Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max eller Mini?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så det blev varken en 120Hz skärm eller ett USB-C uttag. Båda var egentligen krav från min sida för ett byte.

Som tur är visar det sig att jag är vansinnigt ytlig och de nya färgerna fick mig att öppna plånboken.

Så nu är frågan Max eller Mini?

För Max så är det kameran jag vill åt och den icke strypta processorn.

Men Minin är på alla sätt förutom kameran en telefon skapad för mig. Den passar i handen och får plats i fickan utan att ramla ut när jag sätter mig ner. (Har bytt skärm 2ggr på min XS Max.)

Så hur tänker ni?

Kanske skall jag vänta ett år till?

I-landsproblemen hopar sig.

Jag skulle gått på Mini alla dagar i veckan! Va skönt med en telefon som man faktiskt kan ta med sig!

Men... än så länge håller jag mig till min XR som arbetsgivaren tryckte ner i halsen på mig. Den duger fint.

120 Hz-frågan... jag är så gammal (verkar det som!) så jag ser fan inte skillnad på sånt längre. Som på TV:n där jag inte märker om det är 4K eller 8K-upplösning. För mig är det som ljudnördarna höll på förr i världen att "enda sättet till bra ljud" är kabel av guld. Ingen jäveln hörde skillnad ändå ?

Mini är det man sett fram emot sen de börja med helskärm, samt gillar de mindre modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-22 11:11

Jag har alltid klagat på att telefonerna blir större och större. Kommer jag köpa en Mini? Nää, har man väl vant sig vid en större lur är det svårt att gå tillbaka. Men jag skulle köpa en 12 Pro. Rimligare storlek och tillräckligt med prestanda. I valet mellan Mini och Max skulle jag vara tvungen att klämma och känna på dem först. Hur liten upplevs skärmen på Mini? och hur stor är Max i handen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-22 12:40
Ursprungligen av xms67:

Jag har alltid klagat på att telefonerna blir större och större. Kommer jag köpa en Mini? Nää, har man väl vant sig vid en större lur är det svårt att gå tillbaka. Men jag skulle köpa en 12 Pro. Rimligare storlek och tillräckligt med prestanda. I valet mellan Mini och Max skulle jag vara tvungen att klämma och känna på dem först. Hur liten upplevs skärmen på Mini? och hur stor är Max i handen?

Vi får se den 13: november

Ja, jag kanske får avvakta tills de finns i butik så man kan få känna lite på dem.

Mini lutar det faktiskt åt. Det är det jag tjatat om så länge nu. Men att köpa en telefon med samma kamera som jag har idag i stort sett känns inte så lockande bara.

Där har Pro Max ett starkt köp argument.

Sjävklart en liten söt Mini.

De andra modellerna är för lika förra årets modeller. Man vill ju ha nåt nytt om man byter upp sig varje år

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-10-23 20:07
Ursprungligen av Johannnn:

Sjävklart en liten söt Mini.

De andra modellerna är för lika förra årets modeller. Man vill ju ha nåt nytt om man byter upp sig varje år

"Byter varje år" ??? OK varning men jag tror att miljardärerna "have entered the chat" .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-23 21:15
Ursprungligen av Gunnar B:

"Byter varje år" ??? OK varning men jag tror att miljardärerna "have entered the chat" .

Miljardärerna? Det är väl ganska vanligt bland oss tech-intresserade att byta varje år? Inga konstigheter.

Själv bytte jag varje år tills iPhone 11 kom, jag är definitivt inte miljardär

Ursprungligen av Gunnar B:

"Byter varje år" ??? OK varning men jag tror att miljardärerna "have entered the chat" .

- Köp en iPhone för 10.000.
- Efter 12 månader brukar priset ha gått ner till ca 8.000 i butiken
- Jag säljer den för ca 6.000 på Blocket, självklart utan repor, och kartong etc ingår. Har aldrig tagit mer än 2-3 dagar att få den såld.
- Det ger en årlig utgift på 4.000.
- Det ger en månadsutgift på 333 kr.

Påstår du att bara miljardärer har råd med 333 kr per månad?
Är du medveten om att det räcker med att skippa 1 utelunch per vecka för att få dessa pengar? Påstår du att bara miljardärer har råd med utelunch 1 gång per vecka?
Är du medveten om att 333 kr motsvarar 1% av nettolönen av medellönen i Sverige? Påstår du att bara miljardärer kan spara 1% av sin lön?

Måste säga att du har en tråkig attityd. Och jag menar att inte att vara negativ tillbaka, men om du påstår att bara miljardärer har råd med 333 kr per månad är du tyvärr en kandidat till Lyxfällan.

Jag bytte varje år tills XS Max som jag har nu.

Den kostade 15000kr så den fick vara med ett år till.
Jag hoppas kunna få ut cirka 5000kr för denna med lite kul Apple original tillbehör.

Men det ger ändå en förlust på 10000kr på två år. Det motsvarar cirka 417kr/månad då inte medräknat tillbehören för 4500kr som idag har ett värde på 0kr begagnade skal är svåra att sälja trots Apple loggan.

Så för mig handlar det om en 600kr i månaden som jag eldat upp. Men som många andra påpekar så är detta en passion. Jag kan fortfarande 2år efter inköp se på min XS Max och tycka att det är en vansinnigt snygg mobil och snabb är den också.

Så för mig är det funktionerna och självklart utseendet som räknas. Det skall synas att man ligger på topp.

Nudlar och iPhone går alltid före oxfilé och android.

Är det sedan vansinnigt att lägga cirka 20% av de pengar jag har över varje månad efter hyra, mat och räkningar är betalda. Givetvis är det det. Men vad skall jag annars göra med dem? Sätta dem på banken?

Nej små företag som Apple behöver vårt stöd i dessa Corona-tider. Så att de slipper säga upp personal.

Å en sak till...
Detta är lite samma sak som när du köper en drink på krogen för 140kr. Du skulle kunna ta en hemma för en 20:a men det är inte samma sak.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-24 22:30
Ursprungligen av Ancientdragon:

Nudlar och iPhone går alltid före oxfilé och android.

Spot on!

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag bytte varje år tills XS Max som jag har nu.

Den kostade 15000kr så den fick vara med ett år till.
Jag hoppas kunna få ut cirka 5000kr för denna med lite kul Apple original tillbehör.

Men det ger ändå en förlust på 10000kr på två år. Det motsvarar cirka 417kr/månad då inte medräknat tillbehören för 4500kr som idag har ett värde på 0kr begagnade skal är svåra att sälja trots Apple loggan.

Så för mig handlar det om en 600kr i månaden som jag eldat upp. Men som många andra påpekar så är detta en passion. Jag kan fortfarande 2år efter inköp se på min XS Max och tycka att det är en vansinnigt snygg mobil och snabb är den också.

Så för mig är det funktionerna och självklart utseendet som räknas. Det skall synas att man ligger på topp.

Nudlar och iPhone går alltid före oxfilé och android.

Är det sedan vansinnigt att lägga cirka 20% av de pengar jag har över varje månad efter hyra, mat och räkningar är betalda. Givetvis är det det. Men vad skall jag annars göra med dem? Sätta dem på banken?

Nej små företag som Apple behöver vårt stöd i dessa Corona-tider. Så att de slipper säga upp personal.

Å en sak till...
Detta är lite samma sak som när du köper en drink på krogen för 140kr. Du skulle kunna ta en hemma för en 20:a men det är inte samma sak.

Man får alltid mer utav basvarianten (som kostade 13995 vid release), extra GB är inte Blocket så intresserade av. Med iCloud Photos och Spotify/Music klarar man sig på 64GB. Och tillbehör vill ingen heller ha. Jag kör alltid naken iPhone, eller köper ett skal från Fyndiq för 50 kr.

Jag håller med att nudlar och iPhone går före oxfilé och android Men det går att få lite oxfilé också Och btw, sätt inte pengarna på banken. Sätt dom i en billig indexfond istället. Med ränta-på-ränta effekten kommer det bli mer oxfilé i framtiden.

Ursprungligen av Johannnn:

Man får alltid mer utav basvarianten (som kostade 13995 vid release), extra GB är inte Blocket så intresserade av. Med iCloud Photos och Spotify/Music klarar man sig på 64GB. Och tillbehör vill ingen heller ha. Jag kör alltid naken iPhone, eller köper ett skal från Fyndiq för 50 kr.

Jag håller med att nudlar och iPhone går före oxfilé och android Men det går att få lite oxfilé också Och btw, sätt inte pengarna på banken. Sätt dom i en billig indexfond istället. Med ränta-på-ränta effekten kommer det bli mer oxfilé i framtiden.

För mig har problemet alltid varit foto och film redigering. Med ett litet internminne så går det helt enkelt inte. Vi gör även musik med våra enheter hemma och där fungerar icloud bättre:

Så det får bli 256 minst i år också.

Och Apple läderskal kanske inte är något andrahandsvärde i att tala om men de är de snyggaste skalen på marknaden. Nu kommer de tyvärr inte till 12:an som det ser ut idag. Så då sparar jag en slant där

Å indexfonder.... nja jag håller mig till ett högrisk fondsparande från ett ISK-konto. Jag vet alldeles för lite om detta för egna val.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag bytte varje år tills XS Max som jag har nu.

Så för mig handlar det om en 600kr i månaden som jag eldat upp.

Visserligen pengar som man eldat upp men man väl viss nytta av sin mobil? För min del är det tyvärr mycket tid till ingen nytta som man eldat upp.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Och Apple läderskal kanske inte är något andrahandsvärde i att tala om men de är de snyggaste skalen på marknaden. Nu kommer de tyvärr inte till 12:an som det ser ut idag. Så då sparar jag en slant där

Jo, de verkar komma:
https://www.apple.com/newsroom/2020/10/apple-...

Fjärde punkten i slutet:
”iPhone 12 Leather Case will be available beginning Friday, November 6.”

Så, du sparar inget... ?

Personligen skulle jag gå på en Mini. Skönt att kunna sitta ner på en stol och kunna knyta skorna utan en stor phablet i jackan..
Känns allmänt smidigare med en mindre mobil. Hemma har jag en iPad om jag behöver större skärmyta.
Kameramässigt har den samma hårdvara som den större iPhone 12 som ser ut att prestera bra på de recensioner jag har sett.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jo, de verkar komma:
https://www.apple.com/newsroom/2020/10/apple-...

Fjärde punkten i slutet:
”iPhone 12 Leather Case will be available beginning Friday, November 6.”

Så, du sparar inget... ?

Otur för mig. ?

Jag har faktiskt funderingar på AppleCare + och inget skal alls denna gång. Jag är rätt hundra på att den kommer gå sönder minst en gång. Men 4 x borde ju testas.

1
Bevaka tråden