska teknisk kunnig och han kunde tyvärr inte hjälpa mej. Både han och jag testade att starta om ipad och routern. Det funkade tyvärr inte Grafiska smilies funkar iallafall efter att jag har postat detta...

Trygghetslam väl beroende av att en telefon funkar t.e.x. en mobiltelefon eller annan bärbar telefon ?
/Anna Maria

https://pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefo...

Trygghetslarm är jag inte så intresserad av för tillfället

Det är den bärbara datorn jag vill kunna använda... Jag får åka till alternetiv telefoni och fråga hur jag ska göra... När det gäller comhem får jag be någon ringa åt mej för att få igång wifi. Det verkar inte finnas något sätt att kontakta comhem på om man har problem med wifi annat än att ringa på vanlig telefon och det funkar inte för mej... Anna Stenson f.d. döv politiker berättade i nån tidning att hon ringde taxi t.e.x. och det funkade bra...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Trygghetslarm är jag inte så intresserad av för tillfället

Det är den bärbara datorn jag vill kunna använda... Jag får åka till alternetiv telefoni och fråga hur jag ska göra... När det gäller comhem får jag be någon ringa åt mej för att få igång wifi. Det verkar inte finnas något sätt att kontakta comhem på om man har problem med wifi annat än att ringa på vanlig telefon och det funkar inte för mej... Anna Stenson f.d. döv politiker berättade i nån tidning att hon ringde taxi t.e.x. och det funkade bra...
/Anna Maria

Har du tex hörselnedsättning så kan det vara en bra idé att någon annan kontaktar comhem åt dig.
Tänk på att även kontrollera så att du inte är drabbad av en driftstörning på deras hemsida.

Det är skillnad på WiFi och Internet.

Funderar ditt Wifi? Om du går in i paddans inställningar för Wifi, är du då ansluten till ditt Wifi? Eller om du tittar uppe i status"menyn", ser du wifi-symbolen som du brukar?

Om ja, då funkar ditt Wifi iallafall. Om sen inte Internet funkar så kan det bero på diverse saker. Din router. Din operatör. Din kabel (fiber eller tele). O.s.v.

Om ditt eget Wifi inte funkar så är det inte något externt fel, d.v.s. felet beror isåfall inte på din operatör, din kabel e.dyl. Då får du felsöka router, respektive enhet m.m. Att starta om allting som är inblandad är oftast den första lösningen.

Ursprungligen av erro67:

Det är skillnad på WiFi och Internet.

Funderar ditt Wifi? Om du går in i paddans inställningar för Wifi, är du då ansluten till ditt Wifi? Eller om du tittar uppe i status"menyn", ser du wifi-symbolen som du brukar?

Om ja, då funkar ditt Wifi iallafall. Om sen inte Internet funkar så kan det bero på diverse saker. Din router. Din operatör. Din kabel (fiber eller tele). O.s.v.

Om ditt eget Wifi inte funkar så är det inte något externt fel, d.v.s. felet beror isåfall inte på din operatör, din kabel e.dyl. Då får du felsöka router, respektive enhet m.m. Att starta om allting som är inblandad är oftast den första lösningen.

Jag har fått det att funka nu med lite extern hjälp men han som skulle hjälpa mej höll på att bli knäpp på vissa program som jag har i min Mac mini ... Ett av programmet som han blev knäpp på heter Zoom Lite och det ska jag avinstallera för det funkar inte som jag vill:-( Routern fick jag köpa ny för den gick sönder helt till slut... Allt funkar nu som det ska utom att ringa till döva och hörselskadade och kommunicera via text men det ska jag kontakta alternativ telefoni om när julen är över.

Jag måste nog ha ett annat program i den bärbara datorn som heter Tera istället för Ectouch som jag har nu... Med programmet Tera kan jag välja om jag vill använda text, tal eller bild total kommunikation alltså. Eftersom mina teckenspråkskunskaper är på 5 årings nivå så är det inte så bra om jag måste använda teckenspråk när jag ringer någon döv eller hörselskadad... Alla hörselskadade kan dessutom inte teckenspråk.
Anna Maria

1
Bevaka tråden