Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackat Instagram-konto

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-04 20:49

Mitt Instagram-konto blev kapat ikväll och jag har letat livet ur mig efter något sätt att få tillbaka det. Någon som har ett tips på hur man rapporterar till Instagram eller kommer i kontakt med dem på något sätt överhuvudtaget?

https://help.instagram.com/368191326593075

Hoppas detta hjälper dig. Har inte Instagram själv så vet inte om man kommer vidare.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-05 00:18
Ursprungligen av Borttaget:

https://help.instagram.com/368191326593075

Hoppas detta hjälper dig. Har inte Instagram själv så vet inte om man kommer vidare.

Nja, den sidan har jag kommit till ett antal gånger när jag har snurrat runt på deras supportsidor. Tyvärr ger den i princip ingen info om hur man ska gå tillväga när kontot blir kapat.

Senast redigerat 2018-07-23 15:45
Ursprungligen av chop:

Nja, den sidan har jag kommit till ett antal gånger när jag har snurrat runt på deras supportsidor. Tyvärr ger den i princip ingen info om hur man ska gå tillväga när kontot blir kapat.

Och då antar jag du provat glömt lösen med både användarnamn och mejladress?

Som där står dvs.

Ursprungligen av chop:

Mitt Instagram-konto blev kapat ikväll och jag har letat livet ur mig efter något sätt att få tillbaka det. Någon som har ett tips på hur man rapporterar till Instagram eller kommer i kontakt med dem på något sätt överhuvudtaget?

Det kanske finns ett samband med aktuell cyberattack?

Ursprungligen av calinou:

...aktuell cyberattack?

Vilken cyberattack? En länk eller källa är alltid trevligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-05 13:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken cyberattack? En länk eller källa är alltid trevligt.

Troligen avses dagens pressmeddelande från MSB, men det är ju inget som riktar sig mot enstaka Instagram-användare eller relevant för trådstartarens problem.

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-pres...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-05 16:33

Inte bästa lösningen, men Instagram erbjuder 2FA.
Slå på det nu.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-06 17:03
Ursprungligen av Borttaget:

Och då antar jag du provat glömt lösen med både användarnamn och mejladress?

Som där står dvs.

Japp. Funkar dåligt eftersom mailadressen OCH användarnamnet är ändrat.

Senast redigerat 2018-07-23 15:46
Ursprungligen av chop:

Japp. Funkar dåligt eftersom mailadressen OCH användarnamnet är ändrat.

Då återstår nog endast det som _empty skrev.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-06 17:07

Funkar inte heller eftersom mailadressen och kontonamnet är ändrad. Kaparen har sedan använt mitt gamla kontonamn för att skapa ett nytt konto.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-06 17:08
Ursprungligen av reboot81:

Inte bästa lösningen, men Instagram erbjuder 2FA.
Slå på det nu.

Gärna, om jag hade kunnat komma åt kontot.

Du kan alltid hoppas på att de svarar dig och att du då kan svara och förklara läget. Värt ett försök.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2017-04-06 22:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan alltid hoppas på att de svarar dig och att du då kan svara och förklara läget. Värt ett försök.

Absolut, men det finns ju ingen adress att skicka mail till eller formulär för hackade konton på supportsidorna.

Mitt kontot blev hackat. Hur gör dom egentligen för att hackat ett konto?

  • Medlem
  • 2020-10-25 00:39
Ursprungligen av calinou:

Mitt kontot blev hackat. Hur gör dom egentligen för att hackat ett konto?

Användaruppgifterna läcker ut. Sedan används dessa för att logga in. Inte mycket till ”hack”.
Om din mailadress och ditt lösenord läcker ut på tex Facebook så är risken stor att du även förlorar kontrollen över andra tjänster om samma namn och lösenord används på flera sidor.

Hygienregler för säkerhet:
1. Ha unika lösenord för alla sidor och tjänster. Använd en lösenordshanterare.
2. Använd tvåfaktorsautentisering på alla sidor som stödjer tjänsten. B la Facebook och Instagram. Auhty tycker jag är smidigt då den enkelt synkas mellan alla enheterna.
3. Och glöm inte att skydda ditt mailkonto dit alla tjänster är kopplade! Förlorar du kontrollen över mailen så kan du inte återställa lösenorden om en annan tjänst blir ”hackad”.
Så börja först med att säkra upp denna tjänst.

Har du lyckats återställa lösenordet? Eller har dom bytt mailadressen till kontot?

Senast redigerat 2020-10-25 00:54
Ursprungligen av Dalle:

Användaruppgifterna läcker ut. Sedan används dessa för att logga in. Inte mycket till ”hack”.
Om din mailadress och ditt lösenord läcker ut på tex Facebook så är risken stor att du även förlorar kontrollen över andra tjänster om samma namn och lösenord används på flera sidor.

Hygienregler för säkerhet:
1. Ha unika lösenord för alla sidor och tjänster. Använd en lösenordshanterare.
2. Använd tvåfaktorsautentisering på alla sidor som stödjer tjänsten. B la Facebook och Instagram. Auhty tycker jag är smidigt då den enkelt synkas mellan alla enheterna.
3. Och glöm inte att skydda ditt mailkonto dit alla tjänster är kopplade! Förlorar du kontrollen över mailen så kan du inte återställa lösenorden om en annan tjänst blir ”hackad”.
Så börja först med att säkra upp denna tjänst.

Har du lyckats återställa lösenordet? Eller har dom bytt mailadressen till kontot?

Tack för svar!
Mitt instagram konto är inte kopplad till facebook.
Dock har jag flera konton. Ena separat för mitt företag.
Det hände när jag kollade på min mobil i en statitisk app för Instagram.
Plötsligt så kommer det ett sms från ett telefonnummer att mitt konto har blivit hackat och att jag ska ange min Instagram kod för att komma in på mitt konto. Märkte inte alls att det var hackat. Det stod logga in igen vilket jag gjorde med koden. Sedan blev jag misstänksam och provade jag logga in på nytt med tvåfaktorsautentisering via min dator. Så jag undrar om det var fejk sms? pga om det skulle komma ett sms varning från Instagram eller Facebook då skulle stå från dom och inte från ett telefonnummer?
Hur gör man för att säkra sin mailkonto?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-25 08:46

Låter snarast som att du blivit lurad av SMS-et..

Ursprungligen av mattiL:

Låter snarast som att du blivit lurad av SMS-et..

Det kom från den statistik-appen jag var i. Så det kan vara dom som upptäckte något som inte stämde. Den är ju godkänd via Apple store. Dock har jag försök hitta info om vilket företag som är bakom denna app som jag prenumererar på men det finns bara namnet och inget mer info.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-25 10:15

Om någon ber dig om kod för inloggning då ska du tänka efter väldigt noga, INGEN seriös aktör frågar efter inloggningsuppgifter via email, SMS eller liknande.
Inte via telefon heller!

  • Medlem
  • 2020-10-25 10:17

Jag tycker att det låter som ett klassiskt fall av phishing. Du hade nog tur att du använder 2FA.
Byt lösenordet är min rekommendation.

För övrigt. Lita aldrig på vem som är avsändare av ett sms. Då detta går att fejka. Även om det står att det är polisen som är avsändaren så ska du inte lita på det. Granska istället till vilken sida länken leder så du inte hamnar på en sida för nätfiske.
Detta är ett generellt råd som gäller för alla tjänster.

1
Bevaka tråden