Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya skal/fodral för din iPhone 12 Mini / Standard / Max

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 10:42
Ursprungligen av xms67:

Apples silikon till 12 Pro fortsätter att leverera. Tycker inte det drar på sig smuts. Å andra sidan är ytan lite hal, inte så att telefonen slinker ur handen men en annorlunda känsla. Det fina är att det är Product Red och jag varvar med California Poppy(läder) vilket gör att telefonen blir väldigt pigg och snygg..?

Ursprungligen av theplague:

Lutar mer och mer åt ett sådant!

Jag funderar på att lämna tillbaka mitt läderskal, jag tror inte jag vill ha ett skal som ständigt ser skitigt ut. Ja, många kallar väl detta för början till patina men jag känner själv att jag tycker det ser bedrövligt ut.

Mitt skal på bilden har alltså inte varit utsatt för något ”skitigt scenario” utan har ENDAST gått upp/ner ur jeansficka samt vanligt användande.

Ursprungligen av zinned:

Jag funderar på att lämna tillbaka mitt läderskal, jag tror inte jag vill ha ett skal som ständigt ser skitigt ut. Ja, många kallar väl detta för början till patina men jag känner själv att jag tycker det ser bedrövligt ut.

Mitt skal på bilden har alltså inte varit utsatt för något ”skitigt scenario” utan har ENDAST gått upp/ner ur jeansficka samt vanligt användande.

Ja ser sådär ut får man säga.
Jag använder ju inte läder så valet på så vis är enkelt.
Apples silikon känns rätt lockande just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 15:41
Ursprungligen av theplague:

Apples silikon känns rätt lockande just nu.

Har du koll på hur deras silikon är när det kommer till att dra till sig smuts? Det bör ju hur som helst gå att enkelt tvätta av, till skillnad från läderskalet. Jag prövade på en kant på mitt skal men trots bara varmt vatten på en hörna av en handduk så får man med sig halva den gul/guldiga färgen också.

Ursprungligen av zinned:

Jag funderar på att lämna tillbaka mitt läderskal, jag tror inte jag vill ha ett skal som ständigt ser skitigt ut. Ja, många kallar väl detta för början till patina men jag känner själv att jag tycker det ser bedrövligt ut.

Mitt skal på bilden har alltså inte varit utsatt för något ”skitigt scenario” utan har ENDAST gått upp/ner ur jeansficka samt vanligt användande.

Jag har kört apples bruna läderskal tidigare och de har åldrats fint till slut även om de lätt ser smutsiga ut till en början innan de får en jämnare "patina". Jag har dock tänkt lite på hur jag behandlat skalet för att det ska få en finare patina då också; som att vara extra försiktig med det i början. Men i år valde jag istället ett svart läderskal för att slippa bry mig om detta. Än så länge håller det fint till min iPhone 12 pro max.

Ursprungligen av zinned:

Har du koll på hur deras silikon är när det kommer till att dra till sig smuts? Det bör ju hur som helst gå att enkelt tvätta av, till skillnad från läderskalet. Jag prövade på en kant på mitt skal men trots bara varmt vatten på en hörna av en handduk så får man med sig halva den gul/guldiga färgen också.

Jag har haft noll problem med det. Första veckorna är det lite mer fäste i ytan så aaaaaningen sådan tendens för damm då, men inget jag stört mig på alls. De nya skalen verkar ha aningen annorlunda material/yta så kan inte svära på att ser är samma upplevelse, de ska ju snarare vara blankare från början så borde inte vara sämre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 16:15
Ursprungligen av Kaffekopp:

Jag har kört apples bruna läderskal tidigare och de har åldrats fint till slut även om de lätt ser smutsiga ut till en början innan de får en jämnare "patina". Jag har dock tänkt lite på hur jag behandlat skalet för att det ska få en finare patina då också; som att vara extra försiktig med det i början. Men i år valde jag istället ett svart läderskal för att slippa bry mig om detta. Än så länge håller det fint till min iPhone 12 pro max.

Jag kan köpa det, dock har jag själv ingen önskan denna gången att fortsätta med svart. Det har varit så mycket svart att nu får det vara något annat

Ursprungligen av theplague:

Jag har haft noll problem med det. Första veckorna är det lite mer fäste i ytan så aaaaaningen sådan tendens för damm då, men inget jag stört mig på alls. De nya skalen verkar ha aningen annorlunda material/yta så kan inte svära på att ser är samma upplevelse, de ska ju snarare vara blankare från början så borde inte vara sämre.

Men hur är det egentligen med dessa, vad finns tillgängligt? Tittar man på Apple Online Store så finns där bara typ två silikonskal till Pro Max, det kan väl knappast vara allt de säljer? Finns t ex inte California Poppy som silikonskal utan endast som läder?

  • Medlem
  • 2020-11-24 16:39
Ursprungligen av zinned:

Men Nudient V3 är väl inte ett läderskal?

Nej, stämmer Nudiet är inte läder. Utan ett plast skal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 16:41
Ursprungligen av amko:

Nej, stämmer Nudiet är inte läder. Utan ett plast skal.

Då är det helt andra förutsättningar

Ursprungligen av zinned:

Jag kan köpa det, dock har jag själv ingen önskan denna gången att fortsätta med svart. Det har varit så mycket svart att nu får det vara något annat

Men hur är det egentligen med dessa, vad finns tillgängligt? Tittar man på Apple Online Store så finns där bara typ två silikonskal till Pro Max, det kan väl knappast vara allt de säljer? Finns t ex inte California Poppy som silikonskal utan endast som läder?

Om du menar färger(8st) så finns dessa:
https://www.apple.com/se/shop/product/MHL83ZM...

Nej den färgen finns inte på silkon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 18:13
Ursprungligen av theplague:

Om du menar färger(8st) så finns dessa:
https://www.apple.com/se/shop/product/MHL83ZM...

Nej den färgen finns inte på silkon.

Tack, då lär det nog få bli den gröna.

  • Medlem
  • 2020-11-24 20:04

Frågan är ska man skippa skalet helt och bara köpa kort fodralet? Hmmm någon som kör sådan kombo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-24 23:22
Ursprungligen av zinned:

Jag funderar på att lämna tillbaka mitt läderskal, jag tror inte jag vill ha ett skal som ständigt ser skitigt ut. Ja, många kallar väl detta för början till patina men jag känner själv att jag tycker det ser bedrövligt ut.

Mitt skal på bilden har alltså inte varit utsatt för något ”skitigt scenario” utan har ENDAST gått upp/ner ur jeansficka samt vanligt användande.

Har du använt skalet konstant? Mitt ser fortfarande helt nytt ut, men då har jag använt silikonet ca 50 % av tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 08:42
Ursprungligen av xms67:

Har du använt skalet konstant? Mitt ser fortfarande helt nytt ut, men då har jag använt silikonet ca 50 % av tiden.

Absolut, jag brukar inte hålla på och byta skal. Jag är dock alltid varsam med mina saker och i detta fallet har telefonen endast legat på bord/Qi-laddare, hållits i min hand samt åkt upp/ner ur jeansficka. Dessutom tvättar man ju händerna ganska ofta numera så några "jobbarnävar" har heller inte hållit i luren.

Någon med apples silikonskal som kan berätta hu väl det glider i och ur fickan? Senast jag hade apples silikonskal var till min 6s, och då gillade jag det inte alls pga att det gick så trögt i och ur fickan.

Ursprungligen av zinned:

Jag funderar på att lämna tillbaka mitt läderskal, jag tror inte jag vill ha ett skal som ständigt ser skitigt ut. Ja, många kallar väl detta för början till patina men jag känner själv att jag tycker det ser bedrövligt ut.

Mitt skal på bilden har alltså inte varit utsatt för något ”skitigt scenario” utan har ENDAST gått upp/ner ur jeansficka samt vanligt användande.

Nu blir jag lite orolig. Jag har beställt ett blått läderskal till min 12 pro max och man vill ju inte att det ska se ut sådär efter bara någon veckas använding. Just nu kör jag ett genomskinligt skal ett sånt här men det blir som sagt ett blått magsafe case så fort jag får hem det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 10:57
Ursprungligen av MrQuattro:

Nu blir jag lite orolig. Jag har beställt ett blått läderskal till min 12 pro max och man vill ju inte att det ska se ut sådär efter bara någon veckas använding. Just nu kör jag ett genomskinligt skal ett sånt här men det blir som sagt ett blått magsafe case så fort jag får hem det.

Nej, det är lite trist. Jag kommer som sagt troligtvis att lämna tillbaka det.

Ursprungligen av zinned:

Nej, det är lite trist. Jag kommer som sagt troligtvis att lämna tillbaka det.

Förresten, har du använt MagSafe laddaren med läderskalet? Isåfall, har du märkt av någon ringmärkning på baksidan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 13:44
Ursprungligen av MrQuattro:

Förresten, har du använt MagSafe laddaren med läderskalet? Isåfall, har du märkt av någon ringmärkning på baksidan?

Nej, personligen skulle jag aldrig få för mig att köpa en MagSafe-laddare

Dels pga att den lämnar avtryck på skalen, dels pga att den kräver speciell adapter och en som Apple valde att inte skicka med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 15:24
Ursprungligen av Kaffekopp:

Någon med apples silikonskal som kan berätta hu väl det glider i och ur fickan? Senast jag hade apples silikonskal var till min 6s, och då gillade jag det inte alls pga att det gick så trögt i och ur fickan.

Skalet är lite halt så det glider i och ur fickor smidigt. Dottern hade ett Apple silikonskal till en av sina iPhone tidigare. Upplevde det mer ”klibbigt”. Svårt med begreppen men tror du förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 15:27
Ursprungligen av MrQuattro:

Nu blir jag lite orolig. Jag har beställt ett blått läderskal till min 12 pro max och man vill ju inte att det ska se ut sådär efter bara någon veckas använding. Just nu kör jag ett genomskinligt skal ett sånt här men det blir som sagt ett blått magsafe case så fort jag får hem det.

Så här ser mitt ut. Köpt samma dag som zinned. Men jag har använt ett silikonska nästan hälften av tiden. Men än så länge inte en smutsfläck eller färgskiftning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 15:43
Ursprungligen av xms67:

Så här ser mitt ut. Köpt samma dag som zinned. Men jag har använt ett silikonska nästan hälften av tiden. Men än så länge inte en smutsfläck eller färgskiftning.

Är silikonskalen lika fritt från smuts?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 16:17
Ursprungligen av zinned:

Är silikonskalen lika fritt från smuts?

Yes, i min användning och miljö drar det inte på sig något alls. Ska ut och på en träningsrunda nu med det skalet på. Tar en bild efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 16:43
Ursprungligen av xms67:

Yes, i min användning och miljö drar det inte på sig något alls. Ska ut och på en träningsrunda nu med det skalet på. Tar en bild efter.

Och du brukar ha din telefon i jeansfickan, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 17:18
Ursprungligen av zinned:

Och du brukar ha din telefon i jeansfickan, eller?

Jeans, chinos och träningskläder. Samt att vi bygger om lite hemma så ganska dammigt.

Edit: Ps. Man ser ringen nu. Intressant då jag inte använt den sedan i lördags.

Ursprungligen av xms67:

Skalet är lite halt så det glider i och ur fickor smidigt. Dottern hade ett Apple silikonskal till en av sina iPhone tidigare. Upplevde det mer ”klibbigt”. Svårt med begreppen men tror du förstår vad jag menar.

Skulle du säga att det glider i och ur fickan lika lätt som ett läderskal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 21:21
Ursprungligen av xms67:

Jeans, chinos och träningskläder. Samt att vi bygger om lite hemma så ganska dammigt.

Edit: Ps. Man ser ringen nu. Intressant då jag inte använt den sedan i lördags.

Ursprungligen av Kaffekopp:

Skulle du säga att det glider i och ur fickan lika lätt som ett läderskal?

Bytte mitt skal på Apple Store nu ikväll. Blev ett blått silikonskal istället, hoppas det kommer funka bättre.

@kaffekopp Enligt mig är upplevelsen ner/upp ur fickan ganska precis densamma som med läderskalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 23:47
Ursprungligen av Kaffekopp:

Skulle du säga att det glider i och ur fickan lika lätt som ett läderskal?

För mig gör skalet det. Sedan vet jag inte om man har väldigt tighta fickor om det kan vara lite mer friktion. Men det finns en speciell känsla i silikonskalet. Det är som att ytan är väldigt tät eller slät vilket gör den mindre sträv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-25 23:47
Ursprungligen av zinned:

Bytte mitt skal på Apple Store nu ikväll. Blev ett blått silikonskal istället, hoppas det kommer funka bättre.

@kaffekopp Enligt mig är upplevelsen ner/upp ur fickan ganska precis densamma som med läderskalet.

Ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker.

Silikonskal med MagSafe?

Ursprungligen av xms67:

Jeans, chinos och träningskläder. Samt att vi bygger om lite hemma så ganska dammigt.
Edit: Ps. Man ser ringen nu. Intressant då jag inte använt den sedan i lördags.

Inte så snygg "kaffering" på skalet ?

Personligen förstår jag inte hur man kan betala 595 kronor till Apple för ett sladdrigt silikonskal?!

Dels finns det inget riktigt stötskydd för mobilen, utan klarar endast repor. Silikon är inte heller så bra vad gäller renhet, smuts och smuts över tiden och kan vara extremt svårt att rengöra. Plastskal är mycket lättare att rengöra och finns med inbyggt stötskydd. Och är dessutom billigare.

Hållbarheten kan man också diskutera. Ett silikonskal verkar hålla max 12 månader.
https://www.macworld.com/article/3314816/appl...

Ursprungligen av Pathfinder:

Inte så snygg "kaffering" på skalet ?

Personligen förstår jag inte hur man kan betala 595 kronor till Apple för ett sladdrigt silikonskal?!

Dels finns det inget riktigt stötskydd för mobilen, utan klarar endast repor. Silikon är inte heller så bra vad gäller renhet, smuts och smuts över tiden och kan vara extremt svårt att rengöra. Plastskal är mycket lättare att rengöra och finns med inbyggt stötskydd. Och är dessutom billigare.

Hållbarheten kan man också diskutera. Ett silikonskal verkar hålla max 12 månader.
https://www.macworld.com/article/3314816/appl...

Vad baserar du påståendet att dessa skal endast skyddar mot repor på? Jag är övertygad om att apples skal av silikon (och även läder) flera gånger räddat min telefon från skada när jag tappat den.

Bevaka tråden