Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvånansvärt svårt hitta större hårddisk till MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eller snarare SDD som är väsentligt större än de nuvarande 64GB som orsakar upprepade problem, trots att nästan allt ligger externt. Min MacBook Air A1466 Mid 2012 behöver 7+17-pin.

Men Webbhallen, Dustin m.fl. har bara andra sorter. Eller är det jag som inte kan söka rätt? Vill helst köpa i svensk butik eller skicka efter från svensk leverantör och undvika Aliexpress etc.

Senast redigerat 2020-10-20 19:11
Ursprungligen av Nyteknik:

...som orsakar upprepade problem, trots att nästan allt ligger externt...

Ursäkta lite off-topic, men om du vill så får du gärna utveckla.

Vad är det som är externt, och på vilket sätt orsakar den interna lagringen problem där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som är externt, och på vilket sätt orsakar den interna lagringen problem där?

Merparten av bilder, filmer och dokument som jag vill ha tillgång till ligger på Dropbox, inte på datorn. När det trots detta (regelbundet) återstår blott 1–5 GB varnar systemet och jag har förstått att det är ohälsosamt för datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-10-20 19:14

64GB varianterna såldes väl bara inom utbildningssektorn, är det verkligen en sådan du har?

Det verkar vara dessa SSD du ska ha (vet inget om hur just denna leverantören är dock)
https://www.macdata.se/?view=details&prodnr=O...

Ursprungligen av Nyteknik:

...behöver 7+17-pin. Men Webbhallen, Dustin m.fl. har bara andra sorter. Eller är det jag som inte kan söka rätt?...

Det är en specialkontakt, så det är nog tyvärr inte så många som säljer den modellen.

Senast redigerat 2020-10-20 21:00

MacPatric är också ÅF för dessa.
https://macpatric.com

Ursprungligen av carlsson:

MacPatric är också ÅF för dessa.
https://macpatric.com

Ja, här finns: https://macpatric.com/collections/interna-har...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är en specialkontakt...

Satt inte originalmoterad i MacBook Air Mid 2012?

Ursprungligen av Nyteknik:

Satt inte originalmoterad i MacBook Air Mid 2012?

Jag förstår inte frågan.

Ursprungligen av andste:

64GB varianterna såldes väl bara inom utbildningssektorn, är det verkligen en sådan du har?

Ja, tyvärr. Köpte den begagnad, så kände inte till dess ursprung. Men nu gör jag det, verkar det som.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte frågan.

Du skrev att det var en specialkontakt, vilket jag tolkade som en kontakt med annan specifikation än original.

Ursprungligen av Nyteknik:

Du skrev att det var en specialkontakt, vilket jag tolkade som en kontakt med annan specifikation än original.

Sorry, tyvärr förstår jag inte din tankebana där heller.

Vad jag menar är att den datormodellen använder en kontakt som inte är standard mSATA eller M.2. Därför är det inte många butiker som säljer den sortens SSD.

Senast redigerat 2020-10-20 21:28

För att förtydliga: Det är jättelätt att byta hårddisk på denna modell, men den hårddisken har ingen standard mSATA-kontakt utan en specialare som Apple har gjort (för att förbättra hastigheten). Den finns endast i vissa MacBook Air-modeller.

Dessa går att köpa upp till 1 TB om jag minns rätt, men det är alltså oerhört viktigt att du köper till just din MacBook Air-modell. Du behöver inte köpa Apple Original (vilket nog inte går längre, för den delen), men det är inte så många som tillverkar dem. OWC vet jag med säkerhet, och antagligen iFixIt ocså. MacPatric säljer OWC:s grejer.

Se ovanstående länkar för att få rätt disk.

Ursprungligen av carlsson:

...MacPatric säljer OWC:s grejer

De är lite billigare hos MacData.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sorry, tyvärr förstår jag inte din tankebana där heller.

Carlssons inlägg besvarade min fråga:

”en specialare som Apple har gjort (för att förbättra hastigheten)”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-21 10:34
Senast redigerat 2020-10-21 11:52

Suveränt bra hjälp. Ska jag skicka efter. Tack!

1
Bevaka tråden