Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera uppdateringar på en hemsida

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-01 10:57

Hej!
Jag söker en webbläsare med plugin som kan kontrollera en hemsida om den gör ändringar, så ofta det bara går minst en gång/5min (gärna tätare koll), sedan skickar en notis till min mobil. Datorn i sig kan stå på 24/7 med sidan öppen om det skulle behövas.
Jag hittade ett plugin till Firefox, men jag får inte med notisen till min mobil, utan det kommer bara i datorn i hörnet. Försökt med inloggad på samma konto, men det följer inte med. Någon som har någon idé på hur man kan lösa detta? PC eller Mac som kontrollerar, men notisen ska till en iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-01 11:42
  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-01 12:12

Nej, ser intressant ut. Men problemet är att det är en inloggning på sidan först, sen på sidan du kommer till efter Login, den vill jag bevaka. Tror du det går ändå?

Edit, fungerade klockrent, men blev för dyrt när man vill ha kontroll på 5min och det är ett måste i mitt fall. Men idén och enkelt att starta var sjukt bra. Men blir 600kr per månad. Några andra alternativ? Försökt med ett PHP-script som ska kolla detta, men det blev för svårt för mig när jag inte kan hantera domäner jag vill bevaka.

Senast redigerat 2020-11-01 13:07
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-01 13:20
Ursprungligen av Zitram:

Nej, ser intressant ut. Men problemet är att det är en inloggning på sidan först, sen på sidan du kommer till efter Login, den vill jag bevaka. Tror du det går ändå?

Edit, fungerade klockrent, men blev för dyrt när man vill ha kontroll på 5min och det är ett måste i mitt fall. Men idén och enkelt att starta var sjukt bra. Men blir 600kr per månad. Några andra alternativ? Försökt med ett PHP-script som ska kolla detta, men det blev för svårt för mig när jag inte kan hantera domäner jag vill bevaka.

Du berättar återigen inte vilken du valde.

Elasticsearch är open source och du kan "hosta" det själv, ex via Docker.
https://hub.docker.com/_/elasticsearch

Senast redigerat 2020-11-01 13:44
  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-01 13:46
Ursprungligen av iSweden:

Du berättar återigen inte vilken du valde.

Elasticsearch är open source och du kan "hosta" det själv, ex via Docker.
https://hub.docker.com/_/elasticsearch

Den har jag inte testat. Vad menas med Docker? Amatör på detta. Men ska kolla den nu.

Edit: elasticsearch verkar inte så lätt, fattar egentligen inget av det.

Senast redigerat 2020-11-01 15:16
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-01 18:33
Ursprungligen av Zitram:

Hej!
Jag söker en webbläsare med plugin som kan kontrollera en hemsida om den gör ändringar, så ofta det bara går minst en gång/5min (gärna tätare koll), sedan skickar en notis till min mobil.

Är det ett krav, att det måste vara en webbläsare?
Är det ett krav, att det måste skickas via SMS?

Annars finns det många bra lösningar som inte bygger på att du har din dator igång.

  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-01 18:47
Ursprungligen av reboot81:

Är det ett krav, att det måste vara en webbläsare?
Är det ett krav, att det måste skickas via SMS?

Annars finns det många bra lösningar som inte bygger på att du har din dator igång.

Nej, men antog att det var lättast. Hittade nyss en sida som heter Distill.io, finns även plugin till Google Chrome. Och det fungerar, men fattar inte deras prislista, om jag använder webbläsaren som server, den får aldrig släckas om det är gratis eller inte. Sen har dom massa prispaket och molntjänst. Jag kan la inte få en mega faktura i efterhand om jag bara uppgett min e-post?

Någon som har testat den?

EDIT: Sprack! Den fungerade också väldigt bra, men man fick bara 30st e-post per månad och 1000st "kollar" på gratiskontot.
Hade du någon idé? kollat några appar på App Store också, och köpt några som jag har fått reklamera för dom skickar ingen notis alls.

Senast redigerat 2020-11-01 19:25
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-01 19:32
Ursprungligen av Zitram:

Nej, men antog att det var lättast. Hittade nyss en sida som heter Distill.io, finns även plugin till Google Chrome. Och det fungerar, men fattar inte deras prislista, om jag använder webbläsaren som server, den får aldrig släckas om det är gratis eller inte. Sen har dom massa prispaket och molntjänst. Jag kan la inte få en mega faktura i efterhand om jag bara uppgett min e-post?

Någon som har testat den?

EDIT: Sprack! Den fungerade också väldigt bra, men man fick bara 30st e-post per månad och 1000st "kollar" på gratiskontot.
Hade du någon idé? kollat några appar på App Store också, och köpt några som jag har fått reklamera för dom skickar ingen notis alls.

Precis, tjänster såsom Distill.io. Jag har tidigare använd changedetection.com, som numera heter https://visualping.io. Nu får man mycket mindre gratis, men det kanske finns en budget med i bilden?
Distill.io ger 30mail i månaden gratis, vilket inte är mycket enligt mig. Det går ju lätt åt ett antal mail bara att testa, och ändrar sidan datum eller något annat tidsbaserat så ryker notiserna fort...

Spännande tråd, fler råd?

En Linux-dator, curl, diff och lite scripting? Kräver förvisso lite kunskaper, men är å andra sidan gratis och väldigt konfigurerbart.

Edit: glömde att vi är på ett Mac-forum, och Mac är ju Unix i grunden, så alla funktioner finns förmodligen redan i MacOS?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-02 14:21

Jag kör Growl för att dela notiser mellan Applegrejer. Om du får notiserna i datorn borde det funka (med Prowl på iPhone).

  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-03 08:41
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör Growl för att dela notiser mellan Applegrejer. Om du får notiserna i datorn borde det funka (med Prowl på iPhone).

Hur går man vidare med det? Jag får en notis i Google Chrome på iMac, hur kan jag få den till iPhone? Vad behöver jag?

EDIT: Tagit hem apparna, i Macen på Growl så har jag länkat kontot till mitt konto på telefonen i Prowl, jag får test notiserna i inställningarna, så dom är synkade. Men när jag får notisen i datorn från Firefox så kommer den inte med till telefonen. Varför? Vad gör jag för fel? testat med Chrome också, men den kommer inte heller...

Suttit många timmar nu, men får det inte att klaffa.

Senast redigerat 2020-11-03 15:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-07 02:24

Har du Prowl-plugin i Growl på datorn, och registrerat ett UID?
Det var många år sedan jag installerade mina, det har bara funkat.

  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-07 08:39
Ursprungligen av kenjon:

Har du Prowl-plugin i Growl på datorn, och registrerat ett UID?
Det var många år sedan jag installerade mina, det har bara funkat.

Det verkar som det automatiskt är med när du laddar hem programet idag, testat notiser med Chrome och Firefox. Men ingen följer med. i Growl så finns en test knapp, klickar jag där så får jag med notisen till telefonen. Men dom riktiga notiserna i datorn. Blir galen! Måste få detta och fungera...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-08 08:51

Du verkar ha två Prowl i listen till vänster....

  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-09 19:51
Ursprungligen av kenjon:

Du verkar ha två Prowl i listen till vänster....

Var inte det felet, testat med mail också, men den bryr sig inte om mina notiser... men kopplingen fungerar både för mail och telefon fungerar när jag klickar på test. Verkar som Chrome och FF inte fungerar med Growl...

1
Bevaka tråden