Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar HomePod Mini

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Först ut på eventet var Apples högtalare HomePod Mini och den ska leverera samma kvalitet som storebror i en mindre förpackning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-10-13 19:13

Inget om vilka länder den kommer till. Hoppas ? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:22
Ursprungligen av JohannesKBA:

Inget om vilka länder den kommer till. Hoppas ? ?

HomePod Mini finns på t.ex brittiska och tyska Apple-sidan, men inte på svenska.... Nedrans!
https://www.apple.com/de/homepod-mini/
https://www.apple.com/se/homepod-mini/
Får bli ett köp ändå, € 96,50.

  • Medlem
  • 2020-10-13 20:25

Apple suck!
Hur kan man exkludera oss gällande Homepod mini

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-13 20:33

Det måste finnas någon hake med att den inte kommer hit. Säkert någon paragraf (eller företag/förening) som ställer till det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Det måste finnas någon hake med att den inte kommer hit. Säkert någon paragraf (eller företag/förening) som ställer till det.

Jag tror det beror på att de inte tycker Siri på svenska duger än för en enhet som inte har skärm som reserv när Siri bara missförstår oss...

Alternativ konspirationsteori: Sverige straffas för att ha fött upp Daniel Ek

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-13 20:55
Ursprungligen av IngoX:

Jag tror det beror på att de inte tycker Siri på svenska duger än för en enhet som inte har skärm som reserv när Siri bara missförstår oss...

Alternativ konspirationsteori: Sverige straffas för att ha fött upp Daniel Ek

Tror inte det är Siri. Så dålig på svenska är hon inte.

Det är något annat.

Jag tror det är bristande språkstöd på svenska i alla fall. Till exempel appen Översätt, funktionen QuickPath.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 21:20
Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte det är Siri. Så dålig på svenska är hon inte.

Det är något annat.

Vad annat i så fall? Kommer fortfarande bara till de stora språken/länderna. Inte så att vi svenskar specifikt mobbas...

Customers in Australia, Canada, France, Germany, Hong Kong, India, Japan, Spain, the UK, and the US are able to order HomePod mini beginning at 5 a.m. PST on Friday, November 6, with availability beginning the week of November 16. HomePod mini will be available in China, Mexico, and Taiwan later this year.

https://www.apple.com/newsroom/2020/10/apple-...

Ursprungligen av Zeugma:

Jag tror det är bristande språkstöd på svenska i alla fall. Till exempel appen Översätt, funktionen QuickPath.

Kan även ha att göra med funktioner i Apple Music.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-13 23:06

Återigen misslyckas Apple med HomePod, riktigt tragiskt faktiskt. Närmar sig tre år sedan HomePod släpptes, fortfarande ingen här.

Helt säker på att HomePods frånvaro i Sverige (och dom flesta andra länder) beror på för dåligt Siri-stöd. Det är en sak med halvusel Siri på enheter med skärm eftersom alla misstag går att korrigera. En HomePod blir värdelös, bokstavligen, utan väl fungerande Siri. Apple är inte direkt kända för att släppa halvmesyrer till produkter. En stor (90%?) del av en HomePods liv lär gå ut på att den frågas om att spela en viss musik. Om man inte lyssnar uteslutande på svenska artister så vet vi alla hur bristfälligt Siris multispråkstöd är. ”Hej Siri, spela Candle in the Wind” kan bli precis vad som helst. Ibland funkar det, ibland är det omöjligt trots tio försök. Vem skulle palla med en sån produkt när det inte finns något annat sätt att styra den på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 00:03
Ursprungligen av zinned:

Återigen misslyckas Apple med HomePod, riktigt tragiskt faktiskt. Närmar sig tre år sedan HomePod släpptes, fortfarande ingen här.

Förstår verkligen inte varför inte produkten inte släppts world wide. Makes Zero sense.

Hade denna högtalare sålts för någonstans 995 - 1195 SEK skulle den verkligen kunna lyckas OM de håller bra kvalité.

Kanske är en dum självklarhet men visst finns andra musiktjänster på HomePod nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 00:06
Ursprungligen av Sperious:

Helt säker på att HomePods frånvaro i Sverige (och dom flesta andra länder) beror på för dåligt Siri-stöd. Det är en sak med halvusel Siri på enheter med skärm eftersom alla misstag går att korrigera. En HomePod blir värdelös, bokstavligen, utan väl fungerande Siri. Apple är inte direkt kända för att släppa halvmesyrer till produkter. En stor (90%?) del av en HomePods liv lär gå ut på att den frågas om att spela en viss musik. Om man inte lyssnar uteslutande på svenska artister så vet vi alla hur bristfälligt Siris multispråkstöd är. ”Hej Siri, spela Candle in the Wind” kan bli precis vad som helst. Ibland funkar det, ibland är det omöjligt trots tio försök. Vem skulle palla med en sån produkt när det inte finns något annat sätt att styra den på?

Går den inte att styra likt en Apple TV eller Sonos-högtalare med appar? Om så är fallet har Apple tappat bollen något... Att ex. kunna se sin playlist är en självklarhet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Går den inte att styra likt en Apple TV eller Sonos-högtalare med appar? Om så är fallet har Apple tappat bollen något... Att ex. kunna se sin playlist är en självklarhet.

Du kan förstås köra AirPlay mot den, men den har ingen specifik styr-app. Den är dessutom konstruerad för att styras med rösten och enbart med rösten vilket, som sagt, gör den svårsläppt om inte den funktionen är 100%. Google hade kanske gjort det, men inte Apple. Kritiken mot Apple bör istället riktas mot att dom efter alla år fortfarande inte lyckats få till en bättre Siri på icke-världsspråken och framförallt att inte multi-språkstödet är bättre. Vi har så många anglosaxiska referenser och uttryck i vår kultur att en röstassistent som ständigt tolkar dessa som talad svenska tappar en stor del av sin funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 00:36
Ursprungligen av Sperious:

Du kan förstås köra AirPlay mot den, men den har ingen specifik styr-app. Den är dessutom konstruerad för att styras med rösten och enbart med rösten vilket, som sagt, gör den svårsläppt om inte den funktionen är 100%. Google hade kanske gjort det, men inte Apple. Kritiken mot Apple bör istället riktas mot att dom efter alla år fortfarande inte lyckats få till en bättre Siri på icke-världsspråken och framförallt att inte multi-språkstödet är bättre. Vi har så många anglosaxiska referenser och uttryck i vår kultur att en röstassistent som ständigt tolkar dessa som talad svenska tappar en stor del av sin funktion.

Låter som Siri är lika förvirrad som Apples rättstavning i iOS då - speciellt om man byter språk mitt i en mening.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 00:37
Ursprungligen av Sperious:

Helt säker på att HomePods frånvaro i Sverige (och dom flesta andra länder) beror på för dåligt Siri-stöd. Det är en sak med halvusel Siri på enheter med skärm eftersom alla misstag går att korrigera. En HomePod blir värdelös, bokstavligen, utan väl fungerande Siri. Apple är inte direkt kända för att släppa halvmesyrer till produkter. En stor (90%?) del av en HomePods liv lär gå ut på att den frågas om att spela en viss musik. Om man inte lyssnar uteslutande på svenska artister så vet vi alla hur bristfälligt Siris multispråkstöd är. ”Hej Siri, spela Candle in the Wind” kan bli precis vad som helst. Ibland funkar det, ibland är det omöjligt trots tio försök. Vem skulle palla med en sån produkt när det inte finns något annat sätt att styra den på?

Mycket möjligt, kanske till och med troligt.

Nästa år är det 10-årsjubileum för Siri. Det är just nu snart tre år sedan HomePod släpptes.

Det finns inte ett uns av godkänt i detta för Apple, oavsett orsak. Siri är fortfarande en halvmesyr om man jämför med Google, trots snart 10 år på marknaden. Trots denna halvmesyr har vi tillgång till den på svenska i en uppsjö av produkter. Det är ok där enligt Apple, men inte på HomePod.

1) Siri borde varit sjukt mycket bättre vid det här laget, dålig utveckling från Apples sida.
2) Godtar de att släppa andra produkter med Siri på svenska och med tanke på hur de skryter om Siri, då ska de kunna släppa HomePod också. Även om den saknar skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 00:43

Undrar om inte allt det här är Apple being spread to thin. De försöker göra så otroligt många saker och gör dem själva.

Ursprungligen av Sperious:

Du kan förstås köra AirPlay mot den, men den har ingen specifik styr-app. Den är dessutom konstruerad för att styras med rösten och enbart med rösten vilket, som sagt, gör den svårsläppt om inte den funktionen är 100%. Google hade kanske gjort det, men inte Apple. Kritiken mot Apple bör istället riktas mot att dom efter alla år fortfarande inte lyckats få till en bättre Siri på icke-världsspråken och framförallt att inte multi-språkstödet är bättre. Vi har så många anglosaxiska referenser och uttryck i vår kultur att en röstassistent som ständigt tolkar dessa som talad svenska tappar en stor del av sin funktion.

Jag förstår inte varför stödet för svenska inte kommer. Vad är det som är problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 08:24

I och med att vi alla spekulerar så kastar jag mig in och håller med om att det måste vara Siris brister som är anledningen. Siri på Engelska fikar ju högst sådär och Siri på Svenska funkar ju knappt alls. Men även om vissa andra tillverkare påstås ha bättre funktion så har jag aldrig stött på ett röststyrningssystem som duger något till. Nu har jag enbart begränsad erfarenhet av Google och Alexa, men kollar man bilar med deras egna system är ju de värdelösa. Just nu(ja, kanske inte exakt nu...) sitter jag i en ny Volvo och försäljaren snackade om hur bra röststyrningen är. Snack snack, skitdålig. Samma med min förra Passat, värdelöst system.

Det verkar ju som att alla tillverkare har missbedömt utvecklingskurvan, i princip all annan teknik(möjligen inte heller batteritekniken) utvecklas ju extremt på 10 år, det har inte hänt med röststyrningen.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-14 08:43

Apple Watch är ju ett bra exempel på hur dåligt Siri fungerar. För att leta upp en app med engelskt namn måste jag först ställa om till engelska språket innan jag trycker på mikrofon-ikonen för att prata. Det finns ingen sådan möjlighet i Home Pod utan pekskärm. Musik är svårt att hitta rätt när det gäller engelska artister/låtnamn om klockan är inställd på svenska. Jag pratar ändå ganska välvårdat, inte precis någon grötskånska från strax utanför Kvidinge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 08:51
Ursprungligen av xms67:

I och med att vi alla spekulerar så kastar jag mig in och håller med om att det måste vara Siris brister som är anledningen. Siri på Engelska fikar ju högst sådär och Siri på Svenska funkar ju knappt alls.

Ursprungligen av xms67:

Det verkar ju som att alla tillverkare har missbedömt utvecklingskurvan, i princip all annan teknik(möjligen inte heller batteritekniken) utvecklas ju extremt på 10 år, det har inte hänt med röststyrningen.

Jag håller som sagt med och det låter som en trolig tes. Men om det skulle vara så, tycker du inte att det är ruskigt dåligt av Apple att inte ha kommit längre än så här på en i tekniksammanhang löjligt lång tid som 10 år?

Dessutom, de anser bevisligen själva att de har kommit tillräckligt långt för att kunna ha produkten på marknaden med engelska som språk, är det då inte lika uruselt att de inte anser sig ha nått upp till samma nivå med övriga språk under dessa år?

Bedrövligt av Apple, enligt mig. Vi kan kräva mer. Mycket mer.

Det är väl tyvärr så att Apple fortfarande är rätt hemmablint. Så länge nåt funkar i USA så är det lätt att glömma övriga marknader. Bara att titta på att eventet idag till 10% bestod av en ren reklamfilm för en amerikansk mobiloperatör, ironiskt nog presenterat av en VD med så grov svensk brytning att han inte ens kunde uttala det magiska nyckelordet ”5G” korrekt.

Mer spekulation, men förmodligen är företaget också toppstyrt och högst hierarkiskt. Det gör det extremt svårt för utländska grenar att flagga för och få gehör för sina behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 10:18
Ursprungligen av zinned:

Jag håller som sagt med och det låter som en trolig tes. Men om det skulle vara så, tycker du inte att det är ruskigt dåligt av Apple att inte ha kommit längre än så här på en i tekniksammanhang löjligt lång tid som 10 år?

Dessutom, de anser bevisligen själva att de har kommit tillräckligt långt för att kunna ha produkten på marknaden med engelska som språk, är det då inte lika uruselt att de inte anser sig ha nått upp till samma nivå med övriga språk under dessa år?

Bedrövligt av Apple, enligt mig. Vi kan kräva mer. Mycket mer.

Jag anser att Siri är ett av Apples problembarn som under en mellanperiod fick på tok för lite uppmärksamhet. Samtidigt anser jag att konkurrenterna också är dåliga. Jag har i ett tidigare arbete varit i kontakt med röststyrningsutveckling och min bild är att man grovt felbedömt utvecklingstyngden. För 3-4 år sedan gjordes nog bedömningen bland väldigt många röststyrningsutvecklare, att vi nu, 2020/21 skulle styra nästan allt med rösten.

Att det kommit tillräckligt långt på Engelska för att ha produkter ute, men inte på svenska ser jag inte som något bottennapp. I och med att de inte kommit längre än var de är så förstår jag att de lägger mer resurser på grundutveckling än på spridning till fler språk. De har trots allt inte obegränsade resurser. Inte enligt aktiemarknaden i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 11:30

Jag är inte enig.

Detta är inte vilket företag som helst utan detta är Apple. Det säger jag inte med avseende på pengakistan utan syftar på dess historiska syn på väl genomarbetade produkter. Att man inte bara ser till att framsidan på den egenhändigt snickrade byrån är fin utan även baksidan, trots att man aldrig ser denna. Det tankesättet, det har tidigare alltid präglat Apple.

Det känns lite klyschigt att säga detta men det känns som det har kraftigt stagnerat sedan Steve gick bort. Som att det inte längre ges samma tyngd utan mjukvara och hårdvara med en viss finish/funktionalitet släpps igenom som inte hade nått marknaden tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-14 11:40

Det ligger ju en del i det du skriver, men jag är inte lika "sträng" i min analys. Sedan är det klyschigt att hänvisa till Jobs..?. Det var en annan tid, inte bara för företaget utan för hela tekniksektorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-14 11:48
Ursprungligen av xms67:

Sedan är det klyschigt att hänvisa till Jobs..?. Det var en annan tid, inte bara för företaget utan för hela tekniksektorn.

Nja, jag kan inte riktigt hålla med. Ja, det var en annan tid men Apple bestämmer själva vilken nivå de ska ligga på gällande hårdvara/mjukvara. Jag anser att deras ribba har sänks sedan Steves gick bort, vilket jag tycker är tråkigt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-14 11:49

Av nyfikenhet, vad är det ni tycker att Siri på engelska gör sådär? Vi använder det relativt mycket hemma och tycker generellt att det funkar helt ok. Jag skulle vilja kunna ställa följdfrågor men det är i stort sett min enda invändning.

Sen förstår jag inte hur svårt det kan vara att göra henne flerspråkig? Vi pratar engelska hemma (min fru är amerikanska) men när man t.ex. lägger till svenska grejer på vår gemensamma shoppinglista blir det ofta rena gissningsleken ett par dagar senare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-14 15:47
Ursprungligen av Sperious:

Bara att titta på att eventet idag till 10% bestod av en ren reklamfilm för en amerikansk mobiloperatör, ironiskt nog presenterat av en VD med så grov svensk brytning att han inte ens kunde uttala det magiska nyckelordet ”5G” korrekt.

Men det är ju handbolls-Hasse, fd koncernchef från Ericsson! Härligt kille, det där... Han var inte bättre på engelska på den tiden heller. Han fick utstå mycket kritik för att han var ordförande i Svenska Handbollsförbundet samtidigt som sitt stora åtagande i Ericsson.

https://www.talarforum.se/hans.vestberg
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-s...

Senast redigerat 2020-10-14 16:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-07 22:43

Någon som hittat någon bra länk för gråimport av HomePod Mini?

Proshop har den på sin sida, men okänt leveransdatum och 40% påslag på priset.

Kan nog dröja. Om man som tysk beställer den från tyska Apple Store idag får man leveransdatum 28 dec till 5 jan...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-07 23:00
Ursprungligen av IngoX:

Om man som tysk beställer den från tyska Apple Store idag får man leveransdatum 28 dec till 5 jan...

Jag som svensk beställde från tyska Apple Store och fick väl igenom ordern ca kl 14.20 och redan då hade leveranstiden halkat till 15 dec.

Bevaka tråden