Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya skal/fodral för din iPhone 12 Mini / Standard / Max

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Jag trodde det gula var nytt. Men det var ju bra att någon provade innan mig..?

Det gula för 12:an du listar känns lite mer åt det röda hållet än det som fanns till X som var lite mer citrongult.

Hursomhelst, hittade det gamla skalet som användes ung. 3 månader. Patinan ser du på bilden. (Får nog kalla detta patina även jag då märkena de facto inte är smuts eftersom de inte går att tvätta bort. ?)

Senast redigerat 2020-11-08 11:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-08 12:30
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Det gula för 12:an du listar känns lite mer åt det röda hållet än det som fanns till X som var lite mer citrongult.

Hursomhelst, hittade det gamla skalet som användes ung. 3 månader. Patinan ser du på bilden. (Får nog kalla detta patina även jag då märkena de facto inte är smuts eftersom de inte går att tvätta bort. ?)

Det är dock en patina man kan ifrågasätta skönheten på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-09 21:53

Kan berätta att Apples silikonskal inte passar mig alls. Det är halt. Silicon brukar väl vara lite "suga fast känsla"? Det känns dock som av hög kvalitet och bygger inte på telefonen i onödan.

Jag fick med ett Nudient Thin Transparent till telefonen. Kändes väl inte som ett kvalitetsskal direkt, men byggde i alla fall inte heller på telefonen i onödan och är lite mindre än Apples silikonskal. Dessutom betydligt skönare i handen.

Ursprungligen av xms67:

Kan berätta att Apples silikonskal inte passar mig alls. Det är halt. Silicon brukar väl vara lite "suga fast känsla"? Det känns dock som av hög kvalitet och bygger inte på telefonen i onödan.

Jag fick med ett Nudient Thin Transparent till telefonen. Kändes väl inte som ett kvalitetsskal direkt, men byggde i alla fall inte heller på telefonen i onödan och är lite mindre än Apples silikonskal. Dessutom betydligt skönare i handen.

Är Apples silikonskal till iPhone 12-linjen alltså tunnare än de varit tidigare? Har du använt deras silikonskal till tidigare modeller så du känner en skillnad?
Passar det dig inte för att det är halt eller fanns andra anledningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-09 22:57
Ursprungligen av theplague:

Är Apples silikonskal till iPhone 12-linjen alltså tunnare än de varit tidigare? Har du använt deras silikonskal till tidigare modeller så du känner en skillnad?
Passar det dig inte för att det är halt eller fanns andra anledningar?

Jag har själv inte haft silikonskalet innan, men dottern hade ett i ca två år. Jag upplever det här som hårdare i konstruktionen, men halare på ytan. Storleksjämförelse med tidigare silikon kan jag inte göra, men det var inte bulkigt på något sätt. Samtidigt fick jag med ett Nudient Thin Transparent-skal. Det var ännu tunnare och betydligt trevligare att hålla i. Så det är den hala känslan som gör att jag inte gillar det alls. Trots att det osar kvalité om det. Det fascinerande med Nudientskalet är att min 12 Pro bli smalare och tunnare än min XS med Gear4 Crystal Palace.

Har en MagSafe som är på villovägar mellan hemmet, transportören och något utlämningsställe. Ska bli intressant och se om den suger fast på Nudientskalet. Annars kommer jag beställa ett Apple läderskal. Det gör jag kanske ändå...

Ringde Apple och frågade om det genomskinliga skalet gick runt under telefonen då det inte ser ut så på hemsidan. Till skillnad från silikon och läderskalen. Nej, det var ingen skillnad enl. Kundtjänst. Ganska märkligt att de inte har fler bilder som visar skalen ur olika vinklar. Kollade upp och det genomskinliga skalet går inte upp runt mobilen längst ned, så kundtjänst hade fel. Beställde ett svart silikon. Har kört Apple silikon innan ?.

PS. Någon som vet varför musiken spelas med så låg kvalitet i telefonkön hos Apple, det är nästan som tortyr att lyssna på.

Någon som använt ett transparent, gärna frostat, skal till någon av sina iPhones(dvs även tidigare modeller) som de är nöjda med och låter telefonens design komma fram på ett schysst sätt?

Någon som har några tips de tror på här?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2020-11-11 09:30
Ursprungligen av theplague:

Någon som använt ett transparent, gärna frostat, skal till någon av sina iPhones(dvs även tidigare modeller) som de är nöjda med och låter telefonens design komma fram på ett schysst sätt?

Någon som har några tips de tror på här?

Jag köper alltid mörka iPhones. Några gånger har jag skaffat transparenta skal (inkl Apples egna) men istället för att man ser telefonens egentliga design och färg genom skalet tycker jag snarare att all genomskinlig plast gett telefonen ett alldeles för ljust intryck. Så min slutsats är att transparenta skal passar telefoner med ljus färg inte mörk färg. Men det är ju min högst personliga åsikt
P.S. Apples genomskinliga skal var nog det sämsta av de jag testade. Bulkigt och oskön känsla. D.S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 11:14
Ursprungligen av theplague:

Någon som använt ett transparent, gärna frostat, skal till någon av sina iPhones(dvs även tidigare modeller) som de är nöjda med och låter telefonens design komma fram på ett schysst sätt?

Någon som har några tips de tror på här?

Jag gillar Gear4 crystal något. De har ett med färgade kanter och ett helt transparent. Det är lite tjockt men väldigt stöttåligt.

Nu har jag testar Nudients transparenta som jag gillar mycket bortsett från en sak. Väldigt tunt vilket är bra men extremt dålig känsla i knapparna. Så dålig att jag slutat använda det. Vet inte om just mitt var dåligt? Men allt annat mycket bra.

Ursprungligen av xms67:

Jag gillar Gear4 crystal något. De har ett med färgade kanter och ett helt transparent. Det är lite tjockt men väldigt stöttåligt.

Nu har jag testar Nudients transparenta som jag gillar mycket bortsett från en sak. Väldigt tunt vilket är bra men extremt dålig känsla i knapparna. Så dålig att jag slutat använda det. Vet inte om just mitt var dåligt? Men allt annat mycket bra.

Tack för input.
Just tjockt skulle jag gärna undvika, har det främst för att skydda telefonen mot repor etc.

Ska snegla lite på Nudients.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-12 11:38
Ursprungligen av theplague:

Ska snegla lite på Nudients.

Har du kollat på Totalee, Peel och Baseus?

Ursprungligen av zinned:

Har du kollat på Totalee, Peel och Baseus?

De två första har jag kollat lite på, Peel har jag läst är så fladdrigt/löst och kommer in massa smuts under skalet. Totalee är jag lite sugen på.
Ska kolla in Baseus med, tack för tips!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-12 12:48
Ursprungligen av theplague:

Ska kolla in Baseus med, tack för tips!

Jag köpte ett Baseus här.

Tunna skal klarar endast repor

Ursprungligen av theplague:

De två första har jag kollat lite på, Peel har jag läst är så fladdrigt/löst och kommer in massa smuts under skalet. Totalee är jag lite sugen på. Ska kolla in Baseus med, tack för tips!

Googlade upp alla dessa. Tunna skal som endast skyddar mot repor. Har inget fallskydd alls tyvärr. Tappar man sin svindyra iPhone i marken så kan någon komponent gå sönder invändigt eller en skarv. På Apple-butiken sa de att detta gör att de aldrig kan garantera att en iPhone är vattentät.

Ursprungligen av zinned:

Jag köpte ett Baseus här.

Detta? Visst är det frostat transparent?
https://skalhuset.se/mobiltillbehor/apple/iph...

Ursprungligen av Pathfinder:

Googlade upp alla dessa. Tunna skal som endast skyddar mot repor. Har inget fallskydd alls tyvärr. Tappar man sin svindyra iPhone i marken så kan någon komponent gå sönder invändigt eller en skarv. På Apple-butiken sa de att detta gör att de aldrig kan garantera att en iPhone är vattentät.

Förstår den problematiken men brukar faktiskt inte tappa telefonen, det är snarare repor etc jag vill skydda den mot.
Men absolut, funderar på om jag skulle ha ett skal som är aaaaaaaaaaningen tjockare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-12 14:52
Ursprungligen av Pathfinder:

Googlade upp alla dessa. Tunna skal som endast skyddar mot repor. Har inget fallskydd alls tyvärr. Tappar man sin svindyra iPhone i marken så kan någon komponent gå sönder invändigt eller en skarv. På Apple-butiken sa de att detta gör att de aldrig kan garantera att en iPhone är vattentät.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt här, faktiskt.

Det är ju givet att ju tunnare skal man har, desto mindre stöttåligt är det. Det säger sig själv. Vem har påstått att alla vill ha ett skal som tål fall från olika höjder? T ex vill jag själv ha ett skal som är så tunt som möjligt, bryr mig inte om stöttåligheten.

Vad vattentålighet på telefonen har med skal att göra förstår jag inte heller.

Ursprungligen av theplague:

Detta? Visst är det frostat transparent?
https://skalhuset.se/mobiltillbehor/apple/iph...

Korrekt, med en tint av den färgen på skalet man väljer då förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 18:22

Känner ni till tillverkan Pitaka med "sitt ämne" Aramidfiber? Verkar ha en del tunna skal. Men väldigt dyra.
https://skalhuset.se/varumarken/pitaka/iphone...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-12 21:14
Ursprungligen av xms67:

Känner ni till tillverkan Pitaka med "sitt ämne" Aramidfiber? Verkar ha en del tunna skal. Men väldigt dyra.
https://skalhuset.se/varumarken/pitaka/iphone...

Jag känner till märket och har sett skalen men inget som faller mig i smaken. Vad jag minns hade de öppna, blottade sidor.

Börjar bli smått tokig i mitt skalletande haha.
Om ni här inne som fått era telefoner har reflektioner över de skal ni valt är ni välkomna att skriva.

Nu lutar jag åt Apples silikon då det verkar tunnare/smidigare än vanligt, samt även mindre sticky(vilket jag inte haft nåt direkt emot, men bonus om det är ännu bättre).

Ursprungligen av theplague:

Börjar bli smått tokig i mitt skalletande haha.
Om ni här inne som fått era telefoner har reflektioner över de skal ni valt är ni välkomna att skriva.

Nu lutar jag åt Apples silikon då det verkar tunnare/smidigare än vanligt, samt även mindre sticky(vilket jag inte haft nåt direkt emot, men bonus om det är ännu bättre).

Kör Nudients "Pine Green" till min Pro Max (i runt 8 timmar nu ). Känns trevligt än så länge! Tunt, lagom "greppigt", inga problem att få ned i fickan osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-14 10:22
Ursprungligen av theplague:

Börjar bli smått tokig i mitt skalletande haha.
Om ni här inne som fått era telefoner har reflektioner över de skal ni valt är ni välkomna att skriva.

Nu lutar jag åt Apples silikon då det verkar tunnare/smidigare än vanligt, samt även mindre sticky(vilket jag inte haft nåt direkt emot, men bonus om det är ännu bättre).

Jag hade personligen inte köpt Apples silikonskal då jag hade blivit tokig på allt damm och annat som fastnar på dem, enligt många rapporter på Macrumors. Hellre då läderskalet.

Själv kör jag just nu Gear4 Holborn Slim, funkar fint. Det är helt slätt på baksidan, vilket är skönt, men har en mjuk blank yta på sidorna som är mycket greppvänlig. Den kommer aldrig att glida i händerna kan jag säga.

Ursprungligen av zinned:

Jag hade personligen inte köpt Apples silikonskal då jag hade blivit tokig på allt damm och annat som fastnar på dem, enligt många rapporter på Macrumors. Hellre då läderskalet.

Ah även de nya? De gamla har haft den tendensen(inte så jag stört mig dock) ett par veckor sen avtar det. De nya har jag förstått det är blankare från början, men det kanske inte stämmer? Eller att damm fastnar ändå.

Citat:

Själv kör jag just nu Gear4 Holborn Slim, funkar fint. Det är helt slätt på baksidan, vilket är skönt, men har en mjuk blank yta på sidorna som är mycket greppvänlig. Den kommer aldrig att glida i händerna kan jag säga.

Ska kolla på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-14 14:22
Ursprungligen av theplague:

Ah även de nya? De gamla har haft den tendensen(inte så jag stört mig dock) ett par veckor sen avtar det. De nya har jag förstått det är blankare från början, men det kanske inte stämmer? Eller att damm fastnar ändå.

Ska kolla på det.

Det var just de nya jag syftade på. Har inte haft något själv men jag har följt flera långa trådar i Macrumors under en tid och det är en vanligt förekommande åsikt där.

Ursprungligen av zinned:

Det var just de nya jag syftade på. Har inte haft något själv men jag har följt flera långa trådar i Macrumors under en tid och det är en vanligt förekommande åsikt där.

Hmm segt, tack för klargörande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-14 16:28
Ursprungligen av theplague:

Hmm segt, tack för klargörande.

Jag har ett nytt silikonskal fr Apple till min 12 Pro och jag upplever det halare än tidigare. Nästan för halt. Men bytte till det då mitt Nudient var för seg på knapparna. Silikonskalet växer i mina ögön för varje timmer det är på. Får känslan att det inte är ett skal som drar åt sig partiklar och har inte gjort så på de dagar jag använt det. Jag har Product Red, Nu var jag och köpte ett California Poppy läderskal och det är också bra. Upplever dock att skinnet känns billigare/plastigare än de sadelbruna jag haft tidigare. Det är dock inget ovanligt för färgat läder jämfört med typ sadelbrunt. Upplever att läderskalet är någon tiondels mm bredare än silikonskalet.

Ursprungligen av xms67:

Upplever dock att skinnet känns billigare/plastigare än de sadelbruna jag haft tidigare. Det är dock inget ovanligt för färgat läder jämfört med typ sadelbrunt.

Rätt säker på att plastkänslan gradvis går bort för varje dag du använder och nöter läderskalet lite och den rätta känslan kommer fram. Märker det redan med mitt motsvarande svarta att det snart känns helrätt.

Ursprungligen av xms67:

Jag har ett nytt silikonskal fr Apple till min 12 Pro och jag upplever det halare än tidigare. Nästan för halt. Men bytte till det då mitt Nudient var för seg på knapparna. Silikonskalet växer i mina ögön för varje timmer det är på. Får känslan att det inte är ett skal som drar åt sig partiklar och har inte gjort så på de dagar jag använt det. Jag har Product Red, Nu var jag och köpte ett California Poppy läderskal och det är också bra. Upplever dock att skinnet känns billigare/plastigare än de sadelbruna jag haft tidigare. Det är dock inget ovanligt för färgat läder jämfört med typ sadelbrunt. Upplever att läderskalet är någon tiondels mm bredare än silikonskalet.

Hur är känslan gällande hur mycket Apples senaste läderskal bygger på jämfört med Nudient? Kör ett Nudient V3 på min 12 Pro Max nu, men är bra sugen på Apples läderskal istället. Men orolig för att det ska bygga på för mycket och kännas klumpigt. Hade ett läderskal till en tidigare lur och det kändes alltför stort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-14 19:29
Ursprungligen av Kivrennac:

Hur är känslan gällande hur mycket Apples senaste läderskal bygger på jämfört med Nudient? Kör ett Nudient V3 på min 12 Pro Max nu, men är bra sugen på Apples läderskal istället. Men orolig för att det ska bygga på för mycket och kännas klumpigt. Hade ett läderskal till en tidigare lur och det kändes alltför stort.

Jag har aldrig haft något av Apples läderskal tidigare men blev för någon vecka sedan sjukt sugen på ett California Poppy, det kändes som det gav en pigg och fräsch look.

Jag har som du känt att de kanske bygger på för mycket och därmed alltid dragit mig för att köpa ett. Idag kunde jag dock inte motstå utan köpte ett på Apple Store och jag kan säga att jag tycker inte alls att det bygger på mycket, knappt märkbart enligt mig och jag anser mig vara ganska känslig för sådant.

Detta skalet känns högkvalitativt.

Ursprungligen av zinned:

Jag har aldrig haft något av Apples läderskal tidigare men blev för någon vecka sedan sjukt sugen på ett California Poppy, det kändes som det gav en pigg och fräsch look.

Jag har som du känt att de kanske bygger på för mycket och därmed alltid dragit mig för att köpa ett. Idag kunde jag dock inte motstå utan köpte ett på Apple Store och jag kan säga att jag tycker inte alls att det bygger på mycket, knappt märkbart enligt mig och jag anser mig vara ganska känslig för sådant.

Detta skalet känns högkvalitativt.

Det där ser faktiskt trevligt ut! Har för mig att jag hade läderskalet på XS Max, då byggde det på alldeles för mycket för att kännas bekvämt. Men det kan ju ha förbättrats ?

Bevaka tråden