Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 12-serien

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väldigt vacker lur! Bra uppdatering hårdvarumässigt ?

Ser det dock som ett stort problem som vill uppdatera att denna generation inte har 120Hz eller vad de vill kalla det. För nästa release kommer väll alla PRO ha det? Skulle isf kännas hopplöst utdaterad.

Det blir en Pro, blå, 256 GB!

Jag tycker Apple hamnat rätt i utbudet nu. iPhone 12 Mini är precis den typen av telefon jag tänker mig inför nästa inköp.

Men.... och det är jag förmodligen inte ensam om att tycka... min iPhone XR fungerar alldeles utmärkt och jag behöver verkligen ingen "super-processor" och mega-smart-AI-kamera. Jag håller fast i min XR tillsvidare.

Hela deras presentation var en enda stor gäspning från min sida.

Ps. Vad var det för fel på Hans från det är telebolaget? Sockerhög? Galet nervös? Ds.

iPhone 12 påminner mig om iPhone 4. Får dåliga vibbar…
Apple sa då kort efter lanseringen av iPhone 4: ”Det är inget fel på telefonen! Det är ett handhavde fel … du håller telefonen fel…”. Skandalen kallades visst för Antenna-gate.
Apple gör nog inte om det misstaget…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-14 19:07
Ursprungligen av pmarriott:

Det blir en Pro, blå, 256 GB!

Läste att Pro Max har mycket bättre kamera än Pro. Det gör ju vanliga Pro rätt ointressant?

Jag väntar till nästa år. Kamera och batteritid är typ det som är intressant för mig vid nästa uppgradering. Och 120 hz. Jag uppskattar att jag får snabbaste processorn på köpet, men kan inte säga att någon iPhone känts långsam sedan 6S.

Känns ovanligt svårt i år. Jag var HELT inriktad på att uppgradera min iPhone 11 Pro till motsvarande nya modell, dvs iPhone 12 Pro.

Jag har anpassat mig till den större storleken via min tidigare iPhone Xs och saknar inte längre den mindre storleken från iPhone 7/8. Den större 11 Pro Max har dock aldrig varit aktuell för mig, vill helt enkelt inte ha en större telefon.

Nu har ju dock Apple gått och förstört allting genom att återinföra unika funktioner i denna största utav modeller. I år handlar det om kameran och på pappret är skillnaden, framförallt i low light, stor.

Givetvis vill jag ha den bästa kameran. Det är en av dom största anledningarna att uppgradera min redan högst kompetenta 11 Pro. Jag är dock högst tveksam till en ännu större telefon och kommer förmodligen till mitt stora förtret få välja bort den bästa kameran i år.

Då uppstår dock en fråga jag heller inte hade räknat med att behöva ta hänsyn till. Vad skiljer EGENTLIGEN iPhone 12 Pro från vanliga iPhone 12?

En LiDAR som jag inte kommer ha någon användning för, även om den ger snabbare autofokus i mörker. Rostfritt stål runt telefonen istället för aluminium. Visserligen mycket mer premium, men är det en dealbreaker? Vet inte. Möjligheten att spela in 10-bits video i Dolby Vision vore iofs coolt att spela upp på min LG OLED, men det är trots allt bara hemvideor...

År det nåt mer? Är det värt prisskillnaden?

När sedan dessutom iPhone 12 Mini introducerats, med exakt samma specs som vanliga iPhone 12, då finns plötsligt möjligheten att gå tillbaka till den lite mindre storleken från förr, utan att behöva offra prestanda.

Summa summarum - vad väljer man???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-14 19:59
Ursprungligen av Sperious:

Summa summarum - vad väljer man???

Håller med. Svårt val.

Min rangordning om jag uppgraderat i år:
Pro Max
12 Mini
12
12 Pro

Tycker Mini ser riktigt intressant ut. Och klär även bäst i nya designen. Som en modern iPhone 5. Bra storlek. Skönt att kunna hantera allt med en hand. Enda nackdelen är batteritiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 20:19
Ursprungligen av Sperious:

Känns ovanligt svårt i år. Jag var HELT inriktad på att uppgradera min iPhone 11 Pro till motsvarande nya modell, dvs iPhone 12 Pro.

Jag har anpassat mig till den större storleken via min tidigare iPhone Xs och saknar inte längre den mindre storleken från iPhone 7/8. Den större 11 Pro Max har dock aldrig varit aktuell för mig, vill helt enkelt inte ha en större telefon.

Nu har ju dock Apple gått och förstört allting genom att återinföra unika funktioner i denna största utav modeller. I år handlar det om kameran och på pappret är skillnaden, framförallt i low light, stor.

Givetvis vill jag ha den bästa kameran. Det är en av dom största anledningarna att uppgradera min redan högst kompetenta 11 Pro. Jag är dock högst tveksam till en ännu större telefon och kommer förmodligen till mitt stora förtret få välja bort den bästa kameran i år.

Då uppstår dock en fråga jag heller inte hade räknat med att behöva ta hänsyn till. Vad skiljer EGENTLIGEN iPhone 12 Pro från vanliga iPhone 12?

En LiDAR som jag inte kommer ha någon användning för, även om den ger snabbare autofokus i mörker. Rostfritt stål runt telefonen istället för aluminium. Visserligen mycket mer premium, men är det en dealbreaker? Vet inte. Möjligheten att spela in 10-bits video i Dolby Vision vore iofs coolt att spela upp på min LG OLED, men det är trots allt bara hemvideor...

År det nåt mer? Är det värt prisskillnaden?

När sedan dessutom iPhone 12 Mini introducerats, med exakt samma specs som vanliga iPhone 12, då finns plötsligt möjligheten att gå tillbaka till den lite mindre storleken från förr, utan att behöva offra prestanda.

Summa summarum - vad väljer man???

För mig känns ditt val enkelt. Behåll din 11 Pro. Jag håller med om att det är surt att 12 Pro Max har en mer avancerad kamera jämfört med 12 Pro. Dessutom tänker jag som du att Max blir för stort. Så hade jag en 11 Pro skulle jag sitta still i båten. Jag sitter med en XS så enklare val för mig. Jag väljer en 12 Pro.

Ursprungligen av xms67:

För mig känns ditt val enkelt. Behåll din 11 Pro. Jag håller med om att det är surt att 12 Pro Max har en mer avancerad kamera jämfört med 12 Pro. Dessutom tänker jag som du att Max blir för stort. Så hade jag en 11 Pro skulle jag sitta still i båten. Jag sitter med en XS så enklare val för mig. Jag väljer en 12 Pro.

Du har förstås rätt men den är bortlovad till min son sen länge, hahaha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 22:36

Den enes död, den andres bröd..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 23:28
Ursprungligen av Sperious:

Då uppstår dock en fråga jag heller inte hade räknat med att behöva ta hänsyn till. Vad skiljer EGENTLIGEN iPhone 12 Pro från vanliga iPhone 12?

En LiDAR som jag inte kommer ha någon användning för, även om den ger snabbare autofokus i mörker. Rostfritt stål runt telefonen istället för aluminium. Visserligen mycket mer premium, men är det en dealbreaker? Vet inte. Möjligheten att spela in 10-bits video i Dolby Vision vore iofs coolt att spela upp på min LG OLED, men det är trots allt bara hemvideor...

År det nåt mer? Är det värt prisskillnaden?

12 Pro har ju en kamera till på baksidan. Apple kallar den för "tele" men den motsvarar 56(?) mm för småbildsformat. Alltså snarare en normal. Men den kommer att bidra till bättre image computation eller vad Apple kallar det för. Dessutom får man Apples egna RAW format för Pro modellerna där all information från alla kameror och tagningar sparas. Om man är nu intresserad av det.

Om det är värt prisskillnaden får du bestämma själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 23:41

Jag kanske ska tillägga att jag tycker teleobjektivet, som är exakt som @timofej skriver mer av ett normalobjektiv, är väldigt användbart. Men du vet antagligen bästa själv hur du använder de olika objektiven på din nuvarande telefon.

Just det, glömde helt bort Teleobjektivet. Jo, jag använder det en del och skulle förmodligen sakna det. Men, som sagt, det bästa vore väl egentligen att behålla min 11 Pro och vänta på 13 Pro (?) som kanske har 120 Hz och USB-C. Får väl lirka lite med sonen. ?

Aldrig gillat stora mobiler men efter iPhone X sedan XS gick jag på XS Max! Sedan blev de naturligt med 11 Pro Max och idag känns den faktiskt lite liten.
Man vänjer sig fruktansvärt fort, därför vissa kvinnor vill ha störr... ? svårt att gå tillbaka till en liten haha

Nej finns ingen anledning att inte välja Pro Max om man verkligen inte är ute efter en liten telefon.

Blir en 12 Pro Max dock inte bestämt mig för färg, har midnights grön på 11:an och tycker ärligt talat inte den va särskilt snygg, dock är blå snyggare men rädd att man tröttnar.

64 GB på en iPhone mini borde inte ens finnas pga har köpt min 11 promax med 64 GB /nu är det bara 27 GB som är tillgänglig. Kan inte förstå på vad som upptar hälften.

Jag vill gärna beställa min 12 Pro av Telia imorgon, men måste ju veta priset i förväg när man binder om abonnemanget. De säger att de släpper priserna imorgon i samband med att de släpper förköpet. Men vis av erfarenhet kan man ju inte ödsla tid på att räkna och jämföra. Vill lägga ordern senast kl. 14.00.00.00000001 imorgon så jag är säker på att ha telefonen i näven den 23:e. Kan inte Telia kläcka ur sig vilka priser som gäller i god tid köper jag direkt av Apple. Ni som har beställt av Telia vid tidigare släpp, hur har det fungerat då?

Får man ens nån subventionering från mobiloperatörerna vid ombindning numera? När det mer eller mindre försvann började jag köpa direkt av Apple. Så mycket smidigare om något strular, och aldrig bunden vid en operatör.

Chattade lite med Telia on 5G ?

Hur är Telias 5g täckning?
” Jag har inte haft tillfälle att testa det själv så jag kan inte ge mycket input om det av egen erfarenhet.
Men 5G nätet är betydligt mycket snabbare än 4G och det håller på att byggas ut. Det börjar i Stockholm, Göteborg och Malmö plus ett tiotal städer till under 2021. Men det är inte säkert när allt är klart.”

Ok! Så det funkar inte detta år?
” I delar av innerstaden i Stockholm och Göteborg finns det tillgängligt i alla fall. Så arbetet pågår, men det kommer ta lite tid tills att det är fullt utvecklat. :)”
” Planen är ju förstås att det ska fungera i så stora områden som möjligt för alla att ta del av.”

Så att de slår så hårt på trumman för 5G är lite tidigt för iaf storstads Svensson.

Mer om Telia å 5G: https://www.telia.se/privat/om/5g/detta-ar-5g

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-15 21:44
Ursprungligen av pmarriott:

Jag vill gärna beställa min 12 Pro av Telia imorgon, men måste ju veta priset i förväg när man binder om abonnemanget. De säger att de släpper priserna imorgon i samband med att de släpper förköpet. Men vis av erfarenhet kan man ju inte ödsla tid på att räkna och jämföra. Vill lägga ordern senast kl. 14.00.00.00000001 imorgon så jag är säker på att ha telefonen i näven den 23:e. Kan inte Telia kläcka ur sig vilka priser som gäller i god tid köper jag direkt av Apple. Ni som har beställt av Telia vid tidigare släpp, hur har det fungerat då?

Jag brukar beställa hämtning i butik via Telia, och utan abonnemang. Just för att skynda igenom beställningen. Vid upphämtning har det hittills gått bra att binda om abonnemang ändå. Då kan man jämföra i väntan på leverans, och fixa i lugn och ro i butiken när telefonen kommit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-15 21:45
Ursprungligen av Sperious:

Får man ens nån subventionering från mobiloperatörerna vid ombindning numera? När det mer eller mindre försvann började jag köpa direkt av Apple. Så mycket smidigare om något strular, och aldrig bunden vid en operatör.

Telia brukar subventionera 2-3000 vid 24 månaders bindning.

Ursprungligen av ibish:

Telia brukar subventionera 2-3000 vid 24 månaders bindning.

Åh, sjutton. Trodde den tiden var förbi!

Ursprungligen av Sperious:

Får man ens nån subventionering från mobiloperatörerna vid ombindning numera? När det mer eller mindre försvann började jag köpa direkt av Apple. Så mycket smidigare om något strular, och aldrig bunden vid en operatör.

Kollade just på en iPhone 11 Pro. Där får man 3850:- om man binder om abonnemanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-16 10:09
Ursprungligen av Sperious:

Åh, sjutton. Trodde den tiden var förbi!

Sen är ju Telias abonnemang dyrast. Så de subventionerar i praktiken sitt eget abonnemang. Men då kan man få bästa mobilen och bästa operatören utan att betala allt för mycket överpris ?

Jag har mina telefoner i snitt två år, så då kan jag lika väl binda mig och få lägre pris.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 10:15

Ja, har man inte för avsikt att byta operatör så gör det ju inget att binda sig. Sedan kan det ju finnas skäl till att tycka det är skönt att ha rörelsefriheten

Ursprungligen av ibish:

Sen är ju Telias abonnemang dyrast. Så de subventionerar i praktiken sitt eget abonnemang. Men då kan man få bästa mobilen och bästa operatören utan att betala allt för mycket överpris ?

Jag har mina telefoner i snitt två år, så då kan jag lika väl binda mig och få lägre pris.

Det beror på om du köper din mobil med abonnemang eller separat. Köper man separat är dom inte billigare trots att man är kund.

Ett tag efter eventet så börjar många Youtubers analysera mer i detalj priser och funktioner.
Så inte helt lätt att välja rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=y8KiRDKH3yA

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 15:48
Ursprungligen av johnh3:

Ett tag efter eventet så börjar många Youtubers analysera mer i detalj priser och funktioner.
Så inte helt lätt att välja rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=y8KiRDKH3yA

Orkade inte ens lyssna på hela det där klippet. Redan när han klipper in att det enligt dem är "förvillande" att priset på iPhone 12 var $799 och påstår att det inte stämde för att en viss operatör tog något annat. Ja, de sa "från $799"...

Börjar man hänga upp sig på sådana saker, som är ens eget fel, så är man snett på det.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-17 12:12
Ursprungligen av The Real Viking:

iPhone 12 påminner mig om iPhone 4. Får dåliga vibbar…
Apple sa då kort efter lanseringen av iPhone 4: ”Det är inget fel på telefonen! Det är ett handhavde fel … du håller telefonen fel…”. Skandalen kallades visst för Antenna-gate.
Apple gör nog inte om det misstaget…

4:an var felkonstruerad, men 5:orna fungerade utmärkt. Hade en 5:a i många år och den fungerade perfekt hela tiden (inga antennproblem). Är inte de minsta orolig för detta på dessa nya 12:or.

Älskar den "rundkantiga" designen (den snyggaste på någon Appletelefon, och bland de bästa på telefoner genom historien). Grymt glad att Apple tagit den tillbaka (generationerna innan har ju varit så grymt generiska och anonyma i formen).

Kul även med fler färger.

Besviken dock över att de inte löst den grymt fula notchen. Känns för mig som en ful kludge som Jobs aldrig hade godkänt. Hoppas att de kan fixa i nästa års uppdatering.

Behåller nog min iPhone 8 tills vidare. Ser inte någon vettig orsak till att uppgradera?

5G kan jag vänta några år till med (så är det utbyggt och klart den dagen jag uppgraderar).

Hade de fixat den pinsamt superfula notchen, så hade jag bytt telefon direkt (speciellt med Mini som finns som alternativ) enbart pga. den i övrigt grymt snygga designen.

USB-C, även på telefonsidan, hade ju också varit trevligt (har många laddare med fast USB-C-kontakt, som de för mina Switchar och annat). Men ingen deal breaker som det fula hacket i överkant av skärmen.

Ursprungligen av omartint:

Hade de fixat den pinsamt superfula notchen, så hade jag bytt telefon direkt (speciellt med Mini som finns som alternativ) enbart pga. den i övrigt grymt snygga designen..

Det är nog få människor som tycker notchen är SNYGG, men helt ärligt är det bara människor som fortfarande kör en telefon utan notch som tycker att den är ett enormt problem. Jag trodde jag skulle hata den för alltid, men efter ett par dagar så är den, cross my heart, osynlig.

Ursprungligen av D_Odell:

Väldigt vacker lur!

Japp. Fantastiskt snygg. Äntligen något annorlunda än en i mängden av standardiserade tvålkoppar.

Citat:

Ser det dock som ett stort problem som vill uppdatera att denna generation inte har 120Hz eller vad de vill kalla det. För nästa release kommer väll alla PRO ha det? Skulle isf kännas hopplöst utdaterad.

Ja. Det finns tillfällen när det kommer teknologier som när man väl en gång provat dem helt enkelt inte kan tänka sig att gå tillbaka till det föregående. Senaste sådana var för min del SSD istället för HDD - det är helt otänkbart att ens överväga en burk med bara HDD i numera. 120 Hz är för mig en sådan teknologi - när man väl provat utgör det banne mig ett fysiskt obehag att tvingas använda en 60 Hz-enhet. På sätt och vis är det synd att de slösat bort den fina designen på den här generationen, eftersom de säkert kommer vilja markera skiftet till snabb skärmteknik med ett nytt formspråk i nästa.

Bevaka tråden