Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-25 05:14
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-28 19:45

Min AppleTV 4K har dött blinkdöden. Över datum för treårig reklamation

Nu får dom baske mig ta och släppa en ny.

Ursprungligen av joakimo:

Den utmärkta mjukvaran youtube-dl är borttagen från Github pga. upphovsrättslagen DMCA.

Trist. Men det kom i alla fall en uppdatering häromdagen (youtube-dl 2020.09.20 -> 2020.11.1.1), som jag såg nu. Jag installerar via Homebrew. Koden finns här: https://youtube-dl.org/

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-11-29 15:20

Skulle aktivera Mobilt BankID på min nya iPhone 12 men måste ha säkerhetsdosan. När jag äntligen hittat den så fungerar den inte, får ringa Länsförsäkringar imorgon. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-29 15:25
Ursprungligen av Marco:

Skulle aktivera Mobilt BankID på min nya iPhone 12 men måste ha säkerhetsdosan. När jag äntligen hittat den så fungerar den inte, får ringa Länsförsäkringar imorgon. ?

Exakt samma scenario för mig för någon vecka sedan.

Det som är helt fel enligt mig är att jag ju har ett giltigt certifikat på andra enheter men jag tillåts inte identifiera mig med någon av dessa för att få ner certifikatet till den nya enheten. Fel upplägg, enligt mig.

För många kockar dessto sämre soppa...

För var en månad sen var en tekniker och en annan praktikant trodde jag som skulle lära sej installera fiber hos mej. De kom från Open Infra men först hade jag kontakt med Nettel. De gjorde ingen installation... Det var väl just därför det gick som det gick också... För många kockar desto sämre soppa... Men installationen var det inget fel på men kommunikationen mellan mej och teknikern funkade inte som det skulle... Jag skulle naturligtvis ha haft tolk men eftersom jag inte räknade med att de skulle säga så mycket till mej så hade jag inte det... Det tog en stund att installera fiber så jag satte mej i min soffa och surfade... När teknikern närmade sej en av mina tavlor så reste jag mej upp och skrek till för jag var rädd att han skulle lyfta bort en tavla som de hade satt skydd runt om...Jag skrämde teknikern när jag tog på honom för han hade hörselskydd... När jag reser mej upp nästa gång sprang praktikanten som jag trodde han var och stoppade mej... Jag har astma så jag tappade luften när jag krockade med honom... Sen kunde jag inte få fram ett ord på flera minuter. Till sist la jag mej ner på sidan för att jag höll på att få ett astma anfall... När jag ville sätta mej upp efter ett tag tyckte praktikanten eller vad han nu var att jag skulle lägga mej ner igen... Allt jag ville var att prata med teknikern... Praktikanten blev jag bara mer och mer arg på...
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-11-29 20:19
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-11-30 21:09
Ursprungligen av zinned:

Exakt samma scenario för mig för någon vecka sedan.

Det som är helt fel enligt mig är att jag ju har ett giltigt certifikat på andra enheter men jag tillåts inte identifiera mig med någon av dessa för att få ner certifikatet till den nya enheten. Fel upplägg, enligt mig.

Håller med dig fullständigt. Pratade med banken idag och de skulle skicka en ny dosa, sen när jag hämtat ut den skickar de en provisorisk kod med posten som jag måste byta till en egen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-01 10:42
Ursprungligen av zinned:

Exakt samma scenario för mig för någon vecka sedan.

Det som är helt fel enligt mig är att jag ju har ett giltigt certifikat på andra enheter men jag tillåts inte identifiera mig med någon av dessa för att få ner certifikatet till den nya enheten. Fel upplägg, enligt mig.

Egentligen borde jag kunna det här bättre, men denna sida kanske förklarar det bättre. Det handlar om att du som individ inte har rätt att utfärda nya digital certifikat (nycklar) - det har däremot din bank.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-01 12:53
Ursprungligen av frazze:

Egentligen borde jag kunna det här bättre, men denna sida kanske förklarar det bättre. Det handlar om att du som individ inte har rätt att utfärda nya digital certifikat (nycklar) - det har däremot din bank.

Jag har rätt att utfärda nya certifikat, så länge jag har (i SEB:s fall) min digipass tillgänglig. Det jag inte tillåts är att göra samma sak med Mobilt BankID, detta trots att både digipassen och det Mobila BankID:t är något jag identifierar mig med för full access för allt annat inom banken.

För det är ju jag som individ som identifierar mig med digipassen när jag kan utfärda nytt certifikat. Jag identifierar mig inte som banken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-04 19:42

Det här kommer bli en följetong...
Klickar mig igenom 3 steg för att reklamera en vara, letar upp kvittor, laddar upp bild och skriver galet utförligt. Och möts av:

Begav mig till Apple butiken i Täby igår vid 17 tiden i tron att det var öppet som vanligt till 18 på söndagar men dom stängde precis. ☹️ Blev förvånad att dom krävde att man måste ha mask på sig och ta tempen innan man beträder butiken. Jag är i och för sig inte sur över detta. Alla butiker borde följa deras rutiner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-07 10:30
Ursprungligen av calinou:

Begav mig till Apple butiken i Täby igår vid 17 tiden i tron att det var öppet som vanligt till 18 på söndagar men dom stängde precis. ☹️ Blev förvånad att dom krävde att man måste ha mask på sig och ta tempen innan man beträder butiken. Jag är i och för sig inte sur över detta. Alla butiker borde följa deras rutiner.

Detta har alla Apple Stores haft världen över i många månader.

Ursprungligen av calinou:

Begav mig till Apple butiken i Täby igår vid 17 tiden i tron att det var öppet som vanligt till 18 på söndagar men dom stängde precis. ☹️ Blev förvånad att dom krävde att man måste ha mask på sig och ta tempen innan man beträder butiken. Jag är i och för sig inte sur över detta. Alla butiker borde följa deras rutiner.

Om det skulle vara så att alla butiker krävde att man måste ha mask på sej så skulle inte jag kunna gå in i någon butik... Jag kan inte andas med mask på mej. På vissa ställen har de istället en regel att det bara får vara ett visst antal kunder i butiken.
/Anna Maria

  • Medlem
  • International user
  • 2020-12-14 11:14
Ursprungligen av Anna Maria:

Om det skulle vara så att alla butiker krävde att man måste ha mask på sej så skulle inte jag kunna gå in i någon butik... Jag kan inte andas med mask på mej. På vissa ställen har de istället en regel att det bara får vara ett visst antal kunder i butiken.
/Anna Maria

Får du en allergisk reaktion av dem eller är det nåt annat?
Man kan ju ha mask av olika material, en hemma gjord tygmask kan t.o.m. vara effektivare än dessa engångs masker.

Själv märker jag att en del masker irriterar luftvägarna men inte så mycket att jag inte kan använda dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 16:38
Ursprungligen av zinned:

Jag har rätt att utfärda nya certifikat, så länge jag har (i SEB:s fall) min digipass tillgänglig. Det jag inte tillåts är att göra samma sak med Mobilt BankID, detta trots att både digipassen och det Mobila BankID:t är något jag identifierar mig med för full access för allt annat inom banken.

För det är ju jag som individ som identifierar mig med digipassen när jag kan utfärda nytt certifikat. Jag identifierar mig inte som banken.

Det skulle kunna vara av samma anledning som SHB (fram tills senaste versionen då dom började tillåta utfärdande av Mobilt BankID i appen) vill ha högre säkerhet med dosan (hårdvara) vid beställning av nya certifikat än vad som var möjligt med appen (mjukvara). Så har det varit i säkerhetsbranschen i många år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 16:45
Ursprungligen av frazze:

Det skulle kunna vara av samma anledning som SHB (fram tills senaste versionen då dom började tillåta utfärdande av Mobilt BankID i appen) vill ha högre säkerhet med dosan (hårdvara) vid beställning av nya certifikat än vad som var möjligt med appen (mjukvara). Så har det varit i säkerhetsbranschen i många år.

Man kan ju undra varför?

Jag har ju rätt att göra allt på banken med mina konton etc när jag loggar in med Mobilt BankID, varför inte då samma mobila bankid skulle kunna användas för att beställa ett identiskt certifikat (som ger samma behörigheter) på annan enhet tycker jag låter väldigt konstigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 18:09
Ursprungligen av zinned:

Man kan ju undra varför?

Jag har ju rätt att göra allt på banken med mina konton etc när jag loggar in med Mobilt BankID, varför inte då samma mobila bankid skulle kunna användas för att beställa ett identiskt certifikat (som ger samma behörigheter) på annan enhet tycker jag låter väldigt konstigt.

Säkerhetsbranschen har traditionellt litat mer på hårdvarulösningar än på mjukvaru-dito. Det du vill göra är att banken ska utfärda ett nytt certifikat och skicka det till dig när det finns en möjlighet (risk) att du inte är du som du påstår.
För med det certifikatet finns ju en obruten kedja av förtroende som sedan andra ska lita på. Som utfärdare ska du vara restriktiv och (lite) misstänksam för du sätter din egen trovärdighet på spel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 22:26
Ursprungligen av frazze:

Säkerhetsbranschen har traditionellt litat mer på hårdvarulösningar än på mjukvaru-dito. Det du vill göra är att banken ska utfärda ett nytt certifikat och skicka det till dig när det finns en möjlighet (risk) att du inte är du som du påstår.
För med det certifikatet finns ju en obruten kedja av förtroende som sedan andra ska lita på. Som utfärdare ska du vara restriktiv och (lite) misstänksam för du sätter din egen trovärdighet på spel.

Jag förstår det du säger men det jag hade haft behörighet att göra med detta certifikat som jag nu nekas att skaffa utan hårdvaruautentisiering är samma sak som jag redan kan göra med mobilt BankID på den andra enheten. Där anses jag alltså vara den jag är, men samma förtroende ges jag inte när det gäller att ladda ner nytt certifikat, trots att möjligheterna med detta nya certifikat är identiska med det certifikat jag redan har på den andra enheten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-15 07:52
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår det du säger men det jag hade haft behörighet att göra med detta certifikat som jag nu nekas att skaffa utan hårdvaruautentisiering är samma sak som jag redan kan göra med mobilt BankID på den andra enheten. Där anses jag alltså vara den jag är, men samma förtroende ges jag inte när det gäller att ladda ner nytt certifikat, trots att möjligheterna med detta nya certifikat är identiska med det certifikat jag redan har på den andra enheten.

Kan tänka mig att resonemanget varit som så att du kan tvingas till att ge någon annan behörighet på en annan enhet, och som därefter hindrar dig från att använda din enhet. Men det är kanske lite i överkant nitiskt, då samma påtryckningar mot dig kan utföras direkt på din nuvarande enhet. Men det är klart, kan bli svårare att bevisa att det inte är du som gjort dessa saker, om en annan enhet fått rättigheterna av dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-15 08:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Kan tänka mig att resonemanget varit som så att du kan tvingas till att ge någon annan behörighet på en annan enhet, och som därefter hindrar dig från att använda din enhet. Men det är kanske lite i överkant nitiskt, då samma påtryckningar mot dig kan utföras direkt på din nuvarande enhet. Men det är klart, kan bli svårare att bevisa att det inte är du som gjort dessa saker, om en annan enhet fått rättigheterna av dig.

Kanske, jag tycker det hela är väldigt märkligt.

Om det skulle vara för att motverka ett sådant scenario som du beskriver så har det ju ingen effekt alls. Samma scenario skulle ju kunna utspela sig nu fast med den fysiska hårdvaran som krävs för att ladda ner certifikatet. Så ingen skillnad.

  • Medlem
  • 2020-12-15 10:34

Blir sur på Synology för deras ockerpriser på RAM-minnen. Eller vad sägs om 1495:- för 4GB?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-15 12:34
Ursprungligen av Dalle:

Blir sur på Synology för deras ockerpriser på RAM-minnen. Eller vad sägs om 1495:- för 4GB?

Ja, det var smaskigt. I äkta Apple-stil. Men fungerar det inte med vanliga DDR4-minnen också?

  • Medlem
  • 2020-12-15 12:52
Ursprungligen av frazze:

Ja, det var smaskigt. I äkta Apple-stil. Men fungerar det inte med vanliga DDR4-minnen också?

Jo det gör det, motsvarande minne från Corsair eller Crucial kostar runt 300kr. Men då försvinner garantin på NASen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-15 12:57
Ursprungligen av Dalle:

Jo det gör det, motsvarande minne från Corsair eller Crucial kostar runt 300kr. Men då försvinner garantin på NASen.

Skulle det vara något så är det väl bara att sätta tillbaka de ursprungliga minnena...eller?

  • Medlem
  • 2020-12-15 14:23
Ursprungligen av zinned:

Skulle det vara något så är det väl bara att sätta tillbaka de ursprungliga minnena...eller?

Vet faktiskt inte. Dom kanske kan se i loggarna vilket minne som använts? ??‍♂️ Men ingen blir gladare än jag om du har rätt.

Det är en ledig slot. Så händer det något så får man bara ta ur minnet.

Senast redigerat 2020-12-15 19:20

Är verkligen sur på FHM och regeringen som gör på tok för lite för att stoppa Coronaspridningen. Nu har Coronakommittén kommit med frän kritik mot FHM och regeringen. Regionerna (tid. Landstingen) gör hela saken sämre. Ta bort den och inför ett enhetligt styrning över alla Sveriges sjukhus, så att vi har rättvisare och snabbare vårdsystem.

Byt ut hela gänget FHM och regeringen och ersätt dem med folk som har mod och vett att genomföra det som måste genomföras för att få bukt på spridningen. Byt ut Tegnell & Co mot Björn Olsén och andra experter som har varit kritiska mot FHM. FHM och regeringen har inte visat sig tillräckligt handlingskraftig och priset är högt – över 6000 döda…

Åtgärder som genomförts av FHM och regeringen idag skulle ha genomförts före Black Fridas (folk kunde ände utnyttja Black Friday genom beställningar via nätet) – då hade vi ett mindre allvarligt läge. Regeringen kunde, om de hade velat, ha fört in den nya pandemilagen under våren, sommaren eller hösten (eventuellt införa en temporär nödlag tills pandemilagen är färdigutredd).

Är verkligen inte nöjd med FHM eller regeringens insats…

Senast redigerat 2020-12-16 06:57
  • Medlem
  • 2020-12-15 22:24

Regeringen har ju löst problemen. Dom har ju skickat ut 22 miljoner sms...

Och varför behöver aldrig Ebba Busch uttala sig i frågan? Det är trots allt KD som styr över vården i Stockholm.

Ledsen att säga det. Men oavsett vilket regering som suttit vid makten så hade det sett likadant ut. Och att omorganisera sjukvården, skolan, omsorgen eller vad det nu kan röra sig om ger inga förbättringar. Det tar bara tid och kostar pengar.

Ursprungligen av Dalle:

Regeringen har ju löst problemen. Dom har ju skickat ut 22 miljoner sms...

Och varför behöver aldrig Ebba Busch uttala sig i frågan? Det är trots allt KD som styr över vården i Stockholm.

Ledsen att säga det. Men oavsett vilket regering som suttit vid makten så hade det sett likadant ut. Och att omorganisera sjukvården, skolan, omsorgen eller vad det nu kan röra sig om ger inga förbättringar. Det tar bara tid och kostar pengar.

Jag tror att du tyvärr har rätt, med att det i stort sett inte spelar någon roll vem som sitter vid makten – det skulle nog förmodligen ha sett likadant ut. Däremot tror jag att om det suttit annat folk (t.ex. Björn Olsen) på FHM, så kanske det hade gett lite bättre resultat jämfört med idag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-16 08:22
Ursprungligen av The Real Viking:

Är verkligen sur på FHM och regeringen som gör på tok för lite för att stoppa Coronaspridningen.

Känner att du beter dig som en gnällig gammal surgubbe nu. Som många andra. Coronaspridningen stoppar vi genom att ta EGET ansvar. Inte genom att gnälla på åtgärder. Det är för lite. Det är fel. Det är för hårt.

Sluta gnäll och TA ANSVAR! Det ä vi medborgare som skall stoppa detta genom att bete os på rätt sätt. Gör vi inte det så hjälper inga åtgärder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-16 08:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Känner att du beter dig som en gnällig gammal surgubbe nu. Som många andra. Coronaspridningen stoppar vi genom att ta EGET ansvar. Inte genom att gnälla på åtgärder. Det är för lite. Det är fel. Det är för hårt.

Sluta gnäll och TA ANSVAR! Det ä vi medborgare som skall stoppa detta genom att bete os på rätt sätt. Gör vi inte det så hjälper inga åtgärder.

Håller med dig om att mycket är eget ansvar. Men...

Våra makthavare måste utgå från att gemene man är mer eller mindre dum i huvudet när det gäller att handskas med detta. Man kan tyvärr inte som du bara frita makthavarna från ansvar och skylla på befolkningen att de inte tar ansvar. Att just stora delar av befolkningen inte skulle ta nödvändigt ansvar kunde man räkna ut dag ett och ett sådant scenario har våra makthavare skyldigheten att skydda oss ifrån.

Så nej, jag anser inte att det är gnäll. Det är att peka på våra makthavare som kapitalt har misslyckats inom detta och alla andra områden under de snart sju år de nu har suttit vid makten. Det enda vi kan skylla en del av våra medborgare för är att en del röstar fram dessa klapphattar, inte bara en gång, så vi får fortsätta att sitta i skiten på alla möjliga områden. Måhända att en annan regering har gett samma resultat men det vet vi inte, med nuvarande makthavare vid rodret vet vi vilken skit vi får men ändå ger vi dem fortsatt förtroende.

Bevaka tråden