Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya skal/fodral för din iPhone 12 Mini / Standard / Max

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-21 22:25

Nya telefoner med nya former kors och tvärs innebär ju nya skal och fodral. Nu har dessutom Apple slängt in en ny ingrediens i grytan i form av MagSafe.

Använder du skal? Om så, vilket har du tänkt använda till din nya telefon? Vad är nytt? Vad är tunnast? Vad är smidigt och fiffigt? Dela med dig!

Ursprungligen av zinned:

Nya telefoner med nya former kors och tvärs innebär ju nya skal och fodral. Nu har dessutom Apple slängt in en ny ingrediens i grytan i form av MagSafe.

Använder du skal? Om så, vilket har du tänkt använda till din nya telefon? Vad är nytt? Vad är tunnast? Vad är smidigt och fiffigt? Dela med dig!

Jag är osäker på om det blir iPhone 12 för mig men jag tycker Nudient är något på spåren med sitt V3. Oavsett om man har en nya eller äldre modell.
Osäker på om de har magsafe men vore väl konstigt annars?

Annars gillar jag Apple silicone case.

Senast redigerat 2020-10-22 10:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-22 08:41

Apples silikon-case verkar inte så dumma men jag tycker de bygger på lite för mycket i tjocklek samt att de är just av silikon, det borde innebära att de får svårare att glida upp/ner ur fickan samt att allt möjligt damma samlas på dem.

Skulle vara intressant att se vad fler här hittar för intressanta fodral på nätet.

Jag har alltid haft bumper case till mina telefoner.

Beställde faktiskt ett Nudient V3 till min 11 Pro Max förra veckan, egentligen bara för att provköra deras skal innan beställning till nästa lur.

Känns riktigt trevligt hittills! Tunt, lagom med grepp och riktigt snyggt. Har bara kört Apples silikonskal en gång men tyckte dels det blev för tjockt, halvsvårt att glida ner i fickan och samlade maaassor med damm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-23 08:37
Ursprungligen av Kivrennac:

Beställde faktiskt ett Nudient V3 till min 11 Pro Max förra veckan, egentligen bara för att provköra deras skal innan beställning till nästa lur.

Jag tittade på det men såg att där fanns "sprickor", eller vad man ska kalla dem, nere i hörnen och jag förstår inte varför. Jag tyckte därmed inte om det

Ursprungligen av Kivrennac:

Känns riktigt trevligt hittills! Tunt, lagom med grepp och riktigt snyggt. Har bara kört Apples silikonskal en gång men tyckte dels det blev för tjockt, halvsvårt att glida ner i fickan och samlade maaassor med damm.

Ja, det är precis det jag är orolig för med Apples skal. Om det hade varit upplevelsen för mig så hade jag blivit tokig, hade aldrig kunnat använda ett sådant skal. Det ska vara tunnt, smidigt, enkelt upp/ner ur fickan och definitivt inte samla damm. Damm är av ondo!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-23 08:41

Vad tror ni om Totalee, Baseus eller Cyrill?

Det senare är dock silikon så det kanske också samlar damm och inte är så lätt att ta upp/ner ur fickan...

Ursprungligen av zinned:

Jag tittade på det men såg att där fanns "sprickor", eller vad man ska kalla dem, nere i hörnen och jag förstår inte varför. Jag tyckte därmed inte om det

Jag har V2 som också har de där springorna och jag tänkte lite som du men kan inte säga att jag direkt tänker på de nu.
Jag tror de är där för att skalet ska kunna sättas på utan att det spricker. Materialet i kärnan eller vad man ska säga är nån lite hårdare plast än rena siliconfodral.

Citat:

Ja, det är precis det jag är orolig för med Apples skal. Om det hade varit upplevelsen för mig så hade jag blivit tokig, hade aldrig kunnat använda ett sådant skal. Det ska vara tunnt, smidigt, enkelt upp/ner ur fickan och definitivt inte samla damm. Damm är av ondo!

Hade aldrig direkt den upplevelsen men det är aningen bulkigare, de borde kunnat gjort det lite tunnare.

Ursprungligen av Laserturken:

Jag har alltid haft bumper case till mina telefoner.
https://images.mobilefun.co.uk/graphics/450pixelp/81862.jpg

Den där förstör nästan hela upplevelsen av att ha en snygg mobil. ?

Ursprungligen av calinou:

Den där förstör nästan hela upplevelsen av att ha en snygg mobil. ?

Nja inte värre än ett plånbokfodral.

Skall beställa en 11 Pro Max. Funderar lite på om man skall köra med Apples egna transparenta magsafe skal, men jag gillar inte riktigt den vita ringen på baksidan. Har inte sett ifall Apple kommer släppa något läderskal med MagSafe, men släpper de det så är det ett givet val för min del.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-30 10:01

11 Pro Max kan väl inte köra MagSafe?

Ursprungligen av kenjon:

11 Pro Max kan väl inte köra MagSafe?

Jo, men den laddar väldigt långsamt:

https://macworld.idg.se/2.1038/1.741640/test-...

Gillar Case4you skalen som jag har haft till flera mobiler:
https://fyndiq.se/produkt/c4u-r-skal-for-ipho...

https://case4you.se/produkt/c4u-skal-for-ipho...

Bra finish och gjutning på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-30 17:33

Det här är verkligen en evighetsfråga. I många år har jag letat det perfekta skalet. Det har alltid slutat med Apples läderskal. Sedan kompletterar jag det med ett mer stöttåligt och vattensäkert, tänk regn och skogssäkert. Jag blev väldigt nöjd med Gear4 Crystal Palace med B3O. Nu har jag beställt ett Gear4 Battersea Case(med B3O) till sonen för att kolla hur det är. Dessutom har jag beställt ett silikonskal från Apple till min kommande 12 Pro, det har redan kommit och känns inte lika mjukt och klibbigt som silikonskal brukar göra. Men törs inte säga för mycket innan jag testat de på telefonen.

Sedan funderar jag på om man kan köra utan skal? 12:orna har ju en bättre design för att inte glida ur handen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-30 21:13

Tips på riktigt tunna skal för 12 Pro Max?

Ursprungligen av zinned:

Tips på riktigt tunna skal för 12 Pro Max?

Av det jag testat hittills är Nudient tunnast/skönast. På tidigare telefoner har jag oftast kört Dbrand:s skin, vilket såklart ger noll skydd mot fall men är snyggt, ger något bättre grepp och skyddar bra mot repor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-30 22:50
Ursprungligen av Kivrennac:

Av det jag testat hittills är Nudient tunnast/skönast. På tidigare telefoner har jag oftast kört Dbrand:s skin, vilket såklart ger noll skydd mot fall men är snyggt, ger något bättre grepp och skyddar bra mot repor.

Indiern skulle jag aldrig sponsra, med allt man har hört om dem samt alla rapporter om skal som tappar passform etc.

Jag köpte ett par skal på chans, ESR och Baseus (länken visar skalet till Mini, verkar vara slut till 12 Pro Max).

Skulle vilja se andra som liknar Baseus, likt Totalee och Peel men som man inte behöver köpa från USA.

Ursprungligen av MrQuattro:

Har inte sett ifall Apple kommer släppa något läderskal med MagSafe, men släpper de det så är det ett givet val för min del.

Jodå, de kommer 6 november:

https://www.apple.com/newsroom/2020/10/apple-...

Fjärde punkten i slutet:
”iPhone 12 Leather Case will be available beginning Friday, November 6.”

  • Medlem
  • Finspång
  • 2020-10-31 07:08
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jodå, de kommer 6 november:

https://www.apple.com/newsroom/2020/10/apple-...

Fjärde punkten i slutet:
”iPhone 12 Leather Case will be available beginning Friday, November 6.”

Tack för den informationen! Trodde inte det skulle komma några läderskal vilket gjorde mig bekymrad. Har alltid kört apples läderskal på senaste telefonerna och har inte haft någon anledning att titta på något annat då dom varit perfekta.

Nu kan jag sluta leta efter en ersättare och avvakta återgången till det normala.

För plånboksfodral tycker jag New Standcase Wallet är bra:
https://billigamobilskydd.se/new-standcase-wa...

Mjukt PU läder som går vika runt, urtag för högtalaren fram. Tunt nog så trådlös laddning funkar samt ett hyfsat pris.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2020-10-31 17:45
Ursprungligen av Kivrennac:

Av det jag testat hittills är Nudient tunnast/skönast. På tidigare telefoner har jag oftast kört Dbrand:s skin, vilket såklart ger noll skydd mot fall men är snyggt, ger något bättre grepp och skyddar bra mot repor.

Jag funderar också på ett Nudient-skal på min kommande iPhone 12 mini. Vet du (eller någon annan här) om Nudient v3 har lite bättre stötskydd än tidigare generationer? Det står mellan Nudient eller Apples läderskal.

Så här tycker jag:

Jag har använt Nudients tunna skal (troligen V2) till min 11 Pro i ett år och tycker det skalet varit mycket bra. Det är tunt, har en bra yta som ger bra friktion mot handen, det fastnar inget ludd från fickorna. Funderar på deras skal till nästa telefon också.

Har även Apples läderskal till samma telefon och det har en mycket härlig läder-känsla. Det känns varmt och lent. Det är sadelbrunt och har blivit lite mörkare där man håller handen (tror det är fett från huden som gör skalet mörkare). Denna ”patina” gör tyvärr att skalet ser lite smutsigt ut. Skalet gör telefonen lite bulkigare än Nudients tunna plastskal.

Jag gillar helst att inte ha skal alls och hoppas på att 12:an går att hantera utan skal.

Med vänlig hälsning,
C Carlsson

Ursprungligen av zinned:

Apples silikon-case verkar inte så dumma men jag tycker de bygger på lite för mycket i tjocklek samt att de är just av silikon, det borde innebära att de får svårare att glida upp/ner ur fickan samt att allt möjligt damma samlas på dem..

Ett Apple silikon-case kostar hela 495 kronor och ger endast skydd för repor. Det finns inget stötdämpande i dem. Det gäller också skinnskalen som kostar 595 kr. Och det samlas bakterier på skinn i mycket högre utsträckning. Mitt gamla Apple skinnfodral har dessutom börjat lukta äckligt.

Personligen kör jag med med Gear4s skal efter en hel del testande pga materialet D3O som finns i bla skydd för motorcyklister och skidåkare. Ett skal går på från 300 kronor och då klarar telefonen att tappas 3-4 meter. Värstingskalen klarar 5-6 meter. Om man tappar telefonen i betongen så garvar man bara

De har också ett extra slimmat skal som heter Holborn med fallskydd på 3 meter som jag funderar på att köra nu när jag byter modell.
https://zagg.com/sv_eu/gear4

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 15:36
Ursprungligen av Pathfinder:

Ett Apple silikon-case kostar hela 495 kronor och ger endast skydd för repor. Det finns inget stötdämpande i dem. Det gäller också skinnskalen som kostar 595 kr. Och det samlas bakterier på skinn i mycket högre utsträckning. Mitt gamla Apple skinnfodral har dessutom börjat lukta äckligt.

Personligen kör jag med med Gear4s skal efter en hel del testande pga materialet D3O som finns i bla skydd för motorcyklister och skidåkare. Ett skal går på från 300 kronor och då klarar telefonen att tappas 3-4 meter. Värstingskalen klarar 5-6 meter. Om man tappar telefonen i betongen så garvar man bara

De har också ett extra slimmat skal som heter Holborn med fallskydd på 3 meter som jag funderar på att köra nu när jag byter modell.
https://zagg.com/sv_eu/gear4

Ja, Apples skal går numera helt bort.

Jag har sett deras skal tidigare men alla ser ut att vara enormt tjocka. Jag vill mer ha skal som är tunna likt Totalee. Just Holborn Slim verkar dock vara aningen tunnare än deras andra skal men ser fortfarande tjockt ut, får se om man kan få en bättre bild på det i någon youtube-video. Tyvärr verkar det dock ha blanka sidor, vilket inte gillas hos mig. Det ska vara matt.

Ursprungligen av kenjon:

11 Pro Max kan väl inte köra MagSafe?

Menade 12 Pro Max... Sorry!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2020-11-04 09:31

Det får bli ett Apple läderskal, igen. Har haft det till mina tidigare telefoner och det har alltid blivit det skal jag slutligen använt trots ett gäng försök med andra varianter. Finner det skönt att hålla i med gedigen känsla och skyddar telefonen bra. Silikonskalet (testat på en iPhone 12) känns mycket robust och bra men gillar inte att det fastnar i fickorna. Silikonskalet kostar 595 kr och jag gissar på att läderskalet går på minst 695 kr. Orimligt dyrt men det får bli det ändå. Framtidssäkert med MagSafe också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-04 09:46
Ursprungligen av gudas:

Silikonskalet kostar 595 kr och jag gissar på att läderskalet går på minst 695 kr. Orimligt dyrt men det får bli det ändå. Framtidssäkert med MagSafe också.

Skulle inte vara förvånad om läderskalet kommer gå på över tusenlappen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2020-11-04 23:54
Ursprungligen av zinned:

Skulle inte vara förvånad om läderskalet kommer gå på över tusenlappen.

Möjligen att de smaskar på en prislapp på 795 kr men inte mer än så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-05 08:23
Ursprungligen av gudas:

Möjligen att de smaskar på en prislapp på 795 kr men inte mer än så.

Vi får väl se.

Bevaka tråden