Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Xperia 5 II vs iPhone 12 Mini

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni har 11 dagar för att bevisa mig att kommande iPhone 12 Mini är en bättre mobil än Sony Xperia 5 II. Vi kommer att få veta mer den 13. oktober, specs etc. Lycka till att försöka ändra min beställning.
P.S. Jag gissar helt vilt, att de två kommer att ha ungefär samma pris; inte särskilt långt ifrån varandra, alla fall.

Definera "bättre"?

Ursprungligen av carlsson:

Definera "bättre"?

Tja, bättre specs, bättre kameramobil etc. Ni kan ta med också detaljen att nya Sony har kvar hörlurskontakten och har även förmodad bättre skärm samt 120 Hz teknik för smidigare hantering.

Det är klart att min fråga är lite av en provokation … Det hjälper inte att ha världens snabbaste ’motor’ om inte hela paketet håller högsta klass.

MEN skulle det hända att 12 Mini är ordentligt mycket billigare och har fina specs, kan jag kanske tänka om. Fast det krävs ganska mycket till det.

Dave Lee har en bra video där han resonerar kring hur hårdvaruskillnader i sig knappast kan utgöra grunden för val av mobil. YouTube. Jag håller i alla fall med honom, det blir äpplen och päron så fort det skiljer sig åt mer än det gör mellan stereotypa kinesiska märken. Och då pratar vi enbart om Android som grund. Sony och Iphone delar varken operativsystem eller ekologi. Men den som inte bryr sig om mjukvara eller ekologi kan förstås välja precis vad som helst.

Vilken är bäst? En 1000-hästars traktor eller en 170-hästars Mercedes?

Om du bara är ute efter snabbaste CPU:n och mest megapixlar på kameran så har nog iPhone aldrig varit "bäst" alternativ. Vill man däremot ha ett ekosystem som fungerar osv så anser jag att iPhone är "bäst".

Denna diskussion har ju varit uppe en ziljon gånger innan. Är en Sony bäst för dig, så är den det helt enkelt.
Är den snabbare, snyggare (enligt någon), fler MHz på skärmen, längre batteritid, hörlursuttag och har VGA-uttag så är det så. Men den kör inte iOS. Det är en avgörande faktor för mig personligen. Har man inte det behovet så är det ju fantastiskt! Som att vara bisexuell – mer att vraka och välja mellan!

Ursprungligen av carlsson:

Vilken är bäst? En 1000-hästars traktor eller en 170-hästars Mercedes?

Om du bara är ute efter snabbaste CPU:n och mest megapixlar på kameran så har nog iPhone aldrig varit "bäst" alternativ. Vill man däremot ha ett ekosystem som fungerar osv så anser jag att iPhone är "bäst".

Denna diskussion har ju varit uppe en ziljon gånger innan. Är en Sony bäst för dig, så är den det helt enkelt.
Är den snabbare, snyggare (enligt någon), fler MHz på skärmen, längre batteritid, hörlursuttag och har VGA-uttag så är det så. Men den kör inte iOS. Det är en avgörande faktor för mig personligen. Har man inte det behovet så är det ju fantastiskt! Som att vara bisexuell – mer att vraka och välja mellan!

Jag vet inte alls hur Apples lurar är att använda. Har knappt hållit en sån ens i handen! Kan man dra en liknelse om hur deras datorer fungerar, eller på vilket sätt tycker du att iOS är bättre?

Vad jag menar; har alltid haft Macar och använt även PC vid något så när ’normal’ använding tillfälligt på vissa arbetsplatser. För mig är Macen mycket bättre val, men jag har inte den minsta aning hur är iPhone att använda som en smartphone? Kan man säga att användarupplevelsen liknar en aning, eller hur skulle ni förklara vilka fördelar man har med en iPhone gentemot en Androidtelefon?

Xperia 5 Mark II har i alla fall ett tillfälligt lägre pris just nu om man är klubbmedlem på Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-...

Fast jag tycker med iOS 14 så känns användarupplevelsen bättre på iPhone numera. En annan fördel är att apparna ofta är mer utvecklade/stabilare på iOS vs Android i flera fall.

iPhone 12 Mini blir nog en mer kompakt mobil än Xperia 5 Mark II som är en rätt lång enhet. Lite av en TV fjärrkontroll känsla pga Sonys motvilja att använda en notch eller ett kamerahål. Display formatet på 21:9 hjälper inte till heller. Blir däremot rätt smal och skön att hålla i handen.

Ungefär samma storlek som Samsung Galaxy S20 och alltså ingen kompakt mobil som Sonys tidigare modeller. Dock något mindre än Xperia 1 Mark II naturligtvis.

Senast redigerat 2020-10-08 23:41
Ursprungligen av johnh3:

Xperia 5 Mark II har i alla fall ett tillfälligt lägre pris just nu om man är klubbmedlem på Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-...

Fast jag tycker med iOS 14 så känns användarupplevelsen bättre på iPhone numera. En annan fördel är att apparna ofta är mer utvecklade/stabilare på iOS vs Android i flera fall.

iPhone 12 Mini blir nog en mer kompakt mobil än Xperia 5 Mark II som är en rätt lång enhet. Lite av en TV fjärrkontroll känsla pga Sonys motvilja att använda en notch eller ett kamerahål. Display formatet på 21:9 hjälper inte till heller. Blir däremot rätt smal och skön att hålla i handen.

Ungefär samma storlek som Samsung Galaxy S20 och alltså ingen kompakt mobil som Sonys tidigare modeller. Dock något mindre än Xperia 1 Mark II naturligtvis.

Det finns mycket bra erbjudanden hos de stora drakarna som gör att man kan skaffa mobilen på avbetalning och få med ett par riktigt bra trådlösa hörlurar också. Som går att använda även med en kabel som följer med.
Det var nog största anledningen att jag valde just Sony. Men jag har rätt att ångra mig, ifall jag skulle ångra mig. Av den anledningen frågar jag här. Det handlar inte om frågeställning vilket system är bäst! Bäst är nog det som man själv trivs bäst med och alla fall för mig har priset ganska stor betydelse. Alltså i vilket fall man får mest valuta för sina slantar. Det händer ytterst sällan att man kan köpa en äppellur som är rejält nedsatt!

Ursprungligen av pick-me-up:

Det finns mycket bra erbjudanden hos de stora drakarna som gör att man kan skaffa mobilen på avbetalning och få med ett par riktigt bra trådlösa hörlurar också. Som går att använda även med en kabel som följer med.
Det var nog största anledningen att jag valde just Sony. Men jag har rätt att ångra mig, ifall jag skulle ångra mig. Av den anledningen frågar jag här. Det handlar inte om frågeställning vilket system är bäst! Bäst är nog det som man själv trivs bäst med och alla fall för mig har priset ganska stor betydelse. Alltså i vilket fall man får mest valuta för sina slantar. Det händer ytterst sällan att man kan köpa en äppellur som är rejält nedsatt!

Ja om jag skulle gå till Android igen skulle Sony ligga bra till. Jag tror omorganisation de gjorde inom företaget hjälpte. Förut var det en slags intern konkurrens med deras kameradivision som troligen gjorde att deras mobiler aldrig kunde konkurrera med iPhone eller det bästa Samsung hade inom kameraområdet.

Nu känns det som att de inte längre håller igen på mobilerna. Utan är med i toppskiktet.

Ursprungligen av johnh3:

Ja om jag skulle gå till Android igen skulle Sony ligga bra till. Jag tror omorganisation de gjorde inom företaget hjälpte. Förut var det en slags intern konkurrens med deras kameradivision som troligen gjorde att deras mobiler aldrig kunde konkurrera med iPhone eller det bästa Samsung hade inom kameraområdet.

Nu känns det som att de inte längre håller igen på mobilerna. Utan är med i toppskiktet.

På tisdag kl. 19 vet vi, vad de nya lurarna går på och vad kommer de att kosta. Jag gissar redan nu, att Apple tar vinst på cirka 60% per såld enhet. Det är för mycket, även om man råkar heta Äpple.
Bara att det står en fruktbild på mobilen, behöver inte per automatik betyda att det är frågan om kvalitet. Det som Apple har alltid varit bäst på, är att ta hutlöst betalt, och kanske mest just för deras mobiler. Och hur ofta har de haft erbjudanden som skickar med någonting på köpet? Det har nog aldrig någonsin hänt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-10 20:30
Ursprungligen av pick-me-up:

Och hur ofta har de haft erbjudanden som skickar med någonting på köpet? Det har nog aldrig någonsin hänt.

Det händer väl typ varje gång det är dags för back to school erbjudande.

Vid köp på black friday är dom snålare och skickar bara med ett presentkort.

Senast redigerat 2020-10-10 20:45

Ryktas om att Sony kommer med en riktig kompakt mer i storlek typ iPhone 12 Mini eller SE:
https://www.phonearena.com/news/sony-revive-x...

Kul, på Android sidan har det varit dåligt med det. Känns som Sony så småningom har blivit en spelare inom det mobila som har potential att gå upp framöver.

14 april får man sikta in sig på, Men en Xperia 5 mark III misstänker jag kommer på hösten istället. Händer mycket i mobilindustrin nu.
Huawei på knäna. Apple och Samsung har kopplat greppet och dominerar. LG verkar lägga ned helt, de som har jobbat med mobilerna flyttas över till andra LG avdelningar.

Om Sony ska klamra sig fast måste de visa upp något som höjer ögonbrynen lite. Blir det meh mobiler så tror jag de går LG.s väg.

1
Bevaka tråden