Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS Big Sur släpps idag - det här är nytt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var det dags för macOS Big Sur att komma ut till den stora massan och nedan kan ni läsa om de största ändringarna i operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Ska bli jättekul! Väntar med spänning

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-12 10:08
Ursprungligen av Redaktionen:

Något som är värt att tänka på är att kanske inte kasta sig in och uppdatera till macOS Big Sur direkt. Det finns vissa program som fortfarande inte är uppdaterade med stöd för det nya operativsystemet så sitter du på en produktionsdator kan det vara värt att avvakta lite och se om allt verkligen fungerar som det skall.

Vilka program tänker ni specifikt på då?

Apple, Adobe och Office verkar i alla fall fungera felfritt. Har faktiskt inte stött på ett enda program av de jag använder som inte fungerar i Big Sur nu.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-11-12 10:11

Min Mac Mini Server late 2012 har då till slut slutat vara kompatibel med det senaste operativsystemet. Åtta år är ändå godkänt.
Den är även klassad som Vintage (https://support.apple.com/en-us/HT201624) och står näst på tur för att bli obsolete den 16 oktober nästa år (https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_App...).

Dags att uppgradera. Macbook Pro 16" med apple-kisel nästa år kanske.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vilka program tänker ni specifikt på då?

Apple, Adobe och Office verkar i alla fall fungera felfritt. Har faktiskt inte stött på ett enda program av de jag använder som inte fungerar i Big Sur nu.

De allra största brukar aldrig vara några problem men två program som vi har märkt inte fungerar är Audacity och Auphonic Leveler.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-12 10:24
Ursprungligen av jonasn:

Min Mac Mini Server late 2012 har då till slut slutat vara kompatibel med det senaste operativsystemet. Åtta år är ändå godkänt.
Den är även klassad som Vintage (https://support.apple.com/en-us/HT201624) och står näst på tur för att bli obsolete den 16 oktober nästa år (https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_App...).

Dags att uppgradera. Macbook Pro 16" med apple-kisel nästa år kanske.

Jag kör Big Sur Beta på min MacBook Air (13-inch, Early 2014).

Hemma har jag en iMac (27-inch, Late 2009), som används dagligen, men där är det High Sierra som gäller (10.13), fick faktiskt en säkerhetsuppdatering för bara någon vecka sedan till den.

På jobbet kör jag iMac (Retina 5K, 27 tum, 2019) så där blir det att uppdatera direkt Big Sur släpps.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 11:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Vilka program tänker ni specifikt på då?

Apple, Adobe och Office verkar i alla fall fungera felfritt. Har faktiskt inte stött på ett enda program av de jag använder som inte fungerar i Big Sur nu.

I dessa tider är vi många amatörer som börjat med livesändningar via weben, och där är OBS ett ovärderligt och prisvärt alternativt. Med några hundralappar för lightning-till-ethernetadaptrar har man tillsammans med de medverkandes egna iphones som kameror en komplett TV-studio. Men jag uppdaterar INTE till Big Sur för skarp produktion än ?

https://obsproject.com/

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-12 11:39
Ursprungligen av IngoX:

I dessa tider är vi många amatörer som börjat med livesändningar via weben, och där är OBS ett ovärderligt och prisvärt alternativt. Med några hundralappar för lightning-till-ethernetadaptrar har man tillsammans med de medverkandes egna iphones som kameror en komplett TV-studio. Men jag uppdaterar INTE till Big Sur för skarp produktion än ?

https://obsproject.com/

Menar du att OBS inte fungerar i Big Sur?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-12 11:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Menar du att OBS inte fungerar i Big Sur?

Fungerade inte med betorna iaf. Länk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 11:59

Kul!
Men många kommer att bränna sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 12:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Menar du att OBS inte fungerar i Big Sur?

Mycket fungerar men vissa funktioner, t.ex att välja en websida som bildkälla har kraschat sändningen, i olika betaversioner av Big Sur. Enligt rapporter, jag har inte tid att betatesta. Och ”lagar” inte något som är helt. Kommer så småningom installera Big Sur på en extern SSD och testa min egen setup noga innan skarp övergång.

Ursprungligen av Redaktionen:

Då var det dags för macOS Big Sur att komma ut till den stora massan.
Läs hela artikeln här

Kul men en gång uppdaterade jag direkt. Satan i gatan vilka problem jag fick. Väntar numerar alltid på första uppdateringen innan jag göra något samt tittar också vad supporten säger på de mjukvaror jag använder mest.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-12 12:55

Jag uppdaterar direkt. Sen klagar jag på att drivrutinen till Handelsbankens kortläsare intre fungera

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 13:01
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag uppdaterar direkt. Sen klagar jag på att drivrutinen till Handelsbankens kortläsare intre fungera

Med rätta! Handelsbanken är ett vinstdrivande företag och borde lägga lite avlönad tid på att betatesta sina egna system med kommande OS-släpp. För sina kunders skull. Men det verkar de aldrig göra ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-12 13:18
Ursprungligen av IngoX:

Med rätta! Handelsbanken är ett vinstdrivande företag och borde lägga lite avlönad tid på att betatesta sina egna system med kommande OS-släpp. För sina kunders skull. Men det verkar de aldrig göra ?

Citat “vi utvecklar inte på betor” har jag fått som svar när jag kontaktat handelsbankens support.

Har kört Big Sur sedan i Maj och det har varit den buggigaste betan sedan jag började betatesta för ca 5 år sen. Har t o m försökt att gå tillbaka till Catalina, men det har inneburit för mycket jobb...

Den funkar ju i nuvarande läge, men det finns fortfarande några saker som inte är helt hundra, trots felrapportering. Vi får hoppas att en release idag väcker Apples utvecklare. Eller så är det bara mitt system som har ballat ur.
Exempel:
- Nerladdning av filer automatöppnas inte, trots att erfoderlig ruta är ikryssad i Safari.
- Sökfunktionen i Mail har tappat all vett och sans sedan Catalina. Man måste aktivt gå upp till sökrutan och nolla sökresultat, samt att den som förval alltid söker i den mapp man är. Oerhört frustrerande. I Catalina, och tidigare versioner, sökte den som förval överallt, och när man aktivt klickade på en mapp så nollades söket (eller hur fasiken det var löst, kommer inte ihåg mer än att det var smidigare).
- Ett gäng andra smågrejer som jag inte kommer ihåg nu.

Nu har dem släppt på uppdateringen!

Maxar inte direkt nätet iallafall...1 dygn kvar på nedladdningen zzzz..

Edit: Nu helstopp efter jag tryckte på paus så vägrar den starta alls igen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 19:13

macOS Big Sur har släppts...!!

Nuuuu köööööör viiiii....:

https://apps.apple.com/se/app/macos-big-sur/i...

Senast redigerat 2020-11-12 19:26
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-12 19:17

... och det står 19 timmar... tjoho!

Gött!

  • Medlem
  • 2020-11-12 19:28
Ursprungligen av Torkel:

Nuuuu köööööör viiiii....:

https://apps.apple.com/se/app/macos-big-sur/i...

Kör? Det står ju tvärstill! 15 timmar? Vill man vara lite vitsig så kan man säga att det går som tåget, nämligen inte alls...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-11-12 19:32

Laddade ner på 5-10 minuter, installerar i 10-15 minuter verkar det som

  • Medlem
  • Skåne
  • 2020-11-12 19:48

Går orimligt långsamt på min 500mbit lina, inte varit med om liknande såsighet på en download på över 10 år.

  • Medlem
  • 2020-11-12 19:51
Ursprungligen av dfgh:

Går orimligt långsamt på min 500mbit lina, inte varit med om liknande såsighet på en download på över 10 år.

Det går inte så snabbt om uppkopplingen är på 500 millibit/s.

Trådar sammanslagna om Big Sur-släppet. /Moderator

  • Medlem
  • Skåne
  • 2020-11-12 20:03

Mer lagg än på en CS 1.3 server från 2003.

Här händer som sagt noll efter att jag pausade och försökte starta det igen, händer det något för er andra eller är det något galet här? Har fått ner 94.4 mb än så länge, är det något jag kan ta bort och sen påbörja igen eller är det stopp för alla?

Never mind, nu hoppade det igång. Men det går seeegt.

Senast redigerat 2020-11-12 20:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 21:24
Ursprungligen av IngoX:

Med rätta! Handelsbanken är ett vinstdrivande företag och borde lägga lite avlönad tid på att betatesta sina egna system med kommande OS-släpp. För sina kunders skull. Men det verkar de aldrig göra ?

Kortläsare..!?

Inloggning fungerar ju med BankID!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-12 21:32
Ursprungligen av Torkel:

Kortläsare..!?

Inloggning fungerar ju med BankID!!

Alla tjänster är inte tillgängliga med BankID. Säkerhetsfråga.

Ursprungligen av frazze:

Alla tjänster är inte tillgängliga med BankID. Säkerhetsfråga.

Påminn mig om att aldrig bli kund hos Handelsnbanken med de kriterierna... ?‍♂️

Bevaka tråden