Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern, trådlös, alltid tillgänglig hårddisk för iPad

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under det här året övergått helt till att endast enbart använda iPad till alla mina datorrelaterade behov, och tack vare de senaste uppdateringarna blir det lättare och lättare.
Det är fortfarande några saker jag inte får grepp om, och här är en av dem.

Har ni något tips på hur jag kan åstadkomma följande?

En extern trådlös hårddisk (på kanske 4 TB), som alltid finns i min lägenhet, kopplad till en strömkälla, och tillgänglig från min iPad oavsett vart i världen jag befinner mig.
Min tanke är att använda den hårddisken som primär plats för samtliga mina filer, hellre än att förvara saker lokalt på min iPad.
Idag använder jag iCloud Drive som central lagringsplats vilket fungerar bra, men tyvärr är begränsat till 2 TB.

BONUSFRÅGA:
Om det går att få till en sådan lösning, har ni då även tips på hur denna externa hårddisk automatiskt kan backas upp (eller speglas) mot någon form av molnlagring? T ex Backblaze eller liknande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 16:47

Spontant, en sådan "disk" måste ju ha ett nätverksinterface för att kunna nås från annan enhet oavsett var den befinner sig. Därmed blir den i praktiken en NAS, till skillnad från en DAS.

Det är alltså en NAS du då ska titta närmare på.

Ursprungligen av zinned:

Spontant, en sådan "disk" måste ju ha ett nätverksinterface för att kunna nås från annan enhet oavsett var den befinner sig. Därmed blir den i praktiken en NAS, till skillnad från en DAS.

Det är alltså en NAS du då ska titta närmare på.

Tackar för svar!
Har surfat runt nu och kollat på några, t ex Synology och Qnap.
Det verkar dock inte finnas någon som går att installera utan att ha en dator iblandad.
Någon som känner till nåt alternativ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-23 13:57
Ursprungligen av Primalisten:

Tackar för svar!
Har surfat runt nu och kollat på några, t ex Synology och Qnap.
Det verkar dock inte finnas någon som går att installera utan att ha en dator iblandad.
Någon som känner till nåt alternativ?

Jag har en Qnap och det är inga problem att administrera den via en iPad, det är ju en vanligt browser interface. Jag kommer inte ihåg hur det var när jag satte upp den, men har svårt att se att det skulle vara några problem.

1
Bevaka tråden