Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet fungerar inte på "ny" Mac mini men går här.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-25 17:41

Hej!

Har problem med uppdatering av min senaste mac. När jag skriver på mitt tangentbord går det bra när den är kopplad till den gamla minin, men när jag kopplar över det till den nya så är det inte genomförbart att skriva in lösenord mm. Tangentbordet fungerar inte, däremot fungerar musen som är kopplad till -bordet. Är det utslitet eller behövs särskild programvara för gammalt don?

Gamla minin: OS 10.7.5 (mitt 2007)
Nya minin : OS 10.12.6 (Mac mini 5 Mid 2011)

Är ansluten till samma nätverk men kan inte genomföra överföringar mm av filer od.

Någon som kan hjälpa en okunnig?

Och tangentbordslayouten är "Svensk - Pro"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-25 19:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Och tangentbordslayouten är "Svensk - Pro"?

Ja, det är det, inlagt i båda datorerna.
Och tangentbordet fungerar på den nya minin när jag loggat in som Guest.
Mystiskt ...

Senast redigerat 2020-09-25 20:28

Jag antar att du har provat att byta USB-port på datorn?

Ett par andra saker att prova:
Återställ SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Nollställ NVRAM/PRAM: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Och så känner jag att i en tråd om tangentbordsproblem kan det kanske vara bra att berätta vilken modell av tangentbord det handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-25 22:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag antar att du har provat att byta USB-port på datorn?

Ett par andra saker att prova:
Återställ SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Nollställ NVRAM/PRAM: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Och så känner jag att i en tråd om tangentbordsproblem kan det kanske vara bra att berätta vilken modell av tangentbord det handlar om.

Sorry, glömde det. Det är en Pro Keybord med svarta tangenter, inte särskilt modern men fungerar bra i gamla minin.
Och i nya minin då jag loggar in som gäst...

Och tangentbordet är inkopplat med USB? (Inte BT alltså).

Ursprungligen av johan_tanying:

Och tangentbordet är inkopplat med USB? (Inte BT alltså).

"Pro Keyboard med svarta tangenter" bör vara ett sånt här, tror jag. Så ingen Bluetooth på det.

Ursprungligen av Fierro:

Sorry, glömde det...

Du nämnde inte de andra förslagen. Testat dem?

Ytterligare några saker att prova:
- Skapa en ny användare, och logga in på den, för att se om det beter sig likadant där.

- Starta om i säkert läge (och sedan starta som vanligt igen), för att städa lite i systemet. https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel... När du är inloggad i säkert läge, kan du ju testa tangentbordet. Om det funkar där, så är det förmodligen något program som ställer till det. Redovisa gärna vad du har i Program-mappen och eventuella tillägg under Systeminställningar.

- Ladda ned och installera senaste uppdateringen en gång till, också för att städa lite i systemet. I det här fallet lär det väl bli den här: https://support.apple.com/kb/dl1931?locale=sv...

- Återställa operativsystemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Senast redigerat 2020-09-26 11:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-26 12:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du nämnde inte de andra förslagen. Testat dem?

Ytterligare några saker att prova:
- Skapa en ny användare, och logga in på den, för att se om det beter sig likadant där.

- Starta om i säkert läge (och sedan starta som vanligt igen), för att städa lite i systemet. https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel... När du är inloggad i säkert läge, kan du ju testa tangentbordet. Om det funkar där, så är det förmodligen något program som ställer till det. Redovisa gärna vad du har i Program-mappen och eventuella tillägg under Systeminställningar.

- Ladda ned och installera senaste uppdateringen en gång till, också för att städa lite i systemet. I det här fallet lär det väl bli den här: https://support.apple.com/kb/dl1931?locale=sv...

- Återställa operativsystemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Har inte hunnit. Tyvärr har jag inte tillgång till skärm för den nya minin längre, den har monterats upp på väggen eftersom den är en TV som har HDMI-kontakter. Nu får jag växla kontakter mellan gamla och nya minin för att få tillgång till skärm, vilket är sas bökigt. Men det ska väl gå på något sätt.

Intressanta förslag, ska prova allt eftersom. När du nämner skapa en ny användare så har jag strängt taget redan gjort det då jag provade genom att gå in som gäst. Då fungerar tangenterna. Börjar tro att jag gjort något fel då jag loggade in som admin första gången, jag har ingen aning om vad det är för lösenord på Nyckelhanteraren och andra ställen med lösenord, så jag tryckte bort det och loggade in som Gäst. Då fungerade det att komma in och skrolla runt. Ska jag göra en helt ny installation och hur gör jag rätt? Har ännu inte fyllt minnet med några filer och tillägg så det är väl riskfritt, eller...? Till saken kanske hör att jag haft tillgång till nätverk via wifi.

Är inte så angelägen att uppdatera OS till det allra senaste, flera mina program som jag använder är äldre som jag tvekar att uppdatera med tanke på kostnaden.

Spännande att se om jag klarar av att fixa detta utan reparatörer eller andra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-27 21:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du nämnde inte de andra förslagen. Testat dem?

Ytterligare några saker att prova:
- Skapa en ny användare, och logga in på den, för att se om det beter sig likadant där.

- Starta om i säkert läge (och sedan starta som vanligt igen), för att städa lite i systemet. https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel... När du är inloggad i säkert läge, kan du ju testa tangentbordet. Om det funkar där, så är det förmodligen något program som ställer till det. Redovisa gärna vad du har i Program-mappen och eventuella tillägg under Systeminställningar.

- Ladda ned och installera senaste uppdateringen en gång till, också för att städa lite i systemet. I det här fallet lär det väl bli den här: https://support.apple.com/kb/dl1931?locale=sv...

- Återställa operativsystemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Har provat att byta USB-uttag, ingen skillnad.

Däremot har jag lyckats upprätta förbindelse mellan de båda minidatorerna bakvägen sas. Jag upptäckte att då båda var påslagna så fanns den nya i vänstra spalten hos den gamla, och då kunde jag gå in på den nyas skrivbord mm och föra över diverse filer. För mig en framgång.

Men, tangentbordet fungerar inte i den nya, däremot musen kopplad via tangentbordet (!). Är det möjligen så att det finns något program som styr tangenterna i gamla OS som inte finns i den nya? Jag bifogar två filer som visar vilka program jag har i datorn resp. Verktygsmappen, om det kan vara till någon hjälp.

Är det bra att uppdatera OS 10.12.6 till nästa nivå? Vill (kan?) nog inte gå till Catalina med den maskin jag har. Läste nånstans att det efter september -20 inte går att ladda ner High Sierra längre? Bör jag göra det som beredskap?

Sedan har jag ett annat problem som jag är brydd över, jag har ingen aning om vad jag har för lösenord för Nyckelhanteraren i någon av datorerna. Hur gör jag där??? Säljarens kan väl inte vara aktuell?

Som synes saknar jag mycket av elementa i MacOS mm men det har gått hittills. Jag är tacksam för alla hjälpande förslag.

Ursprungligen av Fierro:

...Är inte så angelägen att uppdatera OS till det allra senaste, flera mina program som jag använder är äldre som jag tvekar att uppdatera med tanke på kostnaden...

Ursprungligen av Fierro:

...Är det bra att uppdatera OS 10.12.6 till nästa nivå? Vill (kan?) nog inte gå till Catalina med den maskin jag har. Läste nånstans att det efter september -20 inte går att ladda ner High Sierra längre? Bör jag göra det som beredskap?

För att reda ut eventuella missförstånd... Jag har inte skrivit någonting om att uppgradera systemet. Jag skrev om att lägga in den senast installerade uppdateringen en gång till, i ditt fall 10.12.6. Min länk leder till 10.12.6-uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-28 11:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att reda ut eventuella missförstånd... Jag har inte skrivit någonting om att uppgradera systemet. Jag skrev om att lägga in den senast installerade uppdateringen en gång till, i ditt fall 10.12.6. Min länk leder till 10.12.6-uppdateringen.

Oj, jättesnällt. Det lade jag inte märke till !! Jag tar det ena efter det andra när tillfälle ges och jag får chans att sätta mig vid datorn. Tror du att det skulle hjälpa till att tangentbordet beter sig normalt?

Därutöver, är det någon mening med att uppdatera till High Sierra? Ger det bättre funktion för min mini (mitten 2011) ?

---
Inlägget redigerat, off topic borttaget. /Moderator

Senast redigerat 2020-10-01 17:06
Ursprungligen av Fierro:

...Ska jag göra en helt ny installation och hur gör jag rätt? Har ännu inte fyllt minnet med några filer och tillägg så det är väl riskfritt, eller...

Eftersom tangentbordet funkar som gäst, så lär det ju vara ett mjukvaruproblem. Om du ändå inte har hunnit lägga in så mycket ännu, så känns en helt ny installation som en bra idé.

Ursprungligen av Fierro:

...Därutöver, är det någon mening med att uppdatera till High Sierra? Ger det bättre funktion för min mini (mitten 2011) ?

Jag anser att man bör köra så nytt system som möjligt - så nytt som datorn klarar.

Undantag kan vara om man har specifika skäl för att ligga kvar på ett äldre system. t.ex något program som inte kan köras i nyare system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-01 16:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom tangentbordet funkar som gäst, så lär det ju vara ett mjukvaruproblem. Om du ändå inte har hunnit lägga in så mycket ännu, så känns en helt ny installation som en bra idé.

Jag anser att man bör köra så nytt system som möjligt - så nytt som datorn klarar.

Undantag kan vara om man har specifika skäl för att ligga kvar på ett äldre system. t.ex något program som inte kan köras i nyare system.

Jag har försökt med en del av dina förslag.
- Som jag sagt tidigare: att byta USB-uttag gjorde ingen skillnad.
- Jag har startat om i säkert läge, men det gav ingen förbättring på tangentbordet när jag startade om som vanligt.
- Jag har laddat ner senaste uppdateringen med din länk, och sedan fört över paketet till den nya minin. Tyvärr fungerade inte den manövern eftersom det då krävdes att jag skrev in ett lösenord, vilket inte gick förstås.
- Av samma anledning fungerar det väl inte att Återställa OS. Det krävs väl att jag ska skriva på vägen och det går inte.

Jag la märke till en sak dock. När jag skulle logga in på nya minin så hände det märkliga, tangentbordet fungerade för att lägga in lösenordet för mig som admin isf gäst, men när jag sedan skulle använda den för motsvarande som inloggad, då gick det inte.

Ska se om det går för mig att ladda ner 99.se i den nya för att använda din länk för att få OS direkt dit och förhoppningsvis kunna uppdatera på det sättet. Man kan ju alltid hoppas...

Det verkar som om jag hamnat i Moment 22 inget fungerar. Någon som har något ytterligare förslag som fungerar?

---
Inlägget redigerat, off topic borttaget. /Moderator

Senast redigerat 2020-10-01 17:06

Mycket text att läsa igenom så jag är lite lat och dubbelkollar: Har du möjighet att göra en helt ren återställning från t ex en USB-sticka? I så fall känns det som den säkraste vägen. Tangentbordet fungerar ju uppenbarligen på andra konton än där du vill, så det lär inte vara något hårdvarufel.

En omformatering samt PRAM-reset, och sedan nyinstallation av senast möjliga macOS borde fixa biffen! Kolla här hur du gör en bootningsbar extern skiva: https://support.apple.com/en-us/HT201372

PS. Om du verkligen vill veta vad som hänt kan du starta upp på det andra kontot, skapa en ny användare med adminrättigheter, och sedan börja dissikera den "trasiga" användaren. Dvs, flytta ut allt från Biblioteket på skrivbordet, starta upp och börja plocka in dessa filer igen, till slut kommer du hitta vad som felat. Men det kommer ta tid… DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-04 13:14
Ursprungligen av carlsson:

Mycket text att läsa igenom så jag är lite lat och dubbelkollar: Har du möjighet att göra en helt ren återställning från t ex en USB-sticka? I så fall känns det som den säkraste vägen. Tangentbordet fungerar ju uppenbarligen på andra konton än där du vill, så det lär inte vara något hårdvarufel.

En omformatering samt PRAM-reset, och sedan nyinstallation av senast möjliga macOS borde fixa biffen! Kolla här hur du gör en bootningsbar extern skiva: https://support.apple.com/en-us/HT201372

PS. Om du verkligen vill veta vad som hänt kan du starta upp på det andra kontot, skapa en ny användare med adminrättigheter, och sedan börja dissikera den "trasiga" användaren. Dvs, flytta ut allt från Biblioteket på skrivbordet, starta upp och börja plocka in dessa filer igen, till slut kommer du hitta vad som felat. Men det kommer ta tid… DS.

Jag har börjat från början med att
- återställa SMC och nollställa PRAM enligt Jespers förslag. Tyvärr ingen förbättring.
- starta i säkert läge och sedan som vanligt igen. Inte heller här fungerade tangentbordet som admin. Som jag sagt tidigare fungerar det med Guest-inloggning.

Nu vet jag inte om det fungerar med en USB-sticka. Kan jag ladda ner med inloggning som gäst i den nya minin, eller måste det vara som admin? Den gamla minin klarar inte kravet på OS, det är bara OS 10.7.5 i den. Går det att ladda ner i gästposition så kanske USB-sticka fungerar, i den nya är det OS 10.12.6.

Finns det hopp, tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-20 13:25
Ursprungligen av carlsson:

Mycket text att läsa igenom så jag är lite lat och dubbelkollar: Har du möjighet att göra en helt ren återställning från t ex en USB-sticka? I så fall känns det som den säkraste vägen. Tangentbordet fungerar ju uppenbarligen på andra konton än där du vill, så det lär inte vara något hårdvarufel.

En omformatering samt PRAM-reset, och sedan nyinstallation av senast möjliga macOS borde fixa biffen! Kolla här hur du gör en bootningsbar extern skiva: https://support.apple.com/en-us/HT201372

PS. Om du verkligen vill veta vad som hänt kan du starta upp på det andra kontot, skapa en ny användare med adminrättigheter, och sedan börja dissikera den "trasiga" användaren. Dvs, flytta ut allt från Biblioteket på skrivbordet, starta upp och börja plocka in dessa filer igen, till slut kommer du hitta vad som felat. Men det kommer ta tid… DS.

Hej Alla!

Det var som vi inte trodde! Jag har fått tag på ett gammalt slopat tangentbord från okänd tillverkare och prövade att använda det på nya minin.

Och har man sett, efter ett antal försök så började plötsligt tecknen för lösenordet att röra på sig. Inte på en gång, men efter flera tryckningar så gick det. Jag fick trycka extra hårt, ibland rulla på fingret osv, så det tog. Det är troligen ett bord som inte är anpassat till mac, men det har fungerat att skriva in och till och med ladda ner uppdateringar av program. Ska se om det fungerar med ett annat macbord jag har på annan plats.

Det är dock helt obegripligt att ett tangentbord kan skriva som vanligt på den gamla minin och sedan inte fungera med den nya. Kan det vara något som hänt vid uppdatering av OS från Lion till Sierra, eller är det något som kan bli bra med High Sierra? Jag har gjort Återställning för MacOS enligt anvisningarna förutom de tidigare nämnda SMC och PRAMjusteringarna och då försvann Gästen, så något har förändrats. Men inte tangentbordets funktion i nya minin ...

Ack ja, tack för alla råd, återkommer med mer erfarenheter så småningom!

Det låter helt bisarrt. Måste vara ödets slump, och kanske en kombination av hård- och mjukvara.... ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-10-20 13:42

Jag blir lite förbryllad av detta inlägget.

Du nämner att du inte har tillgång till keychain (nyckelkedja) och du nämner också "den gamla ägaren"

Oavsett vilka problem du har med tangentbord och så vidare så bör du verkligen försöka få till en ren install, formatera hårddisken och installera nytt OS från USB/SD kort eftersom du inte har någon som helst aning om vad den förra ägaren har installerat på maskinen, där kanske körs mjukvara som spionerar och så vidare. Mitt tips är att fokusera på att blåsa hela systemet och installera nytt från början på en nyformaterad hårddisk.

Är den förra ägaren en familjemedlem så kanske man kan bortse från detta men annars inte.

Detta är skrivet i all välmening så har jag missat någon viktigt information här så strunta i detta inlägget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-23 00:33
Ursprungligen av andste:

Jag blir lite förbryllad av detta inlägget.

Du nämner att du inte har tillgång till keychain (nyckelkedja) och du nämner också "den gamla ägaren"

Oavsett vilka problem du har med tangentbord och så vidare så bör du verkligen försöka få till en ren install, formatera hårddisken och installera nytt OS från USB/SD kort eftersom du inte har någon som helst aning om vad den förra ägaren har installerat på maskinen, där kanske körs mjukvara som spionerar och så vidare. Mitt tips är att fokusera på att blåsa hela systemet och installera nytt från början på en nyformaterad hårddisk.

Är den förra ägaren en familjemedlem så kanske man kan bortse från detta men annars inte.

Detta är skrivet i all välmening så har jag missat någon viktigt information här så strunta i detta inlägget.

Jag har nu fått tag på flera gamla Mac-tangentbord som fungerar som de ska på min iMac 24". Men när jag provar dem på den "nya" minin så fungerar de lika dåligt som den som jag nämnde tidigare. Jag fick trycka kraftigt på respektive tangent och så tog det en stund innan det blev text.

MAO måste det väl vara mjukvaran som det är fel på. Säljaren sa att han använt trådlöst tangentbord, men det ska väl inte påverka? Är det bara att bita i sura äpplet och blåsa rent som andste föreslår eller räcker det med Återställande av OS? Finns det något tillägg som har hand om tangentbordet och som kan ha blivit skadat?

Många frågor, finns det en lösning?

Ursprungligen av Fierro:

...Många frågor, finns det en lösning?

Så vitt jag kan se har du fortfarande inte provat att skapa en ny användare, för att se om det blir samma beteende där.

Men allt hade förmodligen löst sig mycket tidigare, om du hade blåst och installerat om, vilket alltid är att rekommendera när man köper begagnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-23 17:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så vitt jag kan se har du fortfarande inte provat att skapa en ny användare, för att se om det blir samma beteende där.

Men allt hade förmodligen löst sig mycket tidigare, om du hade blåst och installerat om, vilket alltid är att rekommendera när man köper begagnat.

Ja, det borde jag ha gjort tidigare !! Jag tog nu tag i det och klurade ut hur jag skulle göra. Och, typiskt, det var en lösning som fungerade! Jag loggade in som ny administratör med annat namn och då fungerade det perfekt. Alla tangentborden går som de ska, där. Men när jag återgår till ur-admin så är det knas. Hur ska jag göra då? Kan man ta bort den på något sätt eller är det klokast att blåsa ut och installera om? Jag har god kontakt mellan datorerna via WLAN, så många filer och program ju kan föras över "via luften" även om det tar tid.

Det fanns en ljusning, trots allt, bara man gör som du säger... Vad föreslår du nu?

I systeminställningar kan du under användare och grupper inloggad som den nya admin klicka på hänglåset och "låsa upp" med aktuellt lösenord - markera den gamla admin i listan till vänsteroch trycka på minustecknet under listan. Sedan väja att radera det gamla adminkontot. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-24 18:58
Ursprungligen av cuben@mac99:

I systeminställningar kan du under användare och grupper inloggad som den nya admin klicka på hänglåset och "låsa upp" med aktuellt lösenord - markera den gamla admin i listan till vänsteroch trycka på minustecknet under listan. Sedan väja att radera det gamla adminkontot. Klart.

Så sant som det sagts! Nu har krånglande admin tagits bort och sen låste jag hänglåset.
Fantastiskt när det fungerar så fint!

Tack alla, skönt med vänner som kan !!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-24 23:01
Ursprungligen av Fierro:

Och har man sett, efter ett antal försök så började plötsligt tecknen för lösenordet att röra på sig. Inte på en gång, men efter flera tryckningar så gick det. Jag fick trycka extra hårt, ibland rulla på fingret osv, så det tog.

Lite sent nu när du har löst/kommit runt problemet, men... Kan det vara att den ursprungliga användaren hade "Tröga tangenter" aktiverat under Hjälpmedel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-25 13:41
Ursprungligen av Vassius:

Lite sent nu när du har löst/kommit runt problemet, men... Kan det vara att den ursprungliga användaren hade "Tröga tangenter" aktiverat under Hjälpmedel?

Kan inte svara på det, men nu är alla varianter förbockade, och ändå fungerar tangentbordet som det ska.

1
Bevaka tråden