Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att skriva CV?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket program ska man skriva CV på en mac?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-28 02:09

Ett cv kräver inget specialprogram då det inte är en speciell filtyp, utan bara fråga om layout och oftast genom att använda en dokumentmall. Prova Pages som har flera mallar för cv med installationen.

Jag jobbar som konsult och har skrivit alla mina uppdrag i separata txt-filer som jag sen kan labba med och sätta samman till ett helt cv. Det blev för många versioner av alla texter till slut och jag ville kunna ha "single point of thruth" typ. Nästa steg är väl att lägga upp dem i git

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-09 19:16

Mitt svar är att du ska skriva din cv - som är ett levande dokument över tid - där du känner sig bekväm att spara något.
Klarabara har en point i att använda en ren textfil. Enkelt och simpelt. Självklart kan du lägga in texten i ett fint Pages dokument eller vart du än vill, ibland vill du ha in det på ett formulär och då passar den rena oformaterade texten fint.

Ett förslag är appen Anteckningar.

Ursprungligen av Lilopp:

Vilket program ska man skriva CV på en mac?

Skriv inte i Pages. I synnerhet om du ska skriva i en tabell. Helt värdelös på tabeller.

Ursprungligen av calinou:

Skriv inte i Pages. I synnerhet om du ska skriva i en tabell. Helt värdelös på tabeller.

Det är oerhört sällan man har behov av att skriva ett CV i form av en tabell, men man brukar använda en hel del tabbar. Har slängt alla mina gamla CV som jag hade, men ursprungligen var de väl gjorda i Word, tror jag och fast jag inte hade just det programmet på min Mac gick det bra att använda OpenOffice. LibreOffice sägs vara minst lika bra och ingen av de kostar några pengar.
En del producerar CV som är mycket originellt utformade, men om man söker ett ganska reguljärt jobb kanske utseendet har inte så himla stor betydelse.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-22 23:02
Ursprungligen av calinou:

Skriv inte i Pages. I synnerhet om du ska skriva i en tabell. Helt värdelös på tabeller.

Vad baserar du ditt påstående på? Har du stor erfarenhet av att skriva CV, ordbehandlare och tabeller?

Ps. Tråden är nästan ett år gammal...

Ursprungligen av pick-me-up:

Det är oerhört sällan man har behov av att skriva ett CV i form av en tabell, men man brukar använda en hel del tabbar. Har slängt alla mina gamla CV som jag hade, men ursprungligen var de väl gjorda i Word, tror jag och fast jag inte hade just det programmet på min Mac gick det bra att använda OpenOffice. LibreOffice sägs vara minst lika bra och ingen av de kostar några pengar.
En del producerar CV som är mycket originellt utformade, men om man söker ett ganska reguljärt jobb kanske utseendet har inte så himla stor betydelse.

Även Apples Textredigeraren klarar av att öppna och spara Word-filer.

Ursprungligen av calinou:

Skriv inte i Pages. I synnerhet om du ska skriva i en tabell. Helt värdelös på tabeller.

Jag är nyfiken, vad ska man ha tabeller till i sitt CV? Jag har gjort CV i Pages, med framgång (för de sökande som jag har hjälpt). För egen del gjorde jag ett i Quark Xpress senast, med frilagd bild och så vidare. Det blev beundrat av en del. Men det är nog innehållet som räknas i slutändan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-23 10:07
Ursprungligen av calinou:

Skriv inte i Pages. I synnerhet om du ska skriva i en tabell. Helt värdelös på tabeller.

Tvärt om. Pages är enkelt att använda, även att göra tabeller, det blir snyggt och det är gratis med Mac.

Använder mig mycket av tabellfunktioner i stället för tabbar. MS Word är suveränt.
Pages passar för enkla tabeller. Ska man ändra typsnitt mm i en tabell får man räkna med att det blir rörigt i Pages pga formateringsmallarna styr - tycker jag.

Ursprungligen av calinou:

Använder mig mycket av tabellfunktioner i stället för tabbar. MS Word är suveränt.
Pages passar för enkla tabeller. Ska man ändra typsnitt mm i en tabell får man räkna med att det blir rörigt i Pages pga formateringsmallarna styr - tycker jag.

Jo, fast jag (och vi, antar jag) undrar varför Pages inte skulle duga till att skriva CV med, eftersom det var det du kommenterade ursprungligen. Men du menar kanske något annat?

Ursprungligen av frazze:

Vad baserar du ditt påstående på? Har du stor erfarenhet av att skriva CV, ordbehandlare och tabeller?

Ps. Tråden är nästan ett år gammal...

Gubbarna och gummorna är lättroade här på forumet … Det är inte lika livad som på gamla dagar.

1
Bevaka tråden