Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CarPlay + Waze -fel hastighet

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt har Waze appen börjat visa fel hastighet. Kör jag i 80 ( enligt bilen) så visar den 70. Sen är det procentuellt fel.

Tidigare har den legat exakt på vad bilen ( Skoda Superb 2019) visat på sin mätare.

Någon som har upplevt samma?

( Är extremt dålig på bilar och bytte till vinterdäck förra veckan. Tror inte det kom samtidigt men ville bara upplysa om fakta)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-06 22:40

Generellt så visar väl alla bilars hastighetsmätare minst 5 km/h mer än man faktiskt kör.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-06 23:24
Ursprungligen av jurassic579:

Plötsligt har Waze appen börjat visa fel hastighet. Kör jag i 80 ( enligt bilen) så visar den 70. Sen är det procentuellt fel.

Tidigare har den legat exakt på vad bilen ( Skoda Superb 2019) visat på sin mätare.

Någon som har upplevt samma?

( Är extremt dålig på bilar och bytte till vinterdäck förra veckan. Tror inte det kom samtidigt men ville bara upplysa om fakta)

Du har inte samma rulldiameter på vinterdäcken som på sommardäcken. Egentligen behöver du göra en ny kalibrering av hastighetsmätaren, men det skulle bli för dyrt och omständigt. Därför har biltillverkaren satt en k-faktor som gör att du aldrig får en för låg hastighet på mätaren och därmed råkar köra fört fort vid en hastighetskontroll.

Förändringen kom när du bytte till vinterdäck.

Ursprungligen av frazze:

Du har inte samma rulldiameter på vinterdäcken som på sommardäcken. Egentligen behöver du göra en ny kalibrering av hastighetsmätaren, men det skulle bli för dyrt och omständigt. Därför har biltillverkaren satt en k-faktor som gör att du aldrig får en för låg hastighet på mätaren och därmed råkar köra fört fort vid en hastighetskontroll.

Förändringen kom när du bytte till vinterdäck.

Jag tror till och med att det är lagstiftat att de aldrig får visa en för låg hastighet. I övrigt så håller jag med om din analys, bytet till vinterdäck är det som ställer till det.

Ursprungligen av zinned:

Generellt så visar väl alla bilars hastighetsmätare minst 5 km/h mer än man faktiskt kör.

Det var nog sant med de gamla analoga mätarna. Dagens mätare som ofta är digitala finner jag mer exakta (om man jämför med en GPS), i alla fall de jag kollat (Volvo och Hyundai, bara någon km högre). VWs (och dotterbolag) verkar generellt visa aningen mer i verklig hastighet än de andra tills man ställt in rätt k-värde/impulsvärde. Antagligen beror det på vilken källa som de har för hastigheten. I en modern bil är det inte bara en pulsgivare i växellådan som de kan använda för källa utan även ABS styrenheten rapporterar hastighet (och även relativ hastighet mellan olika hjul).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror till och med att det är lagstiftat att de aldrig får visa en för låg hastighet.

Du behöver inte tro. Det är så ?:

Citat:

5.3.
The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified in paragraph 5.2.5 above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TX...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-07 09:33
Ursprungligen av suddgummi:

Det var nog sant med de gamla analoga mätarna. Dagens mätare som ofta är digitala finner jag mer exakta (om man jämför med en GPS), i alla fall de jag kollat (Volvo och Hyundai, bara någon km högre). VWs (och dotterbolag) verkar generellt visa aningen mer i verklig hastighet än de andra tills man ställt in rätt k-värde/impulsvärde.

Möjligt, har hittills aldrig kört en bil med digital hastighetsmätare och jag skulle tro att den övervägande delen av sveriges bilflotta har analoga mätare.

Vi själva har en Skoda Superb från 2017. Den skulle jag klassa som en modern bil och den har analog mätare.

Ursprungligen av zinned:

Möjligt, har hittills aldrig kört en bil med digital hastighetsmätare och jag skulle tro att den övervägande delen av sveriges bilflotta har analoga mätare.

Vi själva har en Skoda Superb från 2017. Den skulle jag klassa som en modern bil och den har analog mätare.

Jag menar alltså hur informationen förs över från växellåda (eller vart det nu är informationen hämtas från i bilen) till instrumentet. Själva nålen i moderna bilar drivs av ett servo istället för en roterande vajer som i äldre fordon. De har också förfinats över tid till det läget att de är väldigt precisa. Själva representationen är alltså analog men signalen digital.

Vi har en Octavia från -18 där man kan välja digital visning i mittdelen av instrumentet om man vill, kanske har du samma i din.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-07 11:33
Ursprungligen av suddgummi:

Jag menar alltså hur informationen förs över från växellåda (eller vart det nu är informationen hämtas från i bilen) till instrumentet. Själva nålen i moderna bilar drivs av ett servo istället för en roterande vajer som i äldre fordon. De har också förfinats över tid till det läget att de är väldigt precisa. Själva representationen är alltså analog men signalen digital.

Vi har en Octavia från -18 där man kan välja digital visning i mittdelen av instrumentet om man vill, kanske har du samma i din.

Aha, då är jag med på hur du menar

Det är inte omöjligt att jag kan välja digital visning i inforutan på instrumentpanelen, det kan du säkert ha rätt i.

Ursprungligen av frazze:

Du har inte samma rulldiameter på vinterdäcken...

...Förändringen kom när du bytte till vinterdäck.

Hur kan du vara så tvärsäker? Jag hade garderat med ett "nog" eller "förmodligen" i de meningarna. Det behöver ju inte skilja i dimension mellan sommar- och vinterdäck.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-07 12:54
Ursprungligen av suddgummi:

Det var nog sant med de gamla analoga mätarna. Dagens mätare som ofta är digitala finner jag mer exakta (om man jämför med en GPS), i alla fall de jag kollat (Volvo och Hyundai, bara någon km högre). VWs (och dotterbolag) verkar generellt visa aningen mer i verklig hastighet än de andra tills man ställt in rätt k-värde/impulsvärde. Antagligen beror det på vilken källa som de har för hastigheten. I en modern bil är det inte bara en pulsgivare i växellådan som de kan använda för källa utan även ABS styrenheten rapporterar hastighet (och även relativ hastighet mellan olika hjul).

Du behöver inte tro. Det är så ?:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TX...

här kan det se ut på buss och lastbil när man avläser rotation på utgående axel från växellådan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-07 13:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kan du vara så tvärsäker? Jag hade garderat med ett "nog" eller "förmodligen" i de meningarna. Det behöver ju inte skilja i dimension mellan sommar- och vinterdäck.

När jag jobbade på Scania som ansvarig för färdskrivarna (tachograph) fick jag lära mig att det skiljer på vinter och sommar för personbilar, *men* att det inte gör bilen olaglig för att biltillverkaren har satt en sådan k-faktor att hastighetsvisaren i bilen aldrig visar för låg hastighet. På lastbil och buss däremot är det lagstadgat att man alltid måste kalibrera om fordonets färdskrivare vid däckbyte av en auktoriserad verkstadsperson.

Titta här på en bra sida som beskriver skillnaden mellan rullomkrets och hjuldiameter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-07 13:29

@frazze Jag kollade som hastigast på din länk men vad jag kan se så baseras den informationen endast på däckets formfaktor/dimension, inte på om det är ett sommardäck eller vinterdäck som @Jesper Ohlsson är inne på. Jag har också svårt att se hur det skulle skilja mellan de två, kan du visa på något som berättar om detta?

Ursprungligen av frazze:

...fick jag lära mig att det skiljer på vinter och sommar för personbilar...

Ja, ofta är det väl så. Men inte alltid.

Du verkar ta för givet att det alltid är olika dimension på sommar- och vinterdäck. Men tänk om TS har exempelvis 205/55R16 på både sommar- och vinterdäcken?

@jurassic579
Du får gärna berätta vilka dimensioner du har på sommar- respektive vinterdäck, så kan vi bekräfta (eller avfärda) att orsaken till problemet ligger där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-07 14:49
Ursprungligen av zinned:

@frazze Jag kollade som hastigast på din länk men vad jag kan se så baseras den informationen endast på däckets formfaktor/dimension, inte på om det är ett sommardäck eller vinterdäck som @Jesper Ohlsson är inne på. Jag har också svårt att se hur det skulle skilja mellan de två, kan du visa på något som berättar om detta?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, ofta är det väl så. Men inte alltid.

Du verkar ta för givet att det alltid är olika dimension på sommar- och vinterdäck. Men tänk om TS har exempelvis 205/55R16 på både sommar- och vinterdäcken?

Från rullomkrets.se står det bla

Citat:

P.S., notera att kalkylatorn tar hänsyn till de verkliga måtten hos ett däck (resultaten är multiplicerade med 0,96) eftersom däcktryck med mera påverkar, varav det i verkligheten skiljer lite från en strikt teoretisk beräkning av rullomkretsen.

Det är alltså skillnad på hjuldiameter och rulldiameter. Man kan byta ut diameter mot omkrets - det blir samma sak. Tänk på att ditt bildäck inte är perfekt runt, utan du har en större del som ligger an mot vägbanan. Den beror, som hemsidan säger, på bla däcktryck och andra faktorer. Därför skiljer sig den teoretiska mot den praktiska.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, ofta är det väl så. Men inte alltid.

Du verkar ta för givet att det alltid är olika dimension på sommar- och vinterdäck. Men tänk om TS har exempelvis 205/55R16 på både sommar- och vinterdäcken?

@jurassic579
Du får gärna berätta vilka dimensioner du har på sommar- respektive vinterdäck, så kan vi bekräfta (eller avfärda) att orsaken till problemet ligger där.

Iofs men samtidigt så är det en rimlig och den mest sannolika förklaringen. Finns ingen större anledning att misstänka något annat och gräva vidare.

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs men samtidigt så är det en rimlig och den mest sannolika förklaringen. Finns ingen större anledning att misstänka något annat och gräva vidare.

Jag som trodde att dom här apparna mätte hastigheten genom GPS, och inte hade med bilens hastighetsmätningssystem eller däckdimension att göra?

Det enklaste är väl att fråga appens ägare...som väl är...Google?

Ursprungligen av Hjopekk:

Jag som trodde att dom här apparna mätte hastigheten genom GPS, och inte hade med bilens hastighetsmätningssystem eller däckdimension att göra?

Det enklaste är väl att fråga appens ägare...som väl är...Google?

Om du byter till vinterdäck och ser en avvikelse mellan appen och bilens hastighetsmätare som inte fanns tidigare så skulle jag inte misstänka att appen helt plötsligt mäter på ett annat sätt än tidigare

Det enklaste är att jämföra dimensionerna på sommar och vinterdäcken

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du byter till vinterdäck och ser en avvikelse mellan appen och bilens hastighetsmätare som inte fanns tidigare så skulle jag inte misstänka att appen helt plötsligt mäter på ett annat sätt än tidigare

Det enklaste är att jämföra dimensionerna på sommar och vinterdäcken

Men hen skriver att "Plötsligt har Waze appen börjat visa fel hastighet."?
Då kan man förutsätta att bilen visar rätt hastighet och GPS:en visar fel i appen?
Och kan det verkligen skilja runt 10 procent mellan sommar-och vinterdäck?
Då borde det kanske märkts vid tidigare däckbyten?
Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina däckbyten, mätaren visar alltid 3 km för mycket jämfört med GPS. Men jag har ju samma dimension på alla hjul.
Men eftersom hen har en stor skillnad mellan bil och GPS så skiljer det kanske mycket mellan däckstorlekarna.
Om bilens mätare visar fel (för mycket) och man kör enligt GPS: ens hastighet mot en fartkamera, blir det böter då?

Vad som är märkligt är att inte bilar som är utrustade med GPS automatkalibrerar sin hastighetsmätare efter denna. Så att det blir rätt på hastighetsmätaren oavsett skillnader i lufttryck, hjuldiameter etc. Borde vara en smal sak att ordna i mjukvara.

Tack för alla svar

Bilen är ny för mig så det är första däckbytet. Sommardäcken åkte in på förvaring men är till 95% säker på att vinterdäcken har något mindre dimension.

Det jag inte förstår som andra också lyfter här är om bilen nu visar "fel" hastighet och Waze rätt? När sommardäcken var på så visade dom ju i princip exakt lika.

Om nu när jag kör i 80 km/h enligt bilen och 70km/h enligt Waze så är det ju rätt stor skillnad. Man måste ju ändå tänka att det är bilens mätare man ska följa. Hade ju Waze igång på min förra bil som inte hade CarPlay och då visar den ju också hastighet så antar den går på GPS:en. Då synkade hastighet mellan bil och Waze rätt bra där med.

Regeln är att hastighetsmätaren får inte visa för lite. Sen får den inte visa över 10% + 4. Dvs kör du 70 får den visa upp till 81 km/h (70*1,10+4=81)

Ursprungligen av Hjopekk:

Men hen skriver att "Plötsligt har Waze appen börjat visa fel hastighet."?
Då kan man förutsätta att bilen visar rätt hastighet och GPS:en visar fel i appen?
Och kan det verkligen skilja runt 10 procent mellan sommar-och vinterdäck?
Då borde det kanske märkts vid tidigare däckbyten?
Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina däckbyten, mätaren visar alltid 3 km för mycket jämfört med GPS. Men jag har ju samma dimension på alla hjul.
Men eftersom hen har en stor skillnad mellan bil och GPS så skiljer det kanske mycket mellan däckstorlekarna.
Om bilens mätare visar fel (för mycket) och man kör enligt GPS: ens hastighet mot en fartkamera, blir det böter då?

Det som står är att efter ett däckbyte så skiljer Waze och bilens hastighetsmätare sig åt. Formuleringen innebär att att Waze visar fel fart i jämförelse med bilens hastighetsmätare - inte att hastighetsmätaren visar rätt.

Ockhams rakkniv säger att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.

Vad vet vi här?

* Att mätvärdet skiljer sig åt efter ett däckbyte.

Vi vet inte vilken mätare som mäter rätt men det är oväsentligt. VI ändrar en parameter och får ändrade observationer. Då kan vi förklara den ändrade observationen med de ändrade däcken.

Hur kan ändrade däck påverka Waze? Svaret: inte alls

Ursprungligen av Sir N.:

Vad som är märkligt är att inte bilar som är utrustade med GPS automatkalibrerar sin hastighetsmätare efter denna. Så att det blir rätt på hastighetsmätaren oavsett skillnader i lufttryck, hjuldiameter etc. Borde vara en smal sak att ordna i mjukvara.

Är bilen utrustad med GPS då?

Ursprungligen av jurassic579:

Tack för alla svar

Bilen är ny för mig så det är första däckbytet. Sommardäcken åkte in på förvaring men är till 95% säker på att vinterdäcken har något mindre dimension.

Det jag inte förstår som andra också lyfter här är om bilen nu visar "fel" hastighet och Waze rätt? När sommardäcken var på så visade dom ju i princip exakt lika.

Om nu när jag kör i 80 km/h enligt bilen och 70km/h enligt Waze så är det ju rätt stor skillnad. Man måste ju ändå tänka att det är bilens mätare man ska följa. Hade ju Waze igång på min förra bil som inte hade CarPlay och då visar den ju också hastighet så antar den går på GPS:en. Då synkade hastighet mellan bil och Waze rätt bra där med.

Waze använder GPS för att räkna ut farten. Den vet ingenting om din bils hastighetsmätare eller hjul och detta är oavsett om du kör via Carplay eller inte.

80 istället för 70 är inom den felmarginal på 10% + 4km som nämns i ett av inläggen. Det är onekligen en hel del men fortfarande inom marginalen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är bilen utrustad med GPS då?

Just TS bil vet vi inget om men alla bilar med navigation har ju GPS och borde då mjukvarumässigt kunna kalibrera hastighetsmätaren efter GPS:en. Men jag har aldrig hört talas om nån bil som gör det. Även min Tesla visar 2 km/h fel vid 100 km/h jämfört med mobilen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är bilen utrustad med GPS då?

nej.. ingen "inbyggd"

Kommer sluta med att jag köper nya (större) vinterdäck. Haha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-10 08:40
Ursprungligen av jurassic579:

Kommer sluta med att jag köper nya (större) vinterdäck. Haha.

Alternativt kan 10 km/h lägre hastighet under vintern (om du kör efter bilens hastighetsmätare) vara det som håller dig rullande hela vägen till våren

1
Bevaka tråden