Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar SSD med FireWire 800

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det att köpa portabla SSD där det finns kontakt även för FireWire 800? Eller vad vore bästa sättet att någorlunda smidigt kopiera innehållet på min iMac från 2008 till en säkerhetskopia.
Jag har en gammal portabel HD, men den väsnas så pass mycket, att det går inte ha den på dygnet runt.
Det är inte absolut nödvändigt att den är just av modell SSD, men vore kanon om den använder FireWire 800. Och så klart bör den inte kosta för mycket. Det rör sig om bara cirka 100 GB totalt.
P.S. Jag planerar att köpa en ny iMac relativt snart. Hittills har inte uppgraderingarna varit tillräckligt bra, men nu verkar det lite mer lovande än på länge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-12 01:37

Förut fanns det mängder med kabinett med FW800 och USB3.0 för HDD/SSD 2,5”. Sätt en bevakning på eBay.
De flesta var av den här stilen: https://www.akitio.com/portable-storage/neutr...

Bara 100GB? Varför jobba sig med att hitta ett begagnat FW-kabinett (med eller utan SSD)? USB 2.0 räcker gott och väl. Vi pratar ju inte om en urgammal dator med bara USB 1.1...

Själv kör jag med en simpel 2,5" 2TB Seagate-disk för att göra dagliga backuper med SuperDuper. Låter ingenting. Finns snabbt o enkelt att köpa på exvis Clas Ohlson.

Med betald licens för SuperDuper (eller CarbonCopyCloner) kopieras bara det som är ändrat efter senaste backuptillfälle. Går på ett kick även över USB2.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara 100GB? Varför jobba sig med att hitta ett begagnat FW-kabinett (med eller utan SSD)? USB 2.0 räcker gott och väl. Vi pratar ju inte om en urgammal dator med bara USB 1.1...

Själv kör jag med en simpel 2,5" 2TB Seagate-disk för att göra dagliga backuper med SuperDuper. Låter ingenting. Finns snabbt o enkelt att köpa på exvis Clas Ohlson.

Med betald licens för SuperDuper (eller CarbonCopyCloner) kopieras bara det som är ändrat efter senaste backuptillfälle. Går på ett kick även över USB2.

Jag måste ändå ha en portabel SSD när jag skaffar en ny maskin, så jag har funderat på att köpa en Samsung T5 Extern SSD-disk på 500 GB. Men vi får se vad det blir. Det bästa vore nog, om jag kunde klara med min gamla Iomega. Behöver inte ha den påslagen hela tiden … För det låter ganska mycket!

Thunderbolt är väl bakåtkompatibelt med FW800? I så fall kan man införskaffa en SSD med Thunderbolt och sedan med kabel och adapter använda den med en FW800-port.

Man skall inte dubbelanvända sin backupdisk som portabel disk. Betyder bara besvär och risk för katastrofala misstag. Ha en dedikerad backupdisk. Den behöver alltså inte vara speciellt snabb eller snygg, utan skall bara ligga och tuffa på i bakgrunden. Använd som sagt SuperDuper/CCC för backup. Då får du en bootbar klon av din interna disk. Är olyckan framme är det bara att plugga in, starta om och jobba vidare med program, inställningar och filer exakt som innan. Skaffa sedan en annan portabel disk. SSD om så behövs.

1
Bevaka tråden