Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-06 17:11
Ursprungligen av timofej:

Tack för klargörandet! Men som ulan99 skriver var och en avgör om det är värt det. Själv föredrar jag cash back bonusar, försäkringar etc som mitt kort ger. Och jag är inte orolig över att någon missbrukar mitt kort för att man ersätts om någon handlat på kortet olovligt.

Accepterar alla butiker Apple Pay numera? Och även på nätet? Eller är det som AmEx som funkar bara ibland och man ändå måste ha ett riktigt kort?

Cashback försäkringar osv är inte beroende av Apple Pay eller inte, utan vilket kort du har. Så i praktiken har du rätt, men ville bara klargöra att Apple Pay är lager mellan ditt nuvarande kort och handlaren.

Själv kör jag två olika plastkort: ett för hushållsinköp och ett där jag nyttjar förmånerna som kortet ger på dyrare köp. Sist har jag ett St1-kort kopplat till ApplePay och det har "räddat" mig flera gånger. Som sist då jag glömde plastkorten hemma och var borta en hel helg i en annan stad.

Senast redigerat 2020-10-06 17:25
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-06 17:12
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, precis, man har andra kort också. För egen del gymkort (ska visas upp på begäran) och bibliotekskort (måste skannas vid boklån). Så plånboken kommer jag inte undan.
Det kanske finns de som skakar på huvudet åt oss, men jag menar att alla får gilla olika och gör så berättigat utifrån sina egna förutsättningar.

Och vill man vara en äkta nörd, så kan man skapa egna kort (kopior) av Bibliotekskort etc och lägga in i Wallet.

Ursprungligen av reboot81:

Och vill man vara en äkta nörd, så kan man skapa egna kort (kopior) av Bibliotekskort etc och lägga in i Wallet.

Min Wallet vill bara att jag ska lägga in ett betalkort. Några andra funktioner ser jag inte.

Ursprungligen av Zeugma:

Min Wallet vill bara att jag ska lägga in ett betalkort. Några andra funktioner ser jag inte.

Du använder en app för att skapa kort som du kan lägga till i Wallet

Nu har jag givetvis glömt bort vad den app som jag använder heter och telefonen ligger så långt bort...

Ursprungligen av BlackSmp:

Du använder en app för att skapa kort som du kan lägga till i Wallet

Nu har jag givetvis glömt bort vad den app som jag använder heter och telefonen ligger så långt bort...

Tack, men det klarar sig ändå. ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-06 19:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Du använder en app för att skapa kort som du kan lägga till i Wallet

Nu har jag givetvis glömt bort vad den app som jag använder heter och telefonen ligger så långt bort...

Antagligen Pass2U Wallet?
https://apps.apple.com/se/app/pass2u-wallet-c...

Ursprungligen av IngoX:

Jajamen

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-07 08:47
Ursprungligen av IngoX:

Jag blir lite oroad över att det tydligen finns någon sorts koppling utåt, från min iPhone med denna app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-07 10:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Du använder en app för att skapa kort som du kan lägga till i Wallet

Nu har jag givetvis glömt bort vad den app som jag använder heter och telefonen ligger så långt bort...

Nu blir jag intresserad men förstår inte hur det fungerar. Kan en försäljare till exempel läsa av resterande värde på ett presentkort på något sätt? Hur vet de hur mycket pengar jag har på kortet utan fysisk kontakt med det? Och SL-kort kan väl inte fungera heller med Apple Wallet, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-07 11:32
Ursprungligen av timofej:

Nu blir jag intresserad men förstår inte hur det fungerar. Kan en försäljare till exempel läsa av resterande värde på ett presentkort på något sätt? Hur vet de hur mycket pengar jag har på kortet utan fysisk kontakt med det? Och SL-kort kan väl inte fungera heller med Apple Wallet, eller?

Wallet2U-appen är bara ett sätt att få in en streckkod på ett kundkort eller liknande in i Apple Wallet. I princip samma som att ha ett foto av streckkoden sparat i mobilen, men lite mer lättillgängligt. Det appen gör är att den (för 25 kr) stöder streckkodsformat som Apple Wallet normalt inte stöder. Exempelvis streckkoden för personnumret på baksidan av körkortet.

Om det är ett presentkort eller liknande måste ju butiken ha ett eget system att hålla reda på saldot. Pass2U erbjuder näringsidkare sätt att göra egna rabattkort, klippkort etc mot en liten avgift.

SL-kortet är väl NFC, och inte så många trafikföretag i världen som Apple släppt in i Wallet än. De flesta utvecklar väl sina egna appar, även SL.
Här kan du åka kollektivt med Apple Pay
SL- Nästa biljettsystem
Tillägg: Ser nu att SL på ovanstående länk skriver om nya systemet: "Tjänsten kommer också att fungera med digitala plåböcker som till exempel Apple,- Samsung,- och Google Pay"

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag blir lite oroad över att det tydligen finns någon sorts koppling utåt, från min iPhone med denna app.

Man kan om man vill designa publika mallar med färg/logo etc som andra kan använda. Där ska man naturligtvis inte spara sin egen info, som den användaren tydligen hade gjort. För att bara spara in streckkoder i Apple Wallet behöver man inte ens skapa ett användarkonto.

Senast redigerat 2020-10-07 11:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-07 11:48
Ursprungligen av IngoX:

Wallet2U-appen är bara ett sätt att få in en streckkod på ett kundkort eller liknande in i Apple Wallet. I princip samma som att ha ett foto av streckkoden sparat i mobilen, men lite mer lättillgängligt. Det appen gör är att den (för 25 kr) stöder streckkodsformat som Apple Wallet normalt inte stöder. Exempelvis streckkoden för personnumret på baksidan av körkortet.

Om det är ett presentkort eller liknande måste ju butiken ha ett eget system att hålla reda på saldot. Pass2U erbjuder näringsidkare sätt att göra egna rabattkort, klippkort etc mot en liten avgift.

Tack för förklaringen IngoX! Ok, jag förstår. Alltså om kortet förlitar sig på en magnetremsa eller ett annat chip inuti måste man ha fysiskt kort. Annars tjänar Wallet som något slags bildsamling av alla medlemskort. De sistnämnda behövs knappt numera för att det brukar räcka att säga sitt personnummer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-07 11:58

Luring: Kortet finns i de övriga enheterna som delar Apple-ID, men är inte synligt för att det inte är verifierat med CVC2/CVV2-koden. Efter att ha angivit den slutförs tillägget av kort i din enhet.

Edit: Hade tydligen fel enligt Wikipedia...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-07 12:01
Ursprungligen av timofej:

Tack för förklaringen IngoX! Ok, jag förstår. Alltså om kortet förlitar sig på en magnetremsa eller ett annat chip inuti måste man ha fysiskt kort. Annars tjänar Wallet som något slags bildsamling av alla medlemskort. De sistnämnda behövs knappt numera för att det brukar räcka att säga sitt personnummer.

Precis. I sverige känns det som att man inte har någon större glädje av detta.

Jag har dock fortfarande användning av vårt Ikea Family-kort som jag sedan flera år har i wallet. Smidigt när man ska betala i restaurang eller utgångskassan på Ikea.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-07 12:23
Ursprungligen av zinned:

Precis. I sverige känns det som att man inte har någon större glädje av detta.

Jag har dock fortfarande användning av vårt Ikea Family-kort som jag sedan flera år har i wallet. Smidigt när man ska betala i restaurang eller utgångskassan på Ikea.

Jag har faktiskt IKEA egen app som är bra på annat också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-07 12:50
Ursprungligen av timofej:

Jag har faktiskt IKEA egen app som är bra på annat också.

Hela poängen med detta är ju att samla allt på ett ställe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-07 12:53
Ursprungligen av zinned:

Hela poängen med detta är ju att samla allt på ett ställe

Du har kanske missat "bra på annat också".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-07 13:04
Ursprungligen av timofej:

Du har kanske missat "bra på annat också".

Nej då, såg det Det finns inget som hindrar en att ha den appen kvar

Vad är fördelen med Pass2U jämfört med tex Stocard (som jag använder)? Jag kan skicka kort till Wallet från den med men det är kanske någon jättefiffig funktion som jag missat som Pass2U erbjuder?

Ursprungligen av suddgummi:

Vad är fördelen med Pass2U jämfört med tex Stocard (som jag använder)? Jag kan skicka kort till Wallet från den med men det är kanske någon jättefiffig funktion som jag missat som Pass2U erbjuder?

Det tror jag inte. Den kom bara först (så vitt som jag vet). Kör du på med Stocard

Ursprungligen av BlackSmp:

Det tror jag inte. Den kom bara först (så vitt som jag vet). Kör du på med Stocard

Det enda som jag hade velat ha är kanske att kunna välja flera kort såsom t.ex boardingpass. Nu kommer alla korten från Stocard liksom i en klump och man får skrolla i sidled istället. Jag tror inte heller att det fungerar att få rätt kort upp baserat på position så vet du om Pass2U har de funktionerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-07 23:03

Dä är det bara SEB kvar av de stora drakarna som inte erbjuder ApplePay

Ursprungligen av ne100:

Dä är det bara SEB kvar av de stora drakarna som inte erbjuder ApplePay

Testade att chatta med SEB, samma svar som alltid ifrån banker som vägrar hänga med i utvecklingen.
Se svar:
Jag förstår såklart att du undrar då Apple pay är en smidig betallösning. Jag önskar att jag kunde berätta mer ingående för dig, men i dagens läge finns det ingen information att berätta då vi inte vet om eller när vi kommer att ansluta oss till tjänsten. Så fort vi får någon information kommer vi att dela detta i våra kanaler.

//Ebba

Ursprungligen av suddgummi:

Det enda som jag hade velat ha är kanske att kunna välja flera kort såsom t.ex boardingpass. Nu kommer alla korten från Stocard liksom i en klump och man får skrolla i sidled istället. Jag tror inte heller att det fungerar att få rätt kort upp baserat på position så vet du om Pass2U har de funktionerna?

Jag skapar ett kort. Lägger till det i Wallet och sedan så är det Wallet solen sköter allt som sortering och sådant

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-08 09:57
Ursprungligen av suddgummi:

Det enda som jag hade velat ha är kanske att kunna välja flera kort såsom t.ex boardingpass. Nu kommer alla korten från Stocard liksom i en klump och man får skrolla i sidled istället.

Boardingpassen har jag alltid fått in i Wallet genom aktuellt flygbolags egen app. Om jag flög med SAS så hade jag min bokning tillgänglig i deras app och kunde från den exportera mina boardingpass till Wallet.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag tror inte heller att det fungerar att få rätt kort upp baserat på position så vet du om Pass2U har de funktionerna?

Det vill jag minnas att det finns, jag tror endast att det är Pass2U jag har använt och jag har haft de funktionerna på mina kort.

Ursprungligen av suddgummi:

Det enda som jag hade velat ha är kanske att kunna välja flera kort såsom t.ex boardingpass. Nu kommer alla korten från Stocard liksom i en klump och man får skrolla i sidled istället. Jag tror inte heller att det fungerar att få rätt kort upp baserat på position så vet du om Pass2U har de funktionerna?

Betalversionen har möjligheten att koppla en position till kortet

Ursprungligen av PaO:

Nordea ger ut everyday tex
https://www.everydaycard.se/everydaycard/kort...

Sedan finns här alternativ
https://rikatillsammans.se/basta-kreditkortet...

Jag har kvar det gamla remember med 1 procent cashback. Får hålla hårt i mitt och hoppas de inte ändrar ?

Hellre tjäna / spara något på att använda ett vanligt kreditkort än att betala extra för mobila betalningar

Jag har kikat en del på https://rikatillsammans.se/basta-betalkortet-och-kreditkortet-2019-2020/, https://hittakreditkortet.se/ med flera.

Och det verkar som komplett har kortet med bästa bonus? Har du provat det? Eller skulle du säga att remember är kortet att välja?

Uppskattar alla som kanske kan något om detta!

Senast redigerat 2020-11-02 20:18

Ifall man ska lämna mobilen på reparation kan man inte låsa tillgång till Wallet?

Ursprungligen av calinou:

Ifall man ska lämna mobilen på reparation kan man inte låsa tillgång till Wallet?

Det tror jag du ska kunna göra!

https://swe.applersg.com/how-enable-disable-a...

Kika på den!

Ursprungligen av Misel71:

Det tror jag du ska kunna göra!

https://swe.applersg.com/how-enable-disable-a...

Kika på den!

Tack för länken! Är länken kontrollerad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-29 10:45
Ursprungligen av calinou:

Ifall man ska lämna mobilen på reparation kan man inte låsa tillgång till Wallet?

Vid de få tillfällen jag har lämnat in telefonen på reparation så har den rensats innan, vill jag minnas.

Bevaka tråden