Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widgets i Big Sur

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-14 15:21

Någon som har koll på vart man kan hitta tredjeparts widgets till Big Sur?

App Store? Jag har inte Big Sur själv, men gissar på det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-14 15:50
Ursprungligen av Zeugma:

App Store? Jag har inte Big Sur själv, men gissar på det.

Vad ska man söka på där då? Hittar inget sätt att filtrera widgets...

Vad jag förstår så är det utvecklaren som behöver utveckla stödet för widget. Tex Fantastical ska nyligen lagt till stödet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-15 09:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad jag förstår så är det utvecklaren som behöver utveckla stödet för widget. Tex Fantastical ska nyligen lagt till stödet.

Så är det säkert, men Apple borde väl tillhandahålla (och kontrollera) de appar som ska gå att installera?

App Store vore en logisk distributionspunkt (alt. en sök/installationsfunktion direkt i Notiscenter), men jag hittar varken eller...

Ursprungligen av lensv:

Så är det säkert, men Apple borde väl tillhandahålla (och kontrollera) de appar som ska gå att installera?

App Store vore en logisk distributionspunkt (alt. en sök/installationsfunktion direkt i Notiscenter), men jag hittar varken eller...

Har du sökt på "Widgets"? Det ger en en hel del träffar

Dessutom så har du https://apps.apple.com/se/story/id1531962992

Ursprungligen av lensv:

Så är det säkert, men Apple borde väl tillhandahålla (och kontrollera) de appar som ska gå att installera?

App Store vore en logisk distributionspunkt (alt. en sök/installationsfunktion direkt i Notiscenter), men jag hittar varken eller...

Killgissar på att widgets inte ses som egna appar iom WidgetKit, utan kommer med själva appen man hämtar från App Store och kontrolleras då givetvis. Sen kanske man kan tycka att det borde framgå om appen har widget-stöd, kanske även något slags filter för det så att man kan leta fram appar med widgets på ett smidigare sätt i App Store.

Antar att det bästa man kan göra är att fråga utvecklarna för de appar som man saknar en widget till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-15 10:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du sökt på "Widgets"? Det ger en en hel del träffar

Dessutom så har du https://apps.apple.com/se/story/id1531962992

Tack för länken! Intressant dock att det inte tycks finnas någon "officiell" distributionspunkt. Att bara söka på widgets i App Store ger en mängd träffar (allt som innehåller själva ordet). Hittills har jag dock inte hittat några riktiga Widgets alls där, alltså sådana appar som går att lägga till i Notiscenter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-15 21:28
Ursprungligen av lensv:

Hittills har jag dock inte hittat några riktiga Widgets alls där, alltså sådana appar som går att lägga till i Notiscenter.

Just för att en widget är en widget och inte en applikation... Du får alltså bara en widget om du installerar själva programmet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-16 05:49
Ursprungligen av frazze:

Just för att en widget är en widget och inte en applikation... Du får alltså bara en widget om du installerar själva programmet.

Nä, Apple/utvecklare verkar kalla lite vad som helst för Widgets. Ett exempel...

https://apps.apple.com/se/app/currency-conver...

Ursprungligen av lensv:

Nä, Apple/utvecklare verkar kalla lite vad som helst för Widgets. Ett exempel...

https://apps.apple.com/se/app/currency-conver...

Det är en app som har Widgets. Om du tänker på releasenoten för senaste releasen så står det bara att releasen innehöll förbättringar av den widget som ingår i appen. Ingenting konstigt med det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-16 07:40

Ett förtydligande (om någon har missförstått tråden)... Vi talar alltså om en sökfunktion för att hitta widgets för MacOS Big Sur.

Ursprungligen av lensv:

Ett förtydligande (om någon har missförstått tråden)... Vi talar alltså om en sökfunktion för att hitta widgets för MacOS Big Sur.

https://www.apple.com/feedback/macos.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-16 18:21

Bra idé! Konstigt dock att inte Apple har tänkt på detta... Om det nu verkligen är så (?)

Ursprungligen av lensv:

Bra idé! Konstigt dock att inte Apple har tänkt på detta... Om det nu verkligen är så (?)

Tja, ännu finns ingen egentlig programavinstallerare inbyggd. Apple rekommenderar fortfarande att man drar programmen till papperskorgen (och varianter på det, https://support.apple.com/sv-se/HT202235). Man kan väl anta att Apple har övervägt saken och funnit det omacigt att ha en sådan. Det saknas knappast egen insikt i saken eller brist på feedback. Men om man kan dra några slutsatser av detta vad gäller sökning av widgetar i App Store specifikt ska jag låta vara osagt. Den som lever får se!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-16 21:05

Japp, vi får se! Tyvärr känns det lite "beta" som det är nu...

Jag tycker nog fortfarande att frågan är felställd. Det intressanta är inte vilka widgets som finns utan om den app som jag vill använda/använder/behöver har widgets. Widgets är ingen kategori på samma sätt som att notiser inte heller är en kategori utan något som enskilda appar kan implementerar.

Ursprungligen av Zeugma:

Tja, ännu finns ingen egentlig programavinstallerare inbyggd. Apple rekommenderar fortfarande att man drar programmen till papperskorgen (och varianter på det, https://support.apple.com/sv-se/HT202235). Man kan väl anta att Apple har övervägt saken och funnit det omacigt att ha en sådan. Det saknas knappast egen insikt i saken eller brist på feedback. Men om man kan dra några slutsatser av detta vad gäller sökning av widgetar i App Store specifikt ska jag låta vara osagt. Den som lever får se!

Hur kom avinstallation av appar in i det här?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur kom avinstallation av appar in i det här?

Det var ett exempel på att insikt i en fråga och feedback inte nödvändigtvis innebär en förändring.

Ursprungligen av Zeugma:

Det var ett exempel på att insikt i en fråga och feedback inte nödvändigtvis innebär en förändring.

Eller kanske snarare åsikt än insikt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller kanske snarare åsikt än insikt.

Nej, jag menar att Apple vet om att de inte har någon avinstallerare som plockar bort allt det som en installation av ett program medför. Sådana avinstallerare får programmakarna själva tillhandahålla, alternativt att tredjepartsprogrammakare själva gör avinstallerare, exempelvis Appcleaner. Användare torde ha efterfrågat att Apple tillhandahåller en sådan, men Apple har valt att inte uppfylla det. Analogt med detta kan det bli så att Apple inte inför en dedikerad sökfunktion i App Store som specifikt letar upp widgetar, trots feedback. Men de kanske gör det. Är det något i denna samlade beskrivning du invänder emot?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-17 11:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker nog fortfarande att frågan är felställd. Det intressanta är inte vilka widgets som finns utan om den app som jag vill använda/använder/behöver har widgets. Widgets är ingen kategori på samma sätt som att notiser inte heller är en kategori utan något som enskilda appar kan implementerar.

Om du (och några till) har en annan fråga kanske det är en bättre idé at ni startar en egen tråd?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 12:00
Ursprungligen av lensv:

Om du (och några till) har en annan fråga kanske det är en bättre idé at ni startar en egen tråd?

Jag håller på och läser Apples utvecklardokumentation och kollar på deras videoföreläsningar från WWDC om widgets för att förstå bättre hur och var dessa hör hemma i deras anatomi. Det mest tydliga efter att ha läst lite är att det kompletta namnet egentligen är "widget extension". Alltså en utökning på något annat - din app. Och du utgår från ditt app-projekt i Xcode och lägger till ett nytt objekt (target).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-17 15:22
Ursprungligen av frazze:

Jag håller på och läser Apples utvecklardokumentation och kollar på deras videoföreläsningar från WWDC om widgets för att förstå bättre hur och var dessa hör hemma i deras anatomi. Det mest tydliga efter att ha läst lite är att det kompletta namnet egentligen är "widget extension". Alltså en utökning på något annat - din app. Och du utgår från ditt app-projekt i Xcode och lägger till ett nytt objekt (target).

OK, hör gärna av dig när du har fått en bättre bild av "anatomin". Som jag ser det behöver det inte ligga någon specifik app bakom en widget. Det kan lika gärna röra sig om en webbtjänst eller liknande som den kommunicerar med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 15:37
Ursprungligen av lensv:

OK, hör gärna av dig när du har fått en bättre bild av "anatomin". Som jag ser det behöver det inte ligga någon specifik app bakom en widget. Det kan lika gärna röra sig om en webbtjänst eller liknande som den kommunicerar med.

Citat från Apples utvecklarsidor om WidgetKit:

Citat:

WidgetKit gives users ready access to content in your app by putting widgets on the iOS Home screen or macOS Notification Center. Your widgets stay up to date so users always have the latest information at a glance. When they need more details, your widget takes them directly to the appropriate place in your app.
With three different sizes available (small, medium, and large), widgets can display a wide range of information. Users can personalize widgets to see details specific to their needs, and arrange their widgets in whatever way works best for them. When users stack widgets and enable Smart Rotate, WidgetKit automatically rotates the most relevant widget to the top, making sure users see the most important details at exactly the right time.
To implement a widget, you add a widget extension to your app. You configure the widget with a timeline provider, and use SwiftUI views to display the widget’s content. The timeline provider tells WidgetKit when to update your widget’s content.

Ser du vad jag har markerat i fetstil? På samma sätt som @BlackSmp skrev att Notiser tidigare i tråden inte heller finns som fristående/separata appar så finns inte heller Widgets på samma sätt. Som jag läser dokumentationen behöver du en app i botten (som visserligen kan hämta data från en webbtjänst i sin tur). Men om du hittar dokumentation som säger annat får du gärna peka ut den så att vi andra kan bilda oss en bättre uppfattning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-17 16:07
Ursprungligen av frazze:

Citat från Apples utvecklarsidor om WidgetKit:
Ser du vad jag har markerat i fetstil? På samma sätt som @BlackSmp skrev att Notiser tidigare i tråden inte heller finns som fristående/separata appar så finns inte heller Widgets på samma sätt. Som jag läser dokumentationen behöver du en app i botten (som visserligen kan hämta data från en webbtjänst i sin tur). Men om du hittar dokumentation som säger annat får du gärna peka ut den så att vi andra kan bilda oss en bättre uppfattning.

Tja, Apples egen väderwidget är väl ett bra exempel en implementation som inte har en separat app i botten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-17 16:36
Ursprungligen av lensv:

Tja, Apples egen väderwidget är väl ett bra exempel en implementation som inte har en separat app i botten?

För att den logiken finns i deras egen "app" - MacOS Big Sur.

Precis som @frazze redan har nämnt så är en widget en tilläggsfunktion i befintlig applikation, en extension. Du laddar alltså inte ner en widget i sig själv, du laddar ner och installerar en applikation som i sig kan ha stöd för en viss widget, som då den aktuella utvecklaren har valt att implementera i applikationen. Samma scenario återfinns i iOS.

Sedan kan man ha åsikter om ifall att Apple borde eller inte borde ha en sektion i App Store som visar applikationer som har en inbyggd widget, det är något annat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-17 19:29

Nu bränns det... Egen sektion eller ej, men en möjlighet att söka efter widgets i App Store (alt. direkt i Notiscenter) är ju precis det som jag är ute efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-17 21:44
Ursprungligen av lensv:

Nu bränns det... Egen sektion eller ej, men en möjlighet att söka efter widgets i App Store (alt. direkt i Notiscenter) är ju precis det som jag är ute efter.

Som sagt tidigare, extensions är inget som ägnas fokus i App Store så det kan du inte söka efter. Varken appar med widget-stöd eller appar med notisstöd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-11-18 05:33
Ursprungligen av zinned:

Som sagt tidigare, extensions är inget som ägnas fokus i App Store så det kan du inte söka efter. Varken appar med widget-stöd eller appar med notisstöd.

Apple verkar vara av annan åsikt... Hittade en artikel där man skriver följande:

Citat:

How to find more widgets

Some apps include widgets, and installing the app also installs the widget. To find more apps that include widgets, search the App Store for ”Notification Center widget.”

Installed widgets automatically appear in the Edit Widgets view of Notification Center. You can filter widgets by category, or use the search field in the upper-left corner.

https://support.apple.com/en-us/HT211789

Träffarna är dock inget vidare i dagsläget. Ambitionen tycks dock finnas där, så förhoppningsvis kommer det förbättringar.

Senast redigerat 2020-11-18 05:49
Bevaka tråden